Hur länge efter nyckelbensoperation körde du hoj?

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS-83, Barilla RS 250-98, KTM 250 EXC-F-10
Har efter många turer till ortoped och röntgen fått det bekräftat att mitt nyckelben som jag bröt i början av april 08 inte har läkt alls.

Min läkare började då prata om operation för att eventuellt få det att läka, jag är tydligen otroligt svårläkt? :näsblod Han sa även att det blir 3 månaders total vila efter en sådan operation, alltså sjukskrivning och bara röra armen från armbågen och ner. Ingen belastning på armen m.m. = ingen hoj!

Jag vill fråga er som fått nyckelbenet opererat, hur lång tid tog det innan ni kunde köra hoj? GP-killarna kör ju efter ett par dagar, lite mer vältränade så klart men endå!

Man vill ju inte få en till säsong förstörd av samma nyckelben.

Då du visat prov på taskig läkning så får du nog tyvärr stå ut med de 3 månader som läkaren anger. Har man bra läkekött eller är GP åkare med tillgång till OP efter behag och smärtstillande i mängder så går det att köra betydligt snabbare men här skulle jag gissa att läkaren går in och snyggar till brottytan och fixerar för att stimulera läkning. Då är det dumt att fresta på det för tidigt för då kommer det likförbannat inte att läka till belåtenhet.

För mer specifikt svar får du nog vänta på MC Doktorn ty han är ortoped....

Last edited:
Tjenare! jag bröt nyckelbenet o skulderbladet på 2 ställen dom kallade det Floating Shoulder eftersom axeln satt helt löst o då satt dom i nån metalskena som dom skruvade fast.Han sa att jag skulle bli sjukskriven i minst 8v men jag kunde börja jobba igen efter ca 4v men sen beror det ju på hur bra det läker.
/Häggen

I mitt fall, ca 3 mån.

Jag fick en titanskena påskruvad på nyckelbenet i mitten av augusti. Därefter gick jag med en slags tvångsmitella i 6v. Efter de veckorna kunde jag knappt röra armen. Hade tom problem med att växla bilen. Det gav sig till slut så pass att jag kunde köra hojen i slutet på oktober (inga snäva svängar åt vänster dock).

Lycka till med läkningen.

Tjenare !
Totalmossade mitt vänstra i början av 2008.In med kedjor o spik.Fick vänta 2 månader innan jag kunde köra igen.Så 3 mån låter nog ganska rimligt//FRiLLA

Tack för svaren. Det kanske inte är orimligt med tre månader alltså, speciellt med min läkförmåga.

Det låter som att man får köra med brutet ben i år med och ta operation i höst. Jag lider ju inte av att nyckelbenet är av.

Men som sagt MC Doctorn kanske kan lägga in mer fakta!

Mitt vänstra gick av på mitten och högra delen la sig över den vänstra så dom överlappade varandra. Ingen operation behövdes, men läkte ihop rätt bra och 2-3 månader senare var i Mexiko å körde dirtbike i obyggden, utan att känna någon smärta av vibrationerna. Sen att jag vurpade där igen och bröt samma nyckelben igen är en annan historia ;)

Jag körde crosstävling en 1-2h efter att jag knäckte mitt nyckelben. Och ytterligare en tävling två veckor senare.

Och rr har ju knappast tuffare belastning än cross så det är väl bara att bita ihop för smärtan och gasa på.

Har själv ett högernyckelben som lossnade i rr-krasch 2003. Satt på hojen 2 veckor senare och körde nytt personbästa. Beror väl på hur det ser ut, om det är brutet eller lossnat från axeln. Som nån sa, tror att mc-doktorn är killen att fråga. Han fick nog en sån skada själv i hans finalkrasch.

Inget svar på din fråga direkt, men ville bara säga, beklagar olyckan och din situation. Hoppas du är i sadel snart igen!

Tack! Jag körde nästan hela säsongen efter kraschen så det är nog lugnt!

Mitt vänstra gick av på mitten och högra delen la sig över den vänstra så dom överlappade varandra. Ingen operation behövdes, men läkte ihop rätt bra och 2-3 månader senare var i Mexiko å körde dirtbike i obyggden, utan att känna någon smärta av vibrationerna. Sen att jag vurpade där igen och bröt samma nyckelben igen är en annan historia ;)

Precis som mitt då, fast mitt har bara lagt sig omlott utan att läka...

Last edited:
behövde ingen operation..

kunde köra efter 2 -3 veckor...(dock gata )((gick på piller LÄNGE))

så här i efterhand kanske inte så smart:D

kunde inte bära ryggsäck på flera år för det stack upp en benbit..AJ

Opererades och jag körde B-race efter två månader men det gick sjuuuukt sakta, eller ännu mer långsamt än innan kanske är mer rätt.

Alx "GP-killarna kör ju efter ett par dagar, lite mer vältränade så klart men endå!"

som boris påpekade så har dom ypperlig vård, men betänk även att dessa killar går runt med värk lite här och var i kroppen när dom blir äldre.
Dels det dom får betalt för, inte kul i nått fall med värk,
men tråkigare utan fame and fortune.
Låt det läka ordentligt.

Alx "GP-killarna kör ju efter ett par dagar, lite mer vältränade så klart men endå!"

som boris påpekade så har dom ypperlig vård, men betänk även att dessa killar går runt med värk lite här och var i kroppen när dom blir äldre.
Dels det dom får betalt för, inte kul i nått fall med värk,
men tråkigare utan fame and fortune.
Låt det läka ordentligt.

Det är absolut något att tänka på, därför överväger jag att vänta med operation till hösten eftersom jag inte har ont. Då har man hela långa vintern på sig att läka helt.

Tyckte dock att tre månader lätt länge med tanke på GP-killarna. Men har nu insett att det är det man får räkna med. :gnissla

Jag fick operera om mitt nyckelben 8mån efter olyckan eftersom det inte läckte okey.
Dom var tvungna att hacka bort benmassa,borra, ta ny massa från höften m.m. 2v senare försökte jag köra en hoj från uppsala till sthlm,slutade med att jag lämnade den hos min bror i Knivsta.
Gick inte att sitta på hojen :(

Fick vänta 4veckor till :mad:

/Pelle

Icke läkt eller utebliven läkning kan man med stor säkerhet konstatera med en CT undersökning.

Operation innebär att man rensar upp i fraktur spalten och tar nytt ben från höftbenskammen (crista iliaca )

sedan måste man fixera det hela med en platta, de nya vinkelstabila plattorna är bra för detta.
Ej yttre vikter eller balastning (=hoj åkning) första 3-4 månaderna tills frakturen har läkt radiologiskt och kliniskt=smärtfrihet.

Operation om du har besvär av det vilket de flesta brukat ha men risker med infektioner sjuklighet få tas i beaktande.

Jag har en AC leds luxation grad 3 vetifan om jag vill bli kvivskuren :D

Det är absolut något att tänka på, därför överväger jag att vänta med operation till hösten eftersom jag inte har ont. Då har man hela långa vintern på sig att läka helt.

Tyckte dock att tre månader lätt länge med tanke på GP-killarna. Men har nu insett att det är det man får räkna med. :gnissla

Ortopediska Huset i Stockholm skruvade ihop mitt nyckelben, efter en månad var det i stort sett klart, och efter 4 månader plockade de ut plåt och skruv.
Plåten ligger nu hemma och blänker.

Peter lindén har inga nyckelben! :banana

Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...