wannagofast
Ny medlem
Right back at ya..
Right back at ya..
Jag tror att du har läst statistiken som fan läser bibeln.
Vi tar ett exempel med andra siffror.
Av dom som körde ihjäl sig i fjol så:
Saknade 50% körkort
Var 50% drogpåverkade
Körde 50% stulna hojar.
Vaffan, det blir ju 150%, hur gick det till?
I ditt fall tror jag att 40% var "inte egen" mc*, 20% var drograttfulla och 20% saknade körkort, det blir 80% va?
Du tror inte att folk kanske både var rattfull, saknade körkort och körde en stulen hoj samtidigt och således kvalade in i alla tre grupperna på en gång
*I gruppen "inte egen" mc är det 50/50% mellan stulna och skenförsäkrade hojar som ägs av Agda 87 i Ytterhogdal.
Enligt dom siffror jag sett så var det faktiskt bara 13% av olyckorna som gjordes av "Riktiga" motorcyklister. Övriga 87% gjordes av "ickemotorcyklister".
Jag tror att du har läst statistiken som fan läser bibeln.
Vi tar ett exempel med andra siffror.
Av dom som körde ihjäl sig i fjol så:
Saknade 50% körkort
Var 50% drogpåverkade
Körde 50% stulna hojar.
Vaffan, det blir ju 150%, hur gick det till?
I ditt fall tror jag att 40% var "inte egen" mc*, 20% var drograttfulla och 20% saknade körkort, det blir 80% va?
Du tror inte att folk kanske både var rattfull, saknade körkort och körde en stulen hoj samtidigt och således kvalade in i alla tre grupperna på en gång
*I gruppen "inte egen" mc är det 50/50% mellan stulna och skenförsäkrade hojar som ägs av Agda 87 i Ytterhogdal.
skaderisker_for_motorcyklister_vti_2007.pdf
Den här var intressant! Har läst igenom den nu, det stod mycket nyttigt där![]()
![]()
Vänta nu lite...nu tror jag din procent matte skenar iväg lite. du kan ju inte räkna 50%+50% osv. hehe....avgå alltid från 100% Finns inget som heter 150% i statistik..eller hur? Får man höra kalkyleringen igen då kanske?
Jag tror
....(alla siffror tagna fritt ur fantasin för att påvisa att statistik är den yttersta formen av lögn)
Varför inte visa hur du räknar ut istället ?Om du återigen läser mitt inlägg som svarade på ditt inlägg förra gången så ser du att det jag menar är att i 87% av fallen så infaller NÅGON eller FLERA av dom parametrar jag läste upp. Det finns en parameter till som jag inte nämnde för definitionen på en "Riktig Motorcyklist", och det är att hastigheten "inte väsentligt överskrider gällande hastighetsbestämmelse vid olyckstillfället" ... behöver jag säja något mer om detta?
Man kan inte stå där och säga till bilisten att jag hade fan förkörsrätt i korsningen och du gjorde fel när man redan är på väg upp eller ner för att spela harpa/skotta kol.
Right back at ya..
Om du återigen läser mitt inlägg som svarade på ditt inlägg förra gången så ser du att det jag menar är att i 87% av fallen så infaller NÅGON eller FLERA av dom parametrar jag läste upp. Det finns en parameter till som jag inte nämnde för definitionen på en "Riktig Motorcyklist", och det är att hastigheten "inte väsentligt överskrider gällande hastighetsbestämmelse vid olyckstillfället" ... behöver jag säja något mer om detta?
Så vad du säger är att 87% av alla dödsolyckor involverar förare som uppfyller ett eller flera av dessa parametrar:
*Påverkad av droger/alkohol
*Stulen mc
*Saknar körkort
*Kör väsentligt för fort
har jag uppfattat dig korrekt?
Varför inte visa hur du räknar ut istället ?
altså de faktiska siffrorna, med förklaring.
TOM jag tycker 87 % låter högt.
ang fart så tycker jag nog inte den har riktigt samma betydelse på "riktig motorcyklist" osv det är ju en förhållningsregel där vägverket anser något (en viss hastighet) och tja de anser ju att vajerräcken är skitbra.. så deras omdöme ger jag inte mycket för.
ta en titt på en bil som gått i ett vajer räcke och ta en funderare på hur en mänsklig kropp kommer se ut efter det. tror inte det behövs mer tankearbete än så.
Men om du tycker det är trist att diskutera trafiksäkerhet undrar jag vad du gör i den här tråden.
Du verkar mest intresserad av att prata om McDonalds, rättvisemärkta varor samt delge oss andra att du knullar utan kondom.
Det finns kankse bättre trådar för dessa diskussioner.
Så vad du säger är att 87% av alla dödsolyckor involverar förare som uppfyller ett eller flera av dessa parametrar:
*Påverkad av droger/alkohol
*Stulen mc
*Saknar körkort
*Kör väsentligt för fort
har jag uppfattat dig korrekt?
Den sista punkten är väl inte helt omöjlig i alla fall., lite beroende på hur man definierar väsentligt.
Mycket bra tråd Jannica.
Här är en stjärna som kört ihjäl sig vid 25 års ålder: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=185727
Man ser klart attityderna hos hans försvarare. Säger man nåt illa om killen, som har skrivit rätt urkorkade inlägg på SH, så heter det att man ska respektera honom för att han dog.
Fan heller.
Killen dog för att han lekte rejält med döden och då slutar det oftast som det gjorde med. Tråkigt för hans familj, men hur långt faller ett äpple?
Jupp, plus avsaknad av skyddskläder...
Fast i ärlighetens namn tror jag inte att skyddskläder (undantaget hjälm) har mer än maginell - kanske försumbar - inverkan på dödstalen.Jupp, plus avsaknad av skyddskläder...
Fast i ärlighetens namn tror jag inte att skyddskläder (undantaget hjälm) har mer än maginell - kanske försumbar - inverkan på dödstalen.
![]() |
Stenegärd på Gränsö idag
Idag, den 18 juni, startar ... |
Customiserade CL:s-modeller på Wheels and Waves
Honda presenterar 16 custom... |
|
![]() |
KTM fyller på med Enea Bastianini och Maverick Viñales
KTM har presenterat en helt... |
![]() |
Sherco 2025 – Första intrycket.
Fotograf: Dan Gustavsson (G... |
![]() |
Shercos nya enduroprogram för 2025!
Igår kväll presenterades Sh... |
![]() |
Bilder Custom Bike Show
När alla bilder till report... |
![]() |
Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam
Nu står det klart att Marc ... |
![]() |
ISR Brakes sålt
För några år sedan bestämde... |
![]() |
Honda laddar fullt på eldrivna fordon
I samband med 2024 års Busi... |
![]() |
Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam
Marc Márquez ersätter Enea ... |