Sporthoj träff vs Custom träff

long story short, alla andra hoj åkare vinkar inte tillbaka till en vinkande sporthoj.

med andra ord alla hatar oss som pesten, hiv förskylning och canser i pungen.

å just de ,a är onykter..

För det första, vad har det med mitt inlägg angående att en HD inte är en hoj som främst köps av tekniska finsmakare utan snarare av folk som vill köpa sig en livsstil?

För det andra, kanske var det så när farbror var ung, numera tillverkar Triumph sina motorcyklar i en av de modernaste MC-fabrikerna i världen (byggd 2002) och motorcyklarna håller en kvalitet som är helt jämförbar med konkurrenternas. Till skillnad från HD så satsar Triumph på nyskapande och teknisk utveckling, t.ex så kanske fabror har uppmärksammat Triumphs nya 675cc trippelmotor?

vad har fabrikens byggnads datum å göra med en motor konstruktion? :)

Jag startade tråden med funderingar om hur olika vi är som personer, Våra hojar använs som identitets förstärkare typ, Vi har ju olika livsstilar och väljer hoj efter det, Gillar man hårdrock och skaffat sig en stil man trivs med så är det svårt att känna sig "hemma " om man hamnar i en dansbands lokal. Jo jag har kört hoj så många år att självklart har jag provat andra märken och eftersom jag är från början hantverkare så vet jag vilken betydelse rätt verktyg har, så även med hojar, som någon skrev skulle man ha flera olika i garaget så man tar toring hojen på långfärd och buellen till lite buskörning.
Av alla H-D cycklar jag ägt så tycker jag att Sportsten är den kompromis som passar mig bäst, den är ruskigt snabb vid rödljusen, går att köra väldigt aktivt på lansvägen, kursstabil på långfärder, och funkar perfekt som pendlar hoj till jobbet osv. I mitt arbete är jag ibland tvungen att ha på mig kostym och slips, Det känns fruktansvärt konstigt, jag spelar en slags roll som inte är jag med dom kläderna på mig, precis så känner jag kör en annan hoj som inte är min stil. En H-D motor gång är väldigt speciell med sin udda konstuktion med bägge vevstakarna på samma vevtapp, det gör att motorn vibrerar och rister på ett sätt som gör mig lyrisk, Kör man en välbalanserad japs hoj som bara surrar lite lätt och inte har någott botten drag för en du kommer upp i dom varven där H-D slutar känns det menlöst och tråkigt, känslan av att man är ett med hojen kommer inte. Kan fortsätta hur länge som helst..... Kan även berätta som gammal go-kart mekaniker och förare har jag sysslat väldigt mycket med två takts motorer, har en sexväxlad 125a på ca 45 hk, första gången man kör en sådan är en schock upplevelse, gasar man så händer ingeting sen händer ingetin sen drar det i väg så mycket att innan du fattat att du skulle växla tre gånger innan kurvan har du antagligen kört av. när man väl lärt sig hur vridmomentet funkar blir det lite lättare och kan köra fortare i kurvorna en vad en hoj kan komma i närheten av. Dom som kör aktivt byter kolvar efter ca 3-5 timmar annars bokstavligt exploderar motorn. Nu ser jag att det är solsken ute så jag skall ut köra, eventuellt ner till Falken och kolla, för jag tycker faktisk det är kul att kolla banracing, gillar ljudet av duckarna.....

vad har fabrikens byggnads datum å göra med en motor konstruktion? :)
Är inte det rätt självklart? På en modern tillverkningslina kan man dels bygga mer avancerade konstruktioner och dels upprätthålla en hög tillverkningskvalitet.

Är inte det rätt självklart? På en modern tillverkningslina kan man dels bygga mer avancerade konstruktioner och dels upprätthålla en hög tillverkningskvalitet.
För att inte tala om deras moderna metoder!
[YOUTUBE-ID]HKEuzxC4eGc[/YOUTUBE-ID]

Kan även berätta som gammal go-kart mekaniker och förare har jag sysslat väldigt mycket med två takts motorer, har en sexväxlad 125a på ca 45 hk, första gången man kör en sådan är en schock upplevelse, gasar man så händer ingeting sen händer ingetin sen drar det i väg så mycket att innan du fattat att du skulle växla tre gånger innan kurvan har du antagligen kört av. när man väl lärt sig hur vridmomentet funkar blir det lite lättare och kan köra fortare i kurvorna en vad en hoj kan komma i närheten av. Dom som kör aktivt byter kolvar efter ca 3-5 timmar annars bokstavligt exploderar motorn.

Har du hört talas om en racingklass som kallas för 125R..? Motorcyklar med omkring 40, 50 hästar på bakhjulet. Det är lite samma grej fast hojen är roligare att köra. :tummenupp

Folk som kör sporthoj föredrar att Köra hojj.
Istället för att parkera dom o supa skallen av sig.

Sånt kan man göra på krogen + att man får träffa lite flickor som ser ut som folk :tummenupp

Folk som kör sporthoj föredrar att Köra hojj.
Istället för att parkera dom o supa skallen av sig.

Sånt kan man göra på krogen + att man får träffa lite flickor som ser ut som folk :tummenupp

Fast det där faller fett på att customåkarna som regel klockar fler mil till och från träffarna än vad "sporthojarna" får ihop inklusive bandagar..

Sporthojar står ju mest avställda hela tiden, glidare kör man varje dag om vädret tillåter.

För att inte tala om deras moderna metoder!
[YOUTUBE-ID]HKEuzxC4eGc[/YOUTUBE-ID]
Ja du ser, över 200 kg power och möjlighet att tvärstanna framför en liggande person för att plocka dennes grävling, det kan du inte göra med en hoj byggd med gammal teknik :D.

Mycket rolig och intressant tråd att läsa!

Kan säga att ett av mina absolut bästa hojminnen var från i sommras när jag o polarna gled iväg på mc-semester och besökte Sweden rock festival och bodde på mc-campen där!

Gänget mitt såg ut som en riktig zigenarcaravan där jag kom med helkåpa, en polare med en naken Ducce monster, en på en chopper med långgaffel och rejäl apehanger och en polare på en trimmad Nighttrain -00. På campen fanns där sedan alla former av hojar representerade, HD var det såklart en hel del men sedan sträckte det sig från R1 av senaste årsmodell till gamla Indianer och tillbaka till en dansk som kom på en kinamoppe! (Han åkte för övrigt fast för rattfylla första kvällen så snuten hade hans hoj i förvar tills festivalen var över)

ALLA var trevliga mot varandra där, HA killar samt resten.

Det är så det ska vara.

Edit: Kan tillägga att 95% av alla motorcyklar som startades och stod och varvade var av hd-nissar som ville visa hur mycket just deras pipor bullrade.

Last edited:
En H-D motor gång är väldigt speciell med sin udda konstuktion med bägge vevstakarna på samma vevtapp,

Är inte alla v-tvinnar kontruerade så, är väl fysiskt omöjligt att göra på något annat sätt, eller har jag fel :va

Men jag vet att det är nått som skiljer på HD, eftersom cylindrarna sitter exakt mitt för varandra, på alla andra twinnar så är dom lite förskjutna i sida. Dock sitter fortfarande vevstakarna på samma tapp.

apropå nästan inget men ändå..
fick en bra kommentar av en HD åkare när jag dök upp med bygget på mc-dagen..
va faen, syns att du har byggt den för o köra, själv fraktar man bara runt plast. :rolleyes: dock vet jag inte hur mycket plast en hd har :)

Är inte alla v-tvinnar kontruerade så, är väl fysiskt omöjligt att göra på något annat sätt, eller har jag fel :va

Men jag vet att det är nått som skiljer på HD, eftersom cylindrarna sitter exakt mitt för varandra, på alla andra twinnar så är dom lite förskjutna i sida. Dock sitter fortfarande vevstakarna på samma tapp.

Närå, det går att ha stakarna på varsin tapp också.
Harley har cylindrarna förskjutna ungefär en vevstaksbredd dessutom.
Man kan ju snygga till det där genom att ha längre kylfläns på ena sidan, men det är ju inte någon nackdel att den bakre cyllen kikar ut lite på sidan, den brukar gå varmare IAF.

Jörgen tittar snart in och förklarar det där med olika vevtappar på samma vevparti, jag är inte själv allt för duktig på den biten

(EDIT) Från Wikipedia:
Other engines with two cylinders in a V configuration have a small offset between the cylinders in order to allow two separate crank pins, set at whatever angle the engine designer may specify in similar fashion to a straight twin. Although the characteristics of such engines are similar to those of a straight twin rather than a V, they are almost always called V engines. These engines include the Suzuki VX800 and Honda Transalp, which although called V-twins have a two-pin crankshaft, and an offset angle between the two crank throws.

Och en bild på en NSU:
v-twin.jpg

Last edited:
Närå, det går att ha stakarna på varsin tapp också.
Harley har cylindrarna förskjutna ungefär en vevstaksbredd dessutom.
Man kan ju snygga till det där genom att ha längre kylfläns på ena sidan, men det är ju inte någon nackdel att den bakre cyllen kikar ut lite på sidan, den brukar gå varmare IAF.

Jörgen tittar snart in och förklarar det där med olika vevtappar på samma vevparti, jag är inte själv allt för duktig på den biten

(EDIT) Från Wikipedia:
Other engines with two cylinders in a V configuration have a small offset between the cylinders in order to allow two separate crank pins, set at whatever angle the engine designer may specify in similar fashion to a straight twin. Although the characteristics of such engines are similar to those of a straight twin rather than a V, they are almost always called V engines. These engines include the Suzuki VX800 and Honda Transalp, which although called V-twins have a two-pin crankshaft, and an offset angle between the two crank throws.

Och en bild på en NSU:
v-twin.jpg

H-D vevstakar sittet i varandra den ena som en gaffel och den andra i mellan och det är ju hela grejen med H-D motorn och cyllindrarna sitter i linje med varandra , tack vare det får den en speciell gång och ljud, vibrationer som H-D tagit patent på, Men man måste nog vara ganska motor kunnig om man skall förstå skilnaden mot en vanlig v twin och H-D konstruktion.

Har varit och tittat på super bike på Falkenbergsbanan i dag, mycket inponerande.. satan var det går undan, så skall en sporthoj köras på bana, Större delen av hoj parkeringen bestod av sporthojar, men vad jag inte kan förstå är när ägarna sätter sig på sina hojar med samma utrustning på sig som killarna som tävlar på banan, pucklar på ryggen och knä puckar osv, kan förstå att dom ser upp till sina idoler och vill klä sig lika dant, men det ser rätt löjligt ut.

Last edited:
Customåkare verkar vara mera osociala, är det några som INTE hälsar på en så är det någon på customåkare. Jag har varit och kört med customnissar(och andra som samkörde samtidigt), snacka om klubb för inbördes beundran, de stod bara som förhäxade och kollade och jämförde kromen på varandras hojar, och tittade på rask-rören och njöt av tickandet från dem när de svalnade..suck, åkte med dem 2 ggr. Några gick att samtala med, men det var mer förnuftiga människor på någon offrad el BMW-toruingjärn, men customnissarna där...
Drar nu INTE alla över en och samma kam, men tyvärr så verkar customåkares "klubbar" bli något tråkigt och tragiskt över, med sin "ledare" som ingen får åka om för då tas det nästan till lipen(intruderklubben),i andra klubbar så åker man slaviskt på sin plats i ledet av bossen som bestämmer rutt, många utan att ens lyssna på andra förslag.
Nåja alla blir nöjda på sitt sätt:tummenupp

Last edited:
Det där med hälsningarna låter lite väl mycket "vi och dom". De flesta hälsar, även HD-åkare.

Då är väl Goldwing-åkarna värre. Eller så är det att jag inte ser dem vinka bakom förtält och motorhuv. ;)

men vad jag inte kan förstå är när ägarna sätter sig på sina hojar med samma utrustning på sig som killarna som tävlar på banan, pucklar på ryggen och knä puckar osv, kan förstå att dom ser upp till sina idoler och vill klä sig lika dant, men det ser rätt löjligt ut.

Precis som många här inte förstår sig på customåkare som drar på sig ett delat ställ som inte är ihopkopplat på mitten. Kör man sporthoj är man medveten om riskerna och köper skyddsutrustning därefter. Det är ju knappast så att man köper ett skinnställ bara för det är snyggt utan man gör det för att skydda sig så långt det går om olyckan skulle vara framme. Att det ser fånigt ut må vara men ärligt talat är det fånigare med fransar. Skyddsutrustning som fungerar, inte bara skinnjeans och en fransad jacka, det kanske är nåt för customfolket att ta efter. :tummenupp

H-D vevstakar sittet i varandra den ena som en gaffel och den andra i mellan och det är ju hela grejen med H-D motorn och cyllindrarna sitter i linje med varandra , tack vare det får den en speciell gång och ljud, vibrationer som H-D tagit patent på, Men man måste nog vara ganska motor kunnig om man skall förstå skilnaden mot en vanlig v twin och H-D konstruktion.

Jo, jag är ganska väl medveten om hur en harley är konstruerad, men titta på en bigtwin så sitter cylindrarna förskjuten i sidled, vilket beror på att alla fyra stötstänger går ihop till kammen, det var påståendet att dom var i linje (vilket fodren förvisso är) jag vände mig emot.

Jag tror inte heller att en harleys gång har speciellt mycket med vevstakarnas konstruktion i storändan att göra utan mer med själva konstruktionen av V vinkeln, dom skulle skaka som en bergborr även om dom hade två paralella stakar på samm tapp.

Man måste definitivt inte vara speciellt kunnig för att förstå sig på en harleymotor, det finns väl ingen enklare och antikare motorkonstruktion i tillverkning i dag?
Däremot en ducati desmo-motor, den förstår inte ens konstruktörerna själva hur f-n den kan fungera...

Stötstänger är ju inte direkt raketvetenskap...

Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back