Husaberg-tråden

Jag skulle säga 1) lufta kopplingen och 2) kolla så inte stålskivorna i kopplingen slagit sig (alltså inte är helt platta längre).

Tack för svaret, ska försöka lufta av i första hand. Liten undran, problemet uppstod direkt efter att jag försökte sladda iväg och slirade ganska mycket på kopplingen, kan det komma in luft i systemet vid ett sånt tillfälle?
Jag luftar ju mycket hellre än att kolla på nr 2, då jag inte har en aning om hur det ser ut därinne:confused:
 
Tack för svaret, ska försöka lufta av i första hand. Liten undran, problemet uppstod direkt efter att jag försökte sladda iväg och slirade ganska mycket på kopplingen, kan det komma in luft i systemet vid ett sånt tillfälle?
Jag luftar ju mycket hellre än att kolla på nr 2, då jag inte har en aning om hur det ser ut därinne:confused:

Det som får skivorna att slå sig är just brutala starter som jag tycker det låter som att du beskriver. Har aldrig hört om icke rejsåkare som drabbats men nån ska väl vara först antar jag.
 
Hej Husaägare!

Är just hemkommen efter Husaberg köp det blev en FS650 -06 med 330mil på mätaren i pedantskick med akaropovic helsystem.
Stod mellan denna och crf450,men efter lite trådläsning såg jag att jag hade enginehardware nära till hands och det spelar stor roll för mig om det skulle krångla.

Jag tänkte bara fråga vart jag kan hitta husadelar förutom länkarna på husas hemsida,vart kan jag bla hitta dem svarta plastdetaljerna till bra pris?

Motarden har pipercrossfilter samt flyttat batteri,några mer tips på trevliga modifieringar är välkommna!

Mvh/Mange
 
Hej Husaägare!

Är just hemkommen efter Husaberg köp det blev en FS650 -06 med 330mil på mätaren i pedantskick med akaropovic helsystem.
Stod mellan denna och crf450,men efter lite trådläsning såg jag att jag hade enginehardware nära till hands och det spelar stor roll för mig om det skulle krångla.

Jag tänkte bara fråga vart jag kan hitta husadelar förutom länkarna på husas hemsida,vart kan jag bla hitta dem svarta plastdetaljerna till bra pris?

Motarden har pipercrossfilter samt flyttat batteri,några mer tips på trevliga modifieringar är välkommna!

Mvh/Mange

Grattis till den nya hojen!:tummenupp köpte också en förra veckan.

Det sidor som jag har tittat på är:

www.bikebandit.com
www.karlstrommotor.se
www.cross-center.com

Vart har du flyttat batteriet?
 
Hej Husaägare!

...Jag tänkte bara fråga vart jag kan hitta husadelar förutom länkarna på husas hemsida,vart kan jag bla hitta dem svarta plastdetaljerna till bra pris?

...

Mvh/Mange
Grejen är den att plastdelarna till Husan är så billiga att det är lönlöst att leta någon annanstans i princip, du köper allt utom tank för ca 1800 kr sammanlagt. (Då pratar jag lyktkåpa, bakskärm, kylvingar, framskärm. Gaffelbens- och ramskydd kommer till med ett par hundringar vardera)

Jag köpte en uppsättning precis innan de snodde min lilla bitch, så jag har priserna hyfsat klart för mig.

Dekalerna är däremot hyfsat dyra.

Grattis till en superfin hoj. Vårda henne ömt och hon kommer att leva länge. :tummenupp
 
Tjenare o tack för svar

Batteriet satt redan flyttat när jag köpte hojen,man kan se det på denna bilden:

http://kopochsalj.eniro.se/images/65/78/38/A24657838/image_4_16063big.jpg

Enligt säljaren var det Thomas(?) på enginehardware som gjort det på denna hojen,jag ska kolla om jag kan låna en digitalkamera o ta några fler kort på hur det ser ut.(tror han sa att tändspolen var flyttad också,och något mer)

Så det är ca 1800kr för plasten,då blir det nog och inhandla det,fast den e ju iofs riktigt snygg redan nu :tummenupp

Mvh/Mange
 
Gokväll :)
Snart är det dags för uppkörning och började på konbanorna idag, körde lågfartsbanan 3 gånger sen började husan pissa kylarvatten från ett litet hål på vänstra sidan utav motorn.
Stängde av den och lät den svalna, har fyllt på vatten och det är bra nu.
Trodde inte den skulle bli så varm så snabbt, men det är väll inget fel på den, för den ska väll trycka ut vatten där när trycket blir för högt?
/
Chrille
 
Hallå! Tänkte höra om ni har någon aning om vad försäkringen går på för en 18-19 årig kille som precis tagit kort och kör 450 eller 550
 
Ligger dom lägre än custom hojjar alltså? :O

Hur många kw är den registrerad på? och vad ligger självrisken på? blev jäklig glad nu :D:D :D :D
 
Last edited:
6kw hur tusan reggar man den så jäkla lågt :O

Antar att du kör utan strypning oxå :P
 
Last edited:
Hålet du pratar om är ett skvallehål för vattenpumpsaxeln. Det är en tätning mot oljan i motorn och en tätning mot vattnet i pumphuset. Där emellan är det ett tomrum som hålet du pratar om går till. Om nån av tätningarna går sönder så kommer det ut vatten eller olja i det hålet.

Om motorn blir för varm så ska övertrycket i kylsystemet släppas ut via kylarlocket som har en fjäderbelastad "ventil" inbyggd i sig. Så antingen så fungerar inte den funktionen så att packboxen ger med sig vid pumpen eller så är packboxen helt enkelt kass.

Sen är en husamotor inte optimal att krypköra med då dom gärna blir väldigt varm väldigt fort. En kylfläkt på kylaren rekommenderas om mycke krypkörning eller stadskörning med mycket rödljus förekommer. Finns som tillbehör.


Gokväll :)
Snart är det dags för uppkörning och började på konbanorna idag, körde lågfartsbanan 3 gånger sen började husan pissa kylarvatten från ett litet hål på vänstra sidan utav motorn.
Stängde av den och lät den svalna, har fyllt på vatten och det är bra nu.
Trodde inte den skulle bli så varm så snabbt, men det är väll inget fel på den, för den ska väll trycka ut vatten där när trycket blir för högt?
/
Chrille
 
Tack för svaret. Behöver inte träna mer på banorna, behöver endast krypköra när det är dags för uppkörningen igen, och det borde den väll palla med?

Har låtit den vara avstängd sen den började pissa vatten där. Tror du packboxen har gett upp?
Kanske ska ut och kolla ifall det läcker
/Chrille
 
Bara att lägga ner hojen så slipper du tömma den, av med transmissionskåpan och kolla. Akta bara den lilla oringen vid vattenpumpen när du sätter tillbaka kåpan annars går det som det gick för Yasha :D
 
Det brukar gå bra att lirka ut packboxen utan att ta bort transkåpan.Bort med locket över vattenpumpen och impellern bara.Dra ett varv tejp över låsringsspåret innan du sätter dit nya tätningen så slipper du skära sönder den.
 
Denna, blir ett bra literpris
 

Bifogat

  • SBK-20-liter.jpg
    SBK-20-liter.jpg
    65.3 KB · Visningar: 138
Hur är husorna som är äldre en 04? sett at de flästa säger att man ska ha en 04- men är det nån större skillnad swervice o så?
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top