Aprilia-tråden

Min räsers obefintliga bakbroms åtgärdades idag, ledsnade ur på den totalt och tog tag i saken.

Världslig operation, och att plocka loss oket och hålla det lite upp och ned verkar göra susen, att bara lufta det på plats gjorde det lite bättre, men den svampiga känslan var kvar.

Jag fick den luftad när den var på service (ventilspelskontroll) förra hösten, och den blev lite bättre...men var raskt lika kass igen, så jag antar att de inte pillade bort oket.

...strular det vidare får man väl riva ned prylarna och renovera. :)

/J
Ordentlig luftning (som du redan gjort) gav mig alltid "hyfsad" broms men - som du säger - lite svampig och vag.

Fick ett märkligt tips, som jag inte trodde ett dugg på. Men eftersom det
var enkelt att testa så gav jag det en chans.
Alltså: Häng en vikt i bromspedalen over natten. Jag kör med en 5 kilos skivstångsvikt.
Det sjuka e att det funkar helt suveränt. Bromsen blir helt stum!:va
"Effekten" räcker någon vecka eller så, då är det bara att hänga dit klumpen igen och vips, som ny igen.
 
Funderar starkt på att köpa mig en rsv, denna säsong.
Sitter och kollar för tillfälet på två stycken 04'or där den ena heter RSV 1000R och den andra RSV 1000 Factory. Vad skiljer dessa två åt? Är den andra nämnda där igentligen RSV 1000 R Factory, eller hur funkar det?

Jämförelse med min nuvarande TL1000R med någon av dessa två, enorm skillnad eller?

Har tyvär inte kört TL1000R men har kört en TL1000S och då är aprilian som en dröm jämfört med den. TL1000S kändes mer som ett ånglok som man inte riktigt visst var man hade, bromsar m.m hade annan klass också inget riktigt bet.

Factoryn har dyrare grejer på sig.
- Öhlins framgaffel, bakdämapare, och styrdämpare.
- Oz fälgar
- Lite bättre Brembo bromsar.
- En massa kolfiber.

Dvs lite lättare och mer inställningsmöjligheter för fjädring.

Men motormässigt samma har jag för mig.

Har ingen erfarenhet av TL1000R, så jag ska väll egentligen vara tyst, men borde vara lite skillnad. Aprilia Rsv vann en del grupp test så sent som förra året (i t.ex. Motorrad) vilket måste sägas vara bra av en hoj med åtminstone fyra år på nacken.

Förresten, vad säger forumet:
180/55 eller 190/55 på bakdäcket?

Lätt 180/55 alla dagar i veckan om du inte bara ska hänga vid korv mojjen.
 
RSV EVO Titanium

Hur är Aprilias egna "trimdämpare" RSV EVO Titanium? Funderar på att köpa en till min min mille istället för orginaltunnan. Eller ska man satsa på ett annat märke?
 
Hur är Aprilias egna "trimdämpare" RSV EVO Titanium? Funderar på att köpa en till min min mille istället för orginaltunnan. Eller ska man satsa på ett annat märke?

Jag tycker det är riktigt bra! Enligt pappren som medföljer så garanterar de 7 hästar och 7% mer vrid (har jag för mig) Känns som det kan stämma ganska bra. Plus mååånga kilo i sparad vikt! :tummenupp
Se bara till att du får med chipet också och inte bara dämparen.
 
Jag tycker det är riktigt bra! Enligt pappren som medföljer så garanterar de 7 hästar och 7% mer vrid (har jag för mig) Känns som det kan stämma ganska bra. Plus mååånga kilo i sparad vikt! :tummenupp
Se bara till att du får med chipet också och inte bara dämparen.

så man ska byta chip med? Trodde att det räckte med att klippa kabeln på -99an? Tror inte jag får chippet med, men ska kolla. Ska man skita i det om man inte får med chippet?
 
Tackar för däcktipsen. Blev lite fundersam på 190/55 när tydligen Factoryn kom med det orginalmonterat på slutet. Men 180/55 borde ju vara lite mer lättsvängt.

/Henrik

Hur nöjd som helst med 190/55 både på gata o bana, schysst med lite högre bak på Tuonon också.
 
Hej! jag sitter och kan bara inte fundera ut hur laptimern funkar. Någon som kan förklara funktionerna? jag har lyckats att få fram den, samt starta och stoppa. Men hur får man fram gamla tider, sam nollar den?

Tackar för däcktipsen. Blev lite fundersam på 190/55 när tydligen Factoryn kom med det orginalmonterat på slutet. Men 180/55 borde ju vara lite mer lättsvängt.

/Henrik

Även jag är nöjd med 190 däcket :tummenupp
 
Last edited:
Ordentlig luftning (som du redan gjort) gav mig alltid "hyfsad" broms men - som du säger - lite svampig och vag.

Fick ett märkligt tips, som jag inte trodde ett dugg på. Men eftersom det
var enkelt att testa så gav jag det en chans.
Alltså: Häng en vikt i bromspedalen over natten. Jag kör med en 5 kilos skivstångsvikt.
Det sjuka e att det funkar helt suveränt. Bromsen blir helt stum!:va
"Effekten" räcker någon vecka eller så, då är det bara att hänga dit klumpen igen och vips, som ny igen.

Det verkar som att jag bara behövde lufta ordentligt, att ta loss oket och hålla det i lite olika vinklar, samtidigt som det luftas löste det hela.

Karatebroms bak för första gången, tog ett tag att vänja sig med att ha en bitande bakbroms...inga tendenser än till att strula, skulle den göra det så lär man misstänka pissiga tätningar...

/J
 
Jag är också nöjd med 190-bredden. Däremot är det dags att byta och då är det ju den eviga frågan vad man ska köra med? Jag har hittills kört med Metzeler M3 och fick ut ca 700 mil på det. Frågan är om man ska våga sig på ett Z6 istället bak? Jag kör inte bana och har ca 1 cm fegrand kvar på mina däck...(:skämmas). Andra förslag på däck?

Jag har också för mig att det fanns en kille i Borås som var duktig på däck och som hade en bra deal på byte i samband med köp av däck. Det var en forummedlem och han hade länken till firman i rött i sin signatur. Jag lyckas dock inte hitta/minnas vad fasen stället hette...hilfe!
 
gillar oxå 190 däcken (bytte tom upp mig på gamla VTRen).

kör med pirelli diablos och tycker dom är suveräna.. 700mil ska väl gå att få ur dom speciellt om du inte kör bana.

själv kör jag en del bana så mina brukar räcka en 500 ungefär (kör tills första corden syns)
 
gillar oxå 190 däcken (bytte tom upp mig på gamla VTRen).

kör med pirelli diablos och tycker dom är suveräna.. 700mil ska väl gå att få ur dom speciellt om du inte kör bana.

själv kör jag en del bana så mina brukar räcka en 500 ungefär (kör tills första corden syns)

Jag får gärna ut MER är 700 mil även om jag tycker att 700 är "godkänt", därav funderingen på att byta till ett gubbigare däck som bättre matchar min uppenbarligen gubbiga körning...

Det är inte dags att byta framdäcket ännu...innebär det att jag ska hålla mig till Metzeler bak eller är det lugnt att köra med olika märken fram och bak? Jag har hört både och nämligen.
 
Jag var på gelleråsen med ett Road2 där bak, det fungerade finfint tyckte jag. Ok att jag inte lägger några fantomtider men fegranden är borta sen länge i alla fall. Har kört runt 1k mil på det nu och det är bra med mönster kvar.
 
så man ska byta chip med? Trodde att det räckte med att klippa kabeln på -99an? Tror inte jag får chippet med, men ska kolla. Ska man skita i det om man inte får med chippet?

Du måste byta chip, annars kommer hojen att gå för snålt.
Kabelklippningen har bara att göra med avstrypningen, du byter till en annan map.
Alternativet är ju PC eller nåt liknande, men byta chip är betydligt enklare.
 
Hej! jag sitter och kan bara inte fundera ut hur laptimern funkar. Någon som kan förklara funktionerna? jag har lyckats att få fram den, samt starta och stoppa. Men hur får man fram gamla tider, samt nollar den?
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top