ZX9R-tråden

Hej! Någon vänlig skäl som kan förklara vad det är för något elektriskt som sitter på flottörhuset? Ska renovera och byta packningar men lyckas inte lossa just dessa och undrar om det finns några slitdelar där? Ser i botten på huset att det sitter någon form av sensor? Eller är det en nålventil?
 

Bifogat

  • 749D7456-9404-4B40-A275-30EACF5671FD.jpeg
    749D7456-9404-4B40-A275-30EACF5671FD.jpeg
    1.9 MB · Visningar: 28
  • 861A138A-F484-4FD8-932B-3448C4DE3301.jpeg
    861A138A-F484-4FD8-932B-3448C4DE3301.jpeg
    1.4 MB · Visningar: 28
Hej! Nej hojen är svenskköpt men det är en 2003 och var ju sista modellen med lite unika saker för just den. Vad syftar det till med fuel cut? Problemet jag har är att det rinner bokstavligen ur alla förgasarna när hojen är igång just nu.
 
Så, hur länge har du haft hojen?
Hur länge har förgasarna läckt?

Det är lite ovanligt att fyra oringar börjar läcka samtidigt…

Tål dina oringar 95 E10 eller kör du på 98 oktan?

Solenoiderna är ju elektriska magnetventiler. Ett elfel kan ju däremot påverka alla fyra samtidigt. Följ kablarna från förgasarna uppåt. Kolla om du kan hitta ett elschema.

Hur, när och varför de slås av och på vet inte jag.

Sprängskiss och bild från eBay.

94C4538B-E266-4AB3-88E6-F0D1E76BB76D.jpegF1B9815D-C4C3-461C-B7CB-23F260C4229A.jpeg18E6154A-7019-4C56-AE9D-4DBB2A79C7FA.jpeg
 
Dom började läcka efter att ha stått en vinter med full tank b95 och soppakranen öppen. Året innan hade jag haft inne den på rengöring av förgasarna och såg nu när jag tog isär allt att packningarna inte var bytta vid det tillfället så kan bero på det. Alternativt dessa solenoider kanske? Känns visserligen mer troligt på packningar och oringar då dom var väldigt torra och skadade. För jag gissar på att dessa fuel cut inte reglerar när hojen är igång? Eller har jag fel?
 
40BEFBF9-13CD-475C-878E-0DB2D5B03817.jpeg
Oringen som är inringad, 16030, kolla den.
Man kan blåsa i soppaslangen och stänga flottörnålen med flottören för att kolla att det är tätt. hälla bensin i slangen och hålla upp flottören.
Troligt att det är dessa oringar. Kolla även nålventilen och sätet. De inringade. Den fjärde grejen är ett litet nät/filter.
Dra runt en Tops i sätet om det ser tveksamt ut.
 
Tja... Jeg har kjørt med min ZX9R-98 på bane siden 2000. Den er modifisert i flere omganger og er vel nå mere en 2003 modell.
2003 modell ramme og motor
Portet topp
998cc cylindersats
Keihin 39mm forgassere
Akrapovic avgassystem
ZX6R 2009 Big Piston framgaffel
ZX10R svingarm
Ohlins bakdemper
170 bakhjulshester

Beste tid på Kemora 1,13,1 ( Målt med GPS ).

Til salgs...
Hur mycket behövde du modifiera för att byta framgaffel och sving?
Jag förmodar att det inte passade rakt av?
 
Jag har en 96a jag håller på med förgasarna på då den går lite orent vid lätt gaspådrag. Ungefär där man ligger och kuskar på landsväg eller inne i stan. Vid ordentligt pådrag går den fint.
Jag gjorde rent förgasarna och såg då att inne i vakumventilen (vet inte om det är rätt namn) sitter det en mässingsring som täcker två hål på ventilen. Har tittat igenom varenda sprängskiss men aldrig hittat någon mässingsring på någon.
Min fråga är då om det ska vara så?
Se bilder:
IMG_6395.jpegIMG_6232.jpeg
 
Ska troligen inte vara några mässingsringar där. Testa utan.

Spansk gpz900 har inte dessa. Inte den i klippet i alla fall. Vid 25:20 börjar det.

 
Ska troligen inte vara några mässingsringar där. Testa utan.

Spansk gpz900 har inte dessa. Inte den i klippet i alla fall. Vid 25:20 börjar det.

Tack för svaret. Men den spanska hojen har heller inte de två hålen i ventilen som mina har, de hål som täcks av ringen. Har inte sett en enda sprängskiss eller video med dessa hål…IMG_6399.jpeg
Ska nog testa utan ändå för att se vad som händer.
 
Tack för svaret. Men den spanska hojen har heller inte de två hålen i ventilen som mina har, de hål som täcks av ringen. Har inte sett en enda sprängskiss eller video med dessa hål…View attachment 488486
Ska nog testa utan ändå för att se vad som händer.
Hålen har någon tidigare ägare borrat. För bättre gasrespons, snabbare trottellyft. Sedan har förmodligen någon tryckt dit ringarna för att täta hålen. Vilket gjort att trottlarna blivit tyngre. Kan bara bli sämre än original.
Testa utan ringarna. Sen kan du testa att plugga hålen med något. Biltemas snabbepoxi är min nya favorit. Rinnigt innan det härdat men om du kan tejpa insidan så kan du fylla utifrån.
 
Hålen har någon tidigare ägare borrat. För bättre gasrespons, snabbare trottellyft. Sedan har förmodligen någon tryckt dit ringarna för att täta hålen. Vilket gjort att trottlarna blivit tyngre. Kan bara bli sämre än original.
Testa utan ringarna. Sen kan du testa att plugga hålen med något. Biltemas snabbepoxi är min nya favorit. Rinnigt innan det härdat men om du kan tejpa insidan så kan du fylla utifrån.
Okej, är det lite som en variant på jetkit där man borrar jämte nålen? Ska testa att sätta igen hålen och vara utan ringarna. Kanske gör underverk.
Har du någon annan tanke på varför den går ojämnt vid lätt gaspådrag?
Tack för inputen!
 
Okej, är det lite som en variant på jetkit där man borrar jämte nålen? Ska testa att sätta igen hålen och vara utan ringarna. Kanske gör underverk.
Har du någon annan tanke på varför den går ojämnt vid lätt gaspådrag?
Tack för inputen!
Tanka 98.
Justera luftskruvarna moturs ett kvarts varv i taget.
Några andra kan ha varit där och skruvat genom åren. Kolla vad manualen säger. Ett standardläge kan vara 1,5 varv från botten.
Obs! Räkna hur många varv varje skruv är utskruvad MEN försiktigt så du inte har sönder luftskruvarnas spets när du når botten.

Sedan spelar det in vad som är gjort t ex 4-1, utan insats. Annat luftfilter. Andra munstycken än original. Läckande insugningsgummin kan spöka men ger oftas för hög tomgång eller att den är seg tillbaka till tomgång.
Synka förgasarna. Det görs sällan men gör underverk, ja beroende på utgångsläget.
Kolla att gummimembranen på trottlarna är hela. Var rädd om dom. Förmodligen dyra, vet inte om de säljs som originaldelar.
 
Tanka 98.
Justera luftskruvarna moturs ett kvarts varv i taget.
Några andra kan ha varit där och skruvat genom åren. Kolla vad manualen säger. Ett standardläge kan vara 1,5 varv från botten.
Obs! Räkna hur många varv varje skruv är utskruvad MEN försiktigt så du inte har sönder luftskruvarnas spets när du når botten.

Sedan spelar det in vad som är gjort t ex 4-1, utan insats. Annat luftfilter. Andra munstycken än original. Läckande insugningsgummin kan spöka men ger oftas för hög tomgång eller att den är seg tillbaka till tomgång.
Synka förgasarna. Det görs sällan men gör underverk, ja beroende på utgångsläget.
Kolla att gummimembranen på trottlarna är hela. Var rädd om dom. Förmodligen dyra, vet inte om de säljs som originaldelar.
Då tänker jag rätt känner jag. Är på väg att synka förgasarna bara jag hittar vakumklockor att låna. Skruvarna var utskruvade 2,5 varv och jag har dragit in dem till 2 varv. Enligt servicemanualen ska det vara 200 munstycken och det är precis det jag har. Nålarna däremot har både shims och ställbart clips med 5 spår där clipset sitter i mittenläget. Ett shims under och två över clipset.
Vad jag kunnat se är membranen hela och fina.
Jag tackar allra ödmjukast för supporten?
 
Då tänker jag rätt känner jag. Är på väg att synka förgasarna bara jag hittar vakumklockor att låna. Skruvarna var utskruvade 2,5 varv och jag har dragit in dem till 2 varv. Enligt servicemanualen ska det vara 200 munstycken och det är precis det jag har. Nålarna däremot har både shims och ställbart clips med 5 spår där clipset sitter i mittenläget. Ett shims under och två över clipset.
Vad jag kunnat se är membranen hela och fina.
Jag tackar allra ödmjukast för supporten?
Alla gör som dem vill men jag kan inte rekommendera klockorna.
Försök med annan utrustning, typ bygg en egen med vätskor.

Eller få tag på en Morgan Carbtune

 
Last edited:
Alla gör som dem vill men jag kan inte rekommendera klockorna.
Försök med annan utrustning, typ bygg en egen med vätskor.

Eller få tag på en Morgan Carbtune

En snilleblixt slog mig just. Jag kan använda en differentialtryckgivare och synka två förgasare åt gången och sedan synka paren mot varandra.
Har ett testo mätinstrument som funkar bra till det tror jag.
Vad tror du om det?
 
Om det funkar att använda en sådan differentialtrycksgivare så kan du välja en som referens och synka de andra mot den, en i taget.
 
Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back
Top