Varför så många tjocka?

Det myntas gång på gång av överviktiga. "Jag försöker" eller "jag har försökt."

Man försöker inte, man gör!
Precis! Som allt viktigt har Yoda redan sagt det:

"Do or do not... there is no try."

Själv är jag 35 och bestämde mig för några månader sedan för att jag inte ville väga 85 kilo längre, så jag gick ner till 73-74 på kort tid genom att ge fan i att äta. Ett lätt mål mat på kvällen, i övrigt bara frukt under dagen. Ja, man blir hungrig. Det dör man inte av.

Bantning är inte alls svårt, det svåra är att bestämma sig för att banta.

Denis Leary om vikt och motivation:

"I know I'll never have a weight problem, you know why? First morning I wake up and can't see my dick? I STOP EATING!"

Idag när jag skulle käka min dagliga dos av mcdonkan så såg jag det som jag blir förbannad av. En barnfamilj med 3ungar tanten var smällfet åh gissa resten av familjen var lika feta nu pratar jag inte om 10kilo som ni gnäller om (som råttan :D) Utan dubbelhakor och så.
Kan man inte bli dömd för barnmisshandel av och gödsla barnen till dess förbannelse?
Hade god lust att gå fram och skälla ut tanten vars jobb är att stå vid spisen och laga bra mat.
Sen gissa Teo de tog inte bort sina rester som skulle kunna fylla ett långbord.

Jag kämpar ständigt mot övervikt. Min trivselvikt är runt 88, vilket jag brukar uppnå om våren. Men så här års brukar jag, liksom nu, ligga på 93. Men jag kan uppriktigt säga att efter ett 40-årigt liv så är det mina omfångsrika vänner som roat mig mest. Vackra slanka killar är sällan roliga. Med ett fördelaktigt yttre har man sällan behövt vara amusant. Vi tjockisar har däremot fått anstränga oss för att bli nupna i kinden. Har ngn sett en vacker komiker?

http://www.youtube.com/watch?v=ATub40Npxik

/J

Jag kämpar ständigt mot övervikt. Min trivselvikt är runt 88, vilket jag brukar uppnå om våren. Men så här års brukar jag, liksom nu, ligga på 93. Men jag kan uppriktigt säga att efter ett 40-årigt liv så är det mina omfångsrika vänner som roat mig mest. Vackra slanka killar är sällan roliga. Med ett fördelaktigt yttre har man sällan behövt vara amusant. Vi tjockisar har däremot fått anstränga oss för att bli nupna i kinden. Har ngn sett en vacker komiker?

http://www.youtube.com/watch?v=ATub40Npxik

/J

Tjockisen på videon försöker ju tom äta upp plektrumet i mitten på låten!

Åt naturligtvis som en kebabmissbrukande häst utan att gå upp ett hekto överflödigt fett.
Sedan började kroppen säga upp sig.
Inte lätt att bryta sina matvanor när ens inre bild av sig själv är en mager slitvarg!
Nu lyckades jag bromsa rätt ordentligt och anser mig inte överviktig (82 kg på 178cm), men det var inte lätt!
Vikt och längdförhållandet var det samma tidigare, men tyngdpunkten har sjunkt...
Betänk att man inte behöver vara i dålig form bara för att man är överviktig.
Känner många med kulmage och extremt god kondition!
Själv är jag tvärt om och skäms lite för det.

Precis man skall betänka att även om du inte blir fet av att stoppa i dig skräpmat så tar kroppen precis lika mycket skada som hos feta personer. Dina kranskärl/lever ogillar att bada i fett precis lika mycket som hos 180kg Venezulan och underviktige Elof får också diabetes av att hälla i sig massor av cola framför datorn även om han är jättesmal.

Precis man skall betänka att även om du inte blir fet av att stoppa i dig skräpmat så tar kroppen precis lika mycket skada som hos feta personer. Dina kranskärl/lever ogillar att bada i fett precis lika mycket som hos 180kg Venezulan och underviktige Elof får också diabetes av att hälla i sig massor av cola framför datorn även om han är jättesmal.

Ja men vi feta människor är mycket sämre människor ändå. Folk måste ju titta på oss för helvete! :mad:

Bortsett från att det i de flesta fall kan hjälpa att äta mindre så tror jag det beror på:

HFCS - High Fructose Corn Syrup (sorry, vet inte vad det heter på svenska...)
Billigt sötningsmedel som finns överallt numera. Introducerades, om jag inte minns fel, på 70-talet, vilket kan förklara ökningen av överviktiga sedan dess. HFCS, som finns i tex läsk och godis, hämmar mättnadskänslan och "tillåter" kroppen att äta mer. Läs mer Här.

Koncentrationen av saturated och transsaturated (mättade och fleromättade?) fetter i dagens halvfabrikat och snabbmat. USA är faktiskt bättre när det gäller att deklarera vad maten innehåller, men det gör det bara aningen enklare att undvika det "dåliga" fettet. Informationen om näringsinnehållet i produkter som säljs i Sverige är faktiskt riktigt dåligt jämförelsevis och jag är förvånad att det är så stor skillnad. Kan iofs bero på att övervikt inte anses som ett lika stort problem i den regionen.
Jämför tex McDonalds hemsidor. Deras amerikanska hemsida är det lätt att hitta informationen på, men den svenska fattade jag inte ens och gav upp.

Exempel (USA)
Big Mac, stor pommes, stor läsk:
1420 calories
59 grams of fat
16 grams are saturated
9.5 grams are transsaturated

Ibalnd undrar jag hur de får in allt fett i maten. Grilla egna burgare och fettinnehållet är inte ens en tredjedel av det där. Läsken är dessutom full av HFCS... :gnissla

Problemet är att även mat många tror är nyttig är fulla av "dåliga" fetter. Sallad är ju nyttigt, men dressingen som häls på är rena smörsåsen.

vad man ska tänka på är att man inte blir så tjock av fettet som av kolhydrtaerna. kolhydraterna i tillexempel pastan, potatisen och riset är inget annat än långa sockerkedjor som i magen sönderdelas till vanligt socker vilket är i stort sett ren energi för vår kropp. problemet är bara att den energi som vi efter ett intag av kolhydrater som inte använder omvandlas till fett i våra reserver runtom i kroppen för att kunna användas senare, det vill säga man blir tjock. fett får du bara stroke av:)

Last edited:
vad man ska tänka på är att man inte blir så tjock av fettet som av kolhydrtaerna. kolhydraterna i tillexempel pastan, potatisen och riset är inget annat än långa sockerkedjor som i magen sönderdelas till vanligt socker vilket är i stort sett ren energi för vår kropp. problemet är bara att den energi som vi efter ett intag av kolhydrater som inte använder omvandlas till fett i våra reserver runtom i kroppen för att kunna användas senare, det vill säga man blir tjock. fett får du bara stroke av:)

NJJJA.......

Mantrat om kolhydraters stora inverkan på vikten och GI dieter är aningen överskattat och dogmatiserat, verkligheten ser lite annorlunda ut....

Att kombinera snabba kolhydrater med fett är däremot riktigt illa ur fettinlagringsynpunkt så att dricka Cola till BigMac är ung så illa det kan bli.

Sen får man inte stroke av att vara fet utan snarare hjärtproblem...

Precis! Som allt viktigt har Yoda redan sagt det:

"Do or do not... there is no try."

Själv är jag 35 och bestämde mig för några månader sedan för att jag inte ville väga 85 kilo längre, så jag gick ner till 73-74 på kort tid genom att ge fan i att äta. Ett lätt mål mat på kvällen, i övrigt bara frukt under dagen. Ja, man blir hungrig. Det dör man inte av.

Bantning är inte alls svårt, det svåra är att bestämma sig för att banta.

Denis Leary om vikt och motivation:

"I know I'll never have a weight problem, you know why? First morning I wake up and can't see my dick? I STOP EATING!"

Skillnaden mellan de som vill gå ner i vikt och de som faktiskt går ner i vikt är enbart inställningen. Inte situationen. Antingen kan man sitta och mumsa dammsugare till kaffet och hitta på undanflykter såsom "jag har barn" eller "jag jobbar mycket", eller så kan man gå ner i vikt.
Det har som bekant gjorts tidigare och görs av folk varje dag som sitter i samma sits. Titta bara på "Du blir vad du äter". De flesta skyller sin överviktpå att de jobbar mycket, har inte tid, blablabla och blablabla.
Men se, de kunde visst ändå. Märkligt :va

Och komma och säga att jag hade det lättare för att jag är ung.
Vad vet ni om det? Hade jag det lätt? -Nej, det hade jag inte.
Följande var jag beroende av vid 16 års ålder, per dag.
-Hälsovådliga mängder socker i form av godis, läsk och glass.
-Fet mat i mängder.
-Koffein á minimum 3 burkar JOLT-cola.
-Dubbel vuxendos värktabletter av två olika sorter, varav ena receptbelagd. Detta för magen och huvudet, som båda gjorde revolt över vad jag åt.

En dag vaknade jag och insåg vart jag var på väg, och att det inte kunde fortsätta, och slutade då med allt på en gång från och med den dagen.
Slutade äta över huvud taget. Kunde bli en tallrik gröt eller en knäckebrödsmacka utan pålägg. Per dag, alltså.
Hur reagerade kroppen?
-Skälvningar.
-Svettningar.
-Okontrollerbar vrede.
-Magkramper.
-Utmattning.
-Uppkastningar.
-Förblindande, bultande migrän.

..Och höll på så för att sedan blekna och ge sig. Minns inte hur lång tid det tog, men det tog i varje fall fyra månader att tappa 20 kg, och 2 månader för att tappa de sista 5. Märk väl då att 25 kg var 33% av min tidigare vikt.
Jag lade nästan in mig frivilligt för begynnande anorexia då varje måltid följdes av mindre tortyr i form av sjukligt illamående och en kamp för att hålla kvar maten i magen. Nu gjorde jag förvisso helt fel i mina metoder, men det ska nämnas att det var en mycket mörk period i mitt liv, både innan och under.

Poängen:
1. Alla kan gå ner i vikt. Flertalet på detta forum har tappat galet mycket med GI-metoder utan att motionera. Det renderar era ursäkter om för lite tid helt värdelösa. Att byta ut maten man äter till nånting annat är knappast tidsförödande.
Görs det på rätt sätt så är lidandet minimalt. Det är dock aldrig smärtfritt att gå ner. Görs det med "Koncentrationsläger-metoden" jag använde, blir det både jobbigt och farligt.
2. Var inte så snabba att döma andra. Ni vet innerst inne själva att det bara är ett tafatt sätt att skylla ifrån sig för sin egen ovilja.

Last edited:

..Och höll på så för att sedan blekna och ge sig. Minns inte hur lång tid det tog, men det tog i varje fall fyra månader att tappa 20 kg, och 2 månader för att tappa de sista 5. Märk väl då att 25 kg var 33% av min tidigare vikt.

alltså nu är det kanske jag som är mer än lite borta och läser fel, men du menar alltså att du tvingade dig själv att gå ner från 75kg till 50kg :va

faktiskt.. palla äta sunt liksom--
lr asså, funkar ju typ å doppa banan i choklad,
alltså både banan å "kuk" , å sen sperman är ju iofs nyttig,
då blir de som nyttig vid choklad, typ? lr?

faktiskt.. palla äta sunt liksom--
lr asså, funkar ju typ å doppa banan i choklad,
alltså både banan å "kuk" , å sen sperman är ju iofs nyttig,
då blir de som nyttig vid choklad, typ? lr?

mitt ex sa att man kunde känna på smaken av spärman vad man ätit på dagen.

tänker inte prova nej..

fan, bara käka choklad då, hoppas de sitter i länge,
då e d ju bara suga å suga om o om igen,
både mjölk å chokladsmak på samma gång.
släcker törst å sötsug.. me like

fan, bara käka choklad då, hoppas de sitter i länge,
då e d ju bara suga å suga om o om igen,
både mjölk å chokladsmak på samma gång.
släcker törst å sötsug.. me like

men de liknar nog mest milkshake?? om inte annat så är de lätt fixat, springa runt huset 3 varv så är pungen tillräkligt omskakad för en milkshake..

jo men precis..
lr åka bakhjulet lr något kanske också kan funka??
om man inte vill ha den lika skakad liksom...

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back