Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ingen orsak, det är roligt att nån läser byggtråden
/J
Fegt! så här ska det se ut
/robin
Ingen orsak, det är roligt att nån läser byggtråden
/J
Fegt! så här ska det se ut
/robin

...
När jag byggde 1840cc Saab V4 med nersvarvade Opelkolvar fick jag rådet av motorgurun Ture Karlsson "lägg på topparna löst utan packning å dra runt motorn, låt he som då en häst gallopera då ha du tage för lite..."

Grymt. Satt precis och funderade mer i detalj hur man mäter squishen.
Hört att det är ok att ha ner mot 0.8mm på modern radfyra 750cc.
Verkar det rimligt?
Btw 180-190 bak och 120 fram skall det vara... Räjzigt och fint![]()
Vad menade han med det?
Du kanske var ironisk, men det lät faktiskt som en galloperande häst när jag drog runt motorn med löst ditlagda toppar utan packning, varje gång en kolv vände lättade den lite på toppen så det sa "klopp klopp klopp klopp"
Jag tog ner ytterst lite till och skruvade ihop motorn (med kopparringar och toppackning)
Motorn gick oerhört bra, jag körde med ett insugningsrör som Tunaverken hade gjutit i liten serie för Saab Sonett trimmare, där inte korsinsuget rymdes, det var avsett för två stående weber förgasare under den trånga sonetthuven, och dubbelblåstoppar som Ture hade använt på en av sina rallycrossbilar.
Saab uppgav 160hk på sitt 1840 fabrikskit, och den här motorn var vassare enligt Ture. (han tyckte dock att jag skulle köra med Kugelfisher insprut)
Det var tider det!
Jag har mailat Zippers förra veckan och frågat om lämpliga ventilfjäderparametrar till deras kam Redshift 643. Det är Zippers som är agent för Redshift. Har dock inte fått svar än.
/J
Så 0.8mm på en ännu kortslagigare 1000 cc radfyra med bara 250 cc per cylinder tror jag är ganska konservativt, dvs rätt safe.
/J
På GSX och även GSXR är regeln att aldrig gå under 1 mm. Detta rekommenderas av flera välkända motortrimmare bl.a. Marklund på MC Express. AndersBrink här på forumet vill öka på ytterligare några tiondelar.
Min egen spis hamnade på 1,1 mm.
/Ingvar
HD:n är ju förvisso helt rullningslagrad, men det ska ju knappast göra ngn skillnad.
(utom vevstakens lillända).På GSX och även GSXR är regeln att aldrig gå under 1 mm. Detta rekommenderas av flera välkända motortrimmare bl.a. Marklund på MC Express. AndersBrink här på forumet vill öka på ytterligare några tiondelar.
Min egen spis hamnade på 1,1 mm.
/Ingvar
När det gäller veveriet är GSX också helt rullagrad(utom vevstakens lillända).
/Ingvar

När det gäller veveriet är GSX också helt rullagrad(utom vevstakens lillända).
Jag har också noterat att just HD-maffian har litet squish i förhållandet till slaglängden, tydligen funkar det där. Å andra sidan är inte varvet hårresande högt.
Annars gäller i princip tumregeln som jag såg att Brinken hänvisade till "minst 1.00 mm squish per 60 mm slag vid 10k rpm".
/Ingvar
Det visste jag ju faktiskt. Vilket jobb att renovera, pressa ihop och rikta en sån vev!Redan kawa-trepiparna med sina tre slängar var ju dyra att renovera.
Minns att de på 80-talet brukade steloperera GSX-vevarna medelst svets vid passage av ca 160-170-nivån
Så är det ju fortfarande. Erik på ProService i Åkersberga fixar/renoverar/svetsar vevaxlar. -83 kom "fabrikssvetsade" vevar där ramlagertapparna är svetsade i vevskivorna från fabrik. En sådan har jag i min maskin. Den verkar hålla för mig. Många låter "helsvetsa" sina vevar d.v.s sveta alla tappar 360 grader.
EDIT: Nu begriper jag att Jörgen bara är lite virrig med mm resp. tum. Han menar naturligtvis tum vid alla måttangivelser.
/Ingvar
)Jo det finns svetsade vevar till HD också, från bla Jim's. Men då är det till full blown racemotorer.
Nej nej, alla mått är korrekt angivna, det är 0.045" dvs 1.14 mm i squish original på min S&S-motor.
(Jag förstår att du bara skämtade med mig. Men utan en smiley efter så är det så lätt att ngn missuppfattar. Med resultatet att de sedan inte känner tilltro till några som helst mått jag skriver i mina seriösa inlägg i byggtråden)
Ursäkta trådkapet men vad ligger dem på original då?
|
|
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN
Pressrelease; Visby, 2025-1... |
|
|
2026 års YAMAHA XSR900 GP
Yamahas Sport Heritage-seri... |
|
|
Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger
Yamaha Motor firar sitt 70-... |
|
Smarta garageprylar från IVON!
IVON motorcykellyft, 450 ki... |
|
|
|
Med ny V-twin och monocoque-ram
Ducati presenterar nya Hype... |
|
|
Slutstrid i MotoGP
MotoGP-säsongen börjar lida... |
|
|
CFMOTO V4 SR-RR
CFMOTO presenterade sitt pr... |
|
|
Honda V3R 900 E-Compressor
Honda V3R 900 E-Compressor ... |
|
|
Indian Concept Girder – En framtidsvision?
Indian Concept Girder är en... |
|
|
Yamaha R7 får stor uppgradering!
Yamaha R7 får en nängd uppg... |