Aprilia-tråden

Intressant fråga...varför e Tuonon billigare att försäkra?:va
Enklast vore väl att fråga Bilsport men jag törs faan inte. Tänk om dom börjar
tänka till, vips dubbleras premien.:skrämd
Visst e plastbitar notorisk svindyra men jag tvivlar på att det blir så mycket
billigare att lägga en T i asfalten. Det sticker ut en hel del dyra saker längs sidorna på den me...

Jag tror snarare att man hittat på någon slags byråkratisk princip där kåpor e
dyrt o skadebenäget men naket e lite mer mesigt o ofarligt.
Dom accepterar t.ex. en B-King utan knot, samma premie som Tuonon.
Men en RSV går icke. Lite lustigt, tycker iaf jag.

Men som sagt; Tänker inte gräva i det så länge det gagnar mig.
Halloj...

Försäkringsbolaget ersätter så att cykeln blir i likvärdigt orginal skick.
Så sa LF iaf när min slog eld. Fick ut nya org. delar men min special lack och mille svingen som jag hade på falcon fick ja stå för själv.......

Men olika bolag har säkert olika principer........

Gott Nytt Hoj År på er alla där ute i detta avlånga land!!!!!!!!!
 
Intressant fråga...varför e Tuonon billigare att försäkra?:va
Enklast vore väl att fråga Bilsport men jag törs faan inte. Tänk om dom börjar
tänka till, vips dubbleras premien.:skrämd
Visst e plastbitar notorisk svindyra men jag tvivlar på att det blir så mycket
billigare att lägga en T i asfalten. Det sticker ut en hel del dyra saker längs sidorna på den me...

Jag tror snarare att man hittat på någon slags byråkratisk princip där kåpor e
dyrt o skadebenäget men naket e lite mer mesigt o ofarligt.
Dom accepterar t.ex. en B-King utan knot, samma premie som Tuonon.
Men en RSV går icke. Lite lustigt, tycker iaf jag.

Men som sagt; Tänker inte gräva i det så länge det gagnar mig.

Håller med det är lite konstigt men de måste väl dra gränsen någonstans

Iofs tycker jag att jag kör lugnare med Tuonon än med RSV´n jag hade tidigare i allafall rakt fram:D.
Körställningen och lilla kåpan på T´n gör ju att det blir mer tröttsamt med högre fart längre stunder, RSV´n å andra sidan blev bara mer bekväm i högre farter med mindre häng på armarna och inbjuder kanske till mer gasande.
 
Håller med det är lite konstigt men de måste väl dra gränsen någonstans

Iofs tycker jag att jag kör lugnare med Tuonon än med RSV´n jag hade tidigare i allafall rakt fram:D.
Körställningen och lilla kåpan på T´n gör ju att det blir mer tröttsamt med högre fart längre stunder, RSV´n å andra sidan blev bara mer bekväm i högre farter med mindre häng på armarna och inbjuder kanske till mer gasande.

:D :D :D :D :D :D :D Då har du börjat köra lugnare på senare tid:yoparty

Ha en trevlig fortsättning på det nya året. Snart är det vår och då:huvet

Ska vi köra försiktigt:arsele

:D :D :D :D
 
Serviceschema

Tjena!

Ny Aprilia ägare här...

Någon som har länk till service schema till en RSV Mille 03:a ?

// Alex
 
Finns där ingen som har serviceschema till en Mille 03:a?

Tänkte byta olja o filter på den iaf innan jag börjar köra, någon som har tips på lämplig olja? o filter?

// Alex
 
Finns där ingen som har serviceschema till en Mille 03:a?

Tänkte byta olja o filter på den iaf innan jag börjar köra, någon som har tips på lämplig olja? o filter?

// Alex

Serviceschema står i handboken. Om du inte har den så finns den på nätet nånstans garanterat.
 
Finns där ingen som har serviceschema till en Mille 03:a?

Tänkte byta olja o filter på den iaf innan jag börjar köra, någon som har tips på lämplig olja? o filter?

// Alex

Motul funkar bra, även BelRay. Oljefilter köper du ett original för 130:- eller nått hos en handlare.

/J
 
Finns där ingen som har serviceschema till en Mille 03:a?

Tänkte byta olja o filter på den iaf innan jag börjar köra, någon som har tips på lämplig olja? o filter?

// Alex

Motul oljorna funkar kallas bra till Millen, har kört det i båda mina aprilior och det luktar även gott om den oljan :yoparty

Sen filter bör närmaste handlare kunna ordna.

Saker att tänka på när man byter olja....sitter två olje plugar en under olje tanken och en en nedan för olje filtret,men annars är allt lätt skruvat o så.

Sen när du fyller på så fyll i ca 3.5-4l sluta så fort det har kommet längst ner i olje röret. Sen kör du igång motorn en snabbis och fyller på igen om det försvan helt ur röret, så det syns lite gran igen sen måste du köra ca 1 mil för att du ska kunna urläsa nivån korrekt eftersom det är torsump...oftast så stiger nivån när du har varit ute och kört...räcker ej med att hojen står på tomgång.
 
olja

ok,

Vilkwn Motul olja rekomenderar ni då?

Har ni tips på nån bra handlare/verkstad i närheten av Helsingborg?

Motul oljorna funkar kallas bra till Millen, har kört det i båda mina aprilior och det luktar även gott om den oljan :yoparty

Sen filter bör närmaste handlare kunna ordna.

Saker att tänka på när man byter olja....sitter två olje plugar en under olje tanken och en en nedan för olje filtret,men annars är allt lätt skruvat o så.

Sen när du fyller på så fyll i ca 3.5-4l sluta så fort det har kommet längst ner i olje röret. Sen kör du igång motorn en snabbis och fyller på igen om det försvan helt ur röret, så det syns lite gran igen sen måste du köra ca 1 mil för att du ska kunna urläsa nivån korrekt eftersom det är torsump...oftast så stiger nivån när du har varit ute och kört...räcker ej med att hojen står på tomgång.
 
:D :D :D :D :D :D :D Då har du börjat köra lugnare på senare tid:yoparty

Ha en trevlig fortsättning på det nya året. Snart är det vår och då:huvet

Ska vi köra försiktigt:arsele

:D :D :D :D

Hehe:rolleyes:

Tack detsamma:) , jaaa snart vår:yoparty.

Hur går det med förartrimmet då?:tungan

Finns där ingen som har serviceschema till en Mille 03:a?

Tänkte byta olja o filter på den iaf innan jag börjar köra, någon som har tips på lämplig olja? o filter?

// Alex

Manualer med servicescheman finns på Aprilias site http://www.serviceaprilia.com/public/lum/index.asp?l=RSV Mille

Själv kör jag på Belray EXP syntetic blend 10w-40, mycket nöjd
 
Last edited:
Är det nån som orkar förbarma sig över mig och skriva en lista på vad jag behöver för en helservice på en RSV1000 2003:a? Exakt typ av olja, stift, filter m.m.


Tänkte byta följande:

- Olja (motor)
- Olja (Broms samt koppling)
- Filter (olje samt luft)
- Tändstift


Snålvargen (eller mest plånboken) sa ifrån när jag fick pris på "storservice" 3000:- plus allt material (mellan 1000-1500)

Så nu servar jag själv det vanliga och lämnar in för ventiljustering.

P.S

Hojen är importerad från Italien och har bara 100mila servicen stämplad i boken så jag har ingen aning om hur och framförallt OM den är servad.
 
Last edited:
3000:- he he he var glad att du inte har en ducce av samma årsmod o prestanda för då skulle det ha kostat det dubbla.. minst ,,

men kolla denna länk http://www.af1racing.com/store/Scripts/prodList.asp?idCategory=18
där hittar du det mesta.

oljefiltret kostar ca 100 här hemma
stift ca:70-80:- styck
luftfilter kastar du strd filtret o köper BSM eller motsvarande ca:800:-
ventilspel kollar du själv om du har rätta prylarna för det,
sällan det behöver justeras om hojjen inte är väldigt hårt körd,

lycka till.
mvh jocke.



Är det nån som orkar förbarma sig över mig och skriva en lista på vad jag behöver för en helservice på en RSV1000 2003:a? Exakt typ av olja, stift, filter m.m.


Tänkte byta följande:

- Olja (motor)
- Olja (Broms samt koppling)
- Filter (olje samt luft)
- Tändstift


Snålvargen (eller mest plånboken) sa ifrån när jag fick pris på "storservice" 3000:-

Så nu servar jag själv det vanliga och lämnar in för ventiljustering.

P.S

Hojen är importerad från Italien och har bara 100mila servicen stämplad i boken så jag har ingen aning om hur och framförallt OM den är servad.
 
ventilspel kollar du själv om du har rätta prylarna för det,
sällan det behöver justeras om hojjen inte är väldigt hårt körd,

Vad innebär "rätta prylarna" för ventilkoll? Alltså behövs det något specialverktyg för det? Min gammille (99:a) har gått 5 k mil och jag tänkte ta mig en titt på ventilerna i vinter. Eller du kanske menar för ev. justering med schims osv.?

/R
 
Rätta prylarna är,, bladmått,insexnycklar,o gott om tid+ lite pilsner i kylen.
alltså inga svåra operationer att göra kollen av ventiler själv.
chimsat har jag hittils inte behövt gjort :tummenupp

lycka till. :tuttar

Vad innebär "rätta prylarna" för ventilkoll? Alltså behövs det något specialverktyg för det? Min gammille (99:a) har gått 5 k mil och jag tänkte ta mig en titt på ventilerna i vinter. Eller du kanske menar för ev. justering med schims osv.?

/R
 
Tack,

Har du beställt från AF1 innan? man åker på en massa extra när tullen öppnar paketen antar jag?

Annars va det ju bra priser
 
jo jag har/brukar beställa därifrån om jag inte handlar från tyskland,, tyvärr så verkar ju inte våran Danska generalagent leverera saker till våra handlare i den takt vi kunder vill köpa så därför handlar jag utanför våran agentur,
jo dom gånger som tullen besvärar sig med att kolla paket är det ju 25proc moms + lite tullavg,man får betala.och då blir det inte så mycket billigare men man får det man vill ha inom rimlig tid,, har max väntat 1,5 vecka på något.

lägger upp en länk med massa matnyttiga andra Appelänkar igen ,,
http://www.apriliaforum.com/techtips.htm
och denna som kanske är bäst av alla grundläggande info sidor.
http://www.geocities.com/sl_mille/index.html?20088

håll tillgodå allesammans.

// Jocke

Tack,

Har du beställt från AF1 innan? man åker på en massa extra när tullen öppnar paketen antar jag?

Annars va det ju bra priser
 
Last edited:
Tack,

Har du beställt från AF1 innan? man åker på en massa extra när tullen öppnar paketen antar jag?

Annars va det ju bra priser


Har beställt några gånger, inga problem förrutom med svenska tullen. Sista gången fick jag betala moms+avgifter på ett av paketen två gånger. Efter överklagan fick jag tillbaka pengarna.

Om AF1: mycket bra! Beställde vid ett tillfälle lampor, dessa var fruktansvärt dåliga, 50% trasiga, när jag mailade dom visste dom om problemet (lamporna var borttagna) och jag och polaren blev kompenserade till minst det dubbla värdet!

När detta paket sedan kommer till posten tullavdelning på Arlanda vill dom naturligtvis ha betalt för dessa varor, det tar ett par dagar att övertyga dom om att detta är kompensation för den förra sändningen - följaktigen är tull redan betald - men det gick till slut.

Hoppas inte mina tullhistorier avskräcker dig... Jag kommer handla där igen!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top