GP-racing - inget för MC-tillverkare

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Tydligen har Kawasaki jobbat hårt några månader med 2009 års modell av prototypen ZX-RR, märkt att det inte kommer att ge de nödvändiga förbättringar som krävs för att inte längre vara pinsamt sist bland de fyra japanska tillverkarna och när detta rapporterats högt upp i organisationen har någon vid sina sinnens fulla bruk "pulled the plugg". Ett mycket vettigt beslut i mina öron.

Jag tillhör ju dem som aldrig har förstått varför fabrikerna fortsatte att tävla i GP-racingen efter 1985. Det var då GSX-R 750 gjorde sin första säsong och utvecklingen av fyrtakts-sporthojar verkligen tog fart: VFR 750 F, CBR 600 F, RC 30, CBR 900 RR, 916, YZF 750 R, YZF R1. Under tiden fortsatte man att tävla i GP med tvåtaktare som om detta inte hände. Tillverkarnas GP-hojar hade till utseende, ljud och teknik inte ett dugg att göra med de modeller som man utvecklade, lanserade och marknadsförde för miljardbelopp på marknaden för gathojar. Först 17 år senare vaknade man yrvaket till och insåg att det nog vore praktiskt om de enorma kostnaderna för prototypracingen hade någon relevans för själva verksamheten. Något mer än en lustfylld miljardrullning. Visst var tvåtaktsfemhundrorna häftiga. Ingen ska säga något annat. Men ärligt talat tror jag att en serie där man hade tävlat med kraftigt modifierade gathojar (mer modifierade än i WSBK) som körts av de bästa förarna (Schwantz, Doohan, Fogarty, Biaggi, Haga, Rossi, Bayliss) hade varit minst lika ball som GP någonsin har varit. Om jag får önska mig något så är det att vi går en sådan utveckling av VM i Roadracing till mötes. Vad tycker ni?

Last edited:
Jag tycker du har fel helt enkelt.
Jag tycker att moto gp bör vara ren prototyprejsing.
För annat finns bla superbike, som många gånger är roligare att titta på tack vare de jämna och spännande rejsen.

Jag är så mossig så jag tycker att roadracingen ska vara mer knytet till att utveckla gathojarna... som nu när miljön är på tapeten... varför inte ge dem exakt lika mycket soppa så den som kan åka längst/effektivast/göra snålast och snabbast hoj osv får övertag... lika så däck kanske...de är väl inte heller så miljövänligt... finns det utrymme att tänka nytt även där??...
Visst vill vi se snabbast hoj självklart..säger inget om det..

Jag är så mossig så jag tycker att roadracingen ska vara mer knytet till att utveckla gathojarna... som nu när miljön är på tapeten...
Jag tror det är en kort återvändsgränd att försöka blanda racing med sådana ädla syften. Det går att med lagstiftning driva tillverkarnas utveckling åt det håll som planeten/politikerna kräver.

Grejen har ju varit att WSBK varit extremt modifierat innan, inte mycket gemensamma delar med gathojarna heller förutom siluetten. Samtidigt har det varit en hel del kompromisser för dessa hojar ändå.
Sen blir det ju ibland lite löjligt när man släpper ett fåtal svindyra racehojar på gatan bara för att man ska kunna tävla med dem, då är man ju nästan tillbaka till prototypracingen iaf.

Jag tycker det är intressant att se vilken tillverkare som bygger snabbaste hojen i gp-racingen även om det inte är en replika på gatan. Sen är jag mest intresserad av vem som är snabbast på två hjul på snabbaste hojen och då är prototyper lämpligast. Sen är det ju så att det som kommer i gp-racingen kommer standard-racingen till gagn också, som TC, tändföljder etc.

Fria reglementen brukar leda till snabbare utveckling än hårdare. Sen får man ju följa upp med nya reglementen efterhand.

Jag tror vi kommer se el-racing väldigt snart, både på hojar och bilar, det redan innan det kommer lagstiftning om det.. Det dessutom på prototypstadiet eftersom det inte finns lämpliga standardhojar att köra det på..

http://kleenspeed.com/

Vad är det som säger att dom inte kan utveckla hojar om inte Moto Gp fanns?

Om dom tjänar pengar på gatanpassade hojar måste det väl vara bättre att utgå från dom hojarna, och förbättra dom!
Moto Gp är bara slöseri med pengar anser jag!

Om Kawasaki och Suzuki gräver sin egen grav, (säljer inte sina hojar pga att det går dåligt i MotoGP), varför då fortsätta där det är väl ingen bra reklam att vara bland dom sista!

Och Ducati, honda och Yamaha har oändligt med pengar! Kan köpa upp dom bästa förarna, mest tester, mest material mm mm!

Förstår ju jag varför Kawa ( Sukka) vill lägga ner!
Och likväl har Sukka och Kawa gathojar med samma specifikationer! Skiljer inte ett skit på dem!
Fram för mer Superbike :yoparty
Och blir det elmotorcyklar vem fan ska titta på den skiten dom döva eller :D

Klart de kan utveckla hojar även utan motogp. Grejen är ju att det fortfarande är den serien som har mest prestige och störst tittarsiffror.
Sen har det ju knappt gått bra för kawa i någon serie de senaste 15 åren ändå, vare sig det var gp eller wsbk. Enstaka nationell serie har det gått halvbra i.
De lägger helt enkelt inte ner tillräckligt med pengar och tid på det.
Honda och Yamaha plöjer ner massor med pengar och säljer också betydligt mer hojar än kawa.
Det handlar ju enbart om marknadsföring, så om det är ett slöseri med pengar eller inte handlar ju bara om ROI.
De som plöjer ner mest i marknadsföring brukar också sälja bäst.

Enbart marknadsföring. Ja du menar väl om dom är med i toppen på Superbike så säljer dom bättre? Det om något borde dom gå in för!

Enbart marknadsföring. Ja du menar väl om dom är med i toppen på Superbike så säljer dom bättre? Det om något borde dom gå in för!

Det gör de väl också? Men de tre stora har hajat att det hjälper att synas högt i tabellerna i bägge serierna, eftersom folk tilltalas av olika sorters racing.
Jag tycker gp-racing är häftigare än superbike, tittar dock på superbike också.
Tada, så har man exponerat mig två helger i rad istället för bara en..

edit: Sen finns de som bara tilltalas av den ene eller den andra, då prickar man de personerna en gång iaf.
Vet folk som slutade titta på gp-racing när man bytte till fyrtakt för man tyckte det var pissracing..

Det gör de väl också? Men de tre stora har hajat att det hjälper att synas högt i tabellerna i bägge serierna, eftersom folk tilltalas av olika sorters racing.
Jag tycker gp-racing är häftigare än superbike, tittar dock på superbike också.
Tada, så har man exponerat mig två helger i rad istället för bara en..

edit: Sen finns de som bara tilltalas av den ene eller den andra, då prickar man de personerna en gång iaf.
Vet folk som slutade titta på gp-racing när man bytte till fyrtakt för man tyckte det var pissracing..

Ja många tyckte så, nog även jag till en början! Kom ihåg att jag höll på 2taktarn in i det längsta! Jag har hela tiden följt bägge serierna, men tycker att GP blivit bra mycket sämre än förut på bara något år! I mitt fall så förstörde dom GP med TC !!!
Men jag hävdar fortfarande att om ZX10an vann i Superbike nästan varenda race så sålde den mer Kawasaki!

Ja Ducati har vunnit det mesta i SBK under 2000-talet och dem är inte ens störst i Europa på antal sålda hojar....
Ducati har inte ett lika brett produktsortiment, så lite svårt att jämföra så.

Se det så här istället: Vad kan Ducati ta betalt för en 1098S kontra Kawa för en ZX-10R? Vilken hoj är det längst väntetid på? Vilket fabrikat av de två förknippas mest med racing och är mest mytomspunnet?

Ja många tyckte så, nog även jag till en början! Kom ihåg att jag höll på 2taktarn in i det längsta! Jag har hela tiden följt bägge serierna, men tycker att GP blivit bra mycket sämre än förut på bara något år! I mitt fall så förstörde dom GP med TC !!!
Men jag hävdar fortfarande att om ZX10an vann i Superbike nästan varenda race så sålde den mer Kawasaki!

Det beror ju helt på täckningen av WSBK. Det är fler som tittar på motogp.
Sen om produktidentifieringen har så mycket med saken att göra, eller om det är större prestige att vinna det hårdaste mästerskapet med sitt märke som säljer flest hojar får nog en marknadsförare svara på.

MotoGP behöver dock fixa ett bättre reglemente. Racingen blev inte tokdålig i wsbk med TC.. Men tycker ändå inte det här hemma i någon serie.

Men är det så? Visst, det märke som vinner WSB säljer nog mer sporthojar är övriga märken, så är det nog. Men hur viktigt är det att sälja sporthojar? Honda säljer 2 MILJONER skotrar årligen bara i Thailand så vad fan spelar några tiotusen sporthojar hit eller dit för roll...
Inbillar mig att det är ca 2 procent av alla hojar som säljs som är sporthojar. Övriga 98 procent hojköpare skiter nog fullständigt i vilken hoj som vinner Moto GP eller WSB. Det är nog viktigare om glidaren har fräcka fransar på styret eller om tuffa streetfightern har fräck ljuddämpare och tuff lykta.

Tror jag.

Men är det så? Visst, det märke som vinner WSB säljer nog mer sporthojar är övriga märken, så är det nog. Men hur viktigt är det att sälja sporthojar? Honda säljer 2 MILJONER skotrar årligen bara i Thailand så vad fan spelar några tiotusen sporthojar hit eller dit för roll...
Inbillar mig att det är ca 2 procent av alla hojar som säljs som är sporthojar. Övriga 98 procent hojköpare skiter nog fullständigt i vilken hoj som vinner Moto GP eller WSB. Det är nog viktigare om glidaren har fräcka fransar på styret eller om tuffa streetfightern har fräck ljuddämpare och tuff lykta.

Tror jag.

Även fransnissar och scooteråkare är faktiskt intresserade av racing, kolla campingarna på ett motogp eller wsbk-race. Många är märkesbögar och håller på sitt märke, fast de inte ens åker den hojtypen.
Det är viktigt att synas, därför tror jag faktiskt inte att man knyter just vilken kawa som vinner, om det vart en zx10 eller en zx-rr..

Precis, varför väljer skoterköpare Honda framför Hoysungyang? Delvis pga. att varumärket är känt, bl.a. genom racingtraditionerna.

Tror jag.

Nej skiter i et gör dom inte! Dom som inte har råd eller inte vill lägga så mycket pengar köper en kinamoppe men hållbarheten är en 10e del eller nåt!

Last edited:
Precis, varför väljer skoterköpare Honda framför Hoysungyang? Delvis pga. att varumärket är känt, bl.a. genom racingtraditionerna.

Så de 2 miljoner thailändare som valde en Honda Step-through gjorde det för att Rossi o Honda vann MotoGP för några år sedan....

Jag tvivlar...

Jag tror snarare att alla stora tillverkare är med i racing (bil o MC) för att det är kul! Inte för att de måste. Se hur snabbt Honda la ner sin F1 och Kawa la ner sin MotoGP; hade det varit viktigt för utveckling och forskning hade de fortsatt. Såklart! Placeringarna i tävlingarna spelar ju ingen roll för utvecklingen av nya grejor. Testade blir de ju oavsett om de kommer etta eller tolva.

Last edited:
Så de 2 miljoner thailändare som valde en Honda Step-through gjorde det för att Rossi o Honda vann MotoGP för några år sedan....

Jag tvivlar...

Jag tror snarare att alla stora tillverkare är med i racing (bil o MC) för att det är kul! Inte för att de måste. Se hur snabbt Honda la ner sin F1; hade det varit viktigt för utveckling och forskning hade de fortsatt. Såklart! Placeringarna i tävlingarna spelar ju ingen roll för utvecklingen av nya grejor.

Man sparar ju in även på marknadsföring i hårdare tider. Sen är de som bestämmer om sponspengarna väldigt noggranna med att räkna på hur mycket det är värt att vara med i F1 exempelvis, eller om man får mer tillbaka på nåt annat sätt.
Volvo sponsrade golf och segling istället för motorsport då man syntes mer på det sättet än genom F1 och till ett klart lägre pris. Sen går det nog i cykler när man satsar pengar och hur mycket.

Sen är de såklart med för att de tycker det är roligt också, för både sig och sina partners, men glöm att det inte finns stora krav på både resultat och ekonomi.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show