Eftersom frågan ställdes i ett filosofiskt perspektiv, bör den således få ett sådant svar.
Jag röstade utan att tänka länge JA i pollen. Delvis genom mitt egna tycke, men även för fler än mig (som förmodligen svarar på fel fråga).
En överväldigande majorotet idag är strikta konsekvensetiker, även om få vill uttrycka det öppet (bevisat enligt tidigare studier - Källa saknas). Ett dödsstraff kan motiveras från flera vinklar;
Samhälleligt, vi skyddar samhället mot personer som bevisligen är farliga för sin omgivning.
Konskvensetiskt, en person som kränker en annan, skall med samma kraft förtas den rätt de förövat offrat.
Emotionellt, offret eller i värsta fall offrets anhöriga kräver, och förtjänar upprättelse. Att förlora någon, kanske på ett grovt och/eller brutalt sätt och se gärningsmannen gå fri är något som skapar ilska och hämndbegär.
Vidare är frågan om dödsstraff verkligen är det värsta tänkbara straff man kan få? Jag tror att de flesta JA-röstare i frågan är eniga om att det bara ska tillämpas då man bortom tvivel kan säkerställa vem den skyldiga är. Samt att brottet kräver en viss kaaraktär för att det ska vara aktuellt (få kräver nog dödsstraff för en fortkörning, iaf borträknat de som bor längs Bulten).
En person som misshandlar, våldtar, förnedrar och i bästa fall (för offret) mördar någon såsom det i vissa fall hänt. Genom barbariska och omänskliga handlingar.. En sådan person mår själv med all största säkerhet inte bra. Kraftig skuld, skam, underlägsenhet och/eller många andra psykiska defekter är alltid inblandade i såna fall. Då ställer jag mig tmäligen övertygad om att det borträknat den skyldiges anhöriga för alla parter är bäst att avsluta dennes liv.
Min femma