Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Så det FINNS seriösa inlägg oxå ;)

Såklart.

Men svara nu på MINA frågor oxå! >:I

Jaha, jag trodde du också skojade, pga av stavningen med "offentrerade" kolvar mm.

Här kan du läsa om allt du vill veta om S&S kolvar.

http://www.sscycle.com/modules/instruction/uploads/51-1028.pdf

För att se vad ett visst part no motsvarar för borr och vikt mm kan man titta i resp katalog på http://www.sscycle.com.

Beträffande kolvvikter är det svårt att svara på din fråga eftersom kolvarna är mycket större är på en 1-liters radyra såsom frågeställaren referade till. Men du ser ju på mina bilder hur kolvarna är uppbyggda och kan ju själv döma efter diameter/höjd-förhållande, kolvringsantal osv.

S&S gör ju dock rejsigare design är HD original på de flesta av sina motorer. Smidda kolvar osv.

De flesta S&S kolvar har inte kolvbults-offset. Det är en fördel iom att det enda som skiljer front från rear kolvar är resp urtag i kjolarna.

Hilsen
J
 
Last edited:
Jaha, jag trodde du också skojade, pga av stavningen med "offentrerade" kolvar mm.

De flesta S&S kolvar har inte kolvbults-offset. Det är en fördel iom att det enda som skiljer front från rear kolvar är resp urtag i kjolarna.

Hilsen
J

Vafalls! :) Märker du ord pojk! :lol

Eller trodde du jag menade 'offererade kolvar' ;)

Jaså, ingen offset. Märkligt.
Fast... den sitter ju så högt från veven + att vevstakarna är så långa, så vinkelförändringarna är antagligen minimala.
Det här är ju klart värre på kortslagiga maskiner med korta stakar.

Va har ni jackat kjolarna! Rena 2-taktstrimmet :)
(jo jag vet vad det är för)
 
Det händer inte så mycket för stunden. Jag och Jörgen B på supertwin spanar efter ämnen till högkompkolvar som Jörgen B på supertwin behöver för att NC-fräsa till kolvar med korrekt komp till min nya kam. Själv är jag ganska okunnig i detta och knäpper mina händer att jakten ska lyckas för Supertwin-Jörgen.

Efter tips från Stefan Farnell på UCC (Unique Custom Cycles) har jag hittat denna firma som kustomtillverkar kolvar.

http://www.rosspistons.com/

Tog lite bilder på hårdvaran i mitt PFI/Pegasus-sprut, för den händelse ngn annan med oldschool-HD med kam-trigger (Evo och strutshovel) vill sprutkonvertera.
Tar inte mer plats än en gasare.

Lade även upp en bild där man ser hur mina original S&S-krommollystötstänger har skavt mot överkant på stötstångsröret på främre avgas. En anledning till att jag vil byta till styvare koniska (tapered) stänger. De är förutom att vara styvare och lättare även smalare i ovankant. På bilden ser man även en S&S bronsbussad rullvippa.

/J


Vafalls! :) Märker du ord pojk! :lol

Pojk! Bara för att jag är 6 mån yngre än dig! :mad:
 

Bifogat

  • IMG_0399.JPG
    IMG_0399.JPG
    52.1 KB · Visningar: 2,726
  • IMG_0400.JPG
    IMG_0400.JPG
    55.9 KB · Visningar: 2,665
  • IMG_0401.JPG
    IMG_0401.JPG
    71.6 KB · Visningar: 2,702
Hmm...trodde S&S gjorde bra och tillförlitliga high performance
pryttlar men man får ju intrycket av att det är lite si o så med det?

Det är bara att inse,man kan plöja ner hur mycket kulor som helst
i en HD,det finns alltid mer roliga pryttlar som man bara måste ha :D
 
Hmm...trodde S&S gjorde bra och tillförlitliga high performance
pryttlar men man får ju intrycket av att det är lite si o så med det?

Det är bara att inse,man kan plöja ner hur mycket kulor som helst
i en HD,det finns alltid mer roliga pryttlar som man bara måste ha :D
:D
Jo min erfarenhet är att S&S det är noga med sånt som är viktigt. Som du såg ovan så stämde ju tex den i S&S-katalogen utlovade squishen på tiondels millimetern när på båda burkarna. Denna stötstång (bara en av fyra) har ju bara touchat stötstångsröret.

Men eftersom jag nu ska öka på lyftet med .045" så vill jag inte riskera att stången får sidkrafter som riskerar att stötstången tumlar i vippans skål :gnissla
 
Citat:
Inskickat av Dr.Bike
Vafalls! Märker du ord pojk!

Citat:
Inskickat av Jörgen Karlsson
Pojk! Bara för att jag är 6 mån yngre än dig!


Så ja så ja.
Sluta å kivas nu småpojkar!
 
Har du inte sett The worlds fastest indian? "Two parts Chevy and one part Ford". Sen tvärkyla av dom i Tevattnet bara. Ingen större konst att göra kolvar?:tungan
 
Har du inte sett The worlds fastest indian? "Two parts Chevy and one part Ford". Sen tvärkyla av dom i Tevattnet bara. Ingen större konst att göra kolvar?:tungan

Heh... just vad jag satt och tankte pa...
Eller varfor inte bara ta en Eskilstuna-kastrull, sla bort handtaget och sen borra ett hal!? ;)

Hur svart kan det vara.
De ar ju sa lagvarviga de dar twinnarna att om man hoghastighetsfotograferade kolvarna i maxvarv, skulle man tro att motorn stod still for tusan hakar!!! :yoparty

Nu ska jag ga ut och supa mig full pa KK.
Hade guys.
 
SLUTA LÄNKA TILL DYLIKT MATERIAL !
Jag hinner ju aldrig göra någon nytta hemma.
Min tvångsmässiga nyfikenhet för motorteknologi gör att jag måste tillgodogöra mig informationen innan jag kan göra något annat... :mad:

Heh...;)
Jag har HUNDRATALS liknande (lika bra) länkar!

Är man störd eller? :crash

Det finns till Big Twins:tummenupp .

/Ingvar

HEMI och 4-ventil! :bow

Det trodde jag bara Honda hade klarat av, med radiella ventiler i en hemi.
(se min avatar: Honda RFVC) :yoparty
 
Last edited:
HEMI och 4-ventil! :bow

Det trodde jag bara Honda hade klarat av, med radiella ventiler i en hemi.
(se min avatar: Honda RFVC) :yoparty

RFVCn är ju inte nån HEMI, tack och lov.

HEMI = halvklot och RFVC är väl bara 1/10-klot alltså inte ens i närheten av ett halvklot.

Enda fördelen med HEMI(äkta sådan) är att man får plats med större ventiler vilket främst gäller 2-ventilsmotorer, sedan är det bara nackdelar.

Antagligen är inte Harleytopparna heller äkta HEMI utan det är nog bara nån smart försäljare som såg en chans att återuppväcka det coola namnet.
 
RFVCn är ju inte nån HEMI, tack och lov.

HEMI = halvklot och RFVC är väl bara 1/10-klot alltså inte ens i närheten av ett halvklot.

Enda fördelen med HEMI(äkta sådan) är att man får plats med större ventiler vilket främst gäller 2-ventilsmotorer, sedan är det bara nackdelar.

Antagligen är inte Harleytopparna heller äkta HEMI utan det är nog bara nån smart försäljare som såg en chans att återuppväcka det coola namnet.

Det tog jag som för givet det du skrev, att alla visste, och m.a.o "underförstått"
Men man kan aldrig vara nog detaljtrogen.

Sfäriska, men inte HEMI-sfäriska borde jag ju förståss ha skrivit.

Men ordet HEMI säljer... och många konstruktioner som hetat HEMI har inte varit riktiga halvklot de heller...

Jörgen; Din tändkula är väl en HEMI?! :lol
 
Det tog jag som för givet det du skrev, att alla visste, och m.a.o "underförstått"
Men man kan aldrig vara nog detaljtrogen.

Sfäriska, men inte HEMI-sfäriska borde jag ju förståss ha skrivit.

Men ordet HEMI säljer... och många konstruktioner som hetat HEMI har inte varit riktiga halvklot de heller...

Jörgen; Din tändkula är väl en HEMI?! :lol

Sorry! Men jag gillar inte när man missbrukar tekniska termer.
 
hej hej hallå! Längesen man var här. hittade några bilder som jag tror jag inte lagt upp tidigare. Hoppas trådskapar jörgen inte misstycker!
 

Bifogat

  • j1.jpg
    j1.jpg
    164 KB · Visningar: 152
  • j2.jpg
    j2.jpg
    179.7 KB · Visningar: 147
  • j3.jpg
    j3.jpg
    168.1 KB · Visningar: 118
  • j4.jpg
    j4.jpg
    152.7 KB · Visningar: 134
Då jag inte har något vettigt att tillägga men ändå måste göra mig hörd (komplex, bekräftelsebehov usw), presenterar jag här en liten film med 1670cc långslagigt på erkänd sträckning..

Tycker det funkar rätt bra..
Well inte som "horan" men ändå rätt hyfsa........

Who am I kidding, jag vill också ha en Harley :gråta

[YOUTUBE-ID]GK9d0zb6ziU[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top