Olyckstråden är den jobbiga sanningen

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Om vi börjar med att definiera en "Riktig" motorcyklist. Det är en person som har körkort, kör egen (laglig) hoj, har hjälm och kör nykter.

Enligt dom siffror jag sett så var det faktiskt bara 13% av olyckorna som gjordes av "Riktiga" motorcyklister. Övriga 87% gjordes av "ickemotorcyklister".
Och självklart så är det i kombination av att en drogpåverkad nisse kör en stulen hoj utan körkort. Eller att en annan nisse kör utan hjälm och körkort men nykter. Eller en tredje nisse som kör drogpåverkad på egen hoj, med körkort och full utrustning. Till exempel, en riktig motorcyklist som är på fest på klubben. Dagen efter beslutar han sej för att köra hem trots att han fortfarande är rejält bakis, i olyckan som då följer så är han per definition inte längre en riktig motorcyklist.

Siffrorna som sådana är egentligen ganska ointressanta, det skrämmande är hur många av olyckorna som görs av människor som är drogpåverkade, på stulna hojar, som saknar körkort o s v...

Att jobba med trafiksäkerhet under dom premisserna är lite jobbigt om man uttrycker sej milt...:huvet


Jag tror att du har läst statistiken som fan läser bibeln.

Vi tar ett exempel med andra siffror.
Av dom som körde ihjäl sig i fjol så:
Saknade 50% körkort
Var 50% drogpåverkade
Körde 50% stulna hojar.

Vaffan, det blir ju 150%, hur gick det till?

I ditt fall tror jag att 40% var "inte egen" mc*, 20% var drograttfulla och 20% saknade körkort, det blir 80% va?
Du tror inte att folk kanske både var rattfull, saknade körkort och körde en stulen hoj samtidigt och således kvalade in i alla tre grupperna på en gång

*I gruppen "inte egen" mc är det 50/50% mellan stulna och skenförsäkrade hojar som ägs av Agda 87 i Ytterhogdal.
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Mycket bra tråd Jannica.

Här är en stjärna som kört ihjäl sig vid 25 års ålder: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=185727

Man ser klart attityderna hos hans försvarare. Säger man nåt illa om killen, som har skrivit rätt urkorkade inlägg på SH, så heter det att man ska respektera honom för att han dog.

Fan heller.
Killen dog för att han lekte rejält med döden och då slutar det oftast som det gjorde med. Tråkigt för hans familj, men hur långt faller ett äpple?

Dom statistiken säger: De som sköter sig råkar sällan ut för allvarliga olyckor. Klart det händer att bilar kör ut mitt i vägen men håller man hastigheten så kan man många gånger bromsa ner hojen och klara den smällen det blir eller ha tid att med ryggmärgen reagera rätt och väja undan.

En kollega till mig såg killen här i Hbg som körde ihjäl sig berättade han idag, och han hade ringt snuten då han trodde killen var drogpåverkad som han körde runt utan hjälm. En normal människa gör inte sånt menade han på och jag håller med honom faktiskt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Enligt dom siffror jag sett så var det faktiskt bara 13% av olyckorna som gjordes av "Riktiga" motorcyklister. Övriga 87% gjordes av "ickemotorcyklister".

Jag tror fortfarande att du har lagt ihop
20% onyktra
20% stulna
20% utan körkort
= 60%

Om samtliga som körde onyktra saknade körkort och hade stulit hojen så är det ändå bara 20% av olyckorna och inte 60%, det är fortfarande 80% riktiga motorcyklister som går åt i trafiken.

Det är bara att läsa minneslunden här, alla dom hade körkort, körde egen hoj och var förhoppningsvis nyktra, bara dom övergår dom 13% av totala antalet, och då är ju inte gruppen av glidaråkande gubbar med cornflakeskörkort representerade i minneslunden här, en grupp som förövrigt brukar beskyllas av sporthojskollektivet för att vara gigantisk eftersom något annat snille har tolkat raden "gruppen som ökar mest" till att dom dör som flugor, när istället en ökning från 1 gubbe till 2 gubbar blir procentuellt gigantisk jämfört med sporthojskollektivets lilla ökning från 100st till 150st....

(alla siffror tagna fritt ur fantasin för att påvisa att statistik är den yttersta formen av lögn)
 

Falafelbabianen

Pessimist (Leg)
Gick med
9 Dec 2003
Ort
i en kartong på botten av en sjö
Hoj
Honda VFR 03
Läste just inläggen från "kenny_dff"

Jag ser fler som skriver samma typ av inlägg här och skriker om moraltanter och-så-vidare... så låter det då och sen blir det gråt och då får man inte säga "va var det jag sa" för då visar man inte respekt bla bla bla...

En del kan inte skilja på vad som är jargong och vad man gör i verkligheten!

Det är bara att inse att pojkar inte hinner bli vuxna förräns det väldigt ofta är försent...

Och till er som känner att ni tar åt er: MOGNA och bete er som VUXNA människor!
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Vad är det som är så svårt att förstå?? Klotar man så går det oftast illa, klotar man i höga hastigheter är sanolikheten att man dör stor.
 

JHE

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2008
Ort
Luleå
Hoj
Yamaha
Jag tror att du har läst statistiken som fan läser bibeln.

Vi tar ett exempel med andra siffror.
Av dom som körde ihjäl sig i fjol så:
Saknade 50% körkort
Var 50% drogpåverkade
Körde 50% stulna hojar.

Vaffan, det blir ju 150%, hur gick det till?

I ditt fall tror jag att 40% var "inte egen" mc*, 20% var drograttfulla och 20% saknade körkort, det blir 80% va?
Du tror inte att folk kanske både var rattfull, saknade körkort och körde en stulen hoj samtidigt och således kvalade in i alla tre grupperna på en gång

*I gruppen "inte egen" mc är det 50/50% mellan stulna och skenförsäkrade hojar som ägs av Agda 87 i Ytterhogdal.

Vänta nu lite...nu tror jag din procent matte skenar iväg lite. du kan ju inte räkna 50%+50% osv. hehe....avgå alltid från 100% Finns inget som heter 150% i statistik..eller hur? Får man höra kalkyleringen igen då kanske?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
skaderisker_for_motorcyklister_vti_2007.pdf

Den här var intressant! Har läst igenom den nu, det stod mycket nyttigt där:tummenupp :tummenupp

Ja den där rapporten är verkligt genomlysande. Tom ägarförhållande, eller årlig körsträcka etc redovisas för haveristerna. Hade just tänkt tipsa om den rapporten vilket jag brukar göra i trådar som dessa. :tummenupp

Vänta nu lite...nu tror jag din procent matte skenar iväg lite. du kan ju inte räkna 50%+50% osv. hehe....avgå alltid från 100% Finns inget som heter 150% i statistik..eller hur? Får man höra kalkyleringen igen då kanske?

:3freak

/J
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag tror
....(alla siffror tagna fritt ur fantasin för att påvisa att statistik är den yttersta formen av lögn)

Om du återigen läser mitt inlägg som svarade på ditt inlägg förra gången så ser du att det jag menar är att i 87% av fallen så infaller NÅGON eller FLERA av dom parametrar jag läste upp. Det finns en parameter till som jag inte nämnde för definitionen på en "Riktig Motorcyklist", och det är att hastigheten "inte väsentligt överskrider gällande hastighetsbestämmelse vid olyckstillfället" ... behöver jag säja något mer om detta?

Visst, statitstik kan man läsa på många olika sätt och det är i detta fallet inte intressant hur. Det viktiga är att vi som kör hoj förstår att vi är oskyddade, vi skadas och dör lätt i trafiken. Om vi försämrar oddsen väsentligt med droger eller skiter i skyddsutrusning eller kör för fort så blir vi vi lätt statistik...oavsett hur vi räknar eller läser den statistiken...
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Om du återigen läser mitt inlägg som svarade på ditt inlägg förra gången så ser du att det jag menar är att i 87% av fallen så infaller NÅGON eller FLERA av dom parametrar jag läste upp. Det finns en parameter till som jag inte nämnde för definitionen på en "Riktig Motorcyklist", och det är att hastigheten "inte väsentligt överskrider gällande hastighetsbestämmelse vid olyckstillfället" ... behöver jag säja något mer om detta?
Varför inte visa hur du räknar ut istället ?
altså de faktiska siffrorna, med förklaring.
TOM jag tycker 87 % låter högt.

ang fart så tycker jag nog inte den har riktigt samma betydelse på "riktig motorcyklist" osv det är ju en förhållningsregel där vägverket anser något (en viss hastighet) och tja de anser ju att vajerräcken är skitbra.. så deras omdöme ger jag inte mycket för.
ta en titt på en bil som gått i ett vajer räcke och ta en funderare på hur en mänsklig kropp kommer se ut efter det. tror inte det behövs mer tankearbete än så.
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Apropå motorbanor så behövs tydligen en reality check även i den här tråden.
Visst saknas det en motorbana i stockholmsregionen, det kan säkert alla vara överens om och det hämmar motorsporten i regionen rejält. Men den som fått för sig att olycksstatistik har något med den bristen att göra behöver plocka av skygglapparna och öppna ögonen.
Förekomsten av motorbanor påverkar olycksstatistiken på ett enda sätt - ett enda. Genom att de som klotar där inte klotar i trafik just den dagen.

Hojåkare i Halland (och för den delen storgöteborg) har ungefär en timme till Falkenbergs motorbana, och ytterligare en liten stund till Anderstorp. Bor man litet längre söderut finns Knutstorp inom rimligt räckhåll. Tre ypperliga motorbanor, vars existens inte påverkar den västkustska olycksstatistiken ett skvatt jämfört med den stockholmska. Det är en fet navelskådande myt att folk "kör av sig" på bana och sedan tar det lugnare på gatan. Pure and utter BS, annat än i några undantagsfall. De sucidala gatåkare som kör som hojtjuvar på allmän väg gör det i nästan exakt samma utsträckning oavsett om de har haft tillfälle till bankörning eller ej.
Ihjälkörda motorcyklister är inte en fråga om brist på motorbanor.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Man kan inte stå där och säga till bilisten att jag hade fan förkörsrätt i korsningen och du gjorde fel när man redan är på väg upp eller ner för att spela harpa/skotta kol.

Det där funderar jag en del på, om jag ska dö i ett dike eller mot ett träd så kommer jag bli bitter i himlen. Det är kul att köra hoj men inte värt att dö för kul.

Folk skriver en del om att inte slanga på motorvägen, har någon någonsin dött av att slanga på motorvägen? Det som är farligt statistiskt sett verkar snarare vara de vägar som i alla fall jag känner mig trygg på, dvs mindre trafikerade 70-vägar. Där kan man lätt tredubbla farten och inget kan hända. :rolleyes:

Angående avsaknad av bana så är det ingen rättighet att få en bana. Det är inte en ursäkt till att rätten att få köra ihjäl sig. Men, det är definitivt en förklaring. För egen del skulle jag minst halvera mitt gatåkande, nej det skulle inte ens bli det kvar, om det fanns en bana i närheten. Det är dessutom väldigt konstigt att det inte gör det, gissar att det hänger ihop med markpriser och miljöhänseende. Markpriserna kan inte kommunerna göra något åt, miljöhänseende är de direkt ansvariga för.

Skulle det någhonsin bli en bana i Stockholm så skulle det dessutom bli få förunnat att ha råd att köra på den. Alla stora bilfirmor skulel för det första boka upp tid, alla eventfirmor likaså, det skulel bli ett oerhört tryck på banan och i sann socialdemokratisk anda skulle säkert någon idiot i någon kommun som villkor för kommunalt stöd kräva maxtaxa och då blir det bara skit för då blir det lika lätt att få kvalitetstid på banan som att få tag på Bruce Springsteen biljetter i juli, dvs i princip omöjligt. Jag tror mellan tummen och pekfingret att man får räkna med 3-4ggr priset för bantid på en eventuell bana i Stockholm jämf med [INSERT VALFRI LANDSORT]. Och, då kommer varannan som i den här tråden som säger att de inte har lokal/bana ändå brassa helvet på allmän väg och några av dem kommer dö.

Kontentan är att man får flytta till Sviestad och bo i en barack eller byta hobby.
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Right back at ya..

Men om du tycker det är trist att diskutera trafiksäkerhet undrar jag vad du gör i den här tråden.
Du verkar mest intresserad av att prata om McDonalds, rättvisemärkta varor samt delge oss andra att du knullar utan kondom.
Det finns kankse bättre trådar för dessa diskussioner.

Om du återigen läser mitt inlägg som svarade på ditt inlägg förra gången så ser du att det jag menar är att i 87% av fallen så infaller NÅGON eller FLERA av dom parametrar jag läste upp. Det finns en parameter till som jag inte nämnde för definitionen på en "Riktig Motorcyklist", och det är att hastigheten "inte väsentligt överskrider gällande hastighetsbestämmelse vid olyckstillfället" ... behöver jag säja något mer om detta?

Så vad du säger är att 87% av alla dödsolyckor involverar förare som uppfyller ett eller flera av dessa parametrar:

*Påverkad av droger/alkohol
*Stulen mc
*Saknar körkort
*Kör väsentligt för fort

har jag uppfattat dig korrekt?
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Så vad du säger är att 87% av alla dödsolyckor involverar förare som uppfyller ett eller flera av dessa parametrar:

*Påverkad av droger/alkohol
*Stulen mc
*Saknar körkort
*Kör väsentligt för fort
har jag uppfattat dig korrekt?

Den sista punkten är väl inte helt omöjlig i alla fall., lite beroende på hur man definierar väsentligt.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Varför inte visa hur du räknar ut istället ?
altså de faktiska siffrorna, med förklaring.
TOM jag tycker 87 % låter högt.

ang fart så tycker jag nog inte den har riktigt samma betydelse på "riktig motorcyklist" osv det är ju en förhållningsregel där vägverket anser något (en viss hastighet) och tja de anser ju att vajerräcken är skitbra.. så deras omdöme ger jag inte mycket för.
ta en titt på en bil som gått i ett vajer räcke och ta en funderare på hur en mänsklig kropp kommer se ut efter det. tror inte det behövs mer tankearbete än så.

Om du analysrerar MC-OLA från alla distriken runt om i sverige så kommer du att se att i 87% av dödsolyckorna så var föraren påverkad ELLER utan skyddskläder ELLER utan körkort ELLER körde VÄSENTLIGT för fort ELLER på en stulen hoj ELLER en kombination av ovan nämda parametrar. Jag tycker också att 87% låter mycket men så är det iallafall, vare sej vi vill det eller inte. Bara i dom lokala olyckorna i Norr- och Västerbotten som jag personligen gått igenom så stämde siffrorna hyfsat...

...tyvärr...

Angående VV och deras skyltning så håller jag med dej. Men i fallet med olyckorna så har dom defintionsmässigt tagit i med VÄSENTLIGT högre hastighet än skyltningen. Och då är det ju inte fel på skyltningen, bara hastigheten.

Och ja, vi kör för fort. Även om hastigheten inte är hög relativt sett så innebär hastighet att vi måste fatta beslut på relativt kort tid, högre hastighet=kortare tid. Och om jag ser till dom hojåkare som jag ser på våra kurser så är det väldigt få som har Rossis förmåga att köra hoj, och när nånting oväntat händer i trafiken så fixar inte ens Rossi detta, alltså gick det "För fort" per definition.

Vajerräcken räddar liv, bevisligen ganska många sådana. Men dom är inte bra för oss hojåkare och det är nånting som det jobbas ganska hårt med från SMC:s sida. Vi kan glida in i dom och utformningen gör att stolparna fungerar som osthyvlar. Eller så skivas vi av vajrarna. Dessutom är räckena så låga att en motorcyklist flyger över dom och in i mötande körfält. Alla alternativ är otrevliga... Det går att göra dom bättre och både VV och VTI jobbar på detta, tillsammans med andra organisationer i världen.

Det som är glädjande som är den stora förändringen är att VV och VTI, Trafikutskottet, STR, NTF med flera faktiskt har börjat lyssna på oss som kör hoj. Dom har äntligen insett att vi finns och vi är många. Det som är synd är att vi som motorcyklister, som nu har fler ögon på oss än vanligt, beter oss som svin i trafiken. Det är vi själva som skapar den dåliga stämningen gentemot oss, det är vi själva som driver politiker att ta oövertänkta beslut och det är vi själva som får betala priset i slutänden. Den dagen vi ALLA börjar inse det så kanske vi kan förändra attityden gentemot oss...

Nu låter jag som en j-vla politiker men jag vill faktikst bara en sak och det är att få köra hoj i framtiden också...

Men om du tycker det är trist att diskutera trafiksäkerhet undrar jag vad du gör i den här tråden.
Du verkar mest intresserad av att prata om McDonalds, rättvisemärkta varor samt delge oss andra att du knullar utan kondom.
Det finns kankse bättre trådar för dessa diskussioner.



Så vad du säger är att 87% av alla dödsolyckor involverar förare som uppfyller ett eller flera av dessa parametrar:

*Påverkad av droger/alkohol
*Stulen mc
*Saknar körkort
*Kör väsentligt för fort

har jag uppfattat dig korrekt?

Jupp, plus avsaknad av skyddskläder...

Den sista punkten är väl inte helt omöjlig i alla fall., lite beroende på hur man definierar väsentligt.

Jag TROR dom definierar det som 30km/h eller mer över gällande hastighetsbegränsning...
 
Last edited:

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Mycket bra tråd Jannica.

Här är en stjärna som kört ihjäl sig vid 25 års ålder: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=185727

Man ser klart attityderna hos hans försvarare. Säger man nåt illa om killen, som har skrivit rätt urkorkade inlägg på SH, så heter det att man ska respektera honom för att han dog.

Fan heller.
Killen dog för att han lekte rejält med döden och då slutar det oftast som det gjorde med. Tråkigt för hans familj, men hur långt faller ett äpple?

Herredjävlar... Läste igenom trådarna och det kändes djävligt olustigt att när någon skrev att hans (dröm att köra ihjäl sig skulle uppfyllas) så körde han ihjäl sig utan skydd och hjälm bara några dagar efter att det skrevs. Scary och sorgligt att han inte tog till sig den informationen. Men det verkade vara för sent i vilket fall att varna för dylika saker.

I övrigt är mina egna 5 cents att jag håller med om att gruppkörning är bland det farligaste man kan göra där man kör över sin förmåga för att hänga med samt att man trissar upp farten.

Nummer två är när man stajlar inne i stan där man inte har några säkerhetsmarginaler vid avancerade stunts. Själv har jag gjort dessa sakerna när jag var yngre, men nu som lite äldre gubbfan försöker jag hålla flockinstinkten under kontroll när jag kör gruppkörningar och har som regel att inte göra nåt dumt i city någonsin oavsett. Även om det står några galanta damer vid ett övergångsställe...
 
Last edited:

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Man blir TRÖTT....

..av att läsa vad vissa här skriver, och man får bara hoppas att deras attityd
hänger samman med att dom fortfarande inte kommit ur puberteten.
Förhoppningsvis hinner dom göra det innan deras livsdagbok kommer till TheEnd.

Efter att ha åkt hoj längre än många av er som skriver här blir man bara så
trött på den "tuffhet" som vissa alltid visar upp bakom anonymitetens skydd.

När man följt den här tråden så ser man att det i princip finns två grupperingar.

1. De som fått den erfarenhet och insikt som man får endera genom att ta
till sig information och bearbeta den, och sen ANVÄNDA den för att förbättra
nått, tex. sina egna möjligheter att få uppleva många fler sköna dagar på hojen.
Alternativt att man genom många års åkande, många vänners bortgång,
många tragiska händelser kommit till insikten....det är inte värt det!

Vadå...? Att åka maximalt fort, bortom alla säkerhetsgränser.

2. Den andra gruppen...........Kolla in inlägg #31....det säger allt!

KentW
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Fast i ärlighetens namn tror jag inte att skyddskläder (undantaget hjälm) har mer än maginell - kanske försumbar - inverkan på dödstalen.

Och jag tror att du har fel.
Med skyddkläder så klarar man sig ganska bra under förutsättning att man inte träffar något fastsittande eller tungt föremål som är stationärt. (Som exempelvis en bil, skylt, vägg, pelare eller något annat)
Har du inte skyddskläder så kommer kläderna väldigt snabbt att vara bortnötta och därefter är det huden som man skaver bort.
Skrubbsår är väl ingen fara tänker en del då men om man får betydande skrubbsår över stora delar av kroppen så kan man faktiskt dö ganska fort på grund av sårchock. Dessutom blir dom skrubbsår man får när man oskyddad glider på asfalt i 100 km/h en liten aning värre än dom som kan bli om man trillar av sin stillastående tramphjuling på fyllan.

Gör du ett en centimeter djupt skrubbsår längs hela benets längd så är det helt enkelt en ganska allvarlig skada om man inte kommer under läkarvård väldigt snabbt.

Oavsett skyddkläder så går det ju att köra ihjäl sig men jag är övertygad om att skyddkläderna räddar ett hyfsat antal från att dö på grund av ganska banala olyckor.
 
Nyheter
Stenegärd på Gränsö idag

Idag, den 18 juni, startar ...

Customiserade CL:s-modeller på Wheels and Waves

Honda presenterar 16 custom...

KTM fyller på med Enea Bastianini och Maverick Viñales

KTM har presenterat en helt...

Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Top