Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Länge sen jag tittade in i denna tråden...och chocken lät ju inte vänta på sig. Jürgen i nytt skinnställ??? WTF? Kommer ju inte känna igen dig utan den där gamla mammutförhuden du puttrat runt i hittils.:mad:

en ok då, det nya stället är förbannat schnyggt!:tummenupp
 
Länge sen jag tittade in i denna tråden...och chocken lät ju inte vänta på sig. Jürgen i nytt skinnställ??? WTF? Kommer ju inte känna igen dig utan den där gamla mammutförhuden du puttrat runt i hittils.:mad:

en ok då, det nya stället är förbannat schnyggt!:tummenupp

Ja det blir nog fint, sprängde dragkedjan på det gamla. Det var inte den över jylfen tyvärr :gnissla

Ska du hotta upp kruppstålet något i vinter?
 
Även om såväl motor som sving har biffats till, så tror jag att bredare bakdäck är en felsatsning.
Både utseende och körmässigt.
 
Även om såväl motor som sving har biffats till, så tror jag att bredare bakdäck är en felsatsning.
Både utseende och körmässigt.

Jo du fattar ju det här, det är snarare framhjulet som ska ikapp lite. Jag har 100 mm fram nu men kan tack vare den nya skärmen jag satte på förra vintern proppa i 110 fram. Då skiljer det vara 30 mm till bakdäcket. Ska handla 110 när detta framdäcket är slutt.
 
Ja det måste du! Så kan vi till publikens behärskade förtjusning drabba samman på Barkarby eller Norrtälje nästa sommar igen! Ett nytt gubbrace. The return of the kalkbrotts :fakta

Har du börjat med vinterns projekt på din cykel?

Närmast ingen eller högst väldigt få kände till dramatiken i våra "race":D. Vet du vilken effekttillskott en sån däringa Röd Skift kam brukar ge på 100"?

Själv skall jag skall bara varmköra lite och tappa ur oljan, troligen idag, sen skall toppen av för massage:tummenupp.
/Ingvar
 
Närmast ingen eller högst väldigt få kände till dramatiken i våra "race":D. Vet du vilken effekttillskott en sån däringa Röd Skift kam brukar ge på 100"?

Själv skall jag skall bara varmköra lite och tappa ur oljan, troligen idag, sen skall toppen av för massage:tummenupp.
/Ingvar

Vaddå, jag kände av dramatiken när jag LÄSTE om rejsen, men visst, till nästa år förväntar vi oss filmer på Youtube, om webcast och direktsändning blir för dyrt vill säga!
 
:hihi

men vaff, nu sätter du ju ännu högre press på mig!:mad: vänta bara, jag återkommer som sagt:D

Vi kanske inte ska besudla Jörgens byggtråd med fler filmer, det finns ju en tråd i OT för såna...

Jag postade min bara för att den var relaterad till kamaxelbytet, men den låg redan i OT tråden
 
Vi kanske inte ska besudla Jörgens byggtråd med fler filmer, det finns ju en tråd i OT för såna...

Jag postade min bara för att den var relaterad till kamaxelbytet, men den låg redan i OT tråden

jo, du har väl rätt.

sorry jörgen, vi ska skärpa oss!
 
Ja det blir nog fint, sprängde dragkedjan på det gamla. Det var inte den över jylfen tyvärr :gnissla

Ska du hotta upp kruppstålet något i vinter?

Lurar lite på att beställa ett katalysatorbefriat avgaseri så den stackars Preüssaren kan andas ordentligt iaf, men det är väl ungefär så långt planerna sträcker sig i år, möjligen en bättre stötdämpning föröver om jag kan hitta nåt till rimliga pengar.:)
 
Jo du fattar ju det här, det är snarare framhjulet som ska ikapp lite. Jag har 100 mm fram nu men kan tack vare den nya skärmen jag satte på förra vintern proppa i 110 fram. Då skiljer det vara 30 mm till bakdäcket. Ska handla 110 när detta framdäcket är slutt.
Går det (bra) på den fälgbanan du har, då?
Jag har provat att göra fel med framdäck.
Rekomenderas ej.
Testat både otrevliga köregenskaper och framhjulslås vid fjädring.
100 till 110 borde dock inte vara några problem.
Vilken däcktyp funderar du på?
 
Jörgen det är en annan bannad användare som har skrivit i mitt namn här i din tråd!

Jag har bytt lösen och tagit bort medelandena som personen skrev :huvet
 
Jörgen det är en annan bannad användare som har skrivit i mitt namn här i din tråd!

Jag har bytt lösen och tagit bort medelandena som personen skrev :huvet

Tack!
Jag hann inte se de meddelandena kan du trösta dig med. Hoppas att det inte var ngt elakt.

Hilsen
J
 
En uppdatering.
Förra veckan demonterade jag toppar, cylindrar och kolvar inför kambytet.

Bild 1
Topparna avlyfta, man kan redan här se att squishen (klämspalten) inte verkar helt off mtp frånvaron av sot på iaf en del av kolvens squishyta.

Bild 2 & 3
Jag tar tillfället iakt att mäta upp squishen för att om nödvändigt passa på att fixa detta. Här har jag tagit bort sotet på två diametralt motsatta ställen av squishytan på kolv resp topp samt smält till kulor av lödtenn och fixerat dessa mha lite fett på kolvarna.

Bild 4
Innan denna bild togs har jag återmonterat och momentdragit topparna med gamla packningarna och baxat runt vevaxeln förbi övre dödläget, så att tennkulorna plattats till mellan squishytorna. På bilden är topparna alltså avmonterade efter detta och man kan se de tillplattade tennkulorna fixerade i fettet.

De tillplattade tennbitarna mättes sedan med skjutmått och medelvärdet räknades ut för varje kolv. Squishen på denna motor ska enligt S&S specifikationer vara 0.045". Mina tennbitar visade på 1.15 mm på båda cylindrarna, detta motsvarar ganska exakt 0.045". Så jag behöver inte korrigera squishen. Skönt.

Man bör enligt många inte ha mycket mindre squish på en gatmotor med den här cylinderdiameter och slaget (4" X 4" eller 101 x 101 mm)

Bild 5&6
Här har jag fortsatt med att demontera cylindrarna och satt slangbitar på pinnbultarna för att skydda kolvar och ringar.

Bild 7
Här fortsätter jag med att demontera kolvarna. Kolvbultarna har inte presspassning på denna motor men satt ändå precis för trögt för att jag skulle orka trycka ut dom för hand. Så jag tillverkade en enkel kolvbultsavdragare av en bit mjukglödgat kopparrör, gängsstång, muttrar och breda båtbrickor.

Bild 8
Här visar jag en kolvundersida för att visa hur temperaturstabil en bra syntetolja är: Helt plåtrena kolvundersidor utan tillstymmelse till koksuppbyggnad på en luftkyld motor utan kolvkylning efter 1200 mil.

/J
 

Bifogat

  • IMG_0387.JPG
    IMG_0387.JPG
    95.9 KB · Visningar: 2,916
  • IMG_0388.JPG
    IMG_0388.JPG
    91.5 KB · Visningar: 2,812
  • IMG_0389.JPG
    IMG_0389.JPG
    104.6 KB · Visningar: 2,779
  • IMG_0390.JPG
    IMG_0390.JPG
    99.6 KB · Visningar: 2,832
  • IMG_0391.JPG
    IMG_0391.JPG
    96.3 KB · Visningar: 2,764
  • IMG_0393.JPG
    IMG_0393.JPG
    92.7 KB · Visningar: 2,788
  • IMG_0394.JPG
    IMG_0394.JPG
    113.1 KB · Visningar: 2,856
  • IMG_0395.JPG
    IMG_0395.JPG
    66.9 KB · Visningar: 2,763
Last edited:
Bra där Jörgen :) detta sotande, vad beror det på? eller blir de flesta hojarna så sotiga på kolven?
 
Bra där Jörgen :) detta sotande, vad beror det på? eller blir de flesta hojarna så sotiga på kolven?

Det blir alltid mer eller mindre sot på kolvarna i en bensinmotor. I synnerhet på en gatmotor som ju körs mycket på delbelastning. Sotet är faktiskt inte bara till nackdel, det isolerar kolvtoppen lite från hettan.

Har däremot tex kolvringarna läckt olja så att sotet ser fett och blött ut så är det ju dock ngt fel. Den här motorn har en bra mappning, den går på 13.5 i luft/bränsle-förhållande (sk AFR) upptill 40% trottelöppning för bra bränsleekonomi vid landsväg och sedan AFR=12.5 på trottelöppningar >40% för bra kraft och kylning. Så den har en bra blandning. För fet bränsleblandning kan annars ge mycket sot.

Men samtidigt är det ju detta en ålderdomligt uppbyggd tvåventilsmotor med samma storlek på cylindrarna som en bil-V8 på 6.7 liter. Så det blir ett tjockare sotlager än på tex en 1000 cc radfyra som ju har 250 cc per cylinder mot mina 820 cc

Hilsen
J
 
Last edited:
Det blir alltid mer eller mindre sot på kolvarna i en bensinmotor. I synnerhet på en gatmotor som ju körs mycket på delbelastning. Sotet är faktiskt inte bara till nackdel, det isolerar kolvtoppen lite från hettan.

Har däremot tex kolvringarna läckt olja så att sotet ser fett och blött ut så är det ju dock ngt fel. Den här motorn har en bra mappning, den går på 13.5 i luft/bränsle-förhållande (sk AFR) upptill 40% trottelöppning för bra bränsleekonomi vid landsväg och sedan AFR=12.5 på trottelöppningar >40% för bra kraft och kylning. Så den har en bra blandning. För fet bränsleblandning kan annars ge mycket sot.

Men samtidigt är det ju detta en ålderdomligt uppbyggd tvåventilsmotor med samma storlek på cylindrarna som en bil-V8 på 6.7 liter. Så det blir ett tjockare sotlager än på tex en 1000 cc radfyra som ju har 250 cc per cylinder mot mina 820 cc

Hilsen
J

Tack för en bra förklaring :) man lär sig nå nytt varje dag:tummenupp
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top