Aprilia-tråden

Nån som har en bra sida på aprilia grejer typ: T-shirtar,Tröjer, klocker m.m?:confused:
 
Hej,
Var iväg och shoppade lite olja idag, och snackade runt lite med lokala nasarn. Han menade att Motuls oljor var förträffliga i hojar men inte för bilar eftersom "de vill ha mera rörelse" i motorn.
Inte vet jag om det är sant, men helt plötsligt slogs jag av våra diskussioner om Millar som skär av för mycket körning på lågvarv. Och blev naturligtvis lite nyfiken.
SÅ: Ni som haft millar med skurna ramlager (var det väl?), vad hade ni för olja?
 
Januari....perfekt hojväder!

Äntligen!! 7 mil utan att frysa ihjäl men med underbara toner i hjälmen.:hoppa
Folk tittade lite konstigt på en men det kan man ta...
Förvånad över att det inte kändes kallare, frös inte alls.
 
Äntligen!! 7 mil utan att frysa ihjäl men med underbara toner i hjälmen.:hoppa
Folk tittade lite konstigt på en men det kan man ta...
Förvånad över att det inte kändes kallare, frös inte alls.

Va fan 7 mil:2cool , liiite kallt måste det väl ha varit ändå:va.
Hur var vägarna, Grusiga och dammiga? Man tänker ju inte så mycket på det när man sitter i bilen.
Måste nog snarast se till att få på ett nytt bakdäck måste vara beredd ifall det blir fler sköna januari eller februari dagar:)
 
Äntligen!! 7 mil utan att frysa ihjäl men med underbara toner i hjälmen.:hoppa
Folk tittade lite konstigt på en men det kan man ta...
Förvånad över att det inte kändes kallare, frös inte alls.

Här sitter man i lungnan ro och tittar på skidsporten:va
Jag sitter i fotöljen och hör att det Bummar ute:yoparty
Granen är i vägen:gnissla Men hinner se bakdelen av din hojj:huvet Vintersport eller:tuttar :glömdet

:D :D :D :D
 
Va fan 7 mil:2cool , liiite kallt måste det väl ha varit ändå:va.
Hur var vägarna, Grusiga och dammiga? Man tänker ju inte så mycket på det när man sitter i bilen.
Måste nog snarast se till att få på ett nytt bakdäck måste vara beredd ifall det blir fler sköna januari eller februari dagar:)
Njaa....ok lite dragigt i skrevet va de kanske.
Men klädd som en michelingubbe så var det helt ok..
Passerade några frusna vattenpölar på parkeringen:skrämd.
Det va bara å undvika allt som såg lite fuktigt ut.
Vägarna var förvånansvärt rena men med iskallt bakdäck släpper det direkt
om man blir lite stöddig...Tuonon e inte optimal för speedway.
De blev inte så mycket knäskrap, bara lite rask cruising :hojharley.

Hej! Ni som kör bana med prillor,:tummenupp vilken olja kör ni med??:confused:

Motul 300V 15W50
Verkar funka bra. Inga kopplingsproblem.
 
Last edited:
Var hemma hos föräldrarna och hälsade på hojen igår (samt åt middag såklart, man får ju passa på). Upptäckte att det blir små små oljedroppar på vänster gaffelben när man gungat på hojen. Det har inte runnit något, men den har ju bara stått stilla i garaget så det kan ju ändras när man kör. Är detta ett tecken på att packboxen håller på att ge upp? Det verkar inte helt ovanligt på öhlinsgaffeln vad jag läst. Kostnad för att byta en sån? Stämmer det föresten att man kan använda packboxar från gsxr eftersom de har samma mått men håller längre?

Hojen i fråga är en Mille R-03.
 
Om det bara bildas små droppar så kan det räcka med att köra hojen några mil bara. Och gunga gärna hojen vintertid så dämparna komrimeras. Packboxarna torkar inte ut lika lätt då. Mina hojar läckar nästan alltid lite i början av sesongen...
 
Om det bara bildas små droppar så kan det räcka med att köra hojen några mil bara. Och gunga gärna hojen vintertid så dämparna komrimeras. Packboxarna torkar inte ut lika lätt då. Mina hojar läckar nästan alltid lite i början av sesongen...

Ok, får hoppas att det är så. Jag försöker vara borta i garaget iaf nån gång i månaden och gymnastisera dämparna lite och ladda batteriet, tycker att det borde räcka för att undvika läckage..
 
är det någon som är sugen på att mullra riktigt överjäkligt i sommar ? i så fall har jag ett par orginal ljuddämpare från min -04 mille till salu,dom är rensade på katalysatorer och allt annat trams,2,5" perfarör rakt igenom,
kanske någon som inte är sugen på att kapa i sina orginaldämpare ! och då är detta en bra lösning,org dämparna kostade -04 nästan 8000/st.

köp mina mullerpipor och ha en ovärdeligt mullrig sommar.

skicka pm vid intresse så kan jag skicka bilder.

// Jocke.
 
Trasig instrumentpanel!

Behöver information. Har importerat en RSV/Mille 1999, 6800 km. Nu är insrumentet/mätarenheten trasig :huvet , har fått köpt ett begagnat på E-bay men detta instrument har endast 2800 km på räkneverket. För att få cykeln registreringsbesiktigad som begagnad behövs siffran 6000 km minst i mätardisplayen. Måste jag försöka få tag i ett annat begagnadt instrument eller vet någon ett bra sätt för att speeda upp kilometrarna. Försökte i en manual se var givaren sitter men kan ej se detta? Någon med goda råd om hur jag ska få till lite mil. Ingen nummerplåt och ej försäkring utesluter att köra mig till dessa hur trevligt detta än hade varit :tummenupp .

Ge mig råd så att jag kan speeda up detta instrument till hojens riktiga värde, så kanske jag hinner regga in den innan ( 4 februari ) ursprungsregistreringen försvinner ifrån Bilprovningen. MVH
 

Bifogat

  • corser3.jpg
    corser3.jpg
    78.3 KB · Visningar: 51
  • Goddard_3.jpg
    Goddard_3.jpg
    68.1 KB · Visningar: 42
Behöver information. Har importerat en RSV/Mille 1999, 6800 km. Nu är insrumentet/mätarenheten trasig :huvet , har fått köpt ett begagnat på E-bay men detta instrument har endast 2800 km på räkneverket. För att få cykeln registreringsbesiktigad som begagnad behövs siffran 6000 km minst i mätardisplayen. Måste jag försöka få tag i ett annat begagnadt instrument eller vet någon ett bra sätt för att speeda upp kilometrarna. Försökte i en manual se var givaren sitter men kan ej se detta? Någon med goda råd om hur jag ska få till lite mil. Ingen nummerplåt och ej försäkring utesluter att köra mig till dessa hur trevligt detta än hade varit :tummenupp .

Ge mig råd så att jag kan speeda up detta instrument till hojens riktiga värde, så kanske jag hinner regga in den innan ( 4 februari ) ursprungsregistreringen försvinner ifrån Bilprovningen. MVH

Hmm.. vet inte om det går men...... Givaren sitter på höger sida vid bakhjulet. det kanske går att lossa den för att sedan ta en "trissa" av något slag med någon slags nock på och rotera den med borrmaskin så du får mer mil på mätaren...
 
Tjenare Toyman !
jag har gjort samma som du ,, importerat en hoj som gått för lite ,, jag tog loss givaren för hastighetsmätaren som sitter vid infärstningen till bakbromsen och letade på en vanlig fläkt (hittade en cpu-fläkt från en dator) med METALL vingar som jag placerade ca 2 mm från givaren,och slog på tändningen samt startade fläkten och vips hade jag en hastighet på 336km/t under dom 80 milen ,, ha ha ha det slår inte ens spökrider :tuttar

har för mig att instrumentet klarar upp till 400km/t eller om det är givaren som inte kan läsa längre,, lite onödigt vetande kanske men lite kul åxå kanske.

men du ,,,,,, kolla med bilprovningen innan ,, den är ju så gammal så jag är osäker om du verkligen behöver göra detta,, dom har hur som helst ingen rapporteringsskyldighet att den gått så lite.

Lycka till ,, o grattis till en kul hoj. :tummenupp
 
Last edited:
Var hemma hos föräldrarna och hälsade på hojen igår (samt åt middag såklart, man får ju passa på). Upptäckte att det blir små små oljedroppar på vänster gaffelben när man gungat på hojen. Det har inte runnit något, men den har ju bara stått stilla i garaget så det kan ju ändras när man kör. Är detta ett tecken på att packboxen håller på att ge upp? Det verkar inte helt ovanligt på öhlinsgaffeln vad jag läst. Kostnad för att byta en sån? Stämmer det föresten att man kan använda packboxar från gsxr eftersom de har samma mått men håller längre?

Hojen i fråga är en Mille R-03.
Det där med Gixxer-packboxar stämmer tydligen men exakt vilken typ det ska va kanske nå'n insatt kan svara på.
Under tiden kan du ju alltid prova filmtricket. Låter kanske skumt men de funkar faktiskt rätt ofta.
Leta reda på en 35mm filmrulle. Klipp till en bit som passa runt gaffelbenet. Skjut in i packboxen o jucka upp o ner en stund.
Kan förlänga livet på en box ett bra tag...
 
Putting on some numbers,

Tjenare Toyman !
jag har gjort samma som du ,, importerat en hoj som gått för lite ,, jag tog loss givaren för hastighetsmätaren som sitter vid infärstningen till bakbromsen och letade på en vanlig fläkt (hittade en cpu-fläkt från en dator) med METALL vingar som jag placerade ca 2 mm från givaren,och slog på tändningen samt startade fläkten och vips hade jag en hastighet på 336km/t under dom 80 milen ,, ha ha ha det slår inte ens spökrider :tuttar

har för mig att instrumentet klarar upp till 400km/t eller om det är givaren som inte kan läsa längre,, lite onödigt vetande kanske men lite kul åxå kanske.

men du ,,,,,, kolla med bilprovningen innan ,, den är ju så gammal så jag är osäker om du verkligen behöver göra detta,, dom har hur som helst ingen rapporteringsskyldighet att den gått så lite.

Lycka till ,, o grattis till en kul hoj. :tummenupp


Ska pröva detta så fort tid finns, Kilometertalet skrivs upp om sådant existerar och regbesiktningsmannens ansvar är att så göra. Ingen mätarställning kanske ochså leder till problem, så när ändå hojen har averkat 680 mil får jag väl försöka återskapa detta med utbytesinstrumentet, detta ska nog bli bra! tackar!:jäs

Hmm.. vet inte om det går men...... Givaren sitter på höger sida vid bakhjulet. det kanske går att lossa den för att sedan ta en "trissa" av något slag med någon slags nock på och rotera den med borrmaskin så du får mer mil på mätaren...

Ska pröva detta, återkommer med information,:hojsmilie
 
Last edited:
Ny Aprilia ÅF i Handen

Ett trevligt initiativ!

http://www.aprilia-center.se/

Någon som har lite inside info om vad det är för snubbar som är ansvariga?
Det vimmlar ju inte av Aprilia-dealers söder om stan så det vore kalas om
det dök upp nå'n som är att lita på.
 
Tjena alla prilla ägare!!

I höstas strax innan vintern la locket på så gjorde jag slag i saken och köpte en Tuono Factory -07, gått och suktat efter Tuonon ett längre tag men nu så. Hann väl köra sisådär 20 mil innan det blev för kallt.

Men nu när jag står i garaget och glor som ett fån eller torrbryter i 200 blås, så börjar jag fundera på vilka moddar man göra för för att lyfta den ytterligare.

Det som är gjort är Akrapovic rykrör, ny mapp och 1 kugg mindre fram. I övrigt okysst. Effekten och ljudet tror jag räcker gott för kommande säsong kanske tänker om senare. Har kört radfyror innan så detta känns rätt ovant, men rätta känslan kommer nog.

Så det jag funderar över är alltså av mer kosmetisk natur. Inte för att jag är missnöjd med utseendet tvärtom, men det är ju alltid kul att förändra lite. Det enda uppenbara som jag kommer på är att flytta upp skylten lite samt krashpuckar.

Visst känns det lite torftigt, därför vänder jag mig till er för inspiration. Vad har ni gjort?
 
Last edited:
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top