Bed&Breakfast-kurvan + grus...

Status
Ej öppen för fler svar.
Men med handen på hjärtat, kommer du i 70km/h så hinner du utan problem bromsa ner farten så att du klarar den trots gruset, övningskörare eller inte. Om folk väljer att köra bra mycket fortare (mig själv inräknad) så bör man väl iaf ha sån marginal att man kan räta upp för lite grus eller ett rådjur. Det är som sagt en väg, där man ska anpassa sin fart efter omgivningen, inte en bana.

Orkar inte tjafsa med dig. Du var inte där! Sen om du har kommit på hur man bromsar effektivt när det redan svänger får du gärna berätta hur man gör, det verkar ju som nånting som du är först med.

Orkar inte tjafsa med dig. Du var inte där! Sen om du har kommit på hur man bromsar effektivt när det redan svänger får du gärna berätta hur man gör, det verkar ju som nånting som du är först med.
Nu gör du ju självmål igen.. Det går inte att lite blint på att asfalten är felfri när man kör. Eller du bränner alltid kamikaze-style i blinda kurvor?

Nu gör du ju självmål igen.. Det går inte att lite blint på att asfalten är felfri när man kör. Eller du bränner alltid kamikaze-style i blinda kurvor?

För andra gången i den här tråden ber jag att få påpeka att vi här uppe har nåt som kallas för skog och nåt som kallas för berg, och eftersom motorcykelåkandet bygger på att man bromsar innan kurvan så finns risken att man går av om det ser för jävligt ut i kurvan. Visst går det att bromsa till viss del men det går inte att gardera sig fullkomligt på en kurvig väg.

Har du ens kört på asfalt, det verkar nämligen inte så.

För andra gången i den här tråden ber jag att få påpeka att vi här uppe har nåt som kallas för skog och nåt som kallas för berg, och eftersom motorcykelåkandet bygger på att man bromsar innan kurvan så finns risken att man går av om det ser för jävligt ut i kurvan. Visst går det att bromsa till viss del men det går inte att gardera sig fullkomligt på en kurvig väg.

Har du ens kört på asfalt, det verkar nämligen inte så.
Ser jag inte tillräckligt långt fram för att hinna stanna innan eventuella hinder så anpassar jag farten och kör långsammare. Ser inte problemet? Kör på bana om du vill kunna ge fullt där du inte har tillräckligt god sikt.

Ser jag inte tillräckligt långt fram för att hinna stanna innan eventuella hinder så anpassar jag farten och kör långsammare. Ser inte problemet? Kör på bana om du vill kunna ge fullt där du inte har tillräckligt god sikt.

Orkar inte mer, låna en gathoj och kör på en kurvig väg med begränsad sikt så förstår du nog.

Va fan kastade du inte tillbaka??

Åkte med exet i eran klubb och han stanna lika fort han, dock slet han av sig hjälmen direkt & spände upp bröstet som värsta Alfahanen! Då underläppen börja darra på henne insåg jag att hårda ord inte var rätt väg att gå. Vi pratade med henne i en 5min och försökte förklara vad hon höll på att ställa till med. Dock fick jag intrycket av att hon är så fasansfullt trött på alla som kör alldeles för fort just där, att hon måste ha högkostnadskort för alla piller hon äter.. Dock blev man lite nöjd när hon skamset skyffla undan de grus & grenar hon då lagt ut :hihi

Det jag tror många "utomstående" inte förstår som åker/åkt Bulten själva är hur fort vissa faktiskt kör. Det är ju inte "100 på 70väg". Förra sommaren vart det ju lite av en oskriven regel att på Ons. kvällar ska dom riktigt snabba killarna köra, håll undan. Då har det i vissas ögon gått lite väl långt. Även om jag låter folk sköta sitt och köra hur dom vill så måste man, precis som Jörgen säger, rannsaka sitt beteende ibland och förstå att det kommer få konsekvenser.

Mr WRX skrev:
Grejen är att de flesta orkar helt enkelt inte ta tag i saker förran de konfronteras med något på riktigt när håll.

Är det inte precis det hon gör? Märk väl nu att jag inte tar hennes parti på något sätt, men.. Hon är less på alla som kör alldeles för fort, och gör något åt det eftersom Polisen inte vill hjälpa henne. Jag förstår precis hur du resonerar ang. gruset, men jag tycker du har en alldeles för trångsynt aspekt på varför hon gör som hon gör. Du måste förstå att det finns dom som ser vägen som något annat än en raodracingbana.

Åkte med exet i eran klubb och han stanna lika fort han, dock slet han av sig hjälmen direkt & spände upp bröstet som värsta Alfahanen! Då underläppen börja darra på henne insåg jag att hårda ord inte var rätt väg att gå. Vi pratade med henne i en 5min och försökte förklara vad hon höll på att ställa till med. Dock fick jag intrycket av att hon är så fasansfullt trött på alla som kör alldeles för fort just där, att hon måste ha högkostnadskort för alla piller hon äter.. Dock blev man lite nöjd när hon skamset skyffla undan de grus & grenar hon då lagt ut :hihi

Det jag tror många "utomstående" inte förstår som åker/åkt Bulten själva är hur fort vissa faktiskt kör. Det är ju inte "100 på 70väg". Förra sommaren vart det ju lite av en oskriven regel att på Ons. kvällar ska dom riktigt snabba killarna köra, håll undan. Då har det i vissas ögon gått lite väl långt. Även om jag låter folk sköta sitt och köra hur dom vill så måste man, precis som Jörgen säger, rannsaka sitt beteende ibland och förstå att det kommer få konsekvenser.

Är det inte precis det hon gör? Märk väl nu att jag inte tar hennes parti på något sätt, men.. Hon är less på alla som kör alldeles för fort, och gör något åt det eftersom Polisen inte vill hjälpa henne. Jag förstår precis hur du resonerar ang. gruset, men jag tycker du har en alldeles för trångsynt aspekt på varför hon gör som hon gör. Du måste förstå att det finns dom som ser vägen som något annat än en raodracingbana.

Jag hade köpt resonemanget om det var hennes väg, nu är det inte det. Hade detta gällt hennes tomt hade jag applåderat om hon minerade uppfarten, men det rör sig om en väg som vi är delägare i. Jag är den första att applådera folk som tränar sina pitbulls att slita skrevet i stycken på tjuvar eller jagar de med tillhyggen... och när folk själva verkligen tar lagen i egna händer..när det gäller DERAS EGENDOM för att sätta gränser.

Det här handlar inte om "han kom hem till mig och ville stjäla så jag satte en yxa i hans panna" utan mer om "jag blev sur och irriterad på de som åker på vägen en bra bit ifrån min tomt ..så jag GICK DIT och jagade de med en yxa (eller grus)". Vi kommer inte hem till kärringen med ont uppsåt...och hon måste försvara sig..vi kommer inte till hennes hem alls..HON besvärar sig med att GÅ IFRÅN SITT HEM ändå till en väg för att utsätta folk för fara.

...en bunt vettig text

:klappar

Man har ju förståelse för tanten, och övriga som måste befinna sig på/runt den vägen, för det åks friskt, ibland jävligt friskt.

Sporthojar har en förmåga att skruva till verklighetsuppfattningen med, det är ju bara att rannsaka sig själv...helt plötsligt är 100 på en krokig väg en mysig utflykt, och skall det busas så är det farter över 140 som börjar bli skoj...

Dubbelmoral och allt det där, kul är det, och det är ju kul om vi kan fortsätta någorlunda - och det kräver nog att man inte utmanar i onödan och att vi hälsar istället för att fuckyouburnouta, eller min favorit, att skapa nya hojåkare genom att tuta/vinka lite åt småbarnsfamiljer med storögda småknoddar som vinkar glatt.

Det ger alltid positivt resultat, nästan alltid...det är ändå Svedala vi bor i, en del har bestämt sig för att vara griniga på heltid.

I det här fallet så är ju tanten omringad av en väg där det åks fort, med högljudda bågar...ofta - vem som helst skulle nog bli nipprig och knapra piller.

/J

Det är ju inte "100 på 70väg".

......Hon tycker nog det är en höjdare varje gång hon plockat ut löständerna, släckt nattlampan och John Blund kommer med skottkärran sovsand bara för att sekunden senare se John Blund sodomeras med sin egen spade av någon som ger sig på ett sub-5-försök när bulten är glest trafikerat en sen sommarkväll i Juli.....

.....som pricken över i:t väcks hon morgonen efteråt, ca 5-6 timmar senare av att de lama ryttarna håller på och skjuter sin 4.44-rulle....

• Gilla
Reaktioner: SGM
Utsätter man inte folk för fara om man kör såpass som omnämnts tidigare i tråden?:va

På vilket sätt utsätts hon för fara ? Det är ju ändå ingen som kommer hem till henne och utsätter henne för fara. Det är HON som beger sig till vägen och utsätter folk för fara....och sig själv förmodligen också på flera olika sätt.

• Gilla
Reaktioner: N/A
På vilket sätt utsätts hon för fara ?

Man kan nog säga att det är 50% säkrare för henne att cykla till affären i Tungelsta eller bara ta en promenad, jämfört med om vägen inte hade använts som bana. Orsaken är enkel och det är att vi hojåkare är så föredömliga trafikanter att vi aldrig orsakar olyckor och att vi dessutom håller annan trafik borta så hennes väg blir säkrare helt enkelt.

Tanten borde alltså tacka oss och ge oss gratis kaffe när vi är där och säkrar hennes väg.

På vilket sätt utsätts hon för fara ? Det är ju ändå ingen som kommer hem till henne och utsätter henne för fara. Det är HON som beger sig till vägen och utsätter folk för fara....och sig själv förmodligen också på flera olika sätt.

Ok, tack för svaret men nu frågade jag inte om man utsatte just henne för fara... Det verkar helt rimligt att hastighetsrekord på allmän väg inte ökar faran för andra...:gnissla

......Hon tycker nog det är en höjdare varje gång hon plockat ut löständerna, släckt nattlampan och John Blund kommer med skottkärran sovsand bara för att sekunden senare se John Blund sodomeras med sin egen spade av någon som ger sig på ett sub-5-försök när bulten är glest trafikerat en sen sommarkväll i Juli.....

.....som pricken över i:t väcks hon morgonen efteråt, ca 5-6 timmar senare av att de lama ryttarna håller på och skjuter sin 4.44-rulle....

A S G - det där är det roligaste jag läst här på länge. :rofl Man tackar! :D

/J

Ok, tack för svaret men nu frågade jag inte om man utsatte just henne för fara... Det verkar helt rimligt att hastighetsrekord på allmän väg inte ökar faran för andra...:gnissla

Vad har andra med saken att göra i det här egentligen ? Det är ju hon som lägger ut grus och bråte ? Det är väl i så fall de som verkligen utsätts för fara som kanske borde lägga ut grus och inte kärringen som bor en bra bit därifrån. Har vi koll på hur många olyckor inträffar på bulten där de som kör fort som fan orskara dessa olyckor och där inte bara de själva skadas / dödas ? Är det verkligen så att det är folk som blir skadade / dödade där av fartdårar ? Slutar de i diket själva så är det väl så det kan gå, de har gjort ett medvetet val, men jag tror faktiskt inte att de tar med sig någon.

Vad har andra med saken att göra i det här egentligen ? Det är ju hon som lägger ut grus och bråte ? Det är väl i så fall de som verkligen utsätts för fara som kanske borde lägga ut grus och inte kärringen som bor en bra bit därifrån. Har vi koll på hur många olyckor inträffar på bulten där de som kör fort som fan orskara dessa olyckor och där inte bara de själva skadas / dödas ? Är det verkligen så att det är folk som blir skadade / dödade där av fartdårar ? Slutar de i diket själva så är det väl så det kan gå, de har gjort ett medvetet val, men jag tror faktiskt inte att de tar med sig någon.

Okej.

Alltid lika förvånad över denna diskussion

Om jag minns rätt så är det inte första gången denna diskussion är uppe.

Det jag inte tror att alla förstår är att de som bor längs vägen är "utsatta" för trafik från maj till september minst 4 kvällar i veckan 17-22. Dessa som bor där har troligen andra tider att passa (innebär att man vissa gånger behöver sova tidigt) barn som sover, mm mm. Att då regelbundet ha en kategori (mc förare) dundra förbi för sitt höga nöjes skull, och till råga på allt i vanligtvis grovt olagliga hastigheter.
Jo jag vet, ni som hoppar på mig kring detta har inte kört för fort, och brukar inte köra mer än någon gång i veckan, och varvar inte över 10k rpm vid husen och till har endast slip-on och inte Titan helsystem...

Men, åk ut och sätt er vid vägen "en kväll i juni" typ en onsdag, lyssna och leta efter tysta stunder, tänk er denna ljudbarriär vara typ en stenkross utanför ert hus körandes av grannen bara för att han känner för det och säljer slutprodukten svart. Nog f-n skulle ni vara där och försöka sabba elen och maskinen i övrigt!!

Det jag vill lyfta fram är Hänsyn och förståelse... Vissa i tråden visar det, andra verkar helt ignoranta inför det faktum att någon har någon annan åsikt...

/K

:rofl:rofl

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...