Sporthoj träff vs Custom träff

Det där med hälsningarna låter lite väl mycket "vi och dom". De flesta hälsar, även HD-åkare.

Då är väl Goldwing-åkarna värre. Eller så är det att jag inte ser dem vinka bakom förtält och motorhuv. ;)

Njaaa, njääeee. Dom flesta sport hoj åkare brukade hälsa, men det verkar det vara slut på nu, men, vad vet jag, dom har väl bara tröttnat på mig:).

HD åkare brukar vifta med näven åt mig, och se så skräckinjagande ut som gammla gubbar med grått tomte skägg och jet hjälm bara kan. :D

Fast det där faller fett på att customåkarna som regel klockar fler mil till och från träffarna än vad "sporthojarna" får ihop inklusive bandagar..

Sporthojar står ju mest avställda hela tiden, glidare kör man varje dag om vädret tillåter.

Att hojen klockar fler mil fastbunden på släp som lastas av någon km från festplatsen och körs sista biten räknas inte.
så det argumentet håller inte.

Att hojen klockar fler mil fastbunden på släp som lastas av någon km från festplatsen och körs sista biten räknas inte.
så det argumentet håller inte.

Ja vart har du sett det då?, ser man en hoj på släp så är det på väg till en bandag, inte fan har då jag sett några HD åkare som trailar till träffarna.

Jag räknade mil på hojens egna mätare.

Några enstaka showbyggen trailras nog mellan showerna, men det åker stora gäng harleyåkare häruppifrån på träffar i södra sverige, och tvärtom.

Många av träffarna kräver att hojen körs till träffen, och med den svenska avundsjukans kontroll är det svårt att fuska med det.

Jo, jag visste att du hade en till hoj Jörgen, men varför sälja redan?
Tordes du inte sälja den på hemmaplan?
http://www.blocket.se/vi/12659032.htm?ca=2_s

Aah det är helt rätt. Jag har haft den där harven sedan -04 och bara fått ihop 88 mil. Att äga en skojig Harley och en sån där leder bara till att man inte åker annat än HD. Så det är lika bra att sälja min trinda mongolgris. Den rasar ju i värde med hälften varannat år jag har kvar den i garaget dessutom :gnissla Näe, slank och vridstark twin ska det vara! :hihi

Jo, jag är ganska väl medveten om hur en harley är konstruerad, men titta på en bigtwin så sitter cylindrarna förskjuten i sidled, vilket beror på att alla fyra stötstänger går ihop till kammen, det var påståendet att dom var i linje (vilket fodren förvisso är) jag vände mig emot.

Jag tror inte heller att en harleys gång har speciellt mycket med vevstakarnas konstruktion i storändan att göra utan mer med själva konstruktionen av V vinkeln, dom skulle skaka som en bergborr även om dom hade två paralella stakar på samm tapp.

Man måste definitivt inte vara speciellt kunnig för att förstå sig på en harleymotor, det finns väl ingen enklare och antikare motorkonstruktion i tillverkning i dag?
Däremot en ducati desmo-motor, den förstår inte ens konstruktörerna själva hur f-n den kan fungera...

Stötstänger är ju inte direkt raketvetenskap...

OMG!! Kan det bli tråkigare!!??:huvet

awwww

Jag har Polare som kör hd.
och har varit med någon gång.

*skrattar*

var det en öm tå ?
och viktigare.. spelar det någon roll..

Då tillhör verkligen dina polare undantagen, jag har aldrig varit med om någonting liknande på alla dom träffar jag har varit på.

Näe, det var ingen öm tå, jag kör inte själv Harley, men umgås friskt med såna som gör det.
Men slänger du ur dig ett sånt påstående så får du väl vara beredd att backa upp det också.
Och nej, det spelar faktiskt ingen roll...

awwww

Jag har Polare som kör hd.
och har varit med någon gång.

*skrattar*

var det en öm tå ?
och viktigare.. spelar det någon roll..

Näää det var inte en öm tå, jag har varit på så jäkla många träffar och har många kompisar som bygger hojar och jag vet att det finns inte en enda av dom seriösa som ställer ut sina hojar som trailar sina hojar till utställning.
Dom gånger det förekommer så är det på utställningar som anordnas under vintermånaderna, och det är inte så ofta.
Om det spelar nån roll? Nä! Det är bara tråkit för din polare att han inte lyckats få ihop en driftsäker hoj som han kan åka med mellan träffarna.

Större delen av hoj parkeringen bestod av sporthojar, men vad jag inte kan förstå är när ägarna sätter sig på sina hojar med samma utrustning på sig som killarna som tävlar på banan, pucklar på ryggen och knä puckar osv, kan förstå att dom ser upp till sina idoler och vill klä sig lika dant, men det ser rätt löjligt ut.
Custom-åkarna har ännu löjligare klädsel. Själv har jag alltid undrat varför man ska ha fransar på jackor och styrändar. Ser inte det löjligt ut? Det är bara att inse att allt blir löjligt om man går till det extrema, och det gör bägge lägren sig skyldiga till.

Ja vart har du sett det då?, ser man en hoj på släp så är det på väg till en bandag, inte fan har då jag sett några HD åkare som trailar till träffarna.

Jag räknade mil på hojens egna mätare.

Några enstaka showbyggen trailras nog mellan showerna, men det åker stora gäng harleyåkare häruppifrån på träffar i södra sverige, och tvärtom.

*skrattar*
öm tå ?
det var mestadels ett skämt.. mestadels..

sedan kan man kanske förstå varför banhojar åker på släp.
jag vet inte, men det är väl ganska självklart..

Custom-åkarna har ännu löjligare klädsel. Själv har jag alltid undrat varför man ska ha fransar på jackor och styrändar. Ser inte det löjligt ut? Det är bara att inse att allt blir löjligt om man går till det extrema, och det gör bägge lägren sig skyldiga till.

:tummenupp :fakta
Så är det, allt blir löjeväckande när det blir extremt. Fransar på styrändar är fullt i nivå med pucklar på ryggen.

Är inte alla v-tvinnar kontruerade så, är väl fysiskt omöjligt att göra på något annat sätt, eller har jag fel :va

Men jag vet att det är nått som skiljer på HD, eftersom cylindrarna sitter exakt mitt för varandra, på alla andra twinnar så är dom lite förskjutna i sida. Dock sitter fortfarande vevstakarna på samma tapp.

Jo det är faktiskt det, väldigt många japanska HD-kloner har förskjutna vevtappar. För att kompensera för den assymetriska tändföljd som man annasr får. Resultatet blir lägre vibrationer men ett trist BWM-boxerljud. En sån nipponglidare med ljudligt avgassystem låter för hemskt tycker jag. En "äkta" V-twin har ju som du säger båda stakarna på samma tapp, tex Ducati mfl.
Det som är särpräglande för avgasljudet ur HD-konfigurerade motorer är som många har sagt 45-gradersvinkeln, tvåventilstekniken samt det förhållandevis långa slaget. Min motor är ju med HD-mått rätt "kortslagig" med sitt helt fyrkantiga 102X102mm (4"X4")

Det mest typiska för HD är nog ändå att den är helt rullningslagrad, det gör att motorn är dyrare att bygga men går med lägre friktion. Härav kommer att veven är en sk byggd vev. Som på tvåtaktare. Veven består av två vevskivor med ipressade ramlager- och vevlagertappar. Det är ett produktionstekniskt dyrare sätt att bygga än att använda sig av smidd vev med lagerhalvor. Fördelen med byggd vev är att veven kan renoveras i evighet till skillnad från en smidd vev som ofta får kasseras efter att den slipats till minsta underdimension. Men detta är ju inget som den vanlige nyhojsköparen bryr sig om.

Nackdelen med byggd vev är att det är en större utmaning att få det att hålla ihop när man varvar. det är för att göra det lättare för veven och vinna styrka iom kortare vevtapp och därmed mindre space mellan vevskivorna som HD-har sin lösning med gaffel i ena ändan på ena staken.

Som ett första steg om man vill varva mer och ta ut högre effekt i en HD-motor så får man balansera och rikta upp sin originalvev nogrannare än originaltoleransen. Det är svårt, i Sverige är det Cala som jag nog tror är bäst på detta. Nästa steg är att dessutom ta till vevar eller vevkomponenter från det rika utbud av high-performance-tillverkare som finns till HD, tex S&S eller Jim's. Då är det inga problem. Min motor har föruton S&S-vev även radiella trycklager på varsin sida om veven som stöder vevskivorna i sidled när det börjar att varva. Det är ju lite overkill med den låga effekt jag tar ut nu, men skönt att ha inför framtiden.
Men i en sporster 1200 kan man säkerligen ta ut upp 110 rwhp med originalveven. Mer om den är balanserad ordentligt. Då tål den nog 7500 rpm.

Puh!

/J

Last edited:
*skrattar*
öm tå ?

Tja fast till bandagar för vanliga gathojar?
Visserligen riskerar man ju att klota, men det kunde ju räcka att åka släp hem i såna fall...

Men skit samma, du är säkert välkommen till nästa HDCS träff i din närhet så kan du gå omkring och fråga hur många som har åkt trailer dit.

Den förra jag var på kom det en tjej på en gammal krigarsida ombyggd med fotkoppling, handväxel och en enhjulig släpvagn bakom.
Hon körde dit.

*skrattar*
öm tå ?

Det är väl för fasiken självklart att man inte åker med en banhoj på allmänväg.
BTW jag har inte nån HD om det får dig att tro det, åker japansk och är av den sort som tycker att alla på 2 hjul är lika värda oavsett märke. Varför skilja på vilken hoj man åker på? Det är väl hur man utnyttjar den och vad man trivs med eller hur.

Det är väl för fasiken självklart att man inte åker med en banhoj på allmänväg.
BTW jag har inte nån HD om det får dig att tro det, åker japansk och är av den sort som tycker att alla på 2 hjul är lika värda oavsett märke. Varför skilja på vilken hoj man åker på? Det är väl hur man utnyttjar den och vad man trivs med eller hur.

eeh what ?
jag får anta att du är medveten om att det var GUW jag svarade på som påstog att han bara sett banhojar på släp, och att jag då påpekade att det kanske hade sin lilla förklaring. eller ?

Självklart är det fullständigt skit samma vad man åker på sålänge man gillar det man åker på. vill man åka kromsläde är det väl jättebra att man hittat en sådan man gillar, och vill man åka risbrännare så är väl det lika bra att man hittat en sådan. så på den punkten är vi nog överens.

Visserligen riskerar man ju att klota, men det kunde ju räcka att åka släp hem i såna fall...

Men skit samma, du är säkert välkommen till nästa HDCS träff i din närhet så kan du gå omkring och fråga hur många som har åkt trailer dit.

och du är säkert välkommen på närmsta bana i din närhet så du kan gå omkring och fråga hurmånga och varför de har åkt släp.

Last edited:
Jo, jag är ganska väl medveten om hur en harley är konstruerad, men titta på en bigtwin så sitter cylindrarna förskjuten i sidled, vilket beror på att alla fyra stötstänger går ihop till kammen, det var påståendet att dom var i linje (vilket fodren förvisso är) jag vände mig emot.

Jag tror inte heller att en harleys gång har speciellt mycket med vevstakarnas konstruktion i storändan att göra utan mer med själva konstruktionen av V vinkeln, dom skulle skaka som en bergborr även om dom hade två paralella stakar på samm tapp.

Man måste definitivt inte vara speciellt kunnig för att förstå sig på en harleymotor, det finns väl ingen enklare och antikare motorkonstruktion i tillverkning i dag?
Däremot en ducati desmo-motor, den förstår inte ens konstruktörerna själva hur f-n den kan fungera...

Stötstänger är ju inte direkt raketvetenskap...

Du har alla fel av alla möjliga..

Du får nog gnugga hjärn cellererna en gång till och fundera i fyrtakt på hur en motor fungerar, hur blir det när bägge sitter på samma vevtapp contra två vevtappar.. fundera en stund på den... papper och penna samt en mini räknare är bra hjälp medel....

:tummenupp :fakta
Så är det, allt blir löjeväckande när det blir extremt. Fransar på styrändar är fullt i nivå med pucklar på ryggen.

Kan bara hålla med :tummenupp :D

Last edited:

Tja, eller som jag, inte tycker att det är så smart och trafiksäkert att åka 25 mil till bana på hoj, köra en hel dag i värme på bana, och sen sätta mig på hoj och åka 25 mil hem igen.

Fan så mycket skönare att sitta i en bil med AC på väg hem, speciellt om det regnar floder eller haglar.

Sen är det så jävla tråkigt att köra transportsträcka på motorväg med sporthoj så risken att jag somnar och kör in i ett vajerräcke efter 10 mil är ungefär lika med 100%.

Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back