Honda CBR900RR Fireblade-tråden.

Hur kör du dina mil?
Själv kör jag ganska hårt, har fått i svar av meken att alla hojar drar lite om man envisas med att dra ur den på växlarna.

varvstoppet används flitigt ;)

nä men gasar gör man MYCKET,, drar ofta ur på alla växlarna när man drar på.
 
Om den har slirat mycket på kopplingen är den nog i behov av en ny.
Om kopplingen börjar att slira efter att man pytsat i en annan olja, så betyder nog bara det att kopplingen är ganska sliten.
Men du kan öka fjäderförspänningen på kopplings skruvarna(nödlösning vid slirande koppling), då borde du i allafall klara gotland ring. Det gör du enklast med brickor. Om du har mycket tid över kan du också "rugga upp" ytorna på alla stållameller med en slipduk, då ökar du friktionen mellan lamellerna och därmed slirar den mindre. Obs, dessa förslag är nödlösningar, du bör nog byta koppling senare.



Är det någon speciell årsmodell på sp1an?

Man tackar för tipsen, ska till verkstan med den på tisdag för ett nödoljebyte.Tillbaka med MOTUL i burken, om den fortfarande bråkar har jag ju redan svaret.Meken får nog justera in kopplingen som du sa och senare byta.Ågaren innan kanske har wheeeelat som en dåre eller reglerat farten med kopplingen.:tummenupp
 
Man tackar för tipsen, ska till verkstan med den på tisdag för ett nödoljebyte.

Byta motorolja på verksta verkar bara omständigt, det klarar du garanterat själv:)
Småfixet med kopplingen är också busenkelt när du redan tömt hojen på olja.
 
Byta motorolja på verksta verkar bara omständigt, det klarar du garanterat själv:)
Småfixet med kopplingen är också busenkelt när du redan tömt hojen på olja.

Jo jag vet, men killen är en polare och gör det gratis.
Dessutom skall han kolla på styrlagret så det är ok.Han kommer senare att få byta kopplingen åt mig.Jag har bytt olja förr och vet hur jag gör.:tuttar
Men tack iallafall.
 
Fixat!

Motul 300V 5-40 + nytt filter = end of problems.
Hojen känns rappare och är lättare att växla, kopplingen har slutat att slira.:D
 
Är det någon som har en DB-killer att lånaut eller sälja? Ska nämligen till Anderstorp och köra på lördag och vet inte om jag klarar db gränsen på 95db.

#FIXAT!
Ringde till Claessons i Bromölla och de hade orginal DB-killer för 198:- så jag åkte dit igår och köpte ett:tummenupp . Så nu får jag bara hoppas på att jag klarar dB-gränsen:gnissla
 
Last edited:
Efter ett par timmar har man nu harvat igenom hela tråden, en del matnyttigt och framförallt länkar till andra trådar för ännu fler timmars läsning är resultatet :D

Har planer på att dra iväg och kolla på en lagd -98 till veckan om det vill sig väl. Skrapad plast, böjda växelstag och bucklor i kylaren är en världslig sak. Men hur mycket behöver jag oroa mig för att motorn råkat ut för oljesvält vid slangning?

Enligt Dr. Bike tar 3:ans vevlager stryk, är det nåt som kommer smygande så jag riskerar stå där om 2 veckor utan hoj eller rasar det tämligen omgående när det händer? Hojen har ungefär 4500 mil på nacken och tanken var att den skulle hålla lika mycket till utan större åtgärder från min sida :rolleyes:

Har även sett att det byts relativt mycket bromsskivor mellan 4-5000 mil, slits de hårt pga hjuldimensionen eller bromsar Bladeförare mer än genomsnittet? :tungan

Edit:
En fråga till, vad betalar folk i försäkring som har ungefär mina förutsättningar?
37 år, kört i snart 20 år och bor på ort med ca 60000 invånare (landet). Hel/halv/trafik? Skicka gärna PM så slipper ni spamma tråden...
 
Last edited:
Snabbfråga åt min polare som kör 929-00.
Han åkte i helgen och hojen bara dog.
Det puffade konstigt om motorn och det kom ett konstigt metalliskt klonkande ljud emmellanåt.
Det visade sig vara tändstiftet som LOSSNAT.
Han försökte i ca 2 timmar att få tillbaka det (det vänstra) utan att lyckas.
Vi misstänker att det finns nada gäng i toppen kvar eftersom stiftet inte vill dra.Nån som varit med om samma sak?
Hur löste ni det?
Polarn är ju inte lite låg nu då han bara hann äga cykeln i ca 1 vecka.
Han bor i Stockholm btw.
 
Snabbfråga åt min polare som kör 929-00.
Han åkte i helgen och hojen bara dog.
Det puffade konstigt om motorn och det kom ett konstigt metalliskt klonkande ljud emmellanåt.
Det visade sig vara tändstiftet som LOSSNAT.
Han försökte i ca 2 timmar att få tillbaka det (det vänstra) utan att lyckas.
Vi misstänker att det finns nada gäng i toppen kvar eftersom stiftet inte vill dra.Nån som varit med om samma sak?
Hur löste ni det?
Polarn är ju inte lite låg nu då han bara hann äga cykeln i ca 1 vecka.
Han bor i Stockholm btw.

ta av toppen, borra upp hålet och sätt i en helicoil eller hur det stavas,.
 
Har sneglat lite på CBR954RR. Vad är det för skillnader på -02an och -03an? Och finns den grymma färgsättningen vit/mörkblå/svart bara på -02an?
 
Jag är en nybliven fireblade 98 ägare och jag måste bara fråga om en sak.
Jag har kört yamaha R1-98 och 01 förut och i jämförelse med den så känns ju hondan som en moped i direkt jämförelse. Nu är hondan helt orginal men det var R1an också!
Den drar hyfsat upp till 5000rpm sedan inträder en svacka som verkar vara kvar till regulatorn slår i(lite lätt överdrivet).
Brickorna är borta och ostrypt box. Den har gått drygt 2000 mil, så den är i kanonskick. Är det någon annan som upplever samma sak?
Jag ska tillägga att jag är mycket nöjd med hondan, absolut inget negativt.
Kan man få bort svackan med en öppnare ljuddämpare kanske?

Mvh Niclas
 

Den drar hyfsat upp till 5000rpm sedan inträder en svacka som verkar vara kvar till regulatorn slår i(lite lätt överdrivet).
Boten mot det finns längre tillbaka i tråden, lägg en timme på att ögna igenom den eller kolla i Mekforumet. Finns tips om en hel del bra saker...

Är själv nybliven ägare till en -98 och tydligen är de magert ställda. Lyfta nålar lite och större munstycken ska visst göra susen. Nästa steg är öppnare burk och följande modd av luftburken tillsammans med ännu större munstycken: http://sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2774632
 
Vi har samma färg på hojarna ser jag...
Jag hade inte tänkt bygga om någonting, jag vill ha den orginal, förutom då kanske ett bolt-on då. Men som du skriver så uppfattar jag den som "snålt" ställd! Kanske blir det bättre om man går upp i huvudmunstycke. Men det känns konstigt när den är helt orginal? Honda brukar ju verkligen ha koll på sina maskiner.


Boten mot det finns längre tillbaka i tråden, lägg en timme på att ögna igenom den eller kolla i Mekforumet. Finns tips om en hel del bra saker...

Är själv nybliven ägare till en -98 och tydligen är de magert ställda. Lyfta nålar lite och större munstycken ska visst göra susen. Nästa steg är öppnare burk och följande modd av luftburken tillsammans med ännu större munstycken: http://sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2774632
 
Men som du skriver så uppfattar jag den som "snålt" ställd! Kanske blir det bättre om man går upp i huvudmunstycke. Men det känns konstigt när den är helt orginal? Honda brukar ju verkligen ha koll på sina maskiner.
Korrekt, den går tydligen lite magert på mellangas. Tycker inte det är konstigt alls, det kan vara ett sätt att få ner soppaförbrukningen t ex eller kunna få den genom avgaskontrollen i USA.

Den TRX jag haft är istället fett inställd från Yamaha, så de liksom brorsan TDM850 klarar öppnare filter och slipon i princip utan ombestyckning.

Om jag minns tråden rätt sitter det 115-munstycken standard i Hondan, om du inte byter nåt annat bör du kunna gå upp till 120 eller med slipon 125 och få bättre svar på gasen. Dr. Bike kommer säkert att rätta mig här om jag är ute och cyklar :rolleyes:
 
Det sitter 120 orginal och det är vad som sitter i, men det känns mest när man håller full gas.
Ligger jag på ca3500rpm på en hög växel och håller fullt så drar den fint upp till ca 5000rpm, sedan känns det som om den "tvekar" om man kan uttrycka det på så sätt. Den känns snål, men det låter ju osanolikt, den är ju helt orginal:confused:

Korrekt, den går tydligen lite magert på mellangas. Tycker inte det är konstigt alls, det kan vara ett sätt att få ner soppaförbrukningen t ex eller kunna få den genom avgaskontrollen i USA.

Den TRX jag haft är istället fett inställd från Yamaha, så de liksom brorsan TDM850 klarar öppnare filter och slipon i princip utan ombestyckning.

Om jag minns tråden rätt sitter det 115-munstycken standard i Hondan, om du inte byter nåt annat bör du kunna gå upp till 120 eller med slipon 125 och få bättre svar på gasen. Dr. Bike kommer säkert att rätta mig här om jag är ute och cyklar :rolleyes:
 
Ligger jag på ca3500rpm på en hög växel och håller fullt så drar den fint upp till ca 5000rpm, sedan känns det som om den "tvekar" om man kan uttrycka det på så sätt. Den känns snål, men det låter ju osanolikt, den är ju helt orginal:confused:
Min gör likadant, det händer inget hur man än vrider på rullen där efter 5000 rpm. Något jag tolkar som aningen felaktig bestyckning även om jag hade fel uppgifter om storleken på munstyckena.

Varför det skulle vara så osannolikt bara för att den är originalbestyckad inser jag däremot inte. Många bilar t ex är snålt ställda för att minska utsläppen så det är inget ovanligt.

Oavsett är det ju bara att testa, munstycken kostar inte så mycket och att höja nålarna kostar ännu mindre. Det tänker jag göra :)
 
Jag provade just att montera ditt ett micron bolt-on och resultatet blev ännu värre än innan. Det betyder att du har helt rätt, den får för magert orginal!
Jag ska prova 125 och se vad som händer!

Min gör likadant, det händer inget hur man än vrider på rullen där efter 5000 rpm. Något jag tolkar som aningen felaktig bestyckning även om jag hade fel uppgifter om storleken på munstyckena.

Varför det skulle vara så osannolikt bara för att den är originalbestyckad inser jag däremot inte. Många bilar t ex är snålt ställda för att minska utsläppen så det är inget ovanligt.

Oavsett är det ju bara att testa, munstycken kostar inte så mycket och att höja nålarna kostar ännu mindre. Det tänker jag göra :)
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top