Dödsstraff

Är du för dödsstraffet (i fredstid för enkelhetens skull)?

• Antal röstningar
    0
Dessutom är dessa även emot abort eftersom de anser att livet är heligt. Men nu ska vi inte snacka skit om amerikanerna. Bara för att en stor del av dem är korkade betyder det inte att alla är det.

Har du sett det på See Änn Änn? Eller chände du kansje en bralla som pluggade i USA en termin å minsann berettade hur det stårr til?

:rolleyes:

För. Vedergällningsprincip.

(Jag minns att jag själv skrev ett långt arbete om det där i gymnasiet, det var ett "MVG" arbete enligt läraren men eftersom denna inte delade min åsikt så fick jag bara ett VG(+). Vill du ha bra betyg så skriv som läraren vill ha det! )

Last edited:
Tveklöst nej till dödsstraff. Även tveklöst nej till längre fängelsestraff än vad vi har i sverige idag.

Motivering:

Kriminella personer ska straffas. Helst genom att låta dem vara en bit ifrån resten av samhället en viss tid. Detta på grund av tre anledningar. För att samhället ska känna sig tryggare, för att avskräcka andra från att begå brott och för att den som har begått ett brott ska få ett straff.

Den första jag skrev av ovanstående anledningar anser jag vara en hyffsad motivering till att faktiskt ha dödsstraff. Den andra verkar inte fungera om man tittar på länder som har dödstraff plus att den andra och den tredje anledningen motverkar sig själv enligt följande resonemang.

Har du begått ett brott där du riskerar ett ruskigt jädra långt fängelsestraff, säg 40 år eller till och med dödsstraff. En redan kriminell person kommer kanske inte dra sig för någonting även om det innebär att skjuta ihjäl 10 poliser för att klara sig undan. Det är ju bara att titta på COPS så ser vi hur desperata lowlife människorna som är nära sin "third strike" blir.

Sen har vi en sida till av det hela. En annan stor anledning till varför jag är emot väldig långa fängelsestraff eller dödsstraff är att det verkar som ett sätt för myndigheter att fly undan de verkliga orsakerna. Jag är av den åsikten att ingen människa föds ond, inte god heller för den delen. En människa föds som ett blankt papper och formas konstant av sin omgivning. Att lägga energi och pengar i områden som verkar "uppfostra" brottslingar är nog 100 gånger bättre än att försöka avskräcka genom höga straff. (Ja, jag är sosse)

Som avslutning vill jag även påpeka att en annan viktig faktor är att alldeles för höga straff blir svåra att ursäkta om det skulle visa sig att personen faktiskt var oskyldig. Men enligt allt resonemang ovan skulle jag vara emot dödstraff även om man var 100% säker.

Ska också tillägga att jag anser att kriminalVÅRDEN verkar vara usel även i det här landet. Känner till en hel del som har åkt in en månad träffat "rätt" sorts folk och kommit ut mer kriminell än tidigare. Jag har noll kunskap om vad man faktiskt gör i ett fängelse men det verkar tyvärr inte fungera som ett ställe där kriminella får en chans att bli rehabiliterade....

Code:
Det finns ett ställe med en viss Madame Kerstin här i Stockholm... :hihi

Måhända en smula bedagad nuförtiden, men det gäller ju alla oss överlevare så här i slutet på säsongen. :hihi

Haha! -Hjärter Dam! :yoparty Finns det fortfarande?!

Madame Kerstin är väl f.ö. en av dom första i landet som genomgick ett regelrätt könsbyte?

Finns folk som sitter på livstid. Tomas Quick, Mattias Flink t.ex. Men iom dom är i liv än kanske det är för tidigt och säga att de kommer avtjäna livstid.. :)

Tomas Qvick sitter inte på livstid. Han är dömd till rättspsykiatrisk vård med särskilld utskrivningsprövning.

Det är dock i hans fall att jämföra med en "riktig" livstidsdom.

Han har själv förlikat sig med tanken, och accepterat att han aldrig någonsin kommer att bli utskriven, utom möjligen, -för att använda hans egna ord, då han blivit så gammal och skröplig att han inte utgör ett hot för någon.

Last edited:
Jag tror inte riktigt du har klart för dig vad ett s.k livstidsstraff (straff på obegränsad tid) innebär i Sverige? Jag menar verkligen att om du döms för mord i Sverige har du en potentiell chans att få sitta i fängelse, livet ut.
Livstidstraff är inte livstid ens (tidsbegränsning kan ansökas hos domstol. Justering skedde av detta får nått år sen.)
Den som har suttit längst är Leif Axmyr, vilket mördade Allan Larssons styvson. Skulle inte bli förvånad ifall han kommer att släppas inom nån närtid.

- Dödstraff är en hämndaktion. Ska samhället hämnas åt offrets vägnar?
(inte för min skull iaf)

Livstidstraff(vård!) är det idag det värsta vi kan dela ut.
För dessa som blir dömda för detta och andra grövre brottsrubriceringar så är jag för nån form av gulag.

Genom hårt plågsamt arbete skall ont fördrivas.:mad:

Last edited:
Det ÄR en svår fråga. Bara för att personen varit sjuk och sen blivit frisk/friskare så kvarstår ju faktum. Den kroppen har begått en viss handling med mer eller mindre välfungerande tankeverksamhet.

Finns det någon i Sverige som kommit ut mer än 30 år senare? Gränsen går väl i allmänhet vid 25 år tror jag.

Sen hör du väl hur fel det låter med att bli dömd till livstid och sen ha en potientiell chans att få sitta livet ut. Livstid ska ju vara just livstid och inget annat.

Leif Axmyr har väl passerat 25 år vid det här laget?

Han dömdes till livstids fängelse 1982, och har fått avslag på tolv nådeansökningar.

Jag är av den åsikten att ingen människa föds ond, inte god heller för den delen. En människa föds som ett blankt papper och formas konstant av sin omgivning.

Du har rätt. -Och fel.

http://www.genteknik.nu/index.asp?id=611 -Intressant läsning! :tummenupp

Hur många här känner en mycket grov brottsling, exempelvis en mördare, våldtäktsman eller något annat det förespråkas dödsstraff för?

-Jag.

Last edited:
Intressant, men kanske mest ohyggligt skrämmande i mina ögon att 40% procent av sporthojsanvändarna skulle kunna tänka sig att införa dödsstraff i Sverige.

Det finns få saker som upprör mig så mycket som detta statliga övergrepp. Mord kan aldrig botas med mord. Hämnd är en äcklig egenskap som för ett hållbart samhälle icke bör bejakas.

/perris

Du tycker alltså att det är OK att bryta mot mänskliga rättigheter och att oskyldiga får sätta livet till när man ska ta livet av brottslingar. :banana

Är det OK att sätta oskyldiga i fängelse i 25 år då?

Klart det inte är ok att döda oskyldiga, det får ju såklart vara i fall där bevisen är solklara

Så om någon dödar din fru skulle inte du dra i spaken?

Last edited:
Varför skulle det inte kunna vara försvarbart att döda någon i teorin? Att ta livet av någon i en nödsituation för att rädda någon oskyldig (skjuta mördaren precis innan han skjuter sitt offer) är väl försvarbart?

Åtminstone enligt svensk lag...
.

Sen har svensk lag något med rätt & fel att göra i ett etikfilosofiskt perspektiv?

Det finns få saker som upprör mig så mycket som detta statliga övergrepp. Mord kan aldrig botas med mord. Hämnd är en äcklig egenskap som för ett hållbart samhälle icke bör bejakas.

Är det bara dödsstraff som upprör? Enligt wikipedia kan olaga frihetsberövande ge upp till 10 års fängelse. Vad tycker du om det?

Själv tycker jag att vi ska skicka alla grova brottslingar till Australien, det gjorde man ju förr. :hihi

Eftersom frågan ställdes i ett filosofiskt perspektiv, bör den således få ett sådant svar.

Jag röstade utan att tänka länge JA i pollen. Delvis genom mitt egna tycke, men även för fler än mig (som förmodligen svarar på fel fråga).

En överväldigande majorotet idag är strikta konsekvensetiker, även om få vill uttrycka det öppet (bevisat enligt tidigare studier - Källa saknas). Ett dödsstraff kan motiveras från flera vinklar;

Samhälleligt, vi skyddar samhället mot personer som bevisligen är farliga för sin omgivning.
Konskvensetiskt, en person som kränker en annan, skall med samma kraft förtas den rätt de förövat offrat.
Emotionellt, offret eller i värsta fall offrets anhöriga kräver, och förtjänar upprättelse. Att förlora någon, kanske på ett grovt och/eller brutalt sätt och se gärningsmannen gå fri är något som skapar ilska och hämndbegär.

Vidare är frågan om dödsstraff verkligen är det värsta tänkbara straff man kan få? Jag tror att de flesta JA-röstare i frågan är eniga om att det bara ska tillämpas då man bortom tvivel kan säkerställa vem den skyldiga är. Samt att brottet kräver en viss kaaraktär för att det ska vara aktuellt (få kräver nog dödsstraff för en fortkörning, iaf borträknat de som bor längs Bulten).

En person som misshandlar, våldtar, förnedrar och i bästa fall (för offret) mördar någon såsom det i vissa fall hänt. Genom barbariska och omänskliga handlingar.. En sådan person mår själv med all största säkerhet inte bra. Kraftig skuld, skam, underlägsenhet och/eller många andra psykiska defekter är alltid inblandade i såna fall. Då ställer jag mig tmäligen övertygad om att det borträknat den skyldiges anhöriga för alla parter är bäst att avsluta dennes liv.

Min femma

Code:

Haha! -Hjärter Dam! :yoparty Finns det fortfarande?!

Madame Kerstin är väl f.ö. en av dom första i landet som genomgick ett regelrätt könsbyte?

Jag tror det, jag har iaf sett människan på Pattan.

Ingen aning :hihi

/J

Nja, våldtagen vete tusan.. Eller kanske ändå, i min ålder har man inte råd att vara petig.. :tuttar

Vet jag väl att du inte vill. :) Men meningen blev så härligt bisarr med det ordvalet så jag kunde inte låta bli.

/J

Last edited:
Ett dödsstraff kan motiveras från flera vinklar;

Samhälleligt, vi skyddar samhället mot personer som bevisligen är farliga för sin omgivning.
Konskvensetiskt, en person som kränker en annan, skall med samma kraft förtas den rätt de förövat offrat.
Emotionellt, offret eller i värsta fall offrets anhöriga kräver, och förtjänar upprättelse. Att förlora någon, kanske på ett grovt och/eller brutalt sätt och se gärningsmannen gå fri är något som skapar ilska och hämndbegär.

Min femma
Filosofi är säkert kul, svåra ord ännu roligare men ibland kan det ju vara bra att kolla fakta från verkligheten också.
Dödsstraff för mord för att minska kriminaliteten är minst sagt ineffektivt. Mord står i Sverige för mindre än 0.01% av brotten, dessutom är mord bland de brott som har lägst återfallsrisk och är aldrig ett debutbrott. Så på vilket sätt skulle då en inlåsning eller avrättning av mördare uppfylla ditt "skyddsperspektiv"? Han har ju redan begått sitt brott. Om du vill uppnå skyddseffekt måste du låsa in på livstid betydligt tidigare i den kriminella karriären men då blir ju problemet att du inte vet vem som kommer att bli mördare.

Dina vackra ord om konsekvensetik för personer som dödar andra gäller den i så fall även på en SH:are som kör ihjäl någon? Vilket pekar på det stora problemet med dödsstraff: Vid vilket brott och under vilka förutsättningar förverkas rätten att leva? :confused:

En annan kul grej är att så fort man pratar mord så dras det alltid fram "om det var ditt barn...". VÄLDIGT få barn mördas och då nästan alltid av en av sina föräldrar, de flesta som mördars är, enligt föreläsning med prof. Gramm vid BRÅ och CVP, missbrukare och/eller kriminella. Så varför får man aldrig höra: "Om det nu var en knarkare i Tensta, som dessutom langar knark, som mördades, skulle du inte tycka synd om offret då?" Det är inte så emotionellt slagkraftigt iofs...:pannkyss
Plus att argumentet om "rättvisa för de drabbade" inte är konsekvensetiskt...

Last edited:
:D Mord är det väl egentligen inte, även om dem flesta av sakerna där får döden att verka som en mer lämplig utväg kanske :näsblod

Jag tycker dock att dem filmerna är bra. Ettan och trean är bäst. Fyran är redan förhandsbokad på discshop :)

trean är bland dom sämre filmerna jag sett. ontopic: jag röstade nej med motivationen att det är dumt med dödsstraff.

Intressant, men kanske mest ohyggligt skrämmande i mina ögon att 40% procent av sporthojsanvändarna skulle kunna tänka sig att införa dödsstraff i Sverige.

/perris

För att du själv inte vill bli drabbad när du ställer till med en massa skit....

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025