Dödsstraff

Är du för dödsstraffet (i fredstid för enkelhetens skull)?

• Antal röstningar
    0
Jag sympatiserar inte med vulgärhögern i USA men det är ju knappast enskilda vansinnesdåd som de hyllar. Nu känner jag inte till just den händelsen du refererar till, men USA har dömt krigsförbrytare ur de egna leden till mycket hårda straff tidigare under Irakkriget.

Jag tänkte annars att du likställde soldatens dödande i strid med mord, vilket är intressant ur ett filosofiskt perspektiv.

Mitt exempel är väldigt generellt och bara tänkt att belysa hyckleriet.. Mörda gärna, men bara i nationens namn..

Du har en poäng i det du skriver, men i sådana fall så tycker jag att man helt enkelt får åsidosätta empati och tanke för dem anhöriga till "brottslingen".

En annan sak som är beklämmande är när anhöriga/familj till en dödsdömd blir utsatta för diverse trakasserier utav " den lokala lynchmobben". Så ska det naturligtvis inte vara.

Att vara den som utför "dödsstöten" oavsett på vilket vis det är (injektion måste väl ändå vara det minst dramatiska?) borde vara VÄLDIGT psykiskt påfrestande på den personen, så där har vi ytterligare ett problem i verkställandet av domen. Vem som ska utföra det har jag inget bra svar på. Man kanske skulle ha en sån där som har den där sjukdomen som gör att man inte känner några som helst känslor? Varför skulle han/hon vilja "jobba" kan man ju undra då också iofs... Var väl en fd yrkesmördare nu skapligt nyligen som dem bevisade inte kände någon som helst sympati eller känslor alls för andra varelser?

Hade du läst lite om hur dom där giftinjektionerna utförs, hur gifterna verkar i kroppen osv, om fallen där "förövaren" (offret, den dömde) inte dör förrän efter flera sprutor och efter lång tid tror jag att du hade valt arkebusering. Det hade jag valt i alla fall. Fy fan.

Du har en poäng i det du skriver, men i sådana fall så tycker jag att man helt enkelt får åsidosätta empati och tanke för dem anhöriga till "brottslingen".

Ett samhället som åsidosätter empati och medvetet avrättar människor? :confused: Vad tror du man får för ett samhälle då? USA är ju ett rätt bra bevis på att dödsstraff inte avskräcker. Samhällsklimatet som skulle skapar som staten börjar åsidosätta empati skulle då jag inte vilja leva. Låter mer som 30-talets Tyskland när det var häxjakt på judar, zigenare, handikappade etc.

Hade du läst lite om hur dom där giftinjektionerna utförs, hur gifterna verkar i kroppen osv, om fallen där "förövaren" (offret, den dömde) inte dör förrän efter flera sprutor och efter lång tid tror jag att du hade valt arkebusering. Det hade jag valt i alla fall. Fy fan.

Dem ger väl flera sprutor direkt efter varandra? Det gör man ju tom med/på katter och hundar (har tyvärr varit tvungen att avliva en av varje under min uppväxt).

Arkebusering känns faktiskt mera primitivt, tycker jag. Iofs så är ju viljan att döda någon annan väldigt primitiv i sig också :3freak

en annan intressant frågeställning som jag tycker är viktig att illuminera är med vilken rätt samhället mördar människor. Enligt Wiki är endast 2/3 av USAs befolkning för dödsstraffet. Detta betyder att 90 miljoner människors namn missbrukas och används för att motivera ett mord.

Den vakna grottmänniskan kanske nu tänker "men hallå, lagar stiftas ju hela tiden utan att varenda människa skyldig att följa dem erkänner dem. Jag står inte bakom samhällets skattepolitik, även om de använder mitt namn". Här måste vi ta ett stort kliv ut ur den onyanserade, inskränkta världen och ut i den riktiga, ty iallafall för mig framstår alla andra frågor som oerhört trivialt i jämförelse med att i någons namn felaktigen mörda en annan människa.

För övrigt tycker jag att vissa här inne hyser en horribel människosyn, men det får ni stå för och jag tänker inte börja argumentera inför döva öron.

Varför är det inte försvarbart? För att du säger det? För att bibeln säger det, eller någon annan?

Läs mitt tidigare inlägg så förstår du. Om du, till skillnad från 4000 år av kloka filosofer tror att du kan motivera mord så är du välkommen att försöka :tummenupp

Dumma, irrelevanta antydningar till religiös tillhörighet undanbedes.

Last edited:
Ett samhället som åsidosätter empati och medvetet avrättar människor? :confused: Vad tror du man får för ett samhälle då? USA är ju ett rätt bra bevis på att dödsstraff inte avskräcker. Samhällsklimatet som skulle skapar som staten börjar åsidosätta empati skulle då jag inte vilja leva. Låter mer som 30-talets Tyskland när det var häxjakt på judar, zigenare, handikappade etc.

Jag menar alltså att om en människa har mördat fyra personer, så får man ju inte dalta med honom/henne bara för att visa hänsyn till personens anhöriga.

Hur skulle det se ut med ett samhälle som omedvetet avrättar människor? :va :confused:

Kommer alltid finnas människor som är villiga att begå ett visst brott även om dem vet att följden kan bli dödsstraff.

vissa förtjänar inte att leva tex pedofiler, massmördare, hitler.. osv

De pedofiler som väljer och klarar av att kuva sin sexualitet och läggning hela livet, som aldrig våldför sig på ett barn. Är ju minst lika hedervärda som ngn annan av oss.

/J

De pedofiler som väljer och klarar av att kuva sin sexualitet och läggning hela livet, som aldrig våldför sig på ett barn. Är ju minst lika hedervärda som ngn annan av oss.

/J

Helt rätt. Om dem aldrig gör något brottsligt så spelar det ingen roll vad det är för människa och vad den har för åsikter/böjelser.

Jag menar alltså att om en människa har mördat fyra personer, så får man ju inte dalta med honom/henne bara för att visa hänsyn till personens anhöriga.

Hur skulle det se ut med ett samhälle som omedvetet avrättar människor? :va :confused:

Kommer alltid finnas människor som är villiga att begå ett visst brott även om dem vet att följden kan bli dödsstraff.

Nej, man man behöver ju inte göra saken värre heller bara för att man kan. Som någon skrev tidigare om att personen ifråga är ju kanske någons son/dotter, mor/far etc. Jag anser inte att man dalter med brottslingar för att man slänger dom i fängelse. Dock anser jag ibland att de känns som straffen är väldig låga gentemot vad personen gjort.

Om man återgår till Bushidos scenario. Säg att personen var psykisk sjuk vid mordtillfället. Att då beröva en familj en familjemedlem för befolkningen/staten anser att de måste hämnas genom avrättning köper jag personligen inte. Allra minst vad en person kanske gjort under en tillfällig psykos.
Och för att klargöra, är brottet grovt (under tillfällig psykos) så anser jag inte att man skall mildra straffet på nåt sätt.

/J
Tänkvärt och riktigt..

Själv beundrar jag alla de vackra kvinnor som trots att de nekas tillträde till min kropp, avstår från att våldföra sig på mig.. :rolleyes:

..

Last edited:
Dem ger väl flera sprutor direkt efter varandra? Det gör man ju tom med/på katter och hundar (har tyvärr varit tvungen att avliva en av varje under min uppväxt).

Arkebusering känns faktiskt mera primitivt, tycker jag. Iofs så är ju viljan att döda någon annan väldigt primitiv i sig också :3freak

Vad jag vet används en injektion, men med tre olika droger som har olika syften. En av drogerna ska försätta den dömde i ett medvetslöst tillstånd, en annan förlama bland annat lungorna och den tredje drogen ska orsaka en hjärtstillestånd.

Det har dock hänt att det första medlet inte har fungerat tillräckligt fort, vilket har fått till följd att personen har, fortfarande vid fullt medvetande, kvävts, eftersom lungorna slutat fungera. Låter som en trevlig död. :tummenupp

Nej, man man behöver ju inte göra saken värre heller bara för att man kan. Som någon skrev tidigare om att personen ifråga är ju kanske någons son/dotter, mor/far etc. Jag anser inte att man dalter med brottslingar för att man slänger dom i fängelse. Dock anser jag ibland att de känns som straffen är väldig låga gentemot vad personen gjort.

Om man återgår till Bushidos scenario. Säg att personen var psykisk sjuk vid mordtillfället. Att då beröva en familj en familjemedlem för befolkningen/staten anser att de måste hämnas genom avrättning köper jag personligen inte. Allra minst vad en person kanske gjort under en tillfällig psykos.
Och för att klargöra, är brottet grovt (under tillfällig psykos) så anser jag inte att man skall mildra straffet på nåt sätt.

Fängelse tycker jag inte heller är att dalta med någon, och då kommer vi direkt in på spåret fängelsestraff (som man kan förkovra sig i hur länge som helst). Rent generellt kan jag säga där att jag håller med dig om att straffen är väldigt låga (därav mitt ordval "dalta").

Om en person är psykiskt sjuk tycker jag att den aldrig skall kunna dömas till döden. Den skall få vård och eventuellt bli lite mindre hjärnskadad (:rolleyes: ) på sikt. Att sen släppa ut den personen för vind och våg är fel. Om personen vårdats i tre år och sen bedöms som frisk, så kan han få sitta 15 år i fängelse sen kanske. Beroende på brott givetvis.

Att man inte ska mildra straffet för någon som begått ett brott under en tillfällig pykos håller jag med dig om. Dock har du och jag olika åsikter angående straffet (beroende på brott givetvis). :)

Vad jag vet används en injektion, men med tre olika droger som har olika syften. En av drogerna ska försätta den dömde i ett medvetslöst tillstånd, en annan förlama bland annat lungorna och den tredje drogen ska orsaka en hjärtstillestånd.

Det har dock hänt att det första medlet inte har fungerat tillräckligt fort, vilket har fått till följd att personen har, fortfarande vid fullt medvetande, kvävts, eftersom lungorna slutat fungera. Låter som en trevlig död. :tummenupp

Ja det låter onekligen trevligt :banana

Kanske dags att ge ett par sprutor istället då? Om veterinärerna kan så varför inte :confused:

Du föredrog ju arkebusering skrev du. Du tror aldrig det hänt att någon har plågats till döds där :rolleyes:

Last edited:
Fängelse tycker jag inte heller är att dalta med någon, och då kommer vi direkt in på spåret fängelsestraff (som man kan förkovra sig i hur länge som helst). Rent generellt kan jag säga där att jag håller med dig om att straffen är väldigt låga (därav mitt ordval "dalta").

Om en person är psykiskt sjuk tycker jag att den aldrig skall kunna dömas till döden. Den skall få vård och eventuellt bli lite mindre hjärnskadad (:rolleyes: ) på sikt. Att sen släppa ut den personen för vind och våg är fel. Om personen vårdats i tre år och sen bedöms som frisk, så kan han få sitta 15 år i fängelse sen kanske. Beroende på brott givetvis.

Att man inte ska mildra straffet för någon som begått ett brott under en tillfällig pykos håller jag med dig om. Dock har du och jag olika åsikter angående straffet (beroende på brott givetvis). :)

Där är jag dock lite osäker. Det känns inte rätt att först i några år behandla en psykisk sjuk person för att sen sätta personen i fängelse i 15år. Det lär knappast göra personen bättre (och därav inte återfaller vilket imo är meningen). Men tycker samtidigt inte att man skall släppa upp personen bara efter ett par år heller.. Svår fråga!

Sen kan man ju undra hur frisk en person verkligen är om den mördar, våldtar etc..

Tänkvärt och riktigt..

Själv beundrar jag alla de vackra kvinnor som trots att de nekas tillträde till min kropp, avstår från att våldföra sig på mig.. :rolleyes:

..

Det finns ett ställe med en viss Madame Kerstin här i Stockholm... :hihi

Måhända en smula bedagad nuförtiden, men det gäller ju alla oss överlevare så här i slutet på säsongen. :hihi

Ja det låter onekligen trevligt :banana

Kanske dags att ge ett par sprutor istället då? Om veterinärerna kan så varför inte :confused:

Du föredrog ju arkebusering skrev du. Du tror aldrig det hänt att någon har plågats till döds där :rolleyes:

Dynamitbälte! Finns inte en chans i helvete att personen överlever. Man ser ju lixom inte många självmordsbombare som faktiskt överlever. :brinnerup

Den som döms för mord i Sverige har en potentiell chans att få avtjäna livstids fängelse. Tycker du att det är för lågt eller?

Livstids fängelse i Sverige är på tok för lågt. Korrekt uppfattat. Det borde heta maxstraff eller något som bättre stämmer överens med verkligheten iaf.

För någon vecka sedan blev 23 kvinnor och barn mördade av amerikanska trupper i Irak.. Samtidigt hyllas Bush av de konservativa, för insatserna i mellanöstern..
Samma konservativa amerikaner som sedan kräver dödsstraff för mördare.. :va
Dessutom är dessa även emot abort eftersom de anser att livet är heligt. Men nu ska vi inte snacka skit om amerikanerna. Bara för att en stor del av dem är korkade betyder det inte att alla är det.

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!