Triumph Speed Triple-tråden.

Fenster

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2007
Ort
Down under...
Hoj
Traja S3 -06
Ställde du upp den själv eller lämna in den ?

Jag ställde in den själv tills jag tyckte jag fick känslan som jag ville ha. Jag tycker jag får lite mer feeling vid aktiv körning jämfört med den svampiga känslan som jag hade innan. Nu är det bara styrdämpare som behövs!:D :D
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Både jag och xyx här på SH kör med MIVV kolfiberhighpipe. Gott ljud och kvaliten kan jag inte klaga på. Köpte min från carpimoto.it utan problem. Medföljer dessutom en dB-killer om man inte vill låta så mycket.
Jag har bara precis mappat om den med Trajjas egen inställning för deras öppna blås och det har fungerat bra. Det man kan märka är en viss tveksamhet när man ger gas om man har dB-killern i. Men det händer inte ofta att den är monterad :yoparty

Okej, tack för tipset. Mivv såg ju inte alls tokigt ut, men av bilden på carpimoto.it så tycker jag hittills att Trajjas egna är det snyggaste jag sett hittills. (Om man nu inte skulle hitta något i GP-stil, det är porrigt. Som Arrows helsystem till 1050, ujuj)
Var kan man hitta Trajjas originalcarbon undrar jag ännu.

Kikade just lite på Trident-Exhausts och de var både snygga och verkar ligga i ett ganska vettigt pris. Känner någon till något?

Om någon annan har något att säga för att hjälpa mig i slipon-djungeln, berätta gärna! :)
 
Last edited:

Bunde

Drömer om en Agusta FC4
Gick med
22 Nov 2007
Ort
Malmö
Hoj
Street Triple R -10
Jag ställde in den själv tills jag tyckte jag fick känslan som jag ville ha. Jag tycker jag får lite mer feeling vid aktiv körning jämfört med den svampiga känslan som jag hade innan. Nu är det bara styrdämpare som behövs!:D :D


Oki så du ställde in dem själ vmed andra ord får ta entitt på det och kolla om jag får rätt på det. Är också intresserad av en styrdämpare men tycker det verkar komplicerat att monter tycker jag.
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Oki så du ställde in dem själ vmed andra ord får ta entitt på det och kolla om jag får rätt på det. Är också intresserad av en styrdämpare men tycker det verkar komplicerat att monter tycker jag.

Här har du en guide för att ställa in fjädring som jag tycker verkar väldigt bra. Printade nyss ut den och ska prova justera in min och kompisarnas hojar. :)

Motorcycle Suspension Set-Up
 

Zard

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fd Triumph Thruxton, fd Triumph Street Triple, fd Suzuki GSX600
Okej, tack för tipset. Mivv såg ju inte alls tokigt ut, men av bilden på carpimoto.it så tycker jag hittills att Trajjas egna är det snyggaste jag sett hittills. (Om man nu inte skulle hitta något i GP-stil, det är porrigt. Som Arrows helsystem till 1050, ujuj)
Var kan man hitta Trajjas originalcarbon undrar jag ännu.

Kikade just lite på Trident-Exhausts och de var både snygga och verkar ligga i ett ganska vettigt pris. Känner någon till något?

Om någon annan har något att säga för att hjälpa mig i slipon-djungeln, berätta gärna! :)

det här kanske? du hittar det på www.rucknrunracing.se
 

Bifogat

  • Galerie+10.jpg
    Galerie+10.jpg
    96.3 KB · Visningar: 89
  • 77_o.jpg
    77_o.jpg
    73.6 KB · Visningar: 89

grewen

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2007
Ort
Uddeholm
Hoj
SpeedTriple 06
Okej, tack för tipset. Mivv såg ju inte alls tokigt ut, men av bilden på carpimoto.it så tycker jag hittills att Trajjas egna är det snyggaste jag sett hittills. (Om man nu inte skulle hitta något i GP-stil, det är porrigt. Som Arrows helsystem till 1050, ujuj)
Var kan man hitta Trajjas originalcarbon undrar jag ännu.

Kikade just lite på Trident-Exhausts och de var både snygga och verkar ligga i ett ganska vettigt pris. Känner någon till något?

Om någon annan har något att säga för att hjälpa mig i slipon-djungeln, berätta gärna! :)

Vet inte om du redan sett det men M4 har ett grymt fint slip-on. Jag är helnöjd iaf! :tummenupp

Bilder finns i garaget
 

mask-i

Kallt kaffe är varmare än gott!
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Jönköping
Hoj
Några grussprättare!
Oki så du ställde in dem själ vmed andra ord får ta entitt på det och kolla om jag får rätt på det. Är också intresserad av en styrdämpare men tycker det verkar komplicerat att monter tycker jag.

Slå en glutt på www.jacklilley.com deras styrdämpare funkar mkt fint och är busenkel att montera, sitter under styrkronan till gaffelbenet. :yoparty
 

Macfly

AEQUITAS VERITAS
Gick med
27 May 2006
Ort
Isla de muerte
Hoj
Triumph Speed triple -01 Med Daytona rova
Någon som vet om det skilljer något på insugen mellan Speed tripeln och Daytonan?
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Någon som vet om det skilljer något på insugen mellan Speed tripeln och Daytonan?

Det beror på vad du menar.
Luftbox och allting innan ventilerna är detsamma. Daytonan har däremot andra kammar, så där skiljer det.
 

Macfly

AEQUITAS VERITAS
Gick med
27 May 2006
Ort
Isla de muerte
Hoj
Triumph Speed triple -01 Med Daytona rova
Det beror på vad du menar.
Luftbox och allting innan ventilerna är detsamma. Daytonan har däremot andra kammar, så där skiljer det.

Okey , ja det var det jag ville veta, sitter en Daytona motor i min 3;a och var fundersam om det skillde nått på insugen, tycker den är lite slö :trött.
Funderar på att skaffa Tuneboy och se om man kan få nå bättre flås i motorn.
 

mask-i

Kallt kaffe är varmare än gott!
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Jönköping
Hoj
Några grussprättare!
Tackar har varit inne på den innan men krväs det inte att man borrar och har sig i chassit eller hur var det med den? Kör du med en sådan själv ?

Nej nej man sätter den i de övre skruvarna till kylaren, det medföljer en ring till fjäderbenet. Tar typ 15 min att montera. Ja jag kör med en själv, funkar mkt bra faktiskt. Ska slänga upp en bild så fort jag kan men jag är ju en sån där som inte har digitalkamera än.

Vart fasiken hittade du den? Letar på sidan nu...är jag blind?:)

http://www.jacklilley.com/view_part.asp?category_id=60&category_type_id=602&part_id=4946

Passar 07:an med. :yoparty
 
Last edited:

Kraschpucken

Stånka.. De e najs!
Gick med
22 Aug 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM SMC-R
Ni här inne som kör Speed triple borde ha ett svar på min fråga..
Läste i BIKE att Triplen skulle ha lite "mjuk" fjädring. att gaffeln bottnar vid hård inbromsning o.s.v. och att bakfjädringen kan gunga till i svängar.
Någon som märkt av detta vid någorlunda hård gatkörning?
Tänker nu på årsmod. 05 och framåt.

Det står mellan Speed triple och Superduke nu...
 

triple kungen

Här kunde man hålla fullt på playstation
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Örebro
Hoj
Triumph Speed Triple
Ni här inne som kör Speed triple borde ha ett svar på min fråga..
Läste i BIKE att Triplen skulle ha lite "mjuk" fjädring. att gaffeln bottnar vid hård inbromsning o.s.v. och att bakfjädringen kan gunga till i svängar.
Någon som märkt av detta vid någorlunda hård gatkörning?
Tänker nu på årsmod. 05 och framåt.

Det står mellan Speed triple och Superduke nu...

Det är därför man har fullt justerbara dämpare.. Jag är rätt stor själv och vid gatkörning så var det inte något man funderade på men på bana märktes det. Då jag tog mig tid att göra en bra grundinställning av fjädringen på hojen så att utgångsläget blev efter min vikt så blev det en ny hoj :tummenupp så nu är problemet inte materialet...
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Ni här inne som kör Speed triple borde ha ett svar på min fråga..
Läste i BIKE att Triplen skulle ha lite "mjuk" fjädring. att gaffeln bottnar vid hård inbromsning o.s.v. och att bakfjädringen kan gunga till i svängar.
Någon som märkt av detta vid någorlunda hård gatkörning?
Tänker nu på årsmod. 05 och framåt.

Det står mellan Speed triple och Superduke nu...
Jag har ju visserligen inte en -05+, men jag citerar mig själv ur en annan tråd.

Triplen har ganska mjuk inställning som standard, speciellt bak. Min hade en tendens att gunga genom kurvorna med originalinställningen. Jag upplevde dock aldrig någon tendens till vobbel, men om man har väldigt olika ställt mellan fram och bak kan det säkerligen ge oönskade fenomen.

Länken nedan har en lite sportigare inställning att testa, den passar naturligtvis inte alla men det är bra att ha något att utgå ifrån.
http://www.sportrider.com/bikes/146_street_bike_suspension_settings/index.html#triumph
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Jag har ju visserligen inte en -05+, men jag citerar mig själv ur en annan tråd.

Lustigt, de där inställningarna i länken du hade är ju tom. mjukare än de mjuka inställningarna ur Triumphs servicemanual...
Enligt den är en fastare inställning:

Fram:
Pre-Load: 4 linjer
Rebound: 0.75
Compression: 0.5

Bak:
Rebound: 0.5
Compression: 0.5

Jag ställde min Triple (-04) enligt dessa och den blev betydligt fastare än tidigare inställning, vilken var ungefär Trajjas mjuka inställning.
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Preload fram på 4 linjer låter lite lite?

Jag har min justerad till 2 linjer och funderar på att dra ner den ett varv till, iaf vid bankörning.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Lustigt, de där inställningarna i länken du hade är ju tom. mjukare än de mjuka inställningarna ur Triumphs servicemanual...
Enligt den är en fastare inställning:

Fram:
Pre-Load: 4 linjer
Rebound: 0.75
Compression: 0.5

Bak:
Rebound: 0.5
Compression: 0.5

Jag ställde min Triple (-04) enligt dessa och den blev betydligt fastare än tidigare inställning, vilken var ungefär Trajjas mjuka inställning.

Jag har ställde min efter rekommendationerna i länk ovan (sportrider) förra säsongen och var inte nöjd vid aktiv körning... Kanske ska prova och tighta till det lite som du har gjort... Nästa inlägg pekar på än tightare fram... (Ska erkänna att jag suger på att ställa in dämparna men klaga är jag bra på :D )
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Lustigt, de där inställningarna i länken du hade är ju tom. mjukare än de mjuka inställningarna ur Triumphs servicemanual...
Enligt den är en fastare inställning:

Fram:
Pre-Load: 4 linjer
Rebound: 0.75
Compression: 0.5

Bak:
Rebound: 0.5
Compression: 0.5

Jag ställde min Triple (-04) enligt dessa och den blev betydligt fastare än tidigare inställning, vilken var ungefär Trajjas mjuka inställning.

Jag gick direkt från fabriksinställning till till Sportriders förslag och då blev det hårdare. Det var dock två år sedan, idag har jag ställt den ännu hårdare för mer styrsel vid kurvtagning, kommer däremot inte ihåg värdena just nu. Inställningarna ur servicemanualen har jag inte testat.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top