Aprilia-tråden

Öppet hus på Aprilia center 4-5/4, Stockholm

Nu i helgen har Aprilia center i Stockholm öppet hus!
Vädret ska bli fint i veckan oxå!
Kan jag bara nita ihop kedjan efter svingbytet så tar jag mig dit!
Ni som redan e startklara kan ju starta "träfftråd":banana

Mer info: http://www.aprilia-center.se/
 
Okay, nu har jag hittat luftkit på af1. Men har fortfarande ingen koll på om det behövs annan mappning för att det ska funka bra med det, eller om det gör nytta att bara slänga dit det. Hade tankar på att köpa den andra luftkanalprylen också, den som var original på Mille 98-00.
Men det vore alltså bra om någon kunde yttra sig i frågan, så jag inte köper prylar i onödan.

Min gissning, obs gissning, är att motorn går lite magert, alltså får för mycket luft kontra bränsle, om du bara byter filter. ECU:n har ju ingen lamdbda som kollar av avgasvärden och på så sätt ställer om sig för nya förutsättningar.
En mappning i bänk gör just det. Och då är det enklast med PCIII:a

Min Falco gick magert då jag satt dit K&N luftfilter i orginalburken...
 
Okay, nu har jag hittat luftkit på af1. Men har fortfarande ingen koll på om det behövs annan mappning för att det ska funka bra med det, eller om det gör nytta att bara slänga dit det. Hade tankar på att köpa den andra luftkanalprylen också, den som var original på Mille 98-00.
Men det vore alltså bra om någon kunde yttra sig i frågan, så jag inte köper prylar i onödan.

Försök hitta någon som kan fixa ett chip åt dig elelr kan sälja dig ett det är biligaste lösningen.
 
Försök hitta någon som kan fixa ett chip åt dig elelr kan sälja dig ett det är biligaste lösningen.

Ålrajt, tackar för svaren. Då vet jag lite hur det ligger.

Min gissning, obs gissning, är att motorn går lite magert, alltså får för mycket luft kontra bränsle, om du bara byter filter. ECU:n har ju ingen lamdbda som kollar av avgasvärden och på så sätt ställer om sig för nya förutsättningar.
En mappning i bänk gör just det. Och då är det enklast med PCIII:a

Min Falco gick magert då jag satt dit K&N luftfilter i orginalburken...

Misstänkte att det låg till på det viset.
 
Last edited:
En liten solskenshälsning...
Drog igång Bettan i strålande sol i morse. Lite svalt men fullt uthärdligt.
Ren och skär terapi att få mullra iväg till jobbet.
Nu är det inte långt kvar till dess att säsongen börjar på riktigt.

Satan, va bra man mår nu! :banana :banana
 
Tycker det ser bra ut! Det är ju före och efter värden som du ska jämföra.
Väldigt svårt att jämföra med andra bänkningar då alla ger lite olika resultat.
Körde han med 130 hk i samma bänk så kan det väl räcka med sämre grepp på rullen för diff i resultatet.
En polare körde med mjuka slicks i bänk. Resultatet var varierande och fick ge upp när det var gummirester överallt :D

Såg din post i AF1 forumet oxå. Det där Gabro chippet verkar klart populärt!
Vad fick du ge för det? "Moddar" han chippen efter hojens spec eller hur funkar det?
Tänkte PM:a o fråga honom men vore fint med en svensk recension oxå. :)

Jo, jag vet att det skiljer sig mellan olika bänkar och även olika temperaturer, däckstryck, kedjekondition etc. 4 hk kändes ändå som att det kunde vara utanför felmarginalen men jag kanske har fel? Som sagt var, jag är egentligen nöjd men vill ju inte köra runt med effektsänkande moddar.

Jag är jättenöjd med chippet och kör som sagt var med både det och PC3:a för chippets tändkurva. Jag har för mig att jag gav ca 75 euro, det landade på runt 700 spänn när jag köpte det iaf. Han gör ett custom-chip, dvs man talar om för Gabro vilken hoj man har och vilka moddar man har meckat dit så fixar han resten. Sen får man oftast trimma lite på justerskruvarna på ECU:n efteråt för att få det riktigt bra. Bara den intrimningen gjorde jätteskillnad på min hoj i låg- och lägre mellanregistret (ca 2 dl per mil samt att hojen slutade hacka runt 2500). Inte svårt och tar någon halvtimme. Chippet rekommenderas alltså... :tummenupp

Okay, nu har jag hittat luftkit på af1. Men har fortfarande ingen koll på om det behövs annan mappning för att det ska funka bra med det, eller om det gör nytta att bara slänga dit det. Hade tankar på att köpa den andra luftkanalprylen också, den som var original på Mille 98-00.
Men det vore alltså bra om någon kunde yttra sig i frågan, så jag inte köper prylar i onödan.

Japp, den gamla luftsnorkeln rekommenderas av "alla". Oavsett luftkit (som ju debatteras en del) eller original. Den går ofta att hitta begagnad på forumet eller eBay. Sedan är det bara att höra av sig till Gabro för ett customchip... :yoparty
 
Last edited:
Någon som har något svenskt Reg nr på en V4 än?... är lite nyfiken på hur mycket försäkringen skiljer mellan Millen och V4an...o nej jag komer inte köpa någon V4 i år, även om jag vill :(

Om V4 är tok dyr att försäkra så kanske det blir en BigBig Bigbore Mille istället som äter ducatisar och Rad4or till frukost.
 
Någon som har något svenskt Reg nr på en V4 än?... är lite nyfiken på hur mycket försäkringen skiljer mellan Millen och V4an...o nej jag komer inte köpa någon V4 i år, även om jag vill :(

Om V4 är tok dyr att försäkra så kanske det blir en BigBig Bigbore Mille istället som äter ducatisar och Rad4or till frukost.
Se till o ta bort stödet då, annars är det ju ingen mening. :hihi
 
kör med biltemas stöd fram var tvungen att knäcka om rören lite så nu funkar det hyfsat men inte mer.
 
Går varm!

Har nu kört hojen (En mille -99) genom stan till jobbet två dagar och upptäcker att den går rätt varm! Vid rödljus/kökörning går tempen upp till 120+ grader.

Fläktarna sätter igång vid 115 grader ungefär, men tempen fortsätter att öka.

Har kollat kylarvätskenivån och fyllt på. Vid "vanlig körning" ligger den helt normalt i temp.

Förslag? Vad ska jag börja med. Nu e säsongen här så nu vill man juh bara köra! Mecka ska man göra på vintern!


EDIT: Efter lite sökning på Apriliaforumet och PM med tidigare ägare blir det till att lufta/spola systemet. Återkommer om detta inte löser problemet!


//Christian
 
Last edited:
Har nu kört hojen (En mille -99) genom stan till jobbet två dagar och upptäcker att den går rätt varm! Vid rödljus/kökörning går tempen upp till 120+ grader.

Fläktarna sätter igång vid 115 grader ungefär, men tempen fortsätter att öka.

Har kollat kylarvätskenivån och fyllt på. Vid "vanlig körning" ligger den helt normalt i temp.

Förslag? Vad ska jag börja med. Nu e säsongen här så nu vill man juh bara köra! Mecka ska man göra på vintern!


EDIT: Efter lite sökning på Apriliaforumet och PM med tidigare ägare blir det till att lufta/spola systemet. Återkommer om detta inte löser problemet!


//Christian

runt 97c ska fläktarna åka igång och sen ska tempen lugna ner sig runt 95-105c annars är det som du hittade på af1racing luft i systemet.
 
Det KAN ju vara så att din tempgivare e defekt om du nu inte har luft i systemet !!

Har även för mig att det ska vara något om att tändningen bryts vid 115C,, något safety mode och inte att förväxla med link home.
 
Last edited:
Var hittar man chip till Mille?

Är det samma chip till vanliga Mille som till Mille R?

Var hittar man luftburks-lösningar, eller blir det bra att bara öppna upp luftburken och sätta på ett KN filter?
 
Last edited:
nån med aprilia i GBG som vill åka en sväng imorgon (om vädret tillåter såklart).

vet en schysst rutt på en 20mil ungefär.. :tummenupp
 
nån med aprilia i GBG som vill åka en sväng imorgon (om vädret tillåter såklart).

vet en schysst rutt på en 20mil ungefär.. :tummenupp

Såg det först idag, annars hade jag nog varit sugen. Blev bara en kort tur igår pga blåsten (:fjolla).

Ids du berätta hur rutten går i stora drag?
 
Hej mina Aprilia vänner!
Håller på för fullt att köra in min nya kärlek - har nu snart rullat 20mil :tummenupp Känns HELT annorlunda jämfört med mina tidigare ninjor jag haft.
Nu fråga till er som har kört v-twin ett tag:
Hur fan ska man utnyttja varvtalen på rätt sätt??? :va
När man väl ska ge sig på att wheela om ett tag, hur ska man tänka då?? Twinen jobbar ju inte alls som man är van vid från japanska rad4or...

Tacksam för tips
 
Är det någon som vet hur långt det inre gaffelbenet sticker ut ur det yttre på mille 98- med svart (showa?) gaffel om man lyfter hojen så framhjulet hänger fritt i luften?

Jag skall försöka ställa in gaffeln ordentligt men har ingen möjlighet att lyfta hojen och mäta...:huvet

(Det är inte samma modell av gaffel som den på bilden)
 

Bifogat

  • tp21_9100398.jpg
    tp21_9100398.jpg
    83.5 KB · Visningar: 47
Italienska fordonsträffen 1:a maj Skokloster

Har precis dragit igång en intresseanmälan för frukostfika på Aprilia Center i Haninge innan avfärd mot Skokloster 1:a maj

Anmälan här: http://mini.nu/www.famiglia-aprilia.se

Nån som vet om Starol racing i Enköping ska arrangera nåt i år?

Gla påsk på er alla o kör försiktigt!
eller som man ska säga som italiensk hojåkare:
Buona pasqua e guida prudente!

Uttalet får ni lista ut själva :D
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top