Nyteknik
Bannad
Tydligen har Kawasaki jobbat hårt några månader med 2009 års modell av prototypen ZX-RR, märkt att det inte kommer att ge de nödvändiga förbättringar som krävs för att inte längre vara pinsamt sist bland de fyra japanska tillverkarna och när detta rapporterats högt upp i organisationen har någon vid sina sinnens fulla bruk "pulled the plugg". Ett mycket vettigt beslut i mina öron.
Jag tillhör ju dem som aldrig har förstått varför fabrikerna fortsatte att tävla i GP-racingen efter 1985. Det var då GSX-R 750 gjorde sin första säsong och utvecklingen av fyrtakts-sporthojar verkligen tog fart: VFR 750 F, CBR 600 F, RC 30, CBR 900 RR, 916, YZF 750 R, YZF R1. Under tiden fortsatte man att tävla i GP med tvåtaktare som om detta inte hände. Tillverkarnas GP-hojar hade till utseende, ljud och teknik inte ett dugg att göra med de modeller som man utvecklade, lanserade och marknadsförde för miljardbelopp på marknaden för gathojar. Först 17 år senare vaknade man yrvaket till och insåg att det nog vore praktiskt om de enorma kostnaderna för prototypracingen hade någon relevans för själva verksamheten. Något mer än en lustfylld miljardrullning. Visst var tvåtaktsfemhundrorna häftiga. Ingen ska säga något annat. Men ärligt talat tror jag att en serie där man hade tävlat med kraftigt modifierade gathojar (mer modifierade än i WSBK) som körts av de bästa förarna (Schwantz, Doohan, Fogarty, Biaggi, Haga, Rossi, Bayliss) hade varit minst lika ball som GP någonsin har varit. Om jag får önska mig något så är det att vi går en sådan utveckling av VM i Roadracing till mötes. Vad tycker ni?
Jag tillhör ju dem som aldrig har förstått varför fabrikerna fortsatte att tävla i GP-racingen efter 1985. Det var då GSX-R 750 gjorde sin första säsong och utvecklingen av fyrtakts-sporthojar verkligen tog fart: VFR 750 F, CBR 600 F, RC 30, CBR 900 RR, 916, YZF 750 R, YZF R1. Under tiden fortsatte man att tävla i GP med tvåtaktare som om detta inte hände. Tillverkarnas GP-hojar hade till utseende, ljud och teknik inte ett dugg att göra med de modeller som man utvecklade, lanserade och marknadsförde för miljardbelopp på marknaden för gathojar. Först 17 år senare vaknade man yrvaket till och insåg att det nog vore praktiskt om de enorma kostnaderna för prototypracingen hade någon relevans för själva verksamheten. Något mer än en lustfylld miljardrullning. Visst var tvåtaktsfemhundrorna häftiga. Ingen ska säga något annat. Men ärligt talat tror jag att en serie där man hade tävlat med kraftigt modifierade gathojar (mer modifierade än i WSBK) som körts av de bästa förarna (Schwantz, Doohan, Fogarty, Biaggi, Haga, Rossi, Bayliss) hade varit minst lika ball som GP någonsin har varit. Om jag får önska mig något så är det att vi går en sådan utveckling av VM i Roadracing till mötes. Vad tycker ni?
Last edited: