H2 drag

Här haru mera H2 sång som jag växte upp till när jag var i din ålder!
:http://www.youtube.com/watch?v=eD0UCm2l40g

Haha, jävlar va de yler om den. Gick riktigt bra, synd att kameraman dock inte var den bästa.

Önskar att det där hade levt kvar mer idag än vad det gör. För ett par år sedan när 4t blommade ut inom crossvärlden så åkte jag på 500cc 2-takt. Då kollade folk alltid lite extra när man startade upp henne eftersom alla var vana vid det där 4taktsljudet som samtliga var tvungen att åka. Och ensam var man, mött kanske 2-3st till som haft 500cc tvåtakt på banen genom åren.

Som sagt, de e trist att det inte lever kvar idag. synd att tvåtakt ska behöva dö ut :(
 
Lägger ut här ett par bilder på Kawa 750 MACH IV 1974 som hade nöjet att köra och äga ett par säsonger.
 

Bifogat

  • Photo_2004_5_24_19_41_22_edited.jpg
    Photo_2004_5_24_19_41_22_edited.jpg
    50 KB · Visningar: 490
  • Kawasaki 750 MACH IV H2.jpg
    Kawasaki 750 MACH IV H2.jpg
    64.5 KB · Visningar: 185
Tack! Vad kul med lite äkta triplesbilder! En vacker dag får vi ragga rätt på våra gamla maskiner!

Här är en H2 Dragbike i väntan på våren, skruva upp ljudet! ;)

http://www.youtube.com/watch?v=eD0UCm2l40g&feature=related

/J

Japp! reg nr HJF 048..undrar om hojen "lever" idag. Bilden togs för 30 år sedan, därav bildkvaliten. Knappt 4000 mil hade den gått när jag sålde den.

Roligare hoj fick man leta efter, och antagligen farligare också..ville man ha en "bakhjulsvänlig" hoj, så var denna No 1! :tummenupp
 
Kan tänka mig att dom var lätta att få upp med tanke på effektutvecklingen i en 2-takt, men klarade ni av att köra några längre sträckor och växla på bakhjulet osv? Måste vara grymt svårt med en effektstark 2-taktare inbillar jag mig, lätt att det slår över...

Har ingen koll alls på hur pass avancerade bakhjulsåkarna va på den tiden så det vore kul att höra från nån som upplevt det själv :)
 
Kan tänka mig att dom var lätta att få upp med tanke på effektutvecklingen i en 2-takt, men klarade ni av att köra några längre sträckor och växla på bakhjulet osv? Måste vara grymt svårt med en effektstark 2-taktare inbillar jag mig, lätt att det slår över...

Har ingen koll alls på hur pass avancerade bakhjulsåkarna va på den tiden så det vore kul att höra från nån som upplevt det själv :)[/gQUOTE]

Hade en kompis som var duktig på att åka på bakhjulet, t o m på en CB500 Four -74.

Växlade aldrig upp när jag körde på bakhjulet, det gick att få upp den på bakhjulet t o m på 5:ans vxl, om man så ville, bara farten var tillräcklig hög.

Att sitta t ex upprätt i 200 km/h på den var inte o tänka på, om man INTE ville att den skulle gå upp på bakhjulet.

Vad jag minns så var svårigheten snarare att ha båda hjulen i backen.
 
Apropå bakhjul så hittade några färska H2-filmer.
Här är en kille som testar en original H2 på strippen. Bakhjulstendenserna med den hetsiga 750 cc tvåtaktaren med sin låga svängmassa framgår. :hihi
http://www.youtube.com/watch?v=3wUNksn50Yw

Här en lite hetare hoj. Skön bildtext, inläggaren har helt klart kört kawatriple :D "If you sit too far back it wheelies, sit too far forward and the back end spins out . . . and THEN wheelies :)"
http://www.youtube.com/watch?v=hknD0jNoDAw

Här en färsk repa från förra året med en riktigt vass 750 H2 dragbike, vilken sång! :D

http://www.youtube.com/watch?v=ihHtORnQBuw

/J
 
Något jag funderat över är att utmärkande för alla dessa filmer är att H2:an är extremt startsnabb, den går iväg som ingenting annat. I roadracing är dock 2-taktare väldigt långsamma i starten jämfört med 4-taktare, även när 2-taktarna har högre toppeffekt. Visst är det högre utväxling på 1:an t ex men det har även 4-taktarna i dag jämfört med H2:an. Varför faller nya 2-taktare helt ur registret i starten och får slira i 100 meter på kopplingen när H2:an startar som en top fuel dragster?
 
Något jag funderat över är att utmärkande för alla dessa filmer är att H2:an är extremt startsnabb, den går iväg som ingenting annat. I roadracing är dock 2-taktare väldigt långsamma i starten jämfört med 4-taktare, även när 2-taktarna har högre toppeffekt. Visst är det högre utväxling på 1:an t ex men det har även 4-taktarna i dag jämfört med H2:an. Varför faller nya 2-taktare helt ur registret i starten och får slira i 100 meter på kopplingen när H2:an startar som en top fuel dragster?

En H2 är på 750cc och har rätt mycket vrid. Av egen erfarenhet kan jag säga att en 140-hästars H2 är rätt färdig vid 9000 rpm. Vid 8000 drar den som ett vildsvin. Många Katanor som jag drog mot på 80-talet växlade nästan 2000 rpm senare på strippen än vad jag gjorde. Att starta med en H2 är mer en fråga om att hålla igen än att slira sig upp.
På den här repan skulle jag på ljudet gissa att han startar på ca 3000 rpm, samma som jag kör på HD:n
Många glömmer att en 2T är minst lika vridstark som en lika stor 4T, om inte värre...:brinnerup

http://www.jaydav.com/videos/100_1351.MOV
/J
 
Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top