flugan
Vem vet
Står med ett par clipon med möjlighet att sätta i plastmuppar istället för styrändsvikter. Hur mycket påverkar det upplevelsen på en rad4a 600cc med plastmuppar istället för styrändsvikter?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Nu har inte en HD-mupp i racingforumet att göra. Men styrvikter eller ej beror på vad man har för motor. Det vikterna gör är att flytta styrstångens egensvängningsfrekvens nedåt, så att den inte sammanfaller med de frekvenser motorn avger. Så på en stor twin är det ofta inte så stor ide med styrvikter eftersom motor exiterer styret med så låga frekvenser att styrets relativt höga egensvängningsfrekvens sällan sammanfaller. Men på tex en trecylindrig tvåtaktare jag hade var det däremot viktigt med vikter (höhö) för att inte styret skulle sprattla.
Prova är nog bäst, som vanligt
/J
Säg inte det...Nu har inte en HD-mupp i racingforumet att göra.
/J
Säg inte det...![]()
Hmmm ....
Jag har alltid sett styrändarna som en slitprodukt, dvs enligt den välkända konstruktionsdevisen att om något händer ska den del som pajar vara billig och lätt att byta.
Så, vilka vibrationer talar vi om?
Vad väger ett clipon-styre? Med gashandtag och bromshandtag ... 350 g?
Hur starkt är ett clipon? Låt oss gissa att det krävs 40 kg för att böja ner det 1 mm. (Ids inte räkna ut det nu).
Det innebär att egenfrekvensen för nämnda styre blir ca 58 Hz, dvs 3500/min
Vad väger en styrändsvikt? 50 g?
Isf ändrar egenfrekvensen sig till lite drygt 3200/min.
Men, styret är skruvat i gaffeln och pga friktionsytorna där så får man en dämpad svängning som har lägre frekvens än ovan nämnda. Broms/kopplinghandtag sitter inte stumt utan sänker också frekvensen. Sedan har de flesta gummihandtag på sina hojar som mha gummits hysteres dämpar den svängning som uppstår. Nu ska vi inte rusa iväg och känna oss säkra bara för det! Det förekommer ju övertoner i alla icke ideala svängningssystem och det kan också drabba den intet ont anande föraren.
OCH!!! eftersom det sitter en gasrulle på höger handtag så väger det ju mer än vänstra handtaget!!! Då får man inte blanda ihop styrändvikterna för den på vänster sida måste ju vara tyngre än den på höger annars får man olika frekvensområden i de olika styrena och hur kul är det för de små handsingarna?? Än vibrerar det ena, än det andra ... shit vilket irritationsmoment och vilken trafikfara det innebär att känna så olika i de olika styrena ...
Men om man har touringstyre då? Ett sådant som är skruvat i övre gaffelkronan. Ja, då sänks fjäderkonstanten och egenfrekvensen med den ...
Jörgen, med tanke på ovan nämnda frekvenser så kanske det är du som behöver styrändsvikter![]()
Tjaaa... man kan väll göra verifierande provning å koppla till accellrometer/vibrationsmätare och kolla i styret med å utan knopparna.När jag satte cross styre på min hornet 900 som jag hade för några år sedan
vibrerade det som som fan kunde bara köra ca 1,5 mil sedan va ja tvungen att stanna gick inte hålla kvar i styret....nu har jag en X-11 med fatbar styre utan vikter fungerar kanon![]()
Ääh, blysänket håller ju på att bli varvad, på andra bilden har han redan blivit omkörd av tre stycken !!![]()
Det ska bara vara HD på banan, inga mygg.![]()
|
|
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort
Det är ingen lätt uppgift H... |
|
|
KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”
Rajiv Bajaj, 58, VD för den... |
|
|
Framtidens hjälmar är här!
Bland finesserna finns ljus... |