WSBK: Losail 2009

WSBK har varit snabbare än GP. Anders eller Gustav vet, jag tror det var Donington 1993 eller 1994.

Ska man inte ställa sig skeptisk till sådana jämförelser, jag tänker Donington där förhållandena kan vara väldigt olika från dag till dag.

Var väl justy där som man ett år inte hittade däck som fungerade så man valde i stort sett gatdäck för ett kval eller race..

Vilken klass och skulle man kört med "i stort sett gatdäck"? Tror knappast däcktillverkarna ens har med sig något som liknar gatdäck till VM serierna...

Vilken klass och skulle man kört med "i stort sett gatdäck"? Tror knappast däcktillverkarna ens har med sig något som liknar gatdäck till VM serierna...

Kommer inte ihåg vilken klass SBK VM eller MGP. (ska kolla upp)

Det var sådan kyla så det var lögn att få temp i dom planerade racedäcken som fanns till hands så man plockade fram nått som mer liknade gatsulor.

F**n Gustav, kommer inte Du ihåg detta.. Hm :)

Kommer inte ihåg vilken klass SBK VM eller MGP.

Det var sådan kyla så det var lögn att få temp i dom planerade racedäcken som fanns till hands så man plockade fram nått som mer liknade gatsulor.

F**n Gustav, kommer inte Du ihåg detta.. Hm :)

Laguna Seca 2007 när Michelin tagit med sig fel däck?

Men gatdäck var det nog inte ändå. Bara en pinsam situation för dom som dom försökte vinna plus-poäng med att få reklam för sina gatdäck istället. Säkert nån Amerikan som blev impad att Michelins "gatdäck" inte var så långt efter tidsmässigt. :)

Edwards körde något varv med Michelins gatdäck på nån bana med sin M1:a. Var väll 5-8 sek efter i tid?

Pirellis hårdaste racedäck säger vissa är samma "gummi" som ett av deras gatdäck. I WSBK var deras mjukaste framdäck på racet i USA hårdare än dom hårdaste slicksen som vi kan köpa som sägs vara "gatdäcks-gummit"..

Last edited:
Ja, det var mycket smaskigt.
Men det såg billigt ut med vajermanövrerad koppling, jag trodde alla seriösa hojar hade hydraulisk manövrering/överföring numera?

Tja, några går ifrån det, GSXR1000 K9, YZF R1 - 09 och se på f*n även CBR 1000 detta börjar bli lite komsikt ZX10 har vajer.

Last edited:
fördel med vajer eller hydral?

Mer känsla förmedlat till ens hand i hur ingreppet med lamellerna kommer med vajer. Vissa tycker dom vill ha vajer för att kunna göra bättre starter.

Med hydralisk koppling får man ett handtag som inte är så hårt att dra i.

Ja, det var mycket smaskigt.
Men det såg billigt ut med vajermanövrerad koppling, jag trodde alla seriösa hojar hade hydraulisk manövrering/överföring numera?

Dock ett seriöst racinghandtag i smitt aluminium av bra märke. Smäller högre för mig som gillar seriös racing än ett "billigt" gathantag som är hydralisk.. ;)

Last edited:
Vajer har också lägre vikt och har färre komponenter men är känsligare är mekanisk påverkan och slitage.

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025