WSBK: Losail 2009

Jahå, Spies är inge rolig längre. Lite för överlägsen... undrar om ens Bayliss skulle ha en chans. Bayliss borde komma tillbaka o ge Spies en match...

Liknar mer ett MGP race, bara att vänja sig. Möjligen att d kan bli lite tightare i europa men jag tvivlar. Spies Steker dom övriga även där..

Tror Du får vända på din önskan ang Bayliss för jämna race! Troligare e att Spies ansluter till MGP och ger Valentino o Stoner en rejäl match..

Haga åter obetalbar vid intervjubåset :tummenupp

Trist ang Stiggys pojkar..

Spies borde flytta in hos Tech 3 istället. Byta plats med Colin.

Toseland sitter nog lösare än Colin just nu :)
 
Last edited:
Trendbrott ?

Lustigt nog är 2 av 3 på pallen motorkonstruktioner som är helt nya för wsbk, när hände det senast ?

Dessa skiljer sig markant från Rad 4 med sekventiell tändning vilket iof 1198 också gör.

När vann Yamaha WSBK med Amerikan senast ?

Har WSBK varit Närmare MGP ?

Bästa varv tid på Losail 2009 var Spies med
1:57.280 hade gett honom 7:e snabbaste tid i MGP testet för 2 v sedan.
Roligast av allt att strax före RCV212 och när var honda MGP hoj långsammare än en gathoj

MGP Test Losail 1-3 Mars 2009
Valentino Rossi Fiat Yamaha Team 1:56.972 "bara" drygt 3/10 snabbare.
 
Last edited:
Trendbrott ?

Lustigt nog är 2 av 3 på pallen motorkonstruktioner som är helt nya för wsbk, när hände det senast ?

Dessa skiljer sig markant från Rad 4 med sekventiell tändning vilket iof 1198 också gör.

När vann Yamaha WSBK med Amerikan senast ?

Har WSBK varit Närmare MGP ?

Bästa varv tid på Losail 2009 var Spies med
1:57.280 hade gett honom 7:e snabbaste tid i MGP testet för 2 v sedan.
Roligast av allt att strax före RCV212 och när var honda MGP hoj långsammare än en gathoj

MGP Test Losail 1-3 Mars 2009
Valentino Rossi Fiat Yamaha Team 1:56.972 "bara" drygt 3/10 snabbare.

Tänk på att MotoGP-testet kördes kvälls/nattetid under helt andra förhållanden.
 
..
Har WSBK varit Närmare MGP ?

Bästa varv tid på Losail 2009 var Spies med
1:57.280 hade gett honom 7:e snabbaste tid i MGP testet för 2 v sedan.
Roligast av allt att strax före RCV212 och när var honda MGP hoj långsammare än en gathoj

MGP Test Losail 1-3 Mars 2009
Valentino Rossi Fiat Yamaha Team 1:56.972 "bara" drygt 3/10 snabbare.

Andra året man körde på Qatar så körde WSBK nära MotoGP´s tider från året innan. Men MotoGP körde 2-3 sek snabbare sen när dom också kom tillbaka till den banan det året.

På senaste MotoGP-testet klagade många över dåligt fäste och väldigt skitig bana på vissa partier efter regnet som kom första dagen.

1'55.153 är annars MotoGP´s bästa racetid på den banan.
 
När vann Yamaha WSBK med Amerikan senast ?

Har WSBK varit Närmare MGP ?

Kommentatorerna på Eurosport 2 yra nått om Ben Bostrom men kan det stämma?

Ja! Racen i helgen påminde onekligen mkt om MGP.. Om det är/blir en trend e nog tidigt ännu att säga..
 
Kommentatorerna på Eurosport 2 yra nått om Ben Bostrom men kan det stämma?

Ja! Racen i helgen påminde onekligen mkt om MGP.. Om det är/blir en trend e nog tidigt ännu att säga..

RSV4 och Simoncelli skulle vara mer intressant än den gamle ..

Andra året man körde på Qatar så körde WSBK nära MotoGP´s tider från året innan. Men MotoGP körde 2-3 sek snabbare sen när dom också kom tillbaka till den banan det året.

På senaste MotoGP-testet klagade många över dåligt fäste och väldigt skitig bana på vissa partier efter regnet som kom första dagen.

1'55.153 är annars MotoGP´s bästa racetid på den banan.

Jag vet att det inte går att jämföra, men vad skulle hända om man fick köra på samma svålar
 
Last edited:
Har WSBK varit Närmare MGP ?

Man ska nog inte underskatta vad det krävs att ta de sista 1-2-3 sekunderna på varvtiderna. Jämförelsen motogp/wsbk är mest intressant i avseendet hur mycket mer race en gathoj är out-of-the-box nu, än tidigare. Och hur mycket t.ex olika reglementen kan påverka varvtider, t.ex 800 vs 1000.
 
Man ska nog inte underskatta vad det krävs att ta de sista 1-2-3 sekunderna på varvtiderna. Jämförelsen motogp/wsbk är mest intressant i avseendet hur mycket mer race en gathoj är out-of-the-box nu, än tidigare. Och hur mycket t.ex olika reglementen kan påverka varvtider, t.ex 800 vs 1000.

Självklart är det en stor skillnad som aldrig kan bortförklaras. Prototyp racing är extremt i alla avseenden.Men var sitter dessa sekunder ?

En artikel försöker förklara skillnaden

Man talar redan om att RSV4 är närmare prototyp mer än någonsin. Yamahas "nya" motorkonfiguration är inte försäljnings knep.
Att tex RSV4 redan nu hänger med kanske är ett tecken på att den kommer dominera mera senare. Kommer Ducati då ta fram sin Desmosidici V4 ? kommer honda kontra med pneumatiska ventiler och hiskeliga varv ?
 
Last edited:
hmmm ser ut som att tc i sbk har blivit för bra det går som på räls man får ingen detgårpåhörntändernafeeling hoppas att det blir tätare racing framöver.
Yamahan med Spies på :tummenupp
Aprilian med både Biaggi och Nakano :tummenupp :tummenupp :tummenupp är bara lite färgad:hihi

Helt fantastiskt att det ändå skiljer så lite mellan fabrikaten alla är med i topp 10 om man bortser från Kawa.
 
Ska bli intressant att se dem i Europa. Haga:s hoj passar bättre här och förmodligen blir racen tuffare för Spies då, men man måste lyfta på hatten för amerikanen ... han kör jäkligt snyggt.
 
Hatten av för Aprilia... blir sugen på en RSV4 fast jag deklarerat att 600cc är mer än nog för mig nästa gång jag ska köpa hoj.
 
Tycker inte någon kan klaga på att Aprilian är för mycket prototyp, så länge den går att köpa och dessutom kostar betydligt mycket mindre än Ducatin. Fantastiskt för oss alla att SBK har blivit så stor - det ger oss bättre gathojar mer direkt än vad MotoGP gör.
 
det ger oss bättre gathojar mer direkt än vad MotoGP gör.

:tummenupp
Ecksackt! Det är ju jettevicktit me 200+ hästar och power plane-motor (eller vad fan det heter Yamaha har hittat på för att få ner alla djevla hästar i backen) för åss gatåkare. Fan, grejena va junte tjörbara för ett par år sedan juh!
:)
 
Last edited:
Vi som är lite yngre än vissa andra tycker juh det är såååå coolt!
På din tid var det ju BSA o Triumph med trumbromsar med samma bromssträcka från 100kmh som dagens från 200kmh mm mm :)

:tummenupp
Ecksackt! Det är ju jettevicktit me 200+ hästar och power plane-motor (eller vad fan det heter Yamaha har hittat på för att få ner alla djevla hästar i backen) för åss gatåkare. Fan, grejena va junte tjörbara för ett par år sedan juh!
:)
 
Last edited:
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top