TRX-tråden

Nu har man lämnat iväg bakdämparen för att byta olja samt kolla packningarna i den..
Sen ska man börja plocka ihop trx:en igen ....
Väntar fortfarande på en del delar till den... man är så jävla sugen på att komma ut å köra nu....

Jo sugen är man. Har ju inte kört trx'en på 1½ år nu...

Men som tur är har man löst årets licens och bokat 6 bandagar hittills iaf :)
 
Jag va ute o drog första riktiga rundan för några dagar sen, kallt som fan var det men solen sken så man ska inte klaga. Nästan så man hade glömt över vintern hur roligt trxen är att köra igentligen... saken är den att när jag kom tillbaka efter en stunds åka så kollade jag oljenivån och den var på tok för hög, men bara några dagar innan det hade jag bytt olja+filter, varmkört och kollat igen och då stämde det. Ska man kolla nivån efter man har tagit en lite längre tur eller ska dan kollas efter ett par minuters varmkörning som det står i haynes manualen?

Vill också se mer av TRX turbo! :yoparty
 
Last edited:
Jag va ute o drog första riktiga rundan för några dagar sen, kallt som fan var det men solen sken så man ska inte klaga. Nästan så man hade glömt över vintern hur roligt trxen är att köra igentligen... saken är den att när jag kom tillbaka efter en stunds åka så kollade jag oljenivån och den var på tok för hög, men bara några dagar innan det hade jag bytt olja+filter, varmkört och kollat igen och då stämde det. Ska man kolla nivån efter man har tagit en lite längre tur eller ska dan kollas efter ett par minuters varmkörning som det står i haynes manualen?

Vill också se mer av TRX turbo! :yoparty


Generella koncensus verkar vara att ut och varmköra åtminstone en kvart och sedan låta den vila någon/några minuter för att sedan kolla. Kolla ALLTID efter samma tid! .....och så klart att bågen står helt upprätt....
Vid byte av olja finns det ett (rätt) vanligt fel, man öppnar bara sumpbulten på vänster sida (när man sitter på) och inte pluggen på andra sidan som tömmer tanken (och nej....tanken töms inte då man öppnar huset som håller filtret)
Resultatet är ett duktigt oljetryck och fina moln åt bakomvarande fordon....behövs väl ej nämnas att man bör åtgärda det per omgående om det har hänt.
En snubbe på engelska forumet gjorde det förra veckan....:gnissla
 
är det samma gaswire till TRX som till TDM850? eller kanske nån annan lite vanligare modell?
 
Sådär, nu har jag fått upp bilderna på toppen. De finns här:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=171292&page=45
Svårt att få till bra bilder, och de visar inte allt, men den här toppen blir kul att bänka med...

@Cooler:
Du undrade om planing, jag (ja, inte jag då, utan han som gjort arbetet) har bara putsat av lite för att få den rak. (Tror jag, dvs det rör sig i så fall bara om nån 1/10 mm, jag kan fråga i kväll, men det var vad vi komit överens om i alla fall...) Jag har andra kolvar i, som ger högre komp och jag vill inte ha för mycket så att man åker på problem.
 
Sådär, nu har jag fått upp bilderna på toppen. De finns här:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=171292&page=45
Svårt att få till bra bilder, och de visar inte allt, men den här toppen blir kul att bänka med...

@Cooler:
Du undrade om planing, jag (ja, inte jag då, utan han som gjort arbetet) har bara putsat av lite för att få den rak. (Tror jag, dvs det rör sig i så fall bara om nån 1/10 mm, jag kan fråga i kväll, men det var vad vi komit överens om i alla fall...) Jag har andra kolvar i, som ger högre komp och jag vill inte ha för mycket så att man åker på problem.


Heeeelvete vilka avgas portar!!!
Vem har gjort det, vad gick det på....jag vill också ha!!
Lägg ut bilderna på engelska också så dom får se vad som görs i svedala!
 
Måste tyvärr göra dig besviken...

Han kommer aldrig att göra om det jobbet, det var ett rent h-e tydligen. Jag har lovat att hålla hans namn inkognito också, han har mer än nog med jobb dessvärre. Vill inte gå ut med pris heller, det är inte billigt, men å andra sidan ger det bra mycket mer än att lägga kulor på nya burkar. Hoppas du har förståelse! Har jag lovat så håller jag mitt ord.

Bilder till det engelska forumet kommer så småningom. Men det här med plastande, det är inte allena saliggörande, det beror på vad man vill uppnå. Med den här toppen förlorar jag troligen toppvarv (och toppeffekt), då kanalerna är smalare. Å andra sidan hade jag inget problem med att dra till stopp med den gamla motorn, så det kanske finns plats nog.
 
Måste tyvärr göra dig besviken...

Han kommer aldrig att göra om det jobbet, det var ett rent h-e tydligen. Jag har lovat att hålla hans namn inkognito också, han har mer än nog med jobb dessvärre. Vill inte gå ut med pris heller, det är inte billigt, men å andra sidan ger det bra mycket mer än att lägga kulor på nya burkar. Hoppas du har förståelse! Har jag lovat så håller jag mitt ord.

Bilder till det engelska forumet kommer så småningom. Men det här med plastande, det är inte allena saliggörande, det beror på vad man vill uppnå. Med den här toppen förlorar jag troligen toppvarv (och toppeffekt), då kanalerna är smalare. Å andra sidan hade jag inget problem med att dra till stopp med den gamla motorn, så det kanske finns plats nog.

Helt ok, det finns fler duktiga...
Skall bli überintressant att se bänkningsdokumenten!! :tummenupp
 
(....) Men det här med plastande, det är inte allena saliggörande, det beror på vad man vill uppnå. Med den här toppen förlorar jag troligen toppvarv (och toppeffekt), då kanalerna är smalare. Å andra sidan hade jag inget problem med att dra till stopp med den gamla motorn, så det kanske finns plats nog.

Jag förstår att du inte tog så mycket på toppen om du har högre komp i kolvarna. jag funderar dock på att ta av 1-2 mm på topparna för att spara in kostnaden på högkompkolvarna.

Ang portningen och plastningen så tror jag INTE att du kommer att tappa någon effekt på topp, snarare tvärt om. Fyllnaden av cylidrarna kommer att bättras med en väsentligt högre gashastighet in i cylindrarna. Större kanaler brukar ibland (ofta) ge en sämre effekt på höga varv! :tummenupp

Ser fint ut det där! Har du fler foton så får du gärna dela med dig dessa till mig, det mesta såg nog fint att bara "inspireras" av direkt!

För mig som inte riktigt hängt med i tråden, kör du med några andra förgasare och kammar?

/GG
 
Jag förstår att du inte tog så mycket på toppen om du har högre komp i kolvarna. jag funderar dock på att ta av 1-2 mm på topparna för att spara in kostnaden på högkompkolvarna.

Ang portningen och plastningen så tror jag INTE att du kommer att tappa någon effekt på topp, snarare tvärt om. Fyllnaden av cylidrarna kommer att bättras med en väsentligt högre gashastighet in i cylindrarna. Större kanaler brukar ibland (ofta) ge en sämre effekt på höga varv! :tummenupp

Ser fint ut det där! Har du fler foton så får du gärna dela med dig dessa till mig, det mesta såg nog fint att bara "inspireras" av direkt!

För mig som inte riktigt hängt med i tråden, kör du med några andra förgasare och kammar?

/GG
Har tagit lite på cylindrarna, men bara för att få till squish, kommer inte ihåg hur mycket dock. Kan ju vara värt att kapa där först och främst...

Inte helt övertygad om det där med fyllnadsgraden. Jag är långt ifrån nån expert, men om man tänker såhär:

Extremt smala portar ger extremt höga hastigheter, men begränsar trots allt andningen. Extremt stora portar ger ingen begränsning, men låga hastigheter som ger sämre fyllnadsgrad. Vid högre varv så ökar gashastigheterna, vid låga varv behöver man "hjälpa" upp gashastigheten. Handlar väl som vanligt om kompromisser. Jaja, vi får se, jag hade som sagt inga problem förra året då jag redan hade trängre kanaler, varvstoppet funkar på min hoj :)

Övriga motorändringar, 878 JE kolvar, Mikuni flattisar, 0 luftbox, MAB helsystem och Kent kammar. Som tur är så satt en del på från början, och en del har jag fått tag på billigt. Excesserna är just portandet, men det har man råd med om man inte kör en IL4:a från 2007 ;)
 
Hur portningen fungerar lär nog visa sig vid en ev. bänkning. Tror nog att du blir nöjd!

På tal om förgasare, dina Mikuni 40 TDMR, hittar man dessa hos någon specifik hojmodell eller är det några eftermarknads "trimförgasare"? Jag misstänker att man inte kan motera dit vad som helst då det är en ganska rejäl framåtlutning på förgasarna... :va

Är det någon standard rad4 som har dessa (eller likvärdiga) så kan man ju alltid köpa en brygga (x4) och sälja vidare ett par. :D Ska börja titta runt lite på begagnat/skrotmarknaden...

/GG
 
Tror inte de finns original. Det är samma som TDM40 som SM-killarna bygger dit, fast down-draught eftersom, precis som du säger, våra kanaler snarare går rakt nedåt istället för framåt.

Att bygga om kostar nog en del, om du inte har tillgång till riktig verkstad med svarv/fräs. Kedo säljer kit med TRX-specifika delar, men det kostar... Håll utkik efter flattisar till Ducce 900, de ska tydligen var lika eller väldigt lika. Keihin FCR 39/41:or är ytterligare alternativ.
 
Tror inte de finns original. Det är samma som TDM40 som SM-killarna bygger dit, fast down-draught eftersom, precis som du säger, våra kanaler snarare går rakt nedåt istället för framåt.

Att bygga om kostar nog en del, om du inte har tillgång till riktig verkstad med svarv/fräs. Kedo säljer kit med TRX-specifika delar, men det kostar... Håll utkik efter flattisar till Ducce 900, de ska tydligen var lika eller väldigt lika. Keihin FCR 39/41:or är ytterligare alternativ.

Ducce 900 var det... Ska hålla ögonen öppna! :tummenupp

/GG
 
Förgasarinställning
Är precis färdig med vinterns myspyssel !
I god TRX anda ingick att modda luftburken+K&N , och ett BOS slipon.
Nu har jag gjort det :)
Nu kvarstår att justera förgasarna...har läst igenom en hel del i denna tråd,

Finns det nån lathund på orginalmunstyckes moddning ?
Vad kör ni med som gjort det ?

Man kanske måste lämna in hojen på en riktig bänkning med FactoryPro grejor...?!
Snåljåpen inom mig protesterar dock mot detta, skulle vilja prova själv egentligen.

Vad är det för skillnad mellan ett kit från tex. FacPro och större org.munstycken ??

//TT
 
Har själv kon K&N filter på min och bos slipon blir ett härligt ljud från dom...
Tog även bort insatsen då blev det ännu bättre ljud:tummenupp.
Min var ju redan bänkad å klar när jag köpte min men ska eventuellt bänkan igen efter jag har fått ihop min igen...
Men just nu har jag större problem hojen vill inte starta så nu får man felsöka å försöka lokaliser felet..
Lamporna lyser men han tänder inte till... hör inte ens ett klick när man försöker starta ....hoppas att det inte är nå kabelbrott......
 
Har själv kon K&N filter på min och bos slipon blir ett härligt ljud från dom...
Tog även bort insatsen då blev det ännu bättre ljud:tummenupp.
Min var ju redan bänkad å klar när jag köpte min men ska eventuellt bänkan igen efter jag har fått ihop min igen...
Men just nu har jag större problem hojen vill inte starta så nu får man felsöka å försöka lokaliser felet..
Lamporna lyser men han tänder inte till... hör inte ens ett klick när man försöker starta ....hoppas att det inte är nå kabelbrott......


tog också bort inssatsen. vet du vad din blev bestyckad med efter bänkningen? Fick du med några papper på bromsningen ?

Segt att hojen strular ! hoppas du hittar felet !
 
Den bänkades innan jag köpte den så jag vet inte vad den är bestyckad med..
Jag lägger upp två bilder på bänknings papprena som jag fick med när den bänkades....
 

Bifogat

  • BÄNKNING.jpg
    BÄNKNING.jpg
    74.8 KB · Visningar: 85
  • bänkning2.jpg
    bänkning2.jpg
    67 KB · Visningar: 85
*/ ?>
Nyheter
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back
Top