Aprilia-tråden

Hallå!
Jag har nyligen haft hojen på service och bla bytt alla vätskor. Efter att ha kört ca 25 mil har kopplingsvätskan blivit nästintill svart igen. Jag har läst om detta tidigare i tråden. Jag vill bara höra om det verkligen är nåt att bry sig om eller inte? Hojen trycker inte ut nånstans men jag inbillar mig att den är svårare att koppla upp på bakhjulet.
På servicen fyllde dom även lite över maxgränsen, kan det ha med saken att göra?

Förövrigt så kan jag meddela att hojföret börjar arta sig här i norrland.
 
Vad kör du med för dubb ?? jag brukar köra med endurodubb i snöslasket :tummenupp
ok jag skojja lite,
att vätskan blir svart är ju i sig inget o bry sig om men det beror ju på att vätskan löser gummit i tätning eller slang,ett känt strul på millen i generationen från 98-03, 04 verkar det vara bättre även om det inte är perfekt,får ofta lufta den kopplingen om man inte får göra som jag och byta till en annan slavcylinder o byta slang,inget som gick på garanti enligt generalagenturen i danmark :huvet så jag fixade det själv.

mitt tips,, köp en extra tätning till slavcylinder och ha den med dig + insex nyckel då kan du byta efter vägen om tätningen skulle ge sig,vilket är vanligast.tätning kostade förut ca 150:-

// Jocke

Hallå!
Jag har nyligen haft hojen på service och bla bytt alla vätskor. Efter att ha kört ca 25 mil har kopplingsvätskan blivit nästintill svart igen. Jag har läst om detta tidigare i tråden. Jag vill bara höra om det verkligen är nåt att bry sig om eller inte? Hojen trycker inte ut nånstans men jag inbillar mig att den är svårare att koppla upp på bakhjulet.
På servicen fyllde dom även lite över maxgränsen, kan det ha med saken att göra?

Förövrigt så kan jag meddela att hojföret börjar arta sig här i norrland.
 
Hehe, tack för svaret!
Är det bökigt att byta den där o-ringen?
Ang. vilket väder jag kör i så kan jag ju nämna att när jag åkte till Sundsvall för service var det 6 grader och regn. Frös ju en del efter vägen.(16 snabba mil)
 
fy för den leda att köra i sånt skitväder,,
du byter tätningen i slaven på 10 min efter att ha tränat någon gång,
3 insexskruvar har jag för mig att det är,ta loss o titta hur den sitter så du vet vad som gäller om det skulle vara aktuellt.

// Aprilia löse köpings-jocke

Hehe, tack för svaret!
Är det bökigt att byta den där o-ringen?
Ang. vilket väder jag kör i så kan jag ju nämna att när jag åkte till Sundsvall för service var det 6 grader och regn. Frös ju en del efter vägen.(16 snabba mil)
 
Gemensam åkning till Rapido "öppet hus"

De som känner för att hänga med och åka tillsammans från Aprilia Center (Haninge) till Rapido´s öppet hus (Skansbacken, Gullmarsplan) är välkomna att dyka upp hos Denny vid 10-tiden på lördag.
Resan fortsätter antagligen vidare norrut mot mindre vägar efter lagom depå stopp...:D

Senast vi åkte gemensamt hade vi riktigt kul och det ÄR roligt att komma mullrande tillsammans. :tummenupp

Jag hoppas kunna komma med... (har annat som måste bli klart i helgen)
 
...att vätskan blir svart är ju i sig inget o bry sig om men det beror ju på att vätskan löser gummit i tätning eller slang,ett känt strul på millen i generationen från 98-03, 04 verkar det vara bättre även om det inte är perfekt,får ofta lufta den kopplingen om man inte får göra som jag och byta till en annan slavcylinder o byta slang,inget som gick på garanti enligt generalagenturen i danmark :huvet så jag fixade det själv.

mitt tips,, köp en extra tätning till slavcylinder och ha den med dig + insex nyckel då kan du byta efter vägen om tätningen skulle ge sig,vilket är vanligast.tätning kostade förut ca 150:-

// Jocke
Det finns en lite udda (men mycket kunnig) snubbe på Apriliaforum som heter theknurl (eg Noel).
Han har skrivit ett rätt ingående inlägg om hur man får bukt med svarta-vätskan-syndromet.
Enligt Noel så beror det på att slavens tätningsytor är för sträva/ojämna.

Hans recept är att ta isär cylindern och putsa till och polera tätningsytan för
att gummit i tätningen skall glida utan att ruggas och lämna klägg i vätskan.

Har inte provat själv men Noel brukar veta vad han snackar om, så jag misstänker
att han har rätt här också...
 
det är möjligt att knölen har helt rätt,för som jaga upplevt det så är missfärgningen borta till stor del på -04 o nyare,då sitter det andra komponenter till kopplingen med (handtag/slav) men dom tätningar jag bytt har jag upplevt som "snoriga" vid byte.
// Jocke

Det finns en lite udda (men mycket kunnig) snubbe på Apriliaforum som heter theknurl (eg Noel).
Han har skrivit ett rätt ingående inlägg om hur man får bukt med svarta-vätskan-syndromet.
Enligt Noel så beror det på att slavens tätningsytor är för sträva/ojämna.

Hans recept är att ta isär cylindern och putsa till och polera tätningsytan för
att gummit i tätningen skall glida utan att ruggas och lämna klägg i vätskan.

Har inte provat själv men Noel brukar veta vad han snackar om, så jag misstänker
att han har rätt här också...
 
mille 05a.. ska byta olja.. vilken är bäst? (skiter i vad det kostar).

ed: kan inte nån snäll moderator göra ett register i 1a inlägget.. tråden är på tok för lång för att man ska kunna leta upp nån info :(

ed2: såg en vit mille (föraren hade matchande jacka med) av nyare modell på avenyn i lördags förresten, nån här? läcker hoj! :tummenupp
 
Last edited:
20 liters dunk okq8 SBK Racing 15/50 ca 1000 kr på http://www.swedol.se/

grymt, thanx :tummenupp

hur många färger kom egentligen "nya" millen i? verkar ju finnas hur många som helst??

svart
svart/silver
svart "lion"
röd
röd/silver
röd "lion"
bol'dor
vit
vit/röd/svart
vit "lion"
silver
silver/svart "lion"
tricolore (grymt snygg!)

har jag missat nån?
 
MilleR -00:a som läcker olja...Hjälp!

Hej alla glada...
Jag har en MilleR -00:a som läcker olja.:huvet
Jag har strippat den på kåpor, o lossat kylarna. Gjort rent så gott det går...
När jag nu startar den så "sipprar" det olja i, vad jag tror är, Vetilkåpspackningen, på främre cylindern.

Frågor:
Är detta "vanligt"?
Kan det vara nåt "annat" som jag missar?
OM det är Ventilkåpspackningen, är det svårt att byta?

Tacksam för alla svar o synpunkter...:Bugar

Mvh. Håkan, Norrköping
 
Hej alla glada...
Jag har en MilleR -00:a som läcker olja.:huvet
Jag har strippat den på kåpor, o lossat kylarna. Gjort rent så gott det går...
När jag nu startar den så "sipprar" det olja i, vad jag tror är, Vetilkåpspackningen, på främre cylindern.

Frågor:
Är detta "vanligt"?
Kan det vara nåt "annat" som jag missar?
OM det är Ventilkåpspackningen, är det svårt att byta?

Tacksam för alla svar o synpunkter...:Bugar

Mvh. Håkan, Norrköping


Det där är standard tydligen. den är lätt att få lite snett när kåpan är av för ventilspelskoll, är visst lite trångt med sägs det.. :)
Ny packning och lite omsorgsfull vård med mekpilsner rekommenderas. :)

/J
 
Det där är standard tydligen. den är lätt att få lite snett när kåpan är av för ventilspelskoll, är visst lite trångt med sägs det.. :)
Ny packning och lite omsorgsfull vård med mekpilsner rekommenderas. :)

/J



ok...låter ju både bra o dåligt...:va

Hade den inne på service i höstas...3000 mila service med ventilkoll...kanske e läge att kräva att "backjobb":mad:!!! Det var det sista jag gjorde innan vinerförvaringen...
så jag har inte kört me den sedan dess....trodde det var något som hade "hänt" under vintern...:huvet

ska nog åka till verkstaden o :arsele

FIXA!!!

:Bugar tackar för snabbt svar!
 
ok...låter ju både bra o dåligt...:va

Hade den inne på service i höstas...3000 mila service med ventilkoll...kanske e läge att kräva att "backjobb":mad:!!! Det var det sista jag gjorde innan vinerförvaringen...
så jag har inte kört me den sedan dess....trodde det var något som hade "hänt" under vintern...:huvet

ska nog åka till verkstaden o :arsele

FIXA!!!

:Bugar tackar för snabbt svar!


Gjorde just detta på min i vintras (också en -00 Mille R).
Har du händer som en geisha, stark som en björn och 1/4 sats med olika långa förlängare så är det en barnlek... :tungan

Största irritationen för mig var när insexnyckeln gick rakt av jämns med kanten på en av bultarna till luftburken - jo, du måste bort med både luftburk och spjällhus :huvet

Jag rekommenderar att du även gör rent runt ventilkåpan INNAN du plockar bort den - sedan har allt gammalt damm och sand ingen annan stans att ta vägen än rakt ner i motorn... jag tror inte det är så man skall "slita in" motorn...:gnissla

Undvik även att pilla loss kabeln för tändpulsen som går ut "bakåt" från toppen mot spjällhuset på vänster sida av motorn, i en urfräsning som tätar mot ventilkåpspackningen.

Bara att rada upp verktygen och tända stora lampan i verkstan...:yoparty
Lycka till !!!
 
Gjorde just detta på min i vintras (också en -00 Mille R).
Har du händer som en geisha, stark som en björn och 1/4 sats med olika långa förlängare så är det en barnlek... :tungan

Största irritationen för mig var när insexnyckeln gick rakt av jämns med kanten på en av bultarna till luftburken - jo, du måste bort med både luftburk och spjällhus :huvet

Jag rekommenderar att du även gör rent runt ventilkåpan INNAN du plockar bort den - sedan har allt gammalt damm och sand ingen annan stans att ta vägen än rakt ner i motorn... jag tror inte det är så man skall "slita in" motorn...:gnissla

Undvik även att pilla loss kabeln för tändpulsen som går ut "bakåt" från toppen mot spjällhuset på vänster sida av motorn, i en urfräsning som tätar mot ventilkåpspackningen.

Bara att rada upp verktygen och tända stora lampan i verkstan...:yoparty
Lycka till !!!



Ok...åter ju som en barnlek! :)
Då vet jag vad jag har o göra i helgen:yoparty

...men först ska jag, som sagt, kolla med verkstaden där den servades, om han vill åta sig jobbet...

Tack för värdefull Info, GubbMisilen :Bugar

Mvh. Håkan
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top