Dödsstraff

Är du för dödsstraffet (i fredstid för enkelhetens skull)?

• Antal röstningar
    0
Hur vet du att pedofiler återfaller ofta i brott? Med rätt medicinering finns det undersökningar som visat på en risk under 3% (Fagan et al. 2002). Dessutom finns det upplägg i stil med ROS som även det bidrar till relativt låg återfallsrisk utan medicinering. Men visst är det ett härligt emotionellt argument att ta fram!
Undrar hur många antal våldtagna barn som faller under de där tre procenten. Du kanske är mannen att uppsöka det lilla livet på sjukhuset och förklara hur Nisse kunde våldföra sig på henne för tredje gången. "Jo, du förstår lilla vän, den här farbrorn är egentligen väldigt snäll. Han behöver bara lite medicin. Du ska se att det går bättre nästa gång."

Var drar du gränsen? Ska en SH:are som kör ihjäl ett barn låsas in förr resten av livet eller inte?
Intentionen är nyckelordet.

Han är indier va? :4skrika
Humor tamejfan!

Last edited:
Undrar hur många antal våldtagna barn som faller under de där tre procenten. Du kanske är mannen att uppsöka det lilla livet på sjukhuset och förklara hur Nisse kunde våldföra sig på henne för tredje gången. "Jo, du förstår lilla vän, den här farbrorn är egentligen väldigt snäll. Han behöver bara lite medicin. Du ska se att det går bättre nästa gång."

Intentionen är nyckelordet.

Humor tamejfan!
Du påstod att återfallsrisken var hög, forskningen säger något annat.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Dödsstraff

Death_Penalty_World_Map.png

Märkligt "dödsstraffsbälte" som sträcker sig kring vår jord. Klimatologiskt? :D

Du påstod att återfallsrisken var hög, forskningen säger något annat.
Den forskning du refererar till (hämtad från pedofil.se?) säger inget om hur hög återfallsrisken faktiskt är. Den spekulerar snarare hur hög den kanske, eventuellt, om allt går som vi vill, i den bästa av världar skulle kunna vara.

BRÅ har däremot redovisat hur det är i rapporten Sexuell exploatering av barn – vad döljer sig bakom sexualbrottsstatistiken?

"En femtedel av gärningsmännen har även vid minst ett ytterligare tillfälle lagförts för sexualbrott mot barn. Det bör emellertid påpekas att det rör sig om minst denna andel av gärningsmännen, eftersom de sexualbrott där det inte gått att utläsa om brottet riktats mot ett barn eller en vuxen inte räknats med. Det kan även noteras att det inte finns uppgifter om huruvida gärningsmannen anmälts vid andra tillfällen, men inte fällts, för sexualbrott mot barn."

Men minst 20 procent är kanske inte högt nog enligt dig?

Den forskning du refererar till (hämtad från pedofil.se?) säger inget om hur hög återfallsrisken faktiskt är. Den spekulerar snarare hur hög den kanske, eventuellt, om allt går som vi vill, i den bästa av världar skulle kunna vara.

BRÅ har däremot redovisat hur det är i rapporten Sexuell exploatering av barn – vad döljer sig bakom sexualbrottsstatistiken?

"En femtedel av gärningsmännen har även vid minst ett ytterligare tillfälle lagförts för sexualbrott mot barn. Det bör emellertid påpekas att det rör sig om minst denna andel av gärningsmännen, eftersom de sexualbrott där det inte gått att utläsa om brottet riktats mot ett barn eller en vuxen inte räknats med. Det kan även noteras att det inte finns uppgifter om huruvida gärningsmannen anmälts vid andra tillfällen, men inte fällts, för sexualbrott mot barn."

Men minst 20 procent är kanske inte högt nog enligt dig?

Som ett sista inlägg till dig. Vad som stod i mitt inlägg var att med korrekt medicinering är återfallsrsiken mindre än 3%. De som står bakom artikeln är American Medical Association, inte pedofil.se
De siffror som du refererar är helt korrekt för personer som INTE medicinerats utan t.ex. suttit i fängelse.
För min del ser medicinering ut att vara effektivare, eller åtminstone som ett helt ok komplement till, fängelse. Vi skiljer oss åt, du är betydligt tuffare än mig, syns ju redan på våra avatarer, men jag anser inte att man ´per automatik kan låsa in folk på livstid, speciellt inte om det finns metoder som gör att bara 3% återfaller. Jag skulle förresten inte tycka det var ok ens på 20%. Men vi blir nog knappast eniga om det...

För att du ska slippa skriva så anser jag givetvis att alla pedofiler ska få härja fritt! Det är ju synd om dem och eftersom jag inte vill låsa in alla på livstid så måste jag ju stötta dem.

...bara 3% återfaller.

3% låter lite i vissa sammanhang men när det handlar om att de tre procenten faktiskt representerar minst tre barn som numer är brottsoffer tycker jag inte man kan kalla det "bara", det är liksom inte tre snatterier vi talar om. :mattias

eftersom det är fredag så tänkte jag komma med ett udda inlägg. Jag är väl medveten om att väldigt många på detta forum misstolkar mig och tror att jag menar att vi är för hårda mot kriminella. Jag kan lova att ni är långt ifrån sanningen!
Min inställning är att vi ska satsa på insatser som fungerar, inte bara för att släcka blodtörst och hämndbegär. Idag återfaller ca. 90% av landets interner. För mig är det förvånande att ingen verkar reagera på det och bara önskar längre straff. För mig verkar det lite som att skrika till en döv istället för att prata. Mer, men det är ju inte där problemet ser ut att ligga.
För att, för en gångs skull, fatta mig kort: Jag anser att det är alldeles för kravlöst i våra fängelser. Jag skiter i om internerna har kabel-tv, men jag anser att det är oacceptabelt att de inte får ta ett större ansvar för vad de har gjort och vad de gör när de är dömda.
Ett förslag kunde vara att inte döma folk till "6 års fängelse", det är enkelt att sitta av 6 år och samtidigt skaffa fler kriminellt kompisar. Sedan skrivs dem ut och till vad?? Inga krav, ingen framtid men med fler kriminella vänner. Jag tror inte att det är bra.
så varför inte ge dem en ram, ex. 5-10 år. Om du sköter dig och JOBBAR för att inte upprepa det beteende som samhället anser är oacceptabelt kan du minska tiden. T.ex jobba på ett huddagis eller något. Missköter du dig så ökar den. Vi vet t.ex. att missbruk är den enskilt största faktorn för återfall= Du friges inte så länge du missbrukar. Du kan fortsätta om du vill men då blir du också kvar inne.
Helt enkelt: Lär dig att följa regler och du tjänar på det, skit i dem och du får ta konsekvenserna själv.
Så för mig är tiden i fängelset ointressant, frågan är vad den tiden fylls med och då ska fokus vara hur man fungerar i ett samhälle.

OOOOPS! Blev inte så kort i alla fall!:rodnar

Last edited:
När jag var yngre tyckte jag "Ja", nu har jag ändrat mig till "Nej".

Hellre "livstidstraff utan chans till benådning" så att man kan ändra domen om det blivit fel.

Last edited:
Nepp, men arbetsläger är jag för. Låt asen städa motorvägar, skrapa tuggummi på gatorna och polera kloaker tills de trillar å pinn. Och bröd räcker som föda.

Nepp, men arbetsläger är jag för. Låt asen städa motorvägar, skrapa tuggummi på gatorna och polera kloaker tills de trillar å pinn. Och bröd räcker som föda.

Du kommer ändå bara klaga på att alla interner har jobb medans det är så hög arbetslöshet. plus att dom ska väl inte få vara ute och få frisk luft? Ut med pakcet säger jag iaf!

Jag anser Nej, men med ett undantag. Och det är när man i trådar på ett internetforum postar så stora bilder så att man i resterande inlägg måste scrolla åt sidan för att kunna läsa all text.

Jag anser Nej, men med ett undantag. Och det är när man i trådar på ett internetforum postar så stora bilder så att man i resterande inlägg måste scrolla åt sidan för att kunna läsa all text.

Ja, vem var egentligen puckot?
Jag blir så arg varje gång jag går in i tråden att jag inte ids scrolla upp och kolla.

A-men. Skriver vi bara tillräckligt mycket så blir väl nästa sida normal i alla fall?

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!