Baklampan zx9r

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
När jag drar på tändningen så lyser inte baklampan, bromsljuset lyser när jag bromsar, både fram och bakbromsen fungerar. Lyser inte när jag slutar bromsa. Och lampan för reg.skylten fungerar inte heller.

Nån som har tips vart jag ska börja leta fel?

Byte även olja för ett tag sen, och sen dess har inte hojjen varit startad. Så när jag vrider tändingen så lyser oljelampan konstant. Nåt jag behöver oroa mig för?

Edit:Har hittat felet.
Rivit upp alla kablar och den röda kabeln leder ända fram till tändningslåset. Öppnade upp tändningslåset och det såg inte bra ut. Två av kablarna hade smällt ihop, den röda och den blåa. den röda är den som går ända bak till baklampan. Delade på dem och tejpade om dem för att se om jag får igång det men utan resultat. Kikade på plattan som ligger längst ner inne i tändningen hade smält en aning och problemet ligger nog där. Blir nog att försöka hitta en beg. tändningslås. Behövdes ändå då denna jag har nu är jävligt risig och krånglar samt har jag en enda nyckel till den. Så dags o börja leta tändningslås, några tips?

Så här ser plattan ut som sitter längst ner i tändningslåset, där jag har ringat in är där det har smällt, och det lilla jag ringat in är det en även en spricka.

visabild.php


Vet ni om det går bara att byta hela tändningslåset bara sådär eller är det mer besvär än så?
 
Last edited:
Kanske byta lampa ? Bakljuset lyser även på skylten på -96:an har jag för mig... Du har väl klarglas i underkant på bakljuset ?

Oljelampan SKA lysa om du inte startat hojen utan bara har tändningen på. Startar du hojen o lampan fortsätter lysa , så kan du börja fundera........
 
Kanske byta lampa ? Bakljuset lyser även på skylten på -96:an har jag för mig... Du har väl klarglas i underkant på bakljuset ?

Oljelampan SKA lysa om du inte startat hojen utan bara har tändningen på. Startar du hojen o lampan fortsätter lysa , så kan du börja fundera........


det är samma lampa som lyser när man bromsar och när enbart baklampan ska lysa. tagit ur och kikat. den ska bara lysa starkare när man bromsar.

nej så är det inte. jag har en separat liten lampa som ska lysa skylten. men tyvärr lyser den inte, öppnat upp den och kollat lampan på den med och den är hel.

okej då behöver jag inte oroa mig för oljelampan då :)
 
Separat lampa tillnummer plåten.

Det är väl nån kabel som gett upp, search and destroy.
 
vill helst slippa det då det är en massa jädra tejp att lossa upp. inget annat ni kan tipsa om som jag kan kolla upp innan jag drar upp tejpen?
 
det är samma lampa som lyser när man bromsar och när enbart baklampan ska lysa. tagit ur och kikat. den ska bara lysa starkare när man bromsar.

Men du ska ha 2 trådar i baklampan... 4 spröt sticker upp i den o 2 trådar emellan. 21/5 w.....
 
det är samma lampa som lyser när man bromsar och när enbart baklampan ska lysa. tagit ur och kikat. den ska bara lysa starkare när man bromsar.

nej så är det inte. jag har en separat liten lampa som ska lysa skylten. men tyvärr lyser den inte, öppnat upp den och kollat lampan på den med och den är hel.

okej då behöver jag inte oroa mig för oljelampan då :)

Tag ut lampan och kolla i "botten" om Du inte har två kontakter där (en till var glödtråd) Har Du ett mätinstrument så kan Du mäta om trådarna är hela, mät då motståndet mellan en kontakt och lampsockeln i sänder. är gödtrådarna hela mät spänningen i lamphållaren (sitter förmodligen små stift eller fjädrande kontakter i botten), mät mellan stift och lamphållare eller ramen. får du inget utslag om Du mäter i hållaren men utslag mot ramen så har Du ett jordfel (hållaren har inte kontakt med ram/batteri)
 
Det sitter ju 2 lampor där, vad är oddsen för att båda har gått?

Sluta fjanta nu o olla kablarna.
 
Det sitter ju 2 lampor där, vad är oddsen för att båda har gått?

Sluta fjanta nu o olla kablarna.

Ganska stora lamporna har förmodligen suttit ett slag och det är inte ovanligt att skyltbelysningen har varit kass ett bra tag

börja mät då ser Du var felet ligger om det är lampor, hållare, jordfel, omkopplare eller avbrott.
 
:3freak får väl ta o göra det.

men problemet är att jag ej har mätinstrument :huvet
 
:3freak får väl ta o göra det.

men problemet är att jag ej har mätinstrument :huvet

Skyltbelysningen är kanske av typen glassockel (ser ut som lampan var ihopklämd) om det är en sådan lampa så skall det ligga två trådar på utsidan av lampan kolla så att dessa inte är skadade/borta, om Du har en sådan lampa så brukar den i sin tur sitta i en hållare som har fjädrande kontakter kolla dessa är ok
glömde skriva att Du förmodligen har en eller fler kontakstycken mellan olika delar på hojen det kan vara problem i dessa också, men försök att börja med mätningen
Ett mätinstrument som duger till detta kostar inte många kronor köp på Biltema eller Jula Du kan ha nytta av detta fler gånger och till annat. riktig snikvariant är en enkel testmejsel för att kolla att det finns spänning i hållarna och inga avbrott i kablarna
 
Last edited:
Männ killen, kostar 69 kroner på Biltema, typ.
Tjöp en sånn så kan du mäta dig fram bar det inte finns kräm. Sen kan hu ju tjoppa upp dej på en Haynes verkstadshandbok för 250 lakrits så finns det kåpplings sjema och grejjer.
Inga problems om man har lite koll på vad man gjör.

Ska införskaffa mig det men lite svårt så här på kvällen när man börjat mecka.
 
Har hittat kabeln som inte fungerar, rivit upp all tejp fram till där den slutar men hittar inget fel. Den kabeln ska även ge ström så positionsljuset ska lysa men även den lyser inte.

Har varit uppe hela natten fram till nu (06.35):huvet och försökt fixa detta utan framgång.:mad:

Så min fråga är ska reg.skyltslampan, baklyset samt positionslyset lysa när jag vrider tändningen eller måste motorn vara igång?:va :confused:

Edit: skulle jag haft möjlighet att starta hojjen där den står just nu skulle jag gjort det men kan tyvärr inte det.
 
Har hittat kabeln som inte fungerar, rivit upp all tejp fram till där den slutar men hittar inget fel. Den kabeln ska även ge ström så positionsljuset ska lysa men även den lyser inte.

Har varit uppe hela natten fram till nu (06.35):huvet och försökt fixa detta utan framgång.:mad:

Så min fråga är ska reg.skyltslampan, baklyset samt positionslyset lysa när jag vrider tändningen eller måste motorn vara igång?:va :confused:

Edit: skulle jag haft möjlighet att starta hojjen där den står just nu skulle jag gjort det men kan tyvärr inte det.

Ja det ska lysa.
Till 99% risk är det kontakt fel, dom sladdarna rör sig minimalt och slits inte. Du har säkert oxid i kontakterna, lossa och rengjör med kontaktspray.
Kolla även så sladden sitter i kontakten, kan ha ärgat sönder i infästningen där kabeln är fastklämd, lycka till.
Kolla både + och - sidan...

edit: ända anledning till att inte ha möjlighet till att starta är väll soppatorsk :tungan
 
Last edited:
Ja det ska lysa.
Till 99% risk är det kontakt fel, dom sladdarna rör sig minimalt och slits inte. Du har säkert oxid i kontakterna, lossa och rengjör med kontaktspray.
Kolla även så sladden sitter i kontakten, kan ha ärgat sönder i infästningen där kabeln är fastklämd, lycka till.
Kolla både + och - sidan...

edit: ända anledning till att inte ha möjlighet till att starta är väll soppatorsk :tungan

Förstår att dessa ska lysa, men ska motorn vara igång eller räcker det bara att tändningen är vriden?


Soppa torsk är det, sedan så står den inne i ett inglasad balkong och det är inte så poppis att starta den, grannarna skulle inte gilla det i alla fall.
 
Förstår att dessa ska lysa, men ska motorn vara igång eller räcker det bara att tändningen är vriden?


Soppa torsk är det, sedan så står den inne i ett inglasad balkong och det är inte så poppis att starta den, grannarna skulle inte gilla det i alla fall.

Nej motorn behöver inte vara igång, räcker att bara tändningen slås på.
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top