Längre insugningsrör?

Gtmannen

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2008
Hoj
Suzuki Gt 380, Honda cr 250-02, Ktm 250-12
expansionskammare till 2 takt.

Hejsan, jag har en Zundapp ks50 som ja håller på att trimma lite. Har 70cc och 20 mm förgasare. Den går bra och så men den har lite dåligt bottenvrid. Tänkte höra med er om det går att förlänga/förkorta insugningsröret för att få bättre vrid? tacksam för svar. :tummenupp

Ändrade på rubriken för det handlar ju inte om insugningsrör längre;)

Last edited:
Det går säkert.
Men jag tror inte på idén.
Med stor förgasare får du dåligt bottendrag.
Med längre insugningsrör, så tror jag att du får lite bättre botten och mycket sämre topp.
Men:
Jag antar att du har ett komiskt bluff filter, eller?
Skippa det!
Överreklamerat.
Visserligen en enkel lösning.
Men inte bra.
Försök snida ihop en luftburk runt ett "riktigt" filter (gärna ett skumgummifilter om du snubblar över rätt material).
Naturligtvis så skall en luftburk vara "avstämd" för att ge maximal prestanda.
Men:
Min erfarenhet är att även ett felkonstruerat blindbygge är bättre än (speciellt billiga) koniska metallnätsfilter.

Det går säkert.
Men jag tror inte på idén.
Med stor förgasare får du dåligt bottendrag.
Med längre insugningsrör, så tror jag att du får lite bättre botten och mycket sämre topp.
Men:
Jag antar att du har ett komiskt bluff filter, eller?
Skippa det!
Överreklamerat.
Visserligen en enkel lösning.
Men inte bra.
Försök snida ihop en luftburk runt ett "riktigt" filter (gärna ett skumgummifilter om du snubblar över rätt material).
Naturligtvis så skall en luftburk vara "avstämd" för att ge maximal prestanda.
Men:
Min erfarenhet är att även ett felkonstruerat blindbygge är bättre än (speciellt billiga) koniska metallnätsfilter.

Håller med Nisse.
Insuget spelar nog ingen roll i det här fallet. Gör varken till eller från.
20 mm är inte brutalstor heller.
Luftburk skadar inte. Men kanske inte heller största problemet.

En bra tändning. Mycket nogrant justerad. Och ett seriöst avgasrör kommer att göra skillnad. Jag misstänker att avgasröret är ett tidstypiskt trimrör, kanske inte ens det. En riktig expantionskammare, så ska du se att det börjar hända saker. Både i bottendrag och toppeffekt.

Mats

Last edited:
Vill du ha bade bottenvrid och bra toppeffekt pa den gamle tysken kravs att du anvander nagon slags reedventil, vilket inte finns som std. Lyckligtvis finns det gott om material runt insuget, och en uppsjo av minireedventiler fran tex minimoto, sa det ar bara att satta igang med den roterande filen...

Sen vill jag bara papeka att det stavas expanSionskammare. Har sett denna felstavning massor av ganger nu.

/Lasse

Vill du ha bade bottenvrid och bra toppeffekt pa den gamle tysken kravs att du anvander nagon slags reedventil, vilket inte finns som std. Lyckligtvis finns det gott om material runt insuget, och en uppsjo av minireedventiler fran tex minimoto, sa det ar bara att satta igang med den roterande filen...

Sen vill jag bara papeka att det stavas expanSionskammare. Har sett denna felstavning massor av ganger nu.

/Lasse

Okej. Tackar för alla svaren. Då blir det nog att bygga avgasystem. Men det värsta är ju att veta hur det ska se ut me. Min fader har gjort ett till en 77cc.. men de kanske inte stämmer alls. Plus att de smäller som fan om de.. vill ju kunna köra lite lugnt utan att de låter som en cross.. hehe

Nej skrotnisse. Det är inget sånt luftfilter:) vet vilket du menar och ja vet att de inte är bra. Jag har en delorto förgasare med ett "nätfilter" det är inget direkt skumgummifilter utan bara en massa trådar fram och tillbaka för att förhindra smutts. Kanske skulle gå bättre med ett redigt "skumgummifilter" ?

Last edited:
Zündapp

Det är så många finesser på ett järnspätt och vet man inte var man ska börja så är det ingen ide att bygga en pipa om man inte har järnkoll på det är sannolikheten att du går fel ganska stor...

Satsa på ett Bra tändsystem tex PVL om du inte behöver lyse eller ett Kokusan om du behöver generator.
Bra bottendrag får du med hög förtändning..
Sen är det viktigt med klämspalt och dess avstånd..
Om du minskar volymen i förbränningsrummet så får du högre kompression och därmed bättre ork i botten.
20mm förgasare är en lagom storlek på den där motorn om man inte vill ha en screamer..
/R:tummenupp

Det är så många finesser på ett järnspätt och vet man inte var man ska börja så är det ingen ide att bygga en pipa om man inte har järnkoll på det är sannolikheten att du går fel ganska stor...

Satsa på ett Bra tändsystem tex PVL om du inte behöver lyse eller ett Kokusan om du behöver generator.
Bra bottendrag får du med hög förtändning..
Sen är det viktigt med klämspalt och dess avstånd..
Om du minskar volymen i förbränningsrummet så får du högre kompression och därmed bättre ork i botten.
20mm förgasare är en lagom storlek på den där motorn om man inte vill ha en screamer..
/R:tummenupp

Hehe nee.. de är sant. De där med högre kopression är nog inte jätte intressant. För det är meningen att ja ska kunna använda den rätt mkt vilket jag gör. Höjer ja kompen blir det mycket större påfrestningar på veven. Kanske är bästa att sattsa på tändningen då :yoparty

/Lasse

Vet Svedberg var man köper sådana mini reeds? går de sätta dit sånna i en vanlig cylle? Måste de täta på insugsväggen eller är de mest viktigt att det är tätt runt om på utsidan om ni fattar vad ja menar:va ?

Ett rejält,bra justerbart munstycke och Buffalostyre. Sen jävlar kommer det att gå fort satan.

Hehe nee.. de är sant. De där med högre kopression är nog inte jätte intressant. För det är meningen att ja ska kunna använda den rätt mkt vilket jag gör. Höjer ja kompen blir det mycket större påfrestningar på veven. Kanske är bästa att sattsa på tändningen då :yoparty

Men vet du vilken kompression du har då?
Eller klämspaltsvinkel?
Eller klämspaltsavstånd?
Hur ser förbränningsrummet ut?

Skit i dom där reedförslagen om du inte kan sätta dit en större 4 läppars reed i en box där normalt insuget sitter fast,så kommer den aldrig att gå bra..
/R

Men vet du vilken kompression du har då?
Eller klämspaltsvinkel?
Eller klämspaltsavstånd?
Hur ser förbränningsrummet ut?

Skit i dom där reedförslagen om du inte kan sätta dit en större 4 läppars reed i en box där normalt insuget sitter fast,så kommer den aldrig att gå bra..
/R
Nja.
En reedventil fungerar väl som en backventil?
Detta gör att man kan karva ur kovskörtet ordentligt utan att få nackdelarna med kolvstyrt insug.
Öppningstiden blir alltid "rätt" emedan den fyller vevhuset tills det blir mottryck (nej, men nästan).
Eller har jag missuppfattat?

Nja.
Detta gör att man kan karva ur kovskörtet ordentligt utan att få nackdelarna med kolvstyrt insug.
Öppningstiden blir alltid "rätt" emedan den fyller vevhuset tills det blir mottryck (nej, men nästan).

Jo det är en backventil.
Jo men det var ju inte det som han skulle göra..
Mmm men det är inte helt enkelt att få upp rätta tid/area förhållande utan
att man har rätt grejor och vet vad man ska göra.-
Nej det har du inte men han frågade efter bättre bottenork och dom svar han har fått tidiger hjälper inte hans problem utan skapar en del andra jobb som känns onödiga
/R

Jo det är en backventil.
Jo men det var ju inte det som han skulle göra..
Mmm men det är inte helt enkelt att få upp rätta tid/area förhållande utan
att man har rätt grejor och vet vad man ska göra.-
Nej det har du inte men han frågade efter bättre bottenork och dom svar han har fått tidiger hjälper inte hans problem utan skapar en del andra jobb som känns onödiga
/R
Men reedventil ger ju (mikroskopiskt naturligtvis på en tvitaktarmoppe) bottenork och toppeffekt.
Eller hur?

Men reedventil ger ju (mikroskopiskt naturligtvis på en tvitaktarmoppe) bottenork och toppeffekt.
Eller hur?

Om man får dit den utan att öka vevhusvolymen allt för mycket. Samt att den bromsar luftflödet in i vevhuset väldigt mycket. Men andra sidan förhindrar att den flödar tillbaka. Mao en kompromiss.
Ett måttligt portat "normalinsug" fungerar bra det också.

Mats

Reedventil

Nej en reedventil ger mera körbarhet och eliminerar backblow .
Det kan upplevas som mer effekt men så är inte fallet.
Det är snarare tvärt om att en reedventil stjäl effekt då motorn måste suga hårdare för att få önskad mängd färskgaser i sig.

Det är därför lättare att att få högre effekt i en kolvstyrd motor.
Det som är utan tvekan det bästa systemet är en slidmatad styrning där man kan dra fördel av ett asymetriskt tidförhållande då man vill att sliden öppnar vid ca 135 grader föd och stänger vid ca 80 grader eöd.

Variationer i öppningstider styr karekterstiken. och kan lätt ändras då man bara byter slidskiva för att uppnå ett annat beteende.

Den lilla ökningen av volymen i primärkompressionen som ett reedmontage skulle medföra är försumbart..
/R

Last edited:
Nej en reedventil ger mera körbarhet och eliminerar backblow .
Det kan upplevas som mer effekt men så är inte fallet.
Det är snarare tvärt om att en reedventil stjäl effekt då motorn måste suga hårdare för att få önskad mängd färskgaser i sig.

Det är därför lättare att att få högre effekt i en kolvstyrd motor.
Det som är utan tvekan det bästa systemet är en slidmatad styrning där man kan dra fördel av ett asymetriskt tidförhållande då man vill att sliden öppnar vid ca 135 grader föd och stänger vid ca 80 grader eöd.

Variationer i öppningstider styr karekterstiken. och kan lätt ändras då man bara byter slidskiva för att uppnå ett annat beteende.

Den lilla ökningen av primärkompressionen som ett reedmontage skulle medföra är försumbart..
/R

Kommer med lite mer info imörn om toppen. Kan gå ut och ta lite bilder så du får se hur den ser ut. Föresten, är det någon som har programmet bimotion. Som man kan ränka ut pipor m.m? Skulle behöva det men de kostar visst att ladda hem det från deras sida nu?:va

Last edited:
Kommer med lite mer info imörn om toppen. Kan gå ut och ta lite bilder så du får se hur den ser ut. Föresten, är det någon som har programmet bimotion. Som man kan ränka ut pipor m.m? Skulle behöva det men de kostar visst att ladda hem det från deras sida nu?:va

Billys program har alltid kostat pengar och det är skitbilligt med tanke på vad du får.:tummenupp
/R

Billys program har alltid kostat pengar och det är skitbilligt med tanke på vad du får.:tummenupp
/R

Haha nee så de nu. De va ett annt program ja blandade ihopp de me. Men vet någon hur man lägger upp bilder i tråden? tacksam för svar :tummenupp

Last edited:
Nja.

Reedventilen som föreslogs var "från någon minimoto eller nått". De kinaminimotos jag har sett har reedventiler som kanske duger på en sån skräpmotor, men en Zündapp med 70cc och 20mm förgasare lär bli ganska ordentligt strypt av en så liten reed. Tar man en betydligt större reed från exempelvis någon modernare moped slipper man åtminstone det problemet. Om fördelarna uppväger nackdelarna vågar jag inte spekulera...

*/ ?>
Back