Suzuki GSX-R1000 K5/K6-tråden

  • Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Ingen som ska fifla med något. Varför skulle man vilja göra det när man importerar den? Vad skulle man vinna på det? Hojjen är inte klotad så att man har bytt den, eller?!?!... Shit kan man kolla upp detta så han inte har blivit "fistad" nu. Men hur är det att byta denna mätare då, är det svårt eller är det bara en "sockerbit" som skall in och allt lirar? Eller tror ni man kan få liv i den som är? Hmm kanske är värt att lämna in för att kolla vad det är som spökar. Inga lampor går igång på mätaren förutom när man sätter på helljuset, då sätts den lampan på...

för att slippa skatta den.. måste uppfylla 2 krav. ha gått 600mil + vara minst 6 månader gammal. altså en årsmodell 2006 som har gått 300mil, måste du skatta, men en 2008 som är uttagen i januari och gått 600 mil så behöver du inte skatta.

byta mätare är jätte lätt.. bif.bild

du skruvar bara loss denna insektsskruven (rund ring) sen så sitter det 2 plugg eller hur man ska kalla det.. där dom två små röda pluttarna är.. sitter ganska hårt så det är bara att slita... behöver inte vara rädd för att man ska ta sönder något.. .sen så sitter elen med ett snabbklips..
 

Bifogat

  • mätare.jpg
    mätare.jpg
    57.8 KB · Visningar: 94
för att slippa skatta den.. måste uppfylla 2 krav. ha gått 600mil + vara minst 6 månader gammal. altså en årsmodell 2006 som har gått 300mil, måste du skatta, men en 2008 som är uttagen i januari och gått 600 mil så behöver du inte skatta.

byta mätare är jätte lätt.. bif.bild

du skruvar bara loss denna insektsskruven (rund ring) sen så sitter det 2 plugg eller hur man ska kalla det.. där dom två små röda pluttarna är.. sitter ganska hårt så det är bara att slita... behöver inte vara rädd för att man ska ta sönder något.. .sen så sitter elen med ett snabbklips..

EDIT: Såg nu att det var en K5, och den ser ju inte likadan ut.. dock borde det vara lika lätt..
 
mehh..om man nu vill lira en mätare rätt så finns det firmor som fixar detta likaså verkstads stämplar osv..

Sök och ni finner..
 
Tack Bazooka, bra beskrivet, ska bifoga det till min kompis. Ska börja med att kolla om vi inte kan få den befintliga att fungera! Men tack som sagt.


// Hamid
 
Går det att få en mätare som visar mile till att visa Km? Har läst det någonstans att man skulle hålla ner en knapp på mätaren och sedan så skulle den omvandla? Stämmer det? Eller måste man lämna in den någonstans för det? Om man skulle vilja ha detta dokumenterat vart ska man vända sig då?
 
Ni som har halvsystem, har ni gjort något med pc eller liknande eller är det inget som är nödvändigt?
 
Ni som har halvsystem, har ni gjort något med pc eller liknande eller är det inget som är nödvändigt?

givetvis..måste ju få ut minsta lilla polle ur grejena man sätter på den..
sen så går den ju mycket jämnare när den är mappad efter prylarna man satt dit..
 
givetvis..måste ju få ut minsta lilla polle ur grejena man sätter på den..
sen så går den ju mycket jämnare när den är mappad efter prylarna man satt dit..

Håller med iförsig:)
Men finns det någon risk med att inte göra det? Typ att motorn inte mår lika bra utan hela åbäket som sitter där orginal?
 
Håller med iförsig:)
Men finns det någon risk med att inte göra det? Typ att motorn inte mår lika bra utan hela åbäket som sitter där orginal?

ja den kan i värsta fall bränna ventiler och ventilsäten i och med att när man öppnar upp avgas sidan och kanske även luftintags sidan så går den för snålt
 
Jag skulle vilja ha ett tips på vilka kåpor man ska köpa om man är lite små trött på sina original kåpor. Har kollat på massa olika ställen och många pratar om Ebay. Men Har hört massa olika historier om massa tull som tillkommer och sviktande kvalitet. Så nu är jag inne på att köpa vita kåpor från typ NGC , Rennsport modellen och sedan köra stickers hela vägen från http://www.motogpricambi.com/Home.asp men har en fråga om tank dummy. Är det någon som har en bild på hur det kan se ut. Är det stor skillnad att köra med en tank dummy? Känns det jätte plastigt? Är det någon som har gjort något liknade som skulle vilja bjuda på bilder. Tänker köra den vit röda lucky strike.

Tacksam för svar// Hamid
 
Är det stor skillnad att köra med en tank dummy? Känns det jätte plastigt? Är det någon som har gjort något liknade som skulle vilja bjuda på bilder.

Jag kör med biltema lackade kåpor inkl tankdummy. När man kör känns ingen skillnad, tycker i alla fall jag.
Dock har jag sparat org tanken ifrån att bli repad vid ett par tillfällen.

Tänk bara på att det krävs något mjukt emellan plåttanken och dummyn.

och NEJ det är inte jag på bilden
 

Bifogat

  • 2008 08 04 013_1.JPG
    2008 08 04 013_1.JPG
    236.7 KB · Visningar: 168
Tack Göran för svaret! Det ser ju riktigt bra ut ju! Men då blir det förmodligen en Lucky Strike replica som gäller! Tack:D
 
Satt och kollade efter stickers, men de jag ville ha fanns inte på sidan http://www.motogpricambi.com/Home.asp . Är det någon annan som har ett tips på en sida där det kan finnas stickers för att skapa en replica? Tacksam för svar. Är det föresten någon som vet hur mkt Rennsport kåporna behöver behandlas innan de kan lackeras? Samt vilken färg de är i?
 
Hmm har suttit och kollat på olika alternativ och kommer snabbt fram till att skapa egna kåpor kommer att hamna runt 7000. Visst det kommer förmodligen att bli mkt snyggare och bättre om man gör det själv. Men vilket lönar sig mest tro? Köpa ett kåpset från ebay och sedan en tank dummy som man låter en lackerare lacka eller skapa egna? Är det någon som vet vilken kvalitet som ebay kåpor har? Många som har skrivit om det här på forumet men ingen som direkt har ett bra svar verkar det som:S Så vad tycker ni? Vilket är mest värt? Rent ekonomiskt så blir det +- 0.

Tacksam för svar
 
Hmm har suttit och kollat på olika alternativ och kommer snabbt fram till att skapa egna kåpor kommer att hamna runt 7000. Visst det kommer förmodligen att bli mkt snyggare och bättre om man gör det själv. Men vilket lönar sig mest tro? Köpa ett kåpset från ebay och sedan en tank dummy som man låter en lackerare lacka eller skapa egna? Är det någon som vet vilken kvalitet som ebay kåpor har? Många som har skrivit om det här på forumet men ingen som direkt har ett bra svar verkar det som:S Så vad tycker ni? Vilket är mest värt? Rent ekonomiskt så blir det +- 0.

Tacksam för svar

köper du färdiga "Kina kåpor" så ser det snyggt ut på lite håll. Men tittar man nära och noga så kan man se.. rinningar i lacken, dåligt underarbete, sen så är det dåligt med lack på, man repar kåporna bara man tvättar dom. Sen får du räkna med att passformen inte är helt 100% men ändå bra. Nått fäste kanske ryker av och nått får du själv hitta på. Sen så är orginalkåpor mycket mjukare och flexiblare, medans "Kina" är lite stelare och inte lika flexibla. Men i det stora hela så ser det ganska bra ut och rellativt billigt. Men kan man lacka själv så hade jag hällre gjort det. Eller köpt ett orginal kåpsätt som jag hittade som var repigt och lackat om det. För då vet du att passformen är 100%.
 
Jag har också funderat på andra kåpor, finns ju riktigt snygga på ebay.. men fan aldrig nån som har nån tankdummy.. eller har jag hajjat det fel.. kommer ju se skitcp ut om man har tex rizla/lucky strike och sen en orginal tank i helt fel färg?

Var får man tag i tankcovers/dummys ?
 
Jag har också funderat på andra kåpor, finns ju riktigt snygga på ebay.. men fan aldrig nån som har nån tankdummy.. eller har jag hajjat det fel.. kommer ju se skitcp ut om man har tex rizla/lucky strike och sen en orginal tank i helt fel färg?

Var får man tag i tankcovers/dummys ?

lämna in tanken på lack, du kan säker hitta nån som kan göra det svart.... då blir det inte så dyrt. Dock ska du ge dom en av "rizla" kåporna.. för det är inte säker att dom håller rätt färgkod som dom lovar/skriver.
 
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Back
Top