Biaggi 2008 - uppdatering

Då förstår jag inte NTs beskrivning om crossar då.

"En racer är en mc byggd för tävling, inte en modifierad standardmaskin"
En WSB-hoj är en mc byggd enbart för tävling i mina ögon, inte en modifierad standardmaskin. Det enda som är standard är att siluetten ska vara den samma som för en gathoj. Delarna på en Ducati F07 har aldrig varit avsedda för en gathoj eller standardmaskin, och den är inte monterad i standard produktionslina.
Menar du Ducatis WSBK-hoj helt och hållet saknar anpassningar gjorda för att serieproduceras och användas på gatan? Skulle inte tro det va? Klart att hojen är byggd för att serieproduceras och användas på gatan. En WSBK-hoj är ju, per definition, en modifierad standardhoj. Om racingavdelningen på Ducati fick fria händer skulle de väl byggt den 1000cc som de redan tävlt med i MotoGP. Right?

Låt vara att produktionen av Ducatis (och andra tillverkares) WSBK-hojar sker under prototypliknande former, men ursprungsmaterialet, hojens genetiska arvsmassa, är standard. På en ren racer finns inga anpassningar alls gjorda för serieproduktion eller gatkörning, allt är redan från ritbordet designat och sedan byggt för ett enda syfte: bästa möjliga prestanda. Å andra sidan kan jag först ditt och andras resonemang, för visst är en WSBK-fabrikare mer prototyp än gathoj som faktiskt har väldigt lite gemensamt med sina släktingar på gatan, men någon äkta produktionsracer är det inte.
 
WSBK så plockas delarna av produktionslinan, sen modifieras det som får modifieras. Man tar ju också såklart de delar som är närmast specifikationen. Förr i tiden förstärkte man ramarna på diverse sätt, ibland bara i svetsarna, ibland med extra rör eller alu-plåt. Homologiseringen ska ju följas så att säga.
Honda har inte en HRC avdelning som gjuter egna ramar till cbr1000, däremot hjälper/hjälpte ju hrc till att förädla gathojarna så de gick att tävla med, både i chassi och motor. Samma sak gäller för alla andra fabrikat i wsbk, det är inga förklädda prototyper med gsxr-kåpor som enda orginalpryl kvar, även om det är mycket som är utbytt.
 
Menar du Ducatis WSBK-hoj helt och hållet saknar anpassningar gjorda för att serieproduceras och användas på gatan? Skulle inte tro det va? Klart att hojen är byggd för att serieproduceras och användas på gatan. En WSBK-hoj är ju, per definition, en modifierad standardhoj. Om racingavdelningen på Ducati fick fria händer skulle de väl byggt den 1000cc som de redan tävlt med i MotoGP. Right?

Låt vara att produktionen av Ducatis (och andra tillverkares) WSBK-hojar sker under prototypliknande former, men ursprungsmaterialet, hojens genetiska arvsmassa, är standard. På en ren racer finns inga anpassningar alls gjorda för serieproduktion eller gatkörning, allt är redan från ritbordet designat och sedan byggt för ett enda syfte: bästa möjliga prestanda. Å andra sidan kan jag först ditt och andras resonemang, för visst är en WSBK-fabrikare mer prototyp än gathoj som faktiskt har väldigt lite gemensamt med sina släktingar på gatan, men någon äkta produktionsracer är det inte.

OK, känsligt ämne. Ni kan få ha ert "racer" begrepp i fred. Jag har inga romantiska illusioner kring det där. Jag begriper inte varför det är så viktigt.

För mig innehåller en F07 mycket mera skärpa, hantverk av specialister på racing, urval, exklusivitet etc. än en cross som definitivt serieproduceras.

Att den ena har gener för att kunna användas på gata och den andra inte är en marginell teknikalitet för mig. Oavsett vilket innehåller båda kompromisser i konstruktionerna.
Det går f.ö. att ifrågasätta hur pass lämplig en 999R, eller vad nu homologiseringsvarianten heter, är för gata. Det finns de som hävdar att de borde bannas ifrån landsvägar och endast användas för bana. Då ligger den ändå en bra bit bort ifrån en F07. Du kan inte köpa en F07, och det finns ingen gatreggad sådan.

Liknande gäller för andra fabrikat. När Honda körde RC51 t.ex. fanns det de som försökte få fart på en konverterad gatmaskin utan att lyckas. Men HRC's variant vann VM-titeln.

EDIT: Olika saker uppskattas olika, mjuka värderingar här. Några tycker det ena anses fint, andra tycker att det andra är häftigt.
En PW80 har fina kvaliteter för att den kontstruerats och producerat helt utan hänsyn till användning på gata.
En F07 är häftig då den satts samman av de främsta som kunnat uppbringas med syfte att vara snabbast i en av de mest konkurrenskraftiga VM-serierna.
 
Last edited:
Låt vara att produktionen av Ducatis (och andra tillverkares) WSBK-hojar sker under prototypliknande former, men ursprungsmaterialet, hojens genetiska arvsmassa, är standard. På en ren racer finns inga anpassningar alls gjorda för serieproduktion eller gatkörning, allt är redan från ritbordet designat och sedan byggt för ett enda syfte: bästa möjliga prestanda.
Så den cross jag kan köpa på Nisses MC-lada är alltså en racer men Troy Bayliss Ducati F07 är det inte?

De 150-250 st Honda 125 och 250 som tillverkar per år (läste om dem i en annan tråd) är också racers trots att de massproduceras?
 
Så den cross jag kan köpa på Nisses MC-lada är alltså en racer men Troy Bayliss Ducati F07 är det inte?

De 150-250 st Honda 125 och 250 som tillverkar per år (läste om dem i en annan tråd) är också racers trots att de massproduceras?

Ja, just det. På samma vis som de smått unika bilarna som det tävlas med i STCC är modifierade standardbilar samtidigt som mer eller mindre massproducerade Go Karts och formelbilar är produktionsracers. Man kan ju filea saker på längden och tvären, men begreppet racer har ju inget att göra med hur unik en produkt är eller hur den används utan vad dess ursprungliga avsikt är. Gilla det eller inte.

Och ja, visst är det en löjlig diskussion och ja, de som har kört eller kör s k produktionsracers har ömma tår. Men det är väl ingen nyhet...
:)
 
Så den cross jag kan köpa på Nisses MC-lada är alltså en racer men Troy Bayliss Ducati F07 är det inte?

De 150-250 st Honda 125 och 250 som tillverkar per år (läste om dem i en annan tråd) är också racers trots att de massproduceras?

Ta bort nollan så är du närmre nuförtiden.
Men det är ändå som sagt en skillnad på en moddad gathoj och en prod-racer.
Det finns dock "fabriks-moddade" gathojar som är mycket brutala, det som numer är wsbk, och faktiskt fortfarande inrymmer reglementet i nsbk.. Skölds duccar hörde ju till det som var bland det värsta i VM, eller grevens kagayama-kawa, riktigt häftiga ombyggda gathojar med ruggigt fina komponenter på.
Glöm Nypaniks jämförelse med crosshojar, de kommer numer ändå för landsvägsreggning, och gjorde så även innan för enduro-reggning.
Det man kallar prod-racers var från första stund tänkt att tävlas med på race-banor, medan det man kallar för superbikes/supersport-hojar i första hand är tänkt att köras på gatan, tänk dig cb1100 från 82 och jämför med en köpe rg500 från samma år...
Skillnaden är att man ofta hade betydligt snällare gaffelvinklar för att hojarna skulle fungera på gatan, de vägde rätt mycket för att man sparade med billigare och tyngre materiel etc. De sket kanske i att fixa rätt flex i ramen för att det var snabbare att gjuta ramen på ett visst sätt etc..
Exklusiviteten ligger i att det inte är taget någon hänsyn till hastigheten det ska produceras i, eller ofta för den delen kostnaderna. Det sitter oftast väldigt fina chassigrejer på racern redan från början etc.
 
Stod vid länken i ditt tidigare inlägg.
En cross är en racer. En produktionsracer.

En cross är ingen produktionsracer, det är en produktions- eller fabriksCROSS

Kan inte bli en produktionsracer såtillvida tex KTM gör likadan ram/motor/chassi på en ny 250 och säljer den med helkåpor och slicks som roadracing och crossdäck som cross vilket inte lär hända.
 
SpeedTV.com has learned from reliable Italian sources that Max Biaggi, 36, will return to the World Superbike Championship in 2008 riding a works-supported Ducati for the British GSE Ducati team.

http://www.speedtv.com/articles/moto/worldsuperbike/41197/

Ok tillbaks till ämnet då. Vad innebär det här i form av stöd måntro? Kommer Max ha lika bra förutsättningar som Troy? Få nya delar lika snabbt osv? Det vet man kanske inte än dock, men hur funkar det i WSBK, finns det alltid ett team per märke som är nummer 1?
 
från länken..

"SpeedTV.com has learned from reliable Italian sources that Max Biaggi, 36, will return to the World Superbike Championship in 2008 riding a works-supported Ducati for the British GSE Ducati team.

The GSE Airwaves team announced on October 15th that it was pulling out of the British Superbike Championship because the new BSB technical regulations will not allow Ducati to change the pistons of the 1098R (expected to displace 1198cc). GSE team owner Darrell Healey (who is also the personal manager of two times World SBK Champion Troy Bayliss) was told by the Ducati factory that the bike could only be raced with the replacement pistons as allowed under more permissive World Superbike regulations.

No other details are available at this time, but Biaggi has agreed to ride for GSE. Ducati Corse will supply the British-based team with two factory machines with the same Magneti Marelli electronics supplied to the works Ducati Xerox team of Troy Bayliss and Michel Fabrizio.

Biaggi left the HRC Repsol Honda team at the end of the 2005 season and HRC then refused to supply the Camel Honda Pons team with machines for Biaggi in 2006. As a result Camel moved their sponsorship to the Yamaha factory team and Team Pons.

The two riders who took the Airwaves Ducati team to third and fourth in this year’s BSB, Leon Haslam and Gregorio Lavilla, are currently without teams. Haslam is expected to join the HM Plant Honda team for the British series, while Lavilla is talking to the PSG-1 Kawasaki team in World Superbike and with undisclosed teams in the BSB.

At present the top seven World Superbike teams are complete:

Ten Kate Honda: Carlos Checa and Ryuichi Kiyonari
Santander Yamaha: Noriyuki Haga and Troy Corser
Alstare Suzuki: Yukio Kagayama, Fonsi Nieto and Max Neukirchner
Ducati Xerox: Troy Bayliss and Michel Fabrizio
GSE Ducati: Max Biaggi and, probably, Leon Camier
Sterilgarda Ducati: Rubén Xaus and, possibly, Lorenzo Lanzi
PSG-1 Kawasaki: Regis Laconi and a second rider to be confirmed, possibly Alex Barros, unless the Brazilian retires"

haha duccen funkar inte utan kolvbyte,,

Hojen verkar ju få fina bitar till WSB

hm, om Max kan få med sig Camel igen, är det tillåtet med tobaksreklam i WSB nu?

Lavilla i WSB igen, fan va kul det vore.

Ten Kate, ska inte dom köra med tre hojar? turken ska väl köra för dom också?
 
"SpeedTV.com...

At present the top seven World Superbike teams are complete:

Ten Kate Honda: Carlos Checa and Ryuichi Kiyonari
Santander Yamaha: Noriyuki Haga and Troy Corser
Alstare Suzuki: Yukio Kagayama, Fonsi Nieto and Max Neukirchner
Ducati Xerox: Troy Bayliss and Michel Fabrizio
GSE Ducati: Max Biaggi and, probably, Leon Camier
Sterilgarda Ducati: Rubén Xaus and, possibly, Lorenzo Lanzi
PSG-1 Kawasaki: Regis Laconi and a second rider to be confirmed, possibly Alex Barros, unless the Brazilian retires"

haha duccen funkar inte utan kolvbyte,,

Hojen verkar ju få fina bitar till WSB

hm, om Max kan få med sig Camel igen, är det tillåtet med tobaksreklam i WSB nu?

Lavilla i WSB igen, fan va kul det vore.

Ten Kate, ska inte dom köra med tre hojar? turken ska väl köra för dom också?
Hmmm, Kejsaren på Ducati... Me like :)

Har tobaksreklam varit förbjudet i WSB?
 
Har tobaksreklam varit förbjudet i WSB?
Det kanske har varit så men det låter konstigt. Vissa EU-länder har ju förbud men att en enskild organisation skulle kunna hindra alla team från att ha en viss typ av reklam låter inte direkt som något EU skulle gilla.

Hmmm, Kejsaren på Ducati... Me like :)
Finns det inte en risk att han hela tiden kommer att gnälla om att Bayliss Ducati är bättre?
 
Last edited:
Det kanske har varit så men det låter konstigt. Vissa EU-länder har ju förbud men att en enskild organisation skulle kunna hindra alla team från att ha en viss typ av reklam låter inte direkt som något EU skulle gilla.
Så har det funkat i F1. Där har de tagit bort tobaksreklamen i vissa länder.

Finns det inte en risk att han hela tiden kommer att gnälla om att Bayliss Ducati är bättre?
Passa dej. Majestätsbrott är allvarliga saker :mad:
 
Men det är väl pga av EU-regler, dvs inget som F1-Bernie bestämmer själv?
Han är lika mycket majestät som en tub majonäs :tungan
Ja, lagstiftningen i de aktuella EU-länderna.

Du kommer att sluta med ett starkt hamparep om halsen om du inte tar ditt förnuft till fånga :mad: :D
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top