Stackars jägarna.....

Lite nyfiken bara, vilka är det som "vet vad de håller på med"?

Exempelvis de som har fullgod syn och hörsel. Inte tycker att det är så spännande att skott brinner så fort det prasslar i buskarna för att de trodde att de såg en älg och så var det något/någon helt annan/annat :skrämd

Trofeér har människan alltid samlat! Sen om det är horn eller pokaler spelar ju ingen roll.
Vad är det som är så vanskligt över oss som jagar? Tro det eller ej men det tillhör för det första en nedärvd sak att jaga. Människan har ALLTID jagat....att man, för det andra, numera kan jaga för nöjes skull sätter bara större och högre krav på jägaren ATT avlägga ett dödande FÖRSTA skott.
Att hålla djurstammar på en lagom nivå ÄR viltvård! Vi skapar BÄTTRE förutsättningar att få fram starka djur genom att skjuta bort klena och sjuka djur. Bara för att man jagar betyder inte det att man skjuter bort ALLT som kommer i ens väg! Jag har OFTA varit ute på jakt och bara suttit och tittat på djuren och struntat i ett skott BARA för att, just då, känns det bäst!
Sen andra dagar har jag fått tömma magasin efter magasin då det KRYLLAT av sjuka djur!
Återigen....ofta är det folk som inte jagat som har sina "åsikter".

Sen dravlet att överlåta jakten till folk som vet vad dem håller på med är ju också ett jefla påhopp. Överlåt då hojåkningen till folk som vet vad dem sysslar med och inte kör på slangen i tid o otid i trafiken! Då bör hojen stanna på banan.
Jakten håller OFTA nollvisionen i NOLL dödade jägare (vare sig det är orsakat av vapen/felskott eller anfall av djur). Kan vi hojåkare stoltsera med det? Nä!

Vlken tur att det är 2007 och att vi människor har lärt oss iallafall något under resans gång även om vi håller på att ta död både på oss själva och allt annat levande utan att blinka.

Jag tror ändå att de flesta är överens om att jakten behövs men man kan utöva den på olika sätt. Att njuta av att posera framför kameran med den man har tagit livet av kommer jag aldrig att förstå. Man är olika helt enkelt.

Last edited:
Det är väl lika naturligt att posera med sitt byte framför kameran som det är att posera med en pokal. Att ha lyckats fälla ett djur med första skottet ÄR en prestation för det är inte lätt! Lixom ingen homing missile man håller i näven.

Det är väl lika naturligt att posera med sitt byte framför kameran som det är att posera med en pokal. Att ha lyckats fälla ett djur med första skottet ÄR en prestation för det är inte lätt! Lixom ingen homing missile man håller i näven.
Snickesnack. Första gången jag hanterade ett handeldvapen sköt jag tillräckligt bra för att bli godkänd på det prov som poliser får göra, utan övning eller förkunskaper. Att det då skulle vara svårare att pricka rätt med de riktmedel som finns på gevär, kalibern och den längre pipan har jag svårt att tro, trots avstånd och vindpåverkan.

Det är inte naturligt att "posera med sitt byte", det hör hemma hos neandertalare. Det är inte heller detsamma som en pokal, en pokal är ett objekt medan ett djur fortfarande var ett levande väsen innan det mördades.

Fast om jag råkade köra över din eventuella hund kanske man skulle knäa bredvid den, ta tag i öronen på det mosade kadavret och lyfta upp huvudet så att du kan se flinet på din älskling en sista gång. Vadå "inte ok"? Det är ju min pokal förfan?!

Disclaimer: Jag är inte vegan. Jag tycker inte att det är fel med jakt vars syfte är rätt, nämligen att balansera viltbeståndet. Du har inte rätt att klaga på min jämförelse då den är precis lika kissig som din.

Sen andra dagar har jag fått tömma magasin efter magasin då det KRYLLAT av sjuka djur!
Återigen....ofta är det folk som inte jagat som har sina "åsikter".
Härligt! Du är alltså djurrikets vittne, domare och bödel med rätt att döda vad du anser vara "sjuka djur". Anledningen till att vi som inte jagar har åsikter är för att ni a) uppenbarligen inte har den självkritiken som behövs för att ransaka er själva, b) är inskränkta puckon och c) inte vet bättre. Någon måste ju ta hand om er.

Last edited:
Men den egentliga huvudfrågan är ju enkel: Är det fel att skjuta björn?
Nej, om du frågar mig. Frågar vi Hönan och glasögonormen så tycker de antagligen att det är fel.
Bra, då har vi rett ut det hela. Gör en enkel poll, ja eller nej på frågan "är det fel att skjuta bamse?"

Snickesnack. Första gången jag hanterade ett handeldvapen sköt jag tillräckligt bra för att bli godkänd på det prov som poliser får göra, utan övning eller förkunskaper. Att det då skulle vara svårare att pricka rätt med de riktmedel som finns på gevär, kalibern och den längre pipan har jag svårt att tro, trots avstånd och vindpåverkan.

Det är inte naturligt att "posera med sitt byte", det hör hemma hos neandertalare. Det är inte heller detsamma som en pokal, en pokal är ett objekt medan ett djur fortfarande var ett levande väsen innan det mördades.

Fast om jag råkade köra över din eventuella hund kanske man skulle knäa bredvid den, ta tag i öronen på det mosade kadavret och lyfta upp huvudet så att du kan se flinet på din älskling en sista gång. Vadå "inte ok"? Det är ju min pokal förfan?!

Disclaimer: Jag är inte vegan. Jag tycker inte att det är fel med jakt vars syfte är rätt, nämligen att balansera viltbeståndet. Du har inte rätt att klaga på min jämförelse då den är precis lika kissig som din.

Min jämförelse var inte "kissig" men det märks att du har ett uppenbart agg till jägare och jakt oavsett vad du påstår.

Ett skjutprov på X antal skott, på bana, känt avstånd (25 och 50 meter), ingen sidvind att tala om är ju en lysande jämförelse med ett skott avlossat på okänt men dock bedömt avstånd som har försiggått av ett antal minuters smygande i vegetationen, sidvind, uppförs- eller nerförslut, motljus, skymmning, puls och kanske en situation som kräver ett snabbt beslut om skott eller inte.

Så du kan ta ditt snickesnack och tänka om. :näsblod

Härligt! Du är alltså djurrikets vittne, domare och bödel med rätt att döda vad du anser vara "sjuka djur". Anledningen till att vi som inte jagar har åsikter är för att ni a) uppenbarligen inte har den självkritiken som behövs för att ransaka er själva, b) är inskränkta puckon och c) inte vet bättre. Någon måste ju ta hand om er.

Tack, då vet jag att du anser mig vara ett pucko! Nu kan du sluta disskutera då personpåhopp inte tillhör SHs regler.

Återigen...du jagar inte nä. Är du medveten om att det försigår fortlöpande utbildning för jägare? Vet du om att det krävs jägarbevis för att få jaga? Alltså en jägarutbildning som bland annat handlar om:
1. Djurens sjukdomar. Orsak, synbara symtom, uppkomna skador i samband med sjukdom
2. Populationers inverkan på sig självt i naturen

JA, det går att se OM ett djur är sjukt! JA, det går att se om ett djur har missbildningar! Och JA, det är en jägares skyldighet att avsätta dessa sjuka djur från misär, plågsam död och undernäring!
DET tycker jag är en friskare syn på djurlivet än vad du uppenbarligen har!!

Last edited:
Men den egentliga huvudfrågan är ju enkel: Är det fel att skjuta björn?
Nej, om du frågar mig. Frågar vi Hönan och glasögonormen så tycker de antagligen att det är fel.
Bra, då har vi rett ut det hela. Gör en enkel poll, ja eller nej på frågan "är det fel att skjuta bamse?"
Satan vad tråkig man kan vara då, gå och lek med dammtussar istället.

Min jämförelse var inte "kissig" men det märks att du har ett uppenbart agg till jägare och jakt oavsett vad du påstår.

Ett skjutprov på X antal skott, på bana, känt avstånd (25 och 50 meter), ingen sidvind att tala om är ju en lysande jämförelse med ett skott avlossat på okänt men dock bedömt avstånd som har försiggått av ett antal minuters smygande i vegetationen, sidvind, uppförs- eller nerförslut, motljus, skymmning, puls och kanske en situation som kräver ett snabbt beslut om skott eller inte.
Om du inte förstår att din jämförelse var katastrofalt obra så bevisar du bara att jag hade rätt med mina a, b och c punkter. Kul!

Fortsätter vi lite till så borde du ha förstått att jag varken påstod eller menade att pistolskjutande på bana skulle vara detsamma som gevärsskjutning vid jakt, utan att det omöjligt kan vara så svårt som du vill tro att det är. Punkt a, b och c återigen. Kul x2!

Du "märker" också saker hos mig som inte ens jag känner till, och det måste ju ge en kul x3 gradering på hela den här diskussionen. Helfestligt!

Kul att kunna roa någon i landet. Hoppas du har skrattat med.

EDIT: Så nu ska man förutsättas förstå annat än det du säjer? Jag "borde" förstått att din jämförelse mellan banan och skogen inte var riktigt menat? Skriv det inte som att du menar det då!
Har du jagat i skog med vapen och fått känna på det? Nä! Sluta då prata om saker du inte har kunskap om. JA, jag har skjutit guldprov för pistol så jag vet i alla fall vad jag pratar om....det är inte bara gissningar.

Last edited:
jrh: Vad fan dillar du om? :va

Nej jag jagar inte, men min far gör det. Hälften lär ju tro att jaga är samma sak som att meta aborre. Så fort du kommer in i skogen så får varje medlem i jaktlaget ett flertal älgar var. Sanningen är, så är det inte. Därför ser jag det inte som något konstigt att man är stolt över det djur man fällt då.

Hur många är det som fiskar här? Jag gör då och då. När jag då får en fin fångst så är jag jävligt stolt över den och tar mer än gärna en fin bild!

Men fisket är näsan alltid Catch & Release, iaf när jag fiskar gädda...

Nej jag jagar inte, men min far gör det. Hälften lär ju tro att jaga är samma sak som att meta aborre. Så fort du kommer in i skogen så får varje medlem i jaktlaget ett flertal älgar var. Sanningen är, så är det inte. Därför ser jag det inte som något konstigt att man är stolt över det djur man fällt då.

Hur många är det som fiskar här? Jag gör då och då. När jag då får en fin fångst så är jag jävligt stolt över den och tar mer än gärna en fin bild!

:tummenupp

Tycker faktiskt att Catch & release är ett djävla påfund!
Respektlöst mot fisken att utsätta den för skadan och stressen om man inte tänker äta upp den.
Stämmer inte med min etik.
Ja, jag menar allvar.
Ja, jag jagar.
Nej, det är inget stort problem.

Kul att kunna roa någon i landet. Hoppas du har skrattat med.

EDIT: Så nu ska man förutsättas förstå annat än det du säjer? Jag "borde" förstått att din jämförelse mellan banan och skogen inte var riktigt menat? Skriv det inte som att du menar det då!
Har du jagat i skog med vapen och fått känna på det? Nä! Sluta då prata om saker du inte har kunskap om. JA, jag har skjutit guldprov för pistol så jag vet i alla fall vad jag pratar om....det är inte bara gissningar.
Du svamlar, och det kan vara en bra försvarsmekanism, men i det här fallet tappar du mest bort dig själv.

Det vore förmodligen bättre om du läste hela tråden, försöker att sätta dig in i diskussionen och sedan kommer med någonting av värde istället för att ramla in med arslet först och peka ut det uppenbara.

Catch&Release? Troféfiske? Neandertalare som sagt.. Håller med Skrotnisse i den frågan.

Men hey! Nu är ni åtminstone två st som kan hålla varandra om ryggen, och båda bor på vischan. Vilket sammanträffande :gnissla

Igår eller i förrgår var det en ny björn som gick till attack, denna gången utan att någon blev skadad som tur är. Denna gången var det INTE jägare som var ute i skogen, så även vanligt folk som plockar bär blir attackerade. Dom hade inte heller med sig någon hund som retade upp björnen så att den gick till attack.
Kanske vi kan avskriva det att det bara är pangande jägare som ligger risigt till i skogen då?

Igår eller i förrgår var det en ny björn som gick till attack, denna gången utan att någon blev skadad som tur är. Denna gången var det INTE jägare som var ute i skogen, så även vanligt folk som plockar bär blir attackerade. Dom hade inte heller med sig någon hund som retade upp björnen så att den gick till attack.
Kanske vi kan avskriva det att det bara är pangande jägare som ligger risigt till i skogen då?
Det finns korskopplade människor och det finns korskopplade djur.
Betänk hur många människor som befinner sig i skog och mark så är risken obetydlig att råka illa ut.Betänk oxå att människan genom skövling av skog och mark berövar deras jaktmarker.Hunger kan driva en varelse till onormalt beteende.
Det är ytterst få om ngt djur som attackerar för nöjjets skull.

Det är klart att det är hemskt att bli attakerad av en björn men det får man ju leva med. Jag har själv jägarexamen även om Jag inte jagas specielt mycket men Jag anser att det är något man själv ger sig in i med kända förutsättningar och risker. Man kan åka på däng av en brjörn eller en älg. Med dessa djur skiljer sig inte från andra bortsett att de råkar ha korsat ens väg och bör därför inte skjutas.

Jag blir faktiskt förbannad när Jag läser det. Vill man inte bli björnattakerad gör man bäst i att inte vandra i dessa skogar. Det är inte mycket vi svenskar ska akta oss för så vi ska inte gnälla.

Ah jag satt och undrade hur jag skulle formulera mig och så tog du orden rakt ur mitt huvud och skrev dom.
Precis samma tankar fick jag när det var en jägare som bölade i Aftonhoran eller Expressen för en älg hade bråkat med honom och hans bössa hade smällt.
Inget att tjaffsa i tidningen om. Ger man sig in i leken får man leken tåla!

Rent krasst skulle man ju kunna jämföra det med att så fort någon kör ihjäl sig på hoj...då ska man lyncha mchandlaren som har sålt mc:n till vederbörande. Eller typ om en person ger sig ut och går på motorvägen och blir påkörd...ja då slår vi ihjäl föraren.

Visst, att bo i björntäta områden är kanske obehagligt. Men det är väl inte björnarna som ska få stryka på foten bara för att just dom har valt att bo just där. Om det är djur som söker sig onaturligt till människor är det en annan sak.

OCH så ska rovdjurspolitiken INTE skötas av kostymnissar som sitter vid sina skrivbord i Sthlm. Den ska skötas på länsnivå anpassat efter vad som är förhållandena just där.

//M

Eller om ngn/några av arten homo Sapiens dödar/anfaller ngn så skall vi kanske se till o utrota alla? (nu är vi väll kanske på god väg o lyckas me det iofs men men.)
Och som du säger så är det en annan sak om en individ söker sig till oss o börjar ha oss som villebråd så får måste man ju givetvis göra ngt åt det.
Men att pöbeln står o skriker "Kill em all" e ren idioti. Det som verkar ha varit problemet har ju med bär året har varit kass så dom får bete sig väldigt annorlunda och vem fan gör inte det i svällt? Kolla bara på dom där sjömännen som börja käka upp polarna efter en viss tids sjönöd.

//J

Det finns korskopplade människor och det finns korskopplade djur.
Betänk hur många människor som befinner sig i skog och mark så är risken obetydlig att råka illa ut.Betänk oxå att människan genom skövling av skog och mark berövar deras jaktmarker.Hunger kan driva en varelse till onormalt beteende.
Det är ytterst få om ngt djur som attackerar för nöjjets skull.

Nja, det beror på vilket område man talar om.
Om vi håller oss i Sverige (plus gränslandet mot Norge och Finland) så är det inte många människor per kvadratkilometer i skogen.
Man får gärna det motsatta intrycket om man är van vid svampskogarna i södra Sverige.
Det är en väldigt liten del av skogsbeståndet.
Trots det vet jag områden i hemskogen (Småland) där det antaglien inte syns en människa varje år...
I de välbesökta skogarna är det sällan något vidare rovviltbestånd. Förutom räv och Mård.
Lo, björn och varg trivs inte bland folk.
Normalt sett.
Men:
En oerhört viktig del av alla varelsers liv är att skaffa föda.
Människor producerar lättåtkomlig föda, främst i form av sopor.

Detta lockar rovvilt till bebyggelsen.

Alla är beredda att försvara en resurs.

Med detta i åtanke är det konstigt att det inte är fler incidenter än det är.
Enda hindret är viltets respekt för människan.
Denna respekt skapas och upprätthålls genom avel.
Denna avel åstadkoms genom jakt!
Enkelt uttryckt så är det så att de björnar eller vargar som går att skjuta är de som skall sållas bort.
Precis som i älgjakten skall man sträva efter att skjuta ut dominanta hanar först.
Detta för att släppa fram nya alfadjur och därmed hålla nere inaveln.
Personligen tycker jag att man haft för bråttom att bygga upp vargstammen.
Viss jakt skulle tillåtas direkt när man hade en livskraftig stam.
Detta för att forma vilken typ av djur man önskar.

Angående storstadsbor som blöder för viltet: Hjälpt någon uteliggare i dag?

Nja, det beror på vilket område man talar om.
Om vi håller oss i Sverige (plus gränslandet mot Norge och Finland) så är det inte många människor per kvadratkilometer i skogen.
Man får gärna det motsatta intrycket om man är van vid svampskogarna i södra Sverige.

Härjedalen har dessutom minst invånare per antal kvadratkilometrar :tummenupp

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...