Biaggi 2008 - uppdatering

Nej, att bli världsmästare är sällan en bragd. Jag har oxå betalt.... men inte blir jag världsmästare för det...

OK då, jag är så gammal att jag inte hängt med i att de ändrat betydelsen av ordet, slog upp det i NE
"• utomordentlig prestation eller gärning ofta sportslig el. på annat sätt förenad med tävling; förr särsk. om gärning präglad av tapperhet, självuppoffring o.d. SYN. stordåd, bedrift, storverk"

Jag tycker inte att Kimi utfört en bragd han heller :)

OK då, jag är så gammal att jag inte hängt med i att de ändrat betydelsen av ordet, slog upp det i NE
"• utomordentlig prestation eller gärning ofta sportslig el. på annat sätt förenad med tävling; förr särsk. om gärning präglad av tapperhet, självuppoffring o.d. SYN. stordåd, bedrift, storverk"

Jag tycker nog att bragder som är enligt den markerade delen är väger tyngre än sportsliga bragder. Jag kan halla med Morsan där.

Sport är ursprungligen en lek som inte har egentligen inte paverkar fler än de som utövar sporten och borde därför värderas därefter. Det är dock manga som engagerar sig väldigt i sport, mer än nödvändigt egentligen, däribland även jag som tex när MODO Hockey vann SM-guld i varas.

Då borde begreppet bragd vara betydelselöst, numera får alla betalt inom alla idrotter. Såvida om inte min mormors PRO-lag i boule skulle vinna VM-guld.

Morsan borde gå på Svenska Dagbladet och få dem ändra benämningen på sitt bradgguld:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bragdguld
Den listan innehöll inte många som inte varit profisionella, eller iaf. haft stöd ifrån sponsorer m.m. Hur mycket har Sörenstam tjänat på sitt golfande?

Sport är ursprungligen en lek som inte har egentligen inte paverkar fler än de som utövar sporten och borde därför värderas därefter. Det är dock manga som engagerar sig väldigt i sport, mer än nödvändigt egentligen, däribland även jag som tex när MODO Hockey vann SM-guld i varas.
Vi som satt och kollade Sverige i fotbolls-VM 1994 eller Thomas Wassbergs OS-guld på 15 km i Lake Placid 1980 håller inte med. Det var bragder! :)

Nej, nu tycker jag vi pratar om en riktig bragd istället, dvs fyra raka 250-titlar av en fattig liten italienare som själv bogserade sin hoj mellan tävlingarna bakom en ombyggd åkgräsklippare! :yoparty

Last edited:
Morsan borde gå på Svenska Dagbladet och få dem ändra benämningen på sitt bradgguld:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bragdguld
Den listan innehöll inte många som inte varit profisionella, eller iaf. haft stöd ifrån sponsorer m.m. Hur mycket har Sörenstam tjänat på sitt golfande?

Jag skulle tippa att typ hälften av den där listan varit amatörer. Att vara "proffs" var ju fullt i sverige långt in på 60-talet. Man var helt enkelt inte aktuell som pristagare på den listan då.

Jag skulle tippa att typ hälften av den där listan varit amatörer. Att vara "proffs" var ju fullt i sverige långt in på 60-talet. Man var helt enkelt inte aktuell som pristagare på den listan då.
Visst är det så, men under min livstid räknar jag 5-7 amatörer på den listan. Majoriteten var/är proffs - och jag slår vad om att årets bragdguld också går till ett proffs.

Carlo Fiorani, chefen för Honda Racing Europe, säger att bråket 2005 är glömt och att de personer Biaggi jobbade med då hos Honda inte jobbar kvar. Han tror också att de Angelis skulle kunna lära sig mycket av Biaggi om de körde i samma team.

http://www.france24.com/france24Pub...ino-rossi-hayden-stoner-ducati-superbike.html

Och fem minuter senare så är det inte MotoGP som gäller längre :näsblod

SpeedTV.com has learned from reliable Italian sources that Max Biaggi, 36, will return to the World Superbike Championship in 2008 riding a works-supported Ducati for the British GSE Ducati team.

http://www.speedtv.com/articles/moto/worldsuperbike/41197/

Last edited:
Carlo Fiorani, chefen för Honda Racing Europe, säger att bråket 2005 är glömt och att de personer Biaggi jobbade med då hos Honda inte jobbar kvar. Han tror också att de Angelis skulle kunna lära sig mycket av Biaggi om de körde i samma team.

http://www.france24.com/france24Pub...ino-rossi-hayden-stoner-ducati-superbike.html

Lite kul är ju att den hoj Biaggi klagade på som han fick mitt i säsongen, var den Hayden fick att testa under vintern, som han i sin tur klagade på som fan, av samma orsaker.

Ifrån "forgotten era" regelverk

Så crossen är en produktionsracer.
En WSBK-hoj är en fabriksracer (möjligen en produktionsracer) men inte en modifierad gathoj.

WSB-hoj kan aldrig bli en fabriksracer ens om den byggs ihop i fabrikens tävlingsavdelning, för att bli fabriksracer måste grundmaterialet vara RACER. Kan väl inte vara så svårt att förstå.

Det förblir en trimmad standardhoj, som det tävlas med.

WSB-hoj kan aldrig bli en fabriksracer ens om den byggs ihop i fabrikens tävlingsavdelning, för att bli fabriksracer måste grundmaterialet vara RACER. Kan väl inte vara så svårt att förstå.
Jo, det är mycket svårt att förstå hur en knattecross är en racer, och en WSB-hoj är en landsvägsmaskin utan lampor, jag förstår nog inte racer helt enkelt. Grundmaterialet?

Jo, det är mycket svårt att förstå hur en knattecross är en racer, och en WSB-hoj är en landsvägsmaskin utan lampor, jag förstår nog inte racer helt enkelt. Grundmaterialet?

En knattecross är just det en knattecross.

En vanlig cross är just det en vanlig cross.

En fabrikscross är en fabrikscross.

En cross är ingen roadracinghoj.

En racer är en mc byggd för tävling, inte en modifierad standardmaskin. Sedan tävlas det på många standardmaskiner.

Då förstår jag inte NTs beskrivning om crossar då.

"En racer är en mc byggd för tävling, inte en modifierad standardmaskin"
En WSB-hoj är en mc byggd enbart för tävling i mina ögon, inte en modifierad standardmaskin. Det enda som är standard är att siluetten ska vara den samma som för en gathoj. Delarna på en Ducati F07 har aldrig varit avsedda för en gathoj eller standardmaskin, och den är inte monterad i standard produktionslina.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...