H2 drag

Jürgens H1/H2-hybrid är den coolaste bågen jag känner till!:yoparty Finns det inga gamla filmklipp eller vad som helst på den?:va Jag nöjer mig med svartvitt om det skulle vara så:tungan :hihi

Orkar inte kolla om jag lagt in bild på den här.
Men:
I ett nummer a favorittidningen (Classic motorcycle mechanics) hade de av en slump råkat på en 750 i bra originalskick.
Trodde de.
Tills de räknade avgasrören.
Fyrcylindrig tusenkubiks Kamikazetåtaktare.
Det vill jag ha.
241.jpg

8 > KAWASAKI 1000 H2
Take a bike with a reputation for outrageous performance and evil handling, then add an extra cylinder…
 
Orkar inte kolla om jag lagt in bild på den här.
Men:
I ett nummer a favorittidningen (Classic motorcycle mechanics) hade de av en slump råkat på en 750 i bra originalskick.
Trodde de.
Tills de räknade avgasrören.
Fyrcylindrig tusenkubiks Kamikazetåtaktare.
Det vill jag ha.
241.jpg

8 > KAWASAKI 1000 H2
Take a bike with a reputation for outrageous performance and evil handling, then add an extra cylinder…

Sorry Jörgen, men det där är det coolaste jag någonsin sett alla kategorier!:yoparty :kär Så jävla råcoolt!:brinnerup :banana :tuttar

Skanna reportaget och skicka till mig så är du megasnäll!:Bugar
 
Sorry Jörgen, men det där är det coolaste jag någonsin sett alla kategorier!:yoparty :kär Så jävla råcoolt!:brinnerup :banana :tuttar

Skanna reportaget och skicka till mig så är du megasnäll!:Bugar
Jag har inte installerat scannern till laptopen och den stationära komputtern är kaputt.
Men för 2,50 pund kan du ladda ner tidningen från:


http://gb.zinio.com/browse/issues/index.jsp?skuId=229895270&pss=1
Edit:
Det går att läsa den som prov på nätet.
Begränsat hur många zoomningar man kan göra.
 
Last edited:
Jag var 18, 500 H1 var min första tunga hoj, svetsade kammare efter kammare. 2 år senare stoppade jag i en 750 H2 spis, svetsade vidare och körde ifrån 1000cc 4T på stans snabbaste hoj i V-ås och fick reportage i Bike av Renvall himself. Trepiprna gav mig en flygande start :D
Motospeed (Suzuki)som arrangerade tävlingen var inte glada när en fossil kawa piskade :D

Trevligt när man trimmar själv och det ger så bra resultat..Man ska ju inte döma hunden efter håren..Det måste ha vart en fet känsla att piska både nyare och STÖRRE hojar ...:tummenupp
 
Jürgens H1/H2-hybrid är den coolaste bågen jag känner till!:yoparty Finns det inga gamla filmklipp eller vad som helst på den?:va Jag nöjer mig med svartvitt om det skulle vara så:tungan :hihi

Hej
Lite sent svar, men jag hittade här på jobbet en version med bättre upplösning av reportaget. Här går iaf texten att läsa, med lite god vilja. Borde scanna om tidningen. Fotpinneplattorna kanske du kan gissa vilken hojmodell de kommer ifrån? ;)
Lät dock förnickla dom innan jag monterade dom på de fästen jag byggde på ramen.
 

Bifogat

  • kawabike1.jpg
    kawabike1.jpg
    45.3 KB · Visningar: 804
  • kawabike2.jpg
    kawabike2.jpg
    132.6 KB · Visningar: 815
Last edited:
Hej
Lite sent svar, men jag hittade här på jobbet en version med bättre upplösning av reportaget. Här går iaf texten att läsa, med lite god vilja. Borde scanna om tidningen. Fotpinneplattorna kanske du kan gissa vilken hojmodell de kommer ifrån? ;)
Lät dock förnickla dom innan jag monterade dom på de fästen jag byggde på ramen.

Hejdu!
Kanoners, trevlig läsning det dära!:tummenupp
Och stilig var du redan då:D :krama
Det kan jag absolut, nu när det säger det så! Ser snyggt ut:)
Som sagt, det är en väldigt imponerande hoj det där! Hur var den att köra? Chassit var väl ursprungligen till en 500:a, men var det stor skillnad mellan modellerna? Jag menar, tappade du någon väghållning genom att inte använda ett 750-chassi? Man jhar ju hört att en original H2:a var ett rent monster att köra, så det vore intressant att höra hur din var i jämförelse:)

Fast jag förstår fortfarande inte hur du kunde sälja den...:7peta
 
Last edited:
Mycket möjligt, jag ägde den -75 till -81 och bodde även då i Tumba. Redan då var den extremt ovanlig. Honda 750 kom ju samtidigt -69 och då var Tridenten redan rökt sas. Den hade rätt mulligt ljud, lät som en Porsche:). Körde mycket med den även ner i Europa (med skjuts och packning). Då tyckte man den gick bra, nu skulle väl en EU-moppe ge den en match:D.

/Ingvar

Men med 1000cc (eller var det 900 kommer inte ihåg nu) kitet vart det ju 100+ och då gick den rätt bra. Kallades ju japsdödaren då :)
 
Last edited:
Hejdu!
Kanoners, trevlig läsning det dära!:tummenupp
Och stilig var du redan då:D :krama

Det kan jag absolut, nu när det säger det så! Ser snyggt ut:)
Som sagt, det är en väldigt imponerande hoj det där! Hur var den att köra? Chassit var väl ursprungligen till en 500:a, men var det stor skillnad mellan modellerna? Jag menar, tappade du någon väghållning genom att inte använda ett 750-chassi? Man jhar ju hört att en original H2:a var ett rent monster att köra, så det vore intressant att höra hur din var i jämförelse:)

Fast jag förstår fortfarande inte hur du kunde sälja den...:7peta

Tack :tuttar

Ja det var en 500H1 1973:a. Efter ngt år så opererade jag in en 750 H2-motor från -72. H2-motorn passar rakt in, samma fästen. Det enda som avslöjar är att H2-motorns burkar är en kylfläns högre. Så på kontrollbesiktningen var det ju naturligtvis en 500:a... Hade även kvar 500-emblemen på sidokåporna, sleeper är skiten.

500 H1 och framåt var de snyggaste hojarna tycker jag, snyggare tank än H2. 1973 H1 och framåt har även lite mer svank vilket jag tyckte/tycker är snyggt.

Ang styvhet/wobbel så är faktiskt 500 H1-ramen från 1973 och upp bäst. På dessa så kommer nämligen de två vertikal rören från vaggan upp mellan de två övre ramrören. De två övre ramrören ansluter därför till styrhuvudet i en bredare vinkel vilket gör att infästningen av styrhuvudet blir stadigare på H1. På H2 passerar de två övre ramrören mellan de vertikala ramrören innan de ansluter till styrhuvudet. Tar man tex en H2 tank och försöker montera på en 1973 H1 så går H2 tanken inte dit pga av att tunneln är för smal.

Så även om H1 är bockig att köra (som alla gamla hojar inklusive min sportster) pga av stort försprång och gaffelvinkel. Så var den inte så wobblig som H2. Kände fö aldrig av just ngt wobbel på min.

Men sedan tror jag också att mycket av wobbelryktet på trepiparna berodde på det vanliga, att man inte har ordning på däckslitage, däcktryck, styr- och hjullager osv.

Fin H2-sång i den här onboard-rullen. En H2R med ngn som verkligen kan svänga (till skillnad från mig). Ligger en fyrtaktare ivägen först, men det går ju fort över :D

[YOUTUBE-ID]q6YkutGxkz4&feature=related[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:
Tack :tuttar

Ja det var en 500H1 1973:a. Efter ngt år så opererade jag in en 750 H2-motor från -72. H2-motorn passar rakt in, samma fästen. Det enda som avslöjar är att H2-motorns burkar är en kylfläns högre. Så på kontrollbesiktningen var det ju naturligtvis en 500:a... Hade även kvar 500-emblemen på sidokåporna, sleeper är skiten.

500 H1 och framåt var de snyggaste hojarna tycker jag, snyggare tank än H2. 1973 H1 och framåt har även lite mer svank vilket jag tyckte/tycker är snyggt.

Ang styvhet/wobbel så är faktiskt 500 H1-ramen från 1973 och upp bäst. På dessa så kommer nämligen de två vertikal rören från vaggan upp mellan de två övre ramrören. De två övre ramrören ansluter därför till styrhuvudet i en bredare vinkel vilket gör att infästningen av styrhuvudet blir stadigare på H1. På H2 passerar de två övre ramrören mellan de vertikala ramrören innan de ansluter till styrhuvudet. Tar man tex en H2 tank och försöker montera på en 1973 H1 så går H2 tanken inte dit pga av att tunneln är för smal.

Så även om H1 är bockig att köra (som alla gamla hojar inklusive min sportster) pga av stort försprång och gaffelvinkel. Så var den inte så wobblig som H2. Kände fö aldrig av just ngt wobbel på min.

Men sedan tror jag också att mycket av wobbelryktet på trepiparna berodde på det vanliga, att man inte har ordning på däckslitage, däcktryck, styr- och hjullager osv.

Fin H2-sång i den här onboard-rullen. En H2R med ngn som verkligen kan svänga (till skillnad från mig). Ligger en fyrtaktare ivägen först, men det går ju fort över :D

[YOUTUBE-ID]q6YkutGxkz4&feature=related[/YOUTUBE-ID]

Jag förstår. Ganska coolt att det passar rakt av! Hur är det med vikt/effekt då, vinner du många hästar och hur många extra kilon går det på ett motorbyte?

Ok, då är jag med lite bättre:tummenupp

Jo, det kan nog mycket väl vara så. Det är ju inte alla som har så bra koll och som är så seriösa i sitt hobbymekande som du är:Bugar :tummenupp

Cool rulle, sjyst omkörning där i början!:D
 
hei har en h2 som jeg skal benytte på stripa , bygget og kjørt i Texas før , det er lustgass sykkel og beste tid er 8,64 ,

Roligt att höra! :tummenupp Här är en rulle för din inspiration.

[YOUTUBE-ID]kbEpo1xP8Sg[/YOUTUBE-ID]


H2 är den roligaste mest spännande hoj jag ägt. Så sjukt kul att åka 750 2T utan reed-ventiler. Känslan när det "tar sig" är helt sjuk. Som en John Campbell-konsert.
 
Last edited:
H2 är den roligaste mest spännande hoj jag ägt. Så sjukt kul att åka 750 2T utan reed-ventiler. Känslan när det "tar sig" är helt sjuk. Som en John Campbell-konsert.

Var det slidmatning på dom hojarna eller kolvstyrt insug?

Riktigt fint bygge du fick ihop iaf!
Den har du aldrig ångrat att du gjorde dej av med va? :gnissla
 
Lite nytt.
Race-dencos med nakna stingers. Denco samt Paul Gast:s "Fast by gast"-expansionskammare var top of the line på 80-talet. Idag finns Denco inte längre att köpa. Idag är det Gast- eller eller uppkomlingen TomCats som gäller. Får jag tycka efter öga så håller jag dock de gamla Denco- eller Gast-kamrarna som bäst om man ska ha effekt. TomCat ser dock väldigt välgjorda ut vad gäller svetsar och finish.

[YOUTUBE-ID]pq5YnFRe2-o[/YOUTUBE-ID]

Gary Connors, var tom känd trepip-pilot när jag körde på 80-talet, still goin strong.

[YOUTUBE-ID]kbEpo1xP8Sg[/YOUTUBE-ID]

Triple Fish'n chips

[YOUTUBE-ID]OBxqDyzGKYA[/YOUTUBE-ID]

Alaska Dragway H2
En trepip-mek är sällan en pjunis-spretfrilla...

[YOUTUBE-ID]sGsCjCRj2EI[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:
Cmc hade en kawa750special i senaste nummret.
Både motor och ram snällades till efter ett par produktionsår.
Naturligtvis var man rädd för att den skulle bli tam.
I ett dåtida test komenterades det med:
"Like putting deodorant on a T-rex."
 
Mera nya rullar!

[YOUTUBE-ID]5m0sq9xqk8c[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top