Stackars jägarna.....

Jag tycker att både jägare och jaktmotståndare borde ta sig en funderare över hur ni resonerar.

Visst... En jägare måste "skjuta upp" varje år för att få vara med på älgjakten.

Man måste skjuta två gånger på en stillastående pappälg och två gånger på en älg som sakta rör sig i sidled.

Man får dessutom själv säga till när man är klar, och älgen börjar inte röra sig förän första skottet avlossats...

Situationen är totalt avstressad, inga hinder i vägen, bästa möjliga ljusförhållanden, osv.

Att det under dessa omständigheter inte är särskillt svårt att sätta fyra skott inom träffområdet begriper vem som helst.

Det jag däremot INTE begriper är hur gamla farbror Elov, 87 år, som gång på gång misslyckas att träffa denna jävla pappälg tillåts försöka om och om igen, tills han av ren tur får in fyra godkända träffar.

Samme farbror Elov sätts sedan på det bästa passet, -för det har han haft sedan 1961.

När det sedan kommer en älg låter det som en jävla kulspruta när Elov tömmer sitt magasin, och sedan ropar på radion att han skjutit på ett djur, och "troligtvis" träffat...

Att ett jaktlag dessutom sällan kan hålla sams ens under ett möte gör ju inte saken bättre.

Någon tycker si, den andre så, bägge har rätt enligt dom själva, den ene tjurar och vill inte vara med på jakten för att sedan ta en jaktradio och sätta sig i bilen och köra runt och tjuvlyssna på vad som händer i skogarna och sedan fara runt och föra oljud och störa jakten så mycket han kan.

Sedan ska vi inte prata om prestigen... Och millimeterrättvisan...

-Av alla fritidsintressen jag någonsin haft så tar jakten priset!

Majoriteten av jägarkåren beter sig som dagisbarn. Misstänksamhet, avundsjuka, ovilja att förändra saker, och långsinthet är drag som ständigt återkommer.

Och så detta med hundarna... Alla tycker att just deras hund är bäst i världen, och att det självklart är just den som ska användas.

Stackars jaktledaren som dagligen får ihärdigt tjat från tre, fyra jägare som ivrigt påpekar att det nog är dags att prova deras hund snart.

Jag har massor av saker jag skulle kunna ta upp.

Innan vi jägare börjar bete oss som vuxet folk så tänker jag inte ta jakten i försvar.

Och att i ena stunden påstå att jakten är livsnödvändig för att hålla nere betesskador, trafikolyckor osv. bara för att i nästa stund gnälla över dom dumma rovdjuren som tar så mycket älg och rådjur att det nästan inte blir någonting kvar åt oss är bara så jävla patetiekt.

I dom allra flesta viltvårdsområden skjuts det inte ens fullt under ordinarie jakttid. Älgpopulationen har helt enkelt minskat så mycket att man har svårt att skjuta så mycket som man får.

Nej... Jakt är till 99% ett intresse och en livsstil.

Dom enda jägarna som är livsnödvändiga är eftersöksjägarna som kallas in för att spåra och avliva trafikskadat vilt, och dom som jagar i dom delar av landet där det är så gott om vilt att det faktiskt är absolut nödvändigt att jaga ur vilt- och naturvårdssynpunkt.

Till er jaktmotståndare vill jag säga att ni faktiskt måste respektera och acceptera att människor är olika och har olika intressen.

Alla tycker inte att det är en naturupplevelse att ta med sig en säck med järnpinnar och gå ut och dänga ner en plastkula i ett hål arton gånger...

Jakt är bara 0,000000000001% att sikta och skjuta. Det är så oändligt mycket mer.

Det är ett intresse som vårdas året runt, att gå ut och lära känna skog och mark och respektera andra levande varelser oavsett två eller fyra ben, vingar eller tassar är en gåva.

Att röra sig ute i naturen, att hålla efter sly och växtlighet, att placera ut saltstenar, att stödutfodra djuren när vintrarna är som bistrast, att skapa en personlig relation till allt levande, -och att vårda den, det är någonting fantastiskt.

Sluta ge er in i diskussioner som ni inte begriper er på och sluta dömma en hel jägarkår på lösryckta skrönor från "turistjägare" från storstäderna som kommer dragandes med 458 Winchester Magnum, fullt utspökade i senaste kamouflage-ställen med något super-duper-NASA-foder...

Älgjakt är inte att åka turistbuss till passen, dricka punch, och få djuren framskrämda i knät av 200 st. drevkarlar som fått bra betalt för att se till att det sprutar älgar ur buskarna...

Respektera dom som har jakten som livsstil och intresse.

För många är det lika nödvändigt att få komma ut i skogen och jaga älg som det är för många här inne att få köra motorcykel.

Att jämföra ett djurs död och eventuella lidande med en människa är bara löjligt.

Sluta "Disneyfiera" djuren och ge dom mänskliga känslor och attribut.

Ingen älgko sörger sin fjolårskalv...

Dessutom är jägare överlag väldigt, väldigt noga med att djuren ska lida så lite som möjligt.

Alla jägare vet att djuren känner smärta och ångest, och ingen vid sina sinnens fulla bruk undlåter att behandla sitt bytesdjur med värdighet och respekt innan det dödande skottet träffat.

Att diskutera rovdjurspolitiken på internet kan ju bli "intressant"...

Om inte ens jägarna själva kan enas inom laget om det är ok att en varg eller ett lo "försvinner" så lär ju vi inte bli mindre osams på ett anonymt forum.

Min personliga åsikt i rovdjursdebatten är som någon tidigare skrivit att ansvaret måste läggas på respektive länsstyrelse så det kommer ner på lokalnivå.

Att det sitter folk i Stockholm och bestämmer över hur man ska hantera frågan i glesbygd är skrattretande.

Det är som om Sametinget skulle ha ansvaret över att begränsa torskfisket på västkusten.

Alla måste ha rätt att försvara sin egendom, vare sig det är fråga om vargar som tar får, eller björnar som slår sönder bikupor, etc.

Vi måste lära oss att leva sida vid sida med dom stora rovdjuren, men det måste ske på människans villkor och ur lokalbefolkningens synvinkel.

Nu vart det en hel del skrivet här, men jag hoppas i alla fall att någon orkat plöja igenom texten.

Jo... En sak till.

Det finns absolut inget krav på att alla jägare ska ha avlagt Jägarexamen.

Jägarexamen blev obligatoriskt 1 Januari 1985. För dom som ägde jaktvapen innan dess är det fortfarande fritt fram att jaga helt lagligt, utan någon som helst utbildning.

Du svamlar, och det kan vara en bra försvarsmekanism, men i det här fallet tappar du mest bort dig själv.

Ja, skylla på svammel är oxo en bra försvarsmekanism....du tillhör facket 99:or för mig nu. En omdöpt 08:a....inte riktigt hundra.

Ja, skylla på svammel är oxo en bra försvarsmekanism....du tillhör facket 99:or för mig nu. En omdöpt 08:a....inte riktigt hundra.
Du driver mig snart till vansinne vännen, femåringarna på förskolan har mer självkritik än du och är, som grädde på moset, faktiskt mindre barnsliga. De kan resonera sinsemellan om man leder de på rätt spår, men det är verkligen tröstlöst här.

Du driver mig snart till vansinne vännen, femåringarna på förskolan har mer självkritik än du och är, som grädde på moset, faktiskt mindre barnsliga. De kan resonera sinsemellan om man leder de på rätt spår, men det är verkligen tröstlöst här.

Du har aldrig tänkt på att det kan vara du som är inne på fel spår?

Du har aldrig tänkt på att det kan vara du som är inne på fel spår?
Grabben, jag är stockholmare och vi är ofelbara. Sådeså! :fyllisar

Såja, det får räcka för den här gånngen men det var riktigt lajbans måste jag säga. Nästa gång ska jag agitera några göteborgare till att acceptera Tokholm som den överlägsna staden.

Spänn av nu mina bondevänner och hobbymördare. :arsele :pannkyss

Leder någon på rätt spår... du är ju bara för mycket. Jaja...lev du i din lilla tröstlösa värld så ska jag med gott mod gå ut och mörda, slakta och bloddränera alla djur jag ser i sikte till helgen.

Svälj huvet, sälj kropppen och köp ett nytt liv...så kommer du nog att må bättre. :pannkyss

Nu ser ni inte mig i denna tråden mer.

Leder någon på rätt spår... du är ju bara för mycket. Jaja...lev du i din lilla tröstlösa värld så ska jag med gott mod gå ut och mörda, slakta och bloddränera alla djur jag ser i sikte till helgen.

Svälj huvet, sälj kropppen och köp ett nytt liv...så kommer du nog att må bättre. :pannkyss

Nu ser ni inte mig i denna tråden mer.
Don't be so grumpy my lumpy fellow

JKay.se skrev:
Jakt är kul och en avkopplande hobby. Sen att man får skjuta med egna vapen…
Panga, panga, panga det är skiten det! :tummenupp

Last edited:
N.Blomqvist: Mkt bra skrivet, håller med till 100%.

jrh: verkar fått för mig att du inte accepterar andra intressen än de du tycker är acceptabelt för dig...

Dessutom dålig på att argumentera. Jag kan ärligt säga att jag inte är den bästa heller, men man måste kunna ge sig någon gång! ;)

Jag själv håller mig till airsoft, då får jag komma ut i naturen, få lite motion och har chansen att skjuta plastkulor på mina vänner! :) :yoparty

N.Blomqvist: Mkt bra skrivet, håller med till 100%.

jrh: verkar fått för mig att du inte accepterar andra intressen än de du tycker är acceptabelt för dig...

Dessutom dålig på att argumentera. Jag kan ärligt säga att jag inte är den bästa heller, men man måste kunna ge sig någon gång! ;)

Jag själv håller mig till airsoft, då får jag komma ut i naturen, få lite motion och har chansen att skjuta plastkulor på mina vänner! :) :yoparty
Du verkar få för dig väldigt många olika saker, vissa bättre och vissa sämre men så är vi alla. Du har fortfarande inte förklarat hur du lyckas tolka vissa saker men om du exemplifierar varför jag skulle motsätta mig andra personers intressen kan jag erkänna mig överbevisad. Fast du kommer inte lyckas, eftersom jag inte ens har ratat ned jakt som ett intresse, utan endast viss form av jakt, men det har du fortfarande inte kopplat. Det är ingen fara på taket, men jag vill bara uppmärksamma dig på att du inte är helt på banan i det du säger.

Min vinnarskalle är så förbannat tjock så att jag skulle dunka huvudet blodigt mot en vägg om jag stod som vinnare, vilken värdering man lägger i det är väldigt subjektiv och inget vi behöver spinna vidare på här.

Airsoft är.. soft? Lite som kull, fast utan knytnävsslag, kottsvärmar och träpåkar.

No hard feelings mot någon.

Klart mest undehållande tråden på länge:D Keep up the good work:yoparty

:corn

Alltid kul med nykomlingar på SH som ska sticka ut hakan och provocera, speciellt när de gör det på ett så humoristiskt sett :yoparty

jrh for president, vår alldeles egna Bush!

Alltid kul med nykomlingar på SH som ska sticka ut hakan och provocera, speciellt när de gör det på ett så humoristiskt sett :yoparty

jrh for president, vår alldeles egna Bush!
Bidrag till den stundande invasionen av Danmark mottages tacksamt; snacka med Condoleezza om ni har några frågor.

:tuttar

Här nedan ser vi urtypen av jägare, lite lågpannad, med sin obligatoriska fula ylande hund, som stolt ska hålla upp den döda nallen i öronen & visa världen vem som bestämmer! TUFFT!!!

Valvträsks hjälte, onekligen...omnejden är nu åter trygg!

:rofl

Men tjejhåret sabbar lite. :(

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard