Hur länge efter nyckelbensoperation körde du hoj?

Jag har brutit mina fyra gånger nu, och de är olika varje gång beroende på hur illa de bryts. Någon gång har det inte känts så farligt, men det har även hänt att man knappt har kunnat ta sig ur sängen.
Senast fick jag operera det, och då hade det gått att köra ganska omgående även om det hade gjort ont. Läkaren sa "you can ride in one week, but it is not wise to crash". Efter ett bromsfel så kraschade jag ganska ordentligt ett par månader senare, och det höll ihop bra.

Jag fick operera om mitt nyckelben 8mån efter olyckan eftersom det inte läckte okey.
Dom var tvungna att hacka bort benmassa,borra, ta ny massa från höften m.m. 2v senare försökte jag köra en hoj från uppsala till sthlm,slutade med att jag lämnade den hos min bror i Knivsta.
Gick inte att sitta på hojen :(

Fick vänta 4veckor till :mad:

/Pelle

Hade inte du ett mer eller mindre krossat nyckelben? Som du körde ERF med på Falken två veckor efter första operationen? :näsblod

Icke läkt eller utebliven läkning kan man med stor säkerhet konstatera med en CT undersökning.

Operation innebär att man rensar upp i fraktur spalten och tar nytt ben från höftbenskammen (crista iliaca )

sedan måste man fixera det hela med en platta, de nya vinkelstabila plattorna är bra för detta.
Ej yttre vikter eller balastning (=hoj åkning) första 3-4 månaderna tills frakturen har läkt radiologiskt och kliniskt=smärtfrihet.

Operation om du har besvär av det vilket de flesta brukat ha men risker med infektioner sjuklighet få tas i beaktande.

Jag har en AC leds luxation grad 3 vetifan om jag vill bli kvivskuren :D

Jag har sett CT bilder på frakturen, skitcoolt! Där man ser att benbitarna ligger en bit ifrån varandra omlott. MAn ser en bydlig spalt mellan benbitarna.

Menar du att man måste ta ben från höften eller är det bara om det inte finns tillräckligt för att få ihop igen? Mitt glipar ju inte utan ligger som sagt omlott.

Peter lindén har inga nyckelben! :banana

Jag har tre! :3freak

Last edited:
Jag började köra några veckor efter operationen(nyckelben i delar. 10cm plåtbit o 8skruvar) men när jag var på återbesök 2mån efter operationen konstaterades att plåtbiten böjt sig o läkaren var inte så där jättenöjd med mig:gnissla .Fick gå ytterligare 2 mån med mitella.Smygkörde dock lite då o då.Tydligen så läker benet ihop saktare när man fixerar det med plåt o skruv än om man låter det ligga orört.Så 3mån låter nog som en bra ide om man vill att det ska bli hållbart o rakt...Kan väl säga att jag opererades -03 o det gör fortfarande ont vid viss sorts belastning,så så här efteråt hade det kanske inte varit så dumt om man låtet moppen stå o vila som farbror doktorn sa...

Tack för svaren. Det kanske inte är orimligt med tre månader alltså, speciellt med min läkförmåga.

Det låter som att man får köra med brutet ben i år med och ta operation i höst. Jag lider ju inte av att nyckelbenet är av.

Men som sagt MC Doctorn kanske kan lägga in mer fakta!

I praktiken klarar man sig utan nyckelben men det finns ett litet men om man har ett brutet nyckelben. Det är risken att det brutna benet tar vägen ner i kroppen om man kraschar igen.

Det är visserligen en väldigt ligen risk, men den finns. Sedan misstänker jag att du skulle köra fortare utan vänsterarm än de flesta gör med.

Menar du att man måste ta ben från höften eller är det bara om det inte finns tillräckligt för att få ihop igen? Mitt glipar ju inte utan ligger som sagt omlott.

En förutsättning för läkning i ditt fall är att återskapa förutsättningar för läkning dvs det måste finnas

1
Celler som kan bilda kärl (cirkulation) och nytt ben (stamceller för ben),
dessa celler finns i riklig mängd från din höftbenskam (eg benmärg man tar)
Dessutom rensar man upp ändarna får man en ny blödning som också
innehåller celler .

Så förutsättning för läkning är eg frakturblödningen som uppkommer vid fraktur som vi i viss mån försöker återskapa, detta omvandlas sakta med säkert till en krage runt ändarna kallas för callus och syns på rtg efter 2-3 månader

2
Stabilitet mellan frakturändarna. Detta fanns inte i din fraktur varför kärlen aldrig fick chansen att skapas pga för mycket rörelse mellan ändarna.
Därför sätter vi plattor för att få stabilitet.

Skruvarna vi sätter är gängade i både platta och ben med 5nm moment.

Därför opererar vi instabila frakturer direkt, vilka de är ju en helt annan story

Här kan du läsa ommodern osteosynteslära, trist va :hihi

Man ser Motogp killar gå upp på hojen efter 4 veckor , dom tar risker !!! och risken att dom drabbas av det werner 666 drabbas av är mycket större.
Sen omop på lågsäsongen med sämre slutresultat.
Tycker du ska lyssna på din Dr :hihi

Last edited:
En förutsättning för läkning i ditt fall är att återskapa förutsättningar för läkning dvs det måste finnas

1
Celler som kan bilda kärl (cirkulation) och nytt ben (stamceller för ben),
dessa celler finns i riklig mängd från din höftbenskam (eg benmärg man tar)
Dessutom rensar man upp ändarna får man en ny blödning som också
innehåller celler .

Så förutsättning för läkning är frakturblödningen, detta omvandlas sakta med säkert till en krage runt ändarna kallas för callus och syns på rtg efter 2-3 månader

2
Stabilitet mellan frakturändarna. Detta fanns inte i din fraktur varför kärlen aldrig fick chansen att skapas pga för mycket rörelse mellan ändarna.
Därför sätter vi plattor för att få stabilitet.

Skruvarna vi sätter är gängade i både platta och ben med 5nm moment.

Här kan du läsa ommodern osteosynteslära, trist va :hihi

Man ser Motogp killar gå upp på hojen efter 4 veckor , dom tar risker !!! och risken att dom drabbas av det werner 666 drabbas av är mycket större.
Sen omop på lågsäsongen med sämre slutresultat.
Tycker du ska lyssna på din Dr :hihi

Använder ni momentnyckel eller drar ni "med känsla" ?

Använder ni momentnyckel eller drar ni "med känsla" ?

Faktisk så är det en skruvmejsel liknande torxnyckel med en inbyggd klick utlösning på 3,5mm skruvarna (selflocking), mer än man tror faktiskt.

Fel av mig 1,5nm ska det vara

Alla andra skruvarna (2,7 och 4,0 mm) är känsla

Faktisk så är det en skruvmejsel liknande torxnyckel med en inbyggd klick utlösning på 3,5mm skruvarna (selflocking), mer än man tror faktiskt.

Fel av mig 1,5nm ska det vara

Alla andra skruvarna (2,7 och 4,0 mm) är känsla

Sitter och sneglar i läroboken och de säger inget om hur man gör när man drar sönder gängan. Helicoil till ben misstänker jag att det inte finns. :rolleyes:

hittade mina gamla röntgenbilder. Så här kan det gå om man börjar köra för tidigt(ifs Cross körning, vet inte hur det är med belastning på nyckelben när man kör RR)
Skadan:

Ny opererad med rak plåt:

Efter 2mån,böjd plåt o missnöjd läkare :-)

Last edited:
Min ortoped sa "ni är ju i alla fall bättre än crossförarna" kanske inte ska ta det som en komplimang? Men man måste ju va lite konstig för att hålla på med den här sporten.

för lennartsson här på sporthoj så hände det för snart ett år sen och han har inte kört en meter sedan dess. blev inte helt bra

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!