Triumph Speed Triple-tråden.

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Preload fram på 4 linjer låter lite lite?

Jag har min justerad till 2 linjer och funderar på att dra ner den ett varv till, iaf vid bankörning.

Standard är 5, mjukare 6, hårdare 4.
Så vitt jag förstått iaf. Jag har å andra sidan noll erfarenhet av stötdämpare, men bestämde mig nu när jag köpte min Triple att det var dags att lära sig. Så jag har läst och läst och försökt bli klok. Nu när jag blivit lite klokare ska jag försöka ställa dem bra utgående från den fastare Triumph-inställningen.

Jag gick direkt från fabriksinställning till till Sportriders förslag och då blev det hårdare. Det var dock två år sedan, idag har jag ställt den ännu hårdare för mer styrsel vid kurvtagning, kommer däremot inte ihåg värdena just nu. Inställningarna ur servicemanualen har jag inte testat.

Konstigt. Ju fler varv ut desto mjukare blir ju dämparna, och som jag redan sade så är ju Sportriders förslag mjukare än den mjuka standardinställningen. :va
 
Last edited:

Duddelito

Cobra Kais
Gick med
28 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki MeanStreak 1600cc -04 SÅLD. Honda CBR 600rr -05 SÅLD. Triumph Speed Triple 1050cc -07 SÅLD. KTM 660 SMC -05 SÅLD. Yamaha R1 -05 SÅLD. KTM 690 SMC-R -15 SÅLD. KTM Superduke 1290R -15
Någon som har bakljuse med blinkers till Speed Triple så man rensar upp hela bakdeln? bort med "ankstjärten" och den nuvarande bakljuset. Nån som har nåt till salu?
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Konstigt. Ju fler varv ut desto mjukare blir ju dämparna, och som jag redan sade så är ju Sportriders förslag mjukare än den mjuka standardinställningen. :va
Nu har jag ju faktiskt inte ett minne av om inställningen från fabrik på just min hoj stämde överens med standardinställningen i serviceboken, så jag får väl reservera mig för möjligheten att den var var inställd på "fåtölj". :lol
 

roulette07

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2008
Ort
Falun
Hoj
2007 Triumph Speed Triple
Rear hugger

Schysta bilder, måste ge mig ner till de trakterna nån gång. Det verkar ju vara underbara vägar där.

Nu till frågan, är det nån som har köpt en rear hugger? Jag undrar om den hjälper något mot stänk upp mot dämparna och sadeln. Körde en bit på blöta vägar idag o jäklar vad skitigt det blir, det stänker ju ända upp på ryggen. Det känns lite onödigt att slänga ut pengar på nåt nåt i onödan som inte hjälper.

Tjena, jag köpte en hugger i vintras dels för att slippa att hojen skitar ner sig i onödan, men även för att skydda bakdämparen mot att "blästras" av sand och grus. Köpte original i plast (för snål för kolfiber!), suverän passform. Har ännu inte kört i så mycket skit att jag kunnat se skillnaden, men bara vetskapen att ha nån form av skydd mot ovan nämnda känns bra.
Lång vinter = mycket tid att bläddra i tillbehörskatalogen.
 

Elake

nöjd
Gick med
21 Dec 2007
Ort
Höör
Hoj
Honda CB1000R-09 Grön
Då var man officiellt medlem i klubben!
Fick hem skönheten idag. Tyvärr har vädret inte tillåtit körning (regn och hård vind).

Bilder kommer under morgondagen eller på söndag :)
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Tog en liten runda mellan 19.00-20.30 idag. Fan så skönt att man äntligen kan köra lite kvällstid igen :tummenupp


IMAG0006.jpg
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Tog en liten runda mellan 19.00-20.30 idag. Fan så skönt att man äntligen kan köra lite kvällstid igen :tummenupp
Härligt, här flög det snö under dagen plus att det är massor av grus på vägarna. Hoppas verkligen att vädret vänder under veckan.

Ser att du fått på rätt handtag nu. :tummenupp
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Tjena, jag köpte en hugger i vintras dels för att slippa att hojen skitar ner sig i onödan, men även för att skydda bakdämparen mot att "blästras" av sand och grus. Köpte original i plast (för snål för kolfiber!), suverän passform. Har ännu inte kört i så mycket skit att jag kunnat se skillnaden, men bara vetskapen att ha nån form av skydd mot ovan nämnda känns bra.
Lång vinter = mycket tid att bläddra i tillbehörskatalogen.

Nu har du hugger den skyddar så det är bara att ut och köra:yoparty
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Idag har varit en tung dag.
Upp kl jättetidigt imorse, och i minusgrader kör jag med Robban (en kompis) på bönpallen samt Niklas och Sebbe (två andra kompisar) på egna hojar ner till Ålandsfärjan för en liten Sverigetrip.

Fryser fingrarna av oss på väg in till Sthlm, shoppar en massa roliga saker på MC Varuhuset (bara Robban som skulle shoppa, men de lurade på mig, Sebbe och Niklas saker ändå) för att därefter åka ut till Sollentuna och köpa en Duke 2 åt Robban.

Sedan glider vi runt i Sthlm i några timmar för att fördriva tiden, och helt plötsligt vid ett tillfälle när jag ska starta min hoj upptäcker jag att startmotorn låter lite konstigt.
Tänker att jag nog måste ta en titt på det när jag kommer hem, men tji fick jag.
Några starter senare havererar min startmotor helt. Den frisnurrar mest, men ibland hugger den i litegrann, och ljudet den frambringar är inte vackert.

Nåja, fick rulla igång hojen några gånger på vägen från Sthlm hem till garaget, men nu står den där och väntar på att lagas.

Som tur är fick jag ju 1 års garanti på hojen när jag köpte den, och detta är ju inget som jag gjort sönder (tydligen är det inte helt ovanligt att Triplarna haft problem med just detta, vilket alltid varit en garantigrej) så det borde ju täckas av garantin.
Detta återstår dock att se, återkommer med mer detaljer på måndag när jag pratat med försäljaren.

Lite surt är det dock. Hoppas den hinner bli reparerad under de 10 dagar jag är på jobb from. tisdag.

I övrigt var det en jättetrevlig dag. Killen som sålde Duken var störtskön (sålde den för han "hade för många hojar"), på väg in till Sthlm från Sollentuna stötte vi på två från "Skitskraj MC" på motorvägen (tack för uppvisningen), när vi stannade vid Skogskyrkogården och lattjade lite fick vi sällskap av en jättetrevlig kille i 40-års åldern på en lite halvrisig CBR 900-fighter och var riktigt duktig på att wheela, under tiden vi var där kom "Skitskraj MC"-killarna förbi och stilade lite, denna gång var de dock en gäng på 7-8st, och innan vi började åka hem till Åland igen så kom en kille med en Daytona 675 och hjulade lite med oss. Så trots mina problem med startmotorn så gjorde dessa händelser dagen till en toppendag ändå! :D
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Så trots mina problem med startmotorn så gjorde dessa händelser dagen till en toppendag ändå! :D
Faktiskt första gången jag kan påminna mig om att jag hört om startmotorproblem på 02-04 modellen, men jag har ju å andra sidan inte sökt på det heller. Ibland kan lite problem (med måtta) under resan förstärka övriga intryck och det lät iaf på det hela som en ganska trevlig dag på vägen. Hoppas de fixar det snabbt åt dig. :)
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Googla lite på sprag clutch problem och 955i så får du en del info.
Låter som att du absolut ska undvika att köra en meter till innan problemet åtgärdats om du vill slippa byta motor.

Kullager som ger med sig och trillar i bitar.

Vad jag kan se verkar dock detta mest ha hänt modeller från 97-01, så det kan ju vara att du har ett betydligt mindre och lindrigare problem.
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Faktiskt första gången jag kan påminna mig om att jag hört om startmotorproblem på 02-04 modellen, men jag har ju å andra sidan inte sökt på det heller. Ibland kan lite problem (med måtta) under resan förstärka övriga intryck och det lät iaf på det hela som en ganska trevlig dag på vägen. Hoppas de fixar det snabbt åt dig. :)

Googla lite på sprag clutch problem och 955i så får du en del info.
Låter som att du absolut ska undvika att köra en meter till innan problemet åtgärdats om du vill slippa byta motor.

Kullager som ger med sig och trillar i bitar.

Vad jag kan se verkar dock detta mest ha hänt modeller från 97-01, så det kan ju vara att du har ett betydligt mindre och lindrigare problem.

Har sökt lite på två brittiska Triple-forum jag sitter på, och där hittade jag, precis som du säger, en del om startmotor i allmänhet och "sprag clutch" i synnerhet. Tydligen är det dock ett ganska ovanligt fel, dock lite vanligare på de äldre hojarna (pre -01).

Kändes inte så kul att köra när jag visste att något var fel, men alternativet att lämna hojen i Stockholm var inte bättre. Känner ingen som har ett garage och då jag inte hade något ordentligt lås med mig bestämde jag mig för att köra hem den trots allt.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Tog en liten runda mellan 19.00-20.30 idag. Fan så skönt att man äntligen kan köra lite kvällstid igen :tummenupp


IMAG0006.jpg

Nice!

Fråga: Hur har du (eller ni andra) löst det med bromsvätskehållaren på styret när ni satt dit clip-ons på triplen? Satte clip-ons på min idag och det blev lite knöligt, tänkte göra ett eget nytt fäste... Hur har du/ni gjort? Tackar för svar!
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Nice!

Fråga: Hur har du (eller ni andra) löst det med bromsvätskehållaren på styret när ni satt dit clip-ons på triplen? Satte clip-ons på min idag och det blev lite knöligt, tänkte göra ett eget nytt fäste... Hur har du/ni gjort? Tackar för svar!

Jag köpt en bit aluminiumplåt på Clas Ohlson och klippte/böjde/borrade ett eget.
 

Gnaget

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Falun
Hoj
RSV Mille -02
Tjena, jag köpte en hugger i vintras dels för att slippa att hojen skitar ner sig i onödan, men även för att skydda bakdämparen mot att "blästras" av sand och grus. Köpte original i plast (för snål för kolfiber!), suverän passform. Har ännu inte kört i så mycket skit att jag kunnat se skillnaden, men bara vetskapen att ha nån form av skydd mot ovan nämnda känns bra.
Lång vinter = mycket tid att bläddra i tillbehörskatalogen.

Kul med en till speedy i Falun. Du får sätta ut kort i garaget så man känner igen dig på stan.( kanske skulle uppdatera mitt garage oxå) Köpte du huggern på Motobikers? Vad fick du ge för den?
Tog en sväng runnt Runn idag. Svinkallt, men va gör man när man får abstinens......
 

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Då var man medlem i denna klubben då :tummenupp

Var uppe i stockholm på lördag o hämtade henne på Triumph center söder.
Idag har jag tillbringat hela dagen på hojen och jag kan inte bli mer nöjd :)
 

Bifogat

  • Photo-0341small.JPG
    Photo-0341small.JPG
    74.9 KB · Visningar: 101

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Jag köpt en bit aluminiumplåt på Clas Ohlson och klippte/böjde/borrade ett eget.

OK, tackar! Jag får göra något liknande vid tillfälle. Gjorde en tillfällig hållare av lite montageband. Funkar men det är... INTE snyggt :gnissla ´

Nu har jag äntligen slängt på alla vinterns inköp... puckar, kuts, clip-ons och framdrev (17T) så nu är det bara vårens premiärtur som återstår! :tuttar Hoppas på lite fint väder nu i veckan :)

Då var man medlem i denna klubben då :tummenupp

Var uppe i stockholm på lördag o hämtade henne på Triumph center söder.
Idag har jag tillbringat hela dagen på hojen och jag kan inte bli mer nöjd :)

NICE S3a! Willkommen! :)

Skulle gärna byta upp mig till en liknande men det finns det tyvärr inte budget för... (Försöker köpa ett hus istället, det är... ÅNGEST för en som totalt missat bostadsrallyt som varit, priserna är ju som dom är... :gnissla)
 
Last edited:
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top