Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
För det första, vad har det med mitt inlägg angående att en HD inte är en hoj som främst köps av tekniska finsmakare utan snarare av folk som vill köpa sig en livsstil?
För det andra, kanske var det så när farbror var ung, numera tillverkar Triumph sina motorcyklar i en av de modernaste MC-fabrikerna i världen (byggd 2002) och motorcyklarna håller en kvalitet som är helt jämförbar med konkurrenternas. Till skillnad från HD så satsar Triumph på nyskapande och teknisk utveckling, t.ex så kanske fabror har uppmärksammat Triumphs nya 675cc trippelmotor?
Är inte det rätt självklart? På en modern tillverkningslina kan man dels bygga mer avancerade konstruktioner och dels upprätthålla en hög tillverkningskvalitet.vad har fabrikens byggnads datum å göra med en motor konstruktion?![]()
För att inte tala om deras moderna metoder!Är inte det rätt självklart? På en modern tillverkningslina kan man dels bygga mer avancerade konstruktioner och dels upprätthålla en hög tillverkningskvalitet.
Kan även berätta som gammal go-kart mekaniker och förare har jag sysslat väldigt mycket med två takts motorer, har en sexväxlad 125a på ca 45 hk, första gången man kör en sådan är en schock upplevelse, gasar man så händer ingeting sen händer ingetin sen drar det i väg så mycket att innan du fattat att du skulle växla tre gånger innan kurvan har du antagligen kört av. när man väl lärt sig hur vridmomentet funkar blir det lite lättare och kan köra fortare i kurvorna en vad en hoj kan komma i närheten av. Dom som kör aktivt byter kolvar efter ca 3-5 timmar annars bokstavligt exploderar motorn.
Folk som kör sporthoj föredrar att Köra hojj.
Istället för att parkera dom o supa skallen av sig.
Sånt kan man göra på krogen + att man får träffa lite flickor som ser ut som folk![]()
Ja du ser, över 200 kg power och möjlighet att tvärstanna framför en liggande person för att plocka dennes grävling, det kan du inte göra med en hoj byggd med gammal teknikFör att inte tala om deras moderna metoder!
[YOUTUBE-ID]HKEuzxC4eGc[/YOUTUBE-ID]
Samma här. Det känns synd att straffa en så välbyggd maskin som min med könlöst motorvägsdraggande![]()
En H-D motor gång är väldigt speciell med sin udda konstuktion med bägge vevstakarna på samma vevtapp,
Är inte alla v-tvinnar kontruerade så, är väl fysiskt omöjligt att göra på något annat sätt, eller har jag fel![]()
Men jag vet att det är nått som skiljer på HD, eftersom cylindrarna sitter exakt mitt för varandra, på alla andra twinnar så är dom lite förskjutna i sida. Dock sitter fortfarande vevstakarna på samma tapp.
Av alla H-D cycklar jag ägt så tycker jag att Sportsten är den kompromis som passar mig bäst, den är ruskigt snabb vid rödljusen, går att köra väldigt aktivt på lansvägen.
Närå, det går att ha stakarna på varsin tapp också.
Harley har cylindrarna förskjutna ungefär en vevstaksbredd dessutom.
Man kan ju snygga till det där genom att ha längre kylfläns på ena sidan, men det är ju inte någon nackdel att den bakre cyllen kikar ut lite på sidan, den brukar gå varmare IAF.
Jörgen tittar snart in och förklarar det där med olika vevtappar på samma vevparti, jag är inte själv allt för duktig på den biten
(EDIT) Från Wikipedia:
Other engines with two cylinders in a V configuration have a small offset between the cylinders in order to allow two separate crank pins, set at whatever angle the engine designer may specify in similar fashion to a straight twin. Although the characteristics of such engines are similar to those of a straight twin rather than a V, they are almost always called V engines. These engines include the Suzuki VX800 and Honda Transalp, which although called V-twins have a two-pin crankshaft, and an offset angle between the two crank throws.
Och en bild på en NSU:
![]()
men vad jag inte kan förstå är när ägarna sätter sig på sina hojar med samma utrustning på sig som killarna som tävlar på banan, pucklar på ryggen och knä puckar osv, kan förstå att dom ser upp till sina idoler och vill klä sig lika dant, men det ser rätt löjligt ut.
H-D vevstakar sittet i varandra den ena som en gaffel och den andra i mellan och det är ju hela grejen med H-D motorn och cyllindrarna sitter i linje med varandra , tack vare det får den en speciell gång och ljud, vibrationer som H-D tagit patent på, Men man måste nog vara ganska motor kunnig om man skall förstå skilnaden mot en vanlig v twin och H-D konstruktion.
![]() |
Custom Bike Show 2025
Den 7 juni var det åter dag... |
![]() |
Forged följer tre baggerbyggen
Tre amerikanska hojbyggare ... |
Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar
Statistik från försäkringsb... |
|
Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar
Trendbrott: Statistik från ... |
|
![]() |
BMW Motorrad Concept RR
Under den prestigefyllda ut... |
![]() |
Snart dags för Custom Bike Show
Förra året firades den 50:e... |
![]() |
KTM säkrar investerare och gasar vidare
KTM har meddelat en viktig ... |
![]() |
Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”
Genom att bygga vidare på f... |
![]() |
Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!
Nu är det bara en månad til... |
![]() |
En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!
Nu börjar det dra ihop sig ... |