ZX9R-tråden

den länken så är det ju en bild lite längre ner på 98-99.
Sedan så står det olika info på olika sidor därför jag frågade här om nån exakt vet.
 
Tycker 183kg låter lite... 98-99 väger 183kg, tror jag. -96 känns då mkt tyngre...?
Väger den inte 211 tom?
Eller har jag fel, vet att det tungt iallfall.
 
Väger den inte 211 tom?
Eller har jag fel, vet att det tungt iallfall.

Tror du har rätt Ricken. Har själv en zx9r -95 som enligt papperet
väger 215kg. Skiljer väl inte mycke på -96 vad jag vet.

Söker servicemanual i pdf till zx9r -95, någon som har?
 
Nä, dom är ju samma hela vägen till o med 97(?), hittade mitt reg bevis, där står det tjänste vikt 245kg, tankad o klar. Massivt :D
 
Nån som har koll på om 98:ans sexkolvasbromsar fram passar på 95:ans 4 kolvare? Läst nånstans att nån har monterat 6 kolvare från 98:an på 95:an utan modifieringar.
 
Nån som har koll på om 98:ans sexkolvasbromsar fram passar på 95:ans 4 kolvare? Läst nånstans att nån har monterat 6 kolvare från 98:an på 95:an utan modifieringar.

Dom passar inte. Annat bult avstånd. 98:an har CC 90mm. Vad 94-95 har kommer jag inte ihåg, men har för mig att det är nånstans 60-70mm.

(Själv har jag en 97:a gaffel som jag ska montera på hojjen med 98:ans 6kolvsok.)

Front Calipers 90mm CC-holes:
GSX-R 600 97-99 4-piston TOKICO
GSX-R 750 88-94 4-piston NISSIN

GSX-R 750 95-99 6-piston TOKICO
GSX-R 1100 89-92 4-piston NISSIN
GSX-R 1100 93-98 6-piston TOKICO
GSX-R 1300 99-01 6-piston TOKICO

RF 900 R 94-97 4-piston TOKICO
TL 1000 S 97-01 4-piston TOKICO

TL 1000 R 98-01 6-piston TOKICO
Bandit 1200 97-00 4-piston NISSIN
Bandit 1200 01- 6-piston TOKICO
ZX-6R 98-02 6-piston TOKICO
ZX-7R 96-01 6-piston TOKICO
ZX-7RR 96-97 6-piston NISSIN
ZX-9R 96-03 6-piston TOKICO
ZRX1100 97-01 6-piston TOKICO
ZRX1200 02- 6-piston TOKICO
ZX12R 00- 6-piston TOKICO
 
Nån aningen om det finns nån annan modell med samma avstånd?
 
Nån aningen om det finns nån annan modell med samma avstånd?

Jag kommer ju inte ihåg vad måtten är på 4-kolvs oken på 94-95 men det finns ju några hojjar med CC 62mm.

Front Calipers 62mm CC-holes:
GSX-R 1000 01-02 6-piston TOKICO
GSX 1400 01- 6-piston TOKICO

CBR 929RR 00-01 4-piston NISSIN

Om det nu är så att 94-95:orna har just 62mm..... :confused:
 
Då lär man ju få byta skivor i fram eller?
 
Då lär man ju få byta skivor i fram eller?

Då har jag mätt på min hoj, och det verkar vara 62mm mellan bulten i oket på 95'an iaf.

Vilket gör att ok med CC 62mm mellan bultarna borde passa 94-95 gaffeln. Om dom sen passar mot skivan kan jag inte lova. (Om skivan har för stor diam. så måste du byta, men är det bara i sidled som det felar kan man shimsa skivan eller oken.)

Men jag vet att tex. 98'ans ZX-9R TOKICO 6-kolvs ok passar på min GSX-R 750 -91 som har 4-kolvs nissin orginal. (Dom har båda cc 90mm). :yoparty

Jag ska väll inte svära, men bromstillverkaran gör förmodligen en typ av 6-kolvs ok med tex. cc 90mm, och sen anpassar mc-tillverkarna gaffel/skiva efter det. (Japaner brukar va bra på standardisering.)
 
hej

min låda har börjar hacka och tappa växeln...3an..

undra vad brukar det gå på ca att repa dom samt hörde att man kan

uppgradera så man slipper detta beskymmer??..

hur är servise intervallerna med ventilkolla och andra störrekontroller byten?..

mvh

OM Du råkat ut för det fel jag tror du råkat ut för så kanske jag har svaret.

Jag har min låda inne för att fixa samma fel i förebyggande syfte, jag har inte råkat ut för det själv men tänkte att jag skulle passa på nu när det är vinter.

Symptomet är i alla fall att 3:ans växel hoppar i och ur vid gaspådrag.

När du lägger i 3:an så skjuter växelgafflarna 5:ans drev så att dess drevdobbar greppar 3:ans drev.
Problemet är att drevdobbarna bara skjuts in någon millimeter, på resterande växlar så är det runt 4-5mm har jag för mig.
Det som till slut händer är att drevdobbarna slinter då de i princip bara håller med spetsarna, spetsarna på 5:ans drevdobbar rundas därefter av lite och den slinter mer och mer.

Även växelgafflarna slits och böjs i värsta fall när växeln hoppar ur och gaffeln försöker hålla kvar växeln.

Lådan har detta fel på ZX9R C1 och C2. (98-99) Från modell E1 som kom 00 så är detta åtgärdat med ett par distanser som flyttar 3:ans drev längre ut på axeln mot 5:ans drev och därmed så greppar drevdobbarna mer och problemet är löst.

Mer info finns här:
http://www.kgrant.co.uk/Forum/phpBB2/viewtopic.php?t=324

Vad jag förstått så skall det räcka med distanser nr 92200-1522 och 92200-1523 + 2st bussningar 92028-1968, dessa är ifrån 00:ans låda och används för att flytta 3:ans drev närmre 5:ans drev. Man måste även svarva ett nytt spår för låsringen till 3:ans drev. Om man har otur så kanske man måste svarva av 5:ans drevdobbar lite ifall det visar sig att 3:ans drev hamnar för nära 5:ans, men det är inte säkert.

Vi är inte klara med min låda ännu och vissa frågetecken kvarstår eventuellt, jag kan skriva mer här så snart den är klar och testad.

OM du har trasiga växelförargafflar och rundade drevdobbar så lär nog de också behöva bytas förutom ovanstående modifikationer.

Vad jag har läst så kanske man kan slänga i hela innehållet ifrån 00:ans låda i 98-99 motorn, men ta mig inte på orden på den punkten, har inte testat det själv och vet inte till 100% att det funkar.

Mer info finns även i denna tråd:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=2099076#post2099076

Försökte skicka pm till Agamemnon för att fråga honom innan jag satte igång, men han verkar inte vara så värst aktiv...

MVH
/Leo
 
Last edited:
Nån som har nåt "godis" till en 9:a 94-97? typ avgassystem, nåt annat..
 
Är på jakt efter en ZX9R -98, tycker det verkar vara en bra hoj om man bortser från en del problem med växellåda och koppling. Har du en till salu eller vet nån som har så PM:a mig :tummenupp
 
Nån som har koll på gällandes bakstötdämpare om det går att fylla på behållaren med ny gas eller är det bara att byta? Nån som vet som pysslar med det så man kan ringa?
 
Nån som har koll på gällandes bakstötdämpare om det går att fylla på behållaren med ny gas eller är det bara att byta? Nån som vet som pysslar med det så man kan ringa?

Det går utmärkt att renovera bakstötdämparen. (Lika bra att byta packningar m.m. när man ändå håller på, brukar finnas anledning till att det läckt ut).

Jag vet dock bara ett par som gör det i "mina hemtrakter".

Men det borde finnas nån hoj-mek i Skövde trakten också som kan fixa.
 
Jag frågar väl här istället eftersom ingen svarar på min tråd.
Är det någon som vet om avståndet mellan insugen är lika på 98:an som 94-97?
Jag undrar eftersom en kompis har fått tag på ett set med flatslide förgasare som har suttit på en zx7r 93:a och den har lika delning som zx9r 94-97.
Vill gärna vet innan köp.
Hoppas på ett snabbt svar då auktionen går ut på lördag.
 
Flytta fotpinnarna

Med original fotpinne-placering så matchar inte mina knän tanken så bra, för långa ben eller något. Jag antar att man kan lösa detta genom att flytta fotpinnarna bakåt, hur går man tillväga, ja vill inte köpa ett sånt där fancy kit för 4k.

Babord sida är plattan som pinnen o växel-armen sitter på hemmasnickrad, skall ev bytas ut.

Jag hittade ett set på Touringbutiken.se som heter "Bakflyttning Fotstöd Kawa ZX-9R 98-" som verkar vara just det jag söker. Enligt bifogad bild, samt länk: https://www.touring.se/touring/Servlet?page=11&anr=77-3123 Kostar 800 spänn.

Funkar den så att plattan som jag har i rostigt järn fästs på denna "adapter", eller blir jag av med min järnbit, medveten om att min järnplatta kanske inte är komptibel med detta set..

[Edit 10 min senare: nu ser ja ju hur det hänger ihop (skallen funkar sämre när den inte använts på ett tag), men denna platta borde ju göra att det bygger på bredden ett par millimeter right? Kanske saknar betydelse. Edit End]

Någon som vet eller har ni andra förslag, kanske rätt grejjer till salu.
 

Bifogat

  • SP_A0373.jpg
    SP_A0373.jpg
    233.5 KB · Visningar: 107
  • 77-3123.jpg
    77-3123.jpg
    15.4 KB · Visningar: 106
Last edited:
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top