Sporthoj träff vs Custom träff

Ja, men du med ditt djupa tekniska intresse är nog inte representativ för den vanlige HD-ägaren heller, för inte fan är det så att var och varannan HD-ägare sitter och suckar djupt av glädje över sina trycksmorda lyftarhus eller stumsvetsade tankhalvor :).

Du får det att låta som om HD-ägare främst är en exklusiv liten grupp finsmakare som vet precis vad dom vill ha och som inte nöjer sig med mindre än den finaste formen av trycksmorda lyftarhus och annat mumbojumbo. Det köper jag inte, majoriteten köper en HD pga varumärket och livsstilen. Det är en livsstilsmotorcykel, man kan på inget sätt motivera priset med vad man faktiskt får, oavsett om det är trycksmort hit eller stumsvetsat dit.

Det sistnämda håller jag med om! Jag editerade in det i mitt inlägg innan du svarade. De utgör nog tyvärr en majoritet av ny-HDköparna, iaf här i Sverige.
/J
 
Jag gillar precis alla sorters motorcyklar, bara dom har någon egenhet.

Jag kan se charmen i en Einfield India, Jawa militärhoj eller en Ducati-Desmo.
Jag skulle jättegärna ha en "early shovel" som vi kan enas om är det sämsta som har rullat ut från Milawauke fabriken.
Jag blir glansig i blicken av en BSA, Triumph eller Norton som står och droppar olja med brunnet elsystem.
Jag skulle kunna ägna en hel semester åt att gå på motorcykelmuseum i forna öststater.
Tvåtaktare inte bara luktar underbart, dom har ett underbart ljud och effektkaraktären är underhållande.

Moderna japanska 4takts radfyror är egentligen ganska slätstrukna, men dom är vanligast, billigast, levererar mest "bang for the buck", därför kör jag sån i dag, märket blev Suzuki mest av en slump.
 
Jag gillar precis alla sorters motorcyklar, bara dom har någon egenhet.

Jag kan se charmen i en Einfield India, Jawa militärhoj eller en Ducati-Desmo.
Jag skulle jättegärna ha en "early shovel" som vi kan enas om är det sämsta som har rullat ut från Milawauke fabriken.
Jag blir glansig i blicken av en BSA, Triumph eller Norton som står och droppar olja med brunnet elsystem.
Jag skulle kunna ägna en hel semester åt att gå på motorcykelmuseum i forna öststater.
Tvåtaktare inte bara luktar underbart, dom har ett underbart ljud och effektkaraktären är underhållande.

Moderna japanska 4takts radfyror är egentligen ganska slätstrukna, men dom är vanligast, billigast, levererar mest "bang for the buck", därför kör jag sån i dag, märket blev Suzuki mest av en slump.

Nu dödade du nog ännu en brinnande tråd med att som vanligt komma med ännu en klok och självutlämnande konklusion! :gråta
/J
 
Nu dödade du nog ännu en brinnande tråd med att som vanligt komma med ännu en klok och självutlämnande konklusion! :gråta
/J

Närå, lite tjäbbel finns det väl kvar?
Annars får jag gå in racingforumet och hävda att Rossi är en sopa, och att riktig racing körs med tvåtakt, sånt brukar röra om i soppan.

Hittade du föresten Buells tvåtaktracer, den var till och med med på bild i årets Harley/Buellkatalog, men bättre info finns säkert på nätet...

En engelsk racer tvåtaktare, hur tänkte han få tillförlitlighet på det den gode Eric??? :va

Läng för tvåtakts-freaks Buell-räcer
 
Last edited:
Nu dödade du nog ännu en brinnande tråd med att som vanligt komma med ännu en klok och självutlämnande konklusion! :gråta
/J
Jo, men det GuW skriver är ju precis den totala motsatsen till vad Sportser skrev, som ju enligt egen uppgift inte kan tänka sig att köra något annat märke än HD, inte ens en Buell, eftersom den numera "har fel motor".

Är man genuint motorcykelintresserad så borde man ju tänka som GuW gör, är man mer intresserad av en livsstil som går ut på att köra "ett coolt amerikanskt järn", dricka sprit med polarna och rulla runt i lera i något som mest liknar en Roskildefestival men med fetare och äldre deltagare, mer starksprit och mossigare rockn'roll-musik, ja, då tänker man väl så sekterisktiskt som Sportster gör, för skulle han testa någon annan motorcykel än en HD, då skulle ju antagligen hela självbilden spricka, herregud, då är han ju inte samma person längre.

När jag tänker på det så är det ju outhärdligt sorgligt att låta ett motorcykelmärke (eller hockeylag, klädmärke eller liknande) definera ens person.
 
Det håller jag med om. Jag sympatiserade mer med Guw än med trådstartaren. Som så många ggr för så tände jag bara till lite på de av trådstartarens motståndare som i mina ögon använde illa underbyggda motargument. Jag och "Sportster" har ju varit oense i frågor förut, fast vi kör samma märke.

/J
Jo, men det GuW skriver är ju precis den totala motsatsen till vad Sportser skrev, som ju enligt egen uppgift inte kan tänka sig att köra något annat märke än HD, inte ens en Buell, eftersom den numera "har fel motor".

Är man genuint motorcykelintresserad så borde man ju tänka som GuW gör, är man mer intresserad av en livsstil som går ut på att köra "ett coolt amerikanskt järn", dricka sprit med polarna och rulla runt i lera i något som mest liknar en Roskildefestival men med fetare och äldre deltagare, mer starksprit och mossigare rockn'roll-musik, ja, då tänker man väl mer sekterisktiskt som Sportster, för skulle han testa någon annan motorcykel än en HD, då skulle ju hela självbilden spricka, herregud, då är han ju inte samma person längre.

När jag tänker på det så är det ju outhärdligt sorgligt att låta ett motorcykelmärke (eller hockeylag, klädmärke eller liknande) definera ens person.
 
Ja det kan jag tänka mig! :hihi
Eller att gå in i stuntforumet och säga att de borde använda skydd :hihi

Nej jag har inte hittad tvåtaktsräcern. Jag har inte läst ngn av HD:s egna kataloger tyvärr. Jag bläddrar mer i eftermarknadsträskets tillbehörs- och trimkataloger.

Kollade in länken! Vilken maskin och vilken intressant story!! Jag trodde jag kände till alla stora hojtvåtaktare!


Närå, lite tjäbbel finns det väl kvar?
Annars får jag gå in racingforumet och hävda att Rossi är en sopa, och att riktig racing körs med tvåtakt, sånt brukar röra om i soppan.

Hittade du föresten Buells tvåtaktracer, den var till och med med på bild i årets Harley/Buellkatalog, men bättre info finns säkert på nätet...

En engelsk racer tvåtaktare, hur tänkte han få tillförlitlighet på det den gode Eric??? :va

Läng för tvåtakts-freaks Buell-räcer
 
Inte bara HD-ägare, utan även Ducati- samt BMW-ägare är ju lite äldre och har därmed lite lättare att organisera sig.
Tja, alla som har betalat överpriser för sina hojar kanske känner ett större behov för träffar där man dunkar varandras ryggar och försöker övertyga varandra och sig själv om förträffligheten med det egna järnskrotet. :hihi
 
Tja, alla som har betalat överpriser för sina hojar kanske känner ett större behov för träffar där man dunkar varandras ryggar och försöker övertyga varandra och sig själv om förträffligheten med det egna järnskrotet. :hihi

Ord! :rofl
På amerikanska träffar har de ofta jap-bashing har jag sett. De smashar en nipponhoj ::dummer

Men på sporthojsträffar brukar ju alltid å andra sidan ngn sporthojare skjuta sin egen motor frivilligt i ngn burn- eller fyllevarvstoppstävling ::dummer
 
Kollade in länken! Vilken maskin och vilken intressant story!! Jag trodde jag kände till alla stora hojtvåtaktare!

Det trodde jag också att jag gjorde, men det här var en karamell som hade gått mig förbi, jag menar kolla in avgassystemet, det är ren pornografi, hittar någon bilden med högre upplösning så tar jag den på USB minnet till fotoaffären och beställer en fotoutskrift.

Hittar någon mer info på hojen ifråga så är jag också intresserad!
 

Bifogat

  • CHSSLRG.jpg
    CHSSLRG.jpg
    26.6 KB · Visningar: 154
Kan nån snäll person då förklara för mig värför alla HD jag någonsin hört talas om + en buell, rasar oftare än min 2t 125:a om dom nu har så bra kvalitet? :va

ochså undrar jag hur mordernt separat växellåda med remdrift är? alla andra än HD övergav väl det systemet nån gång på 60-talet, jag kan heller inte förstå födelarna med detta.

och jag kan heller inte förstå vad som är so bra med att cyckeln låter som den håller på att gå i bitar? HD måste ju ha tändningen helt åt helvete från fabrik då det låtes som om ena cylindern misstäder varje varv, sen om folk tycker det låter bra är väl en smak sak, finns ju folk som tycker om opera också...

Personligen undrar jag om sportster har kört andra cycklar än HD? det tycker jag man bör göra innan man drar upp själ snacket, om att HD har en själ och är levande väsen, näst intill gudomliga, medans japaner är skräp. att kalla en HD för "sportster" känns ju lite som en motsägelse i sig...

nu är det ju så att man kan gilla stilen och karaktären hos HD cycklar (även om jag inte gör det), men ibland känns argumenten som plockade ur luften (själ snacket).

Nu inser jag att detta kan låta som ett personligt på hopp mot HD åkare, men det ver inte så jag menade.

fy faen vad långt det blev. :D
 
Det trodde jag också att jag gjorde, men det här var en karamell som hade gått mig förbi, jag menar kolla in avgassystemet, det är ren pornografi, hittar någon bilden med högre upplösning så tar jag den på USB minnet till fotoaffären och beställer en fotoutskrift.

Hittar någon mer info på hojen ifråga så är jag också intresserad!

Fiina krejjer! :buga
Det är bara svingen samt de oborrade skivorna som hintar en racing-noob som jag att inse att det är en 70-talshoj!

Jag blev så tvåtaktsexalterad att jag ånyo scannade nätet efter nytillkomna Kawatriples-videos till min H2-tråd. Ingen jaktlycka dock ;(
 
Kan nån snäll person då förklara för mig värför alla HD jag någonsin hört talas om + en buell, rasar oftare än min 2t 125:a om dom nu har så bra kvalitet? :va
För att antingen så gäller det äldre H-D (ca 70-tal?) eller så är det clowner som hållit på och skruvat själv utan att ha koll på vad de pysslar med.

En modern H-D i standardskick (utan trim eller en massa eftermarknadsprodukter) är mycket driftsäker. Att sedan diverse delar kanske skakar loss av sig själva är väl bara en del av charmen? :tungan


Edit: Sportster http://www.youtube.com/watch?v=s6AjrVqyU5s
 
Last edited:
För att antingen så gäller det äldre H-D (ca 70-tal?) eller så är det clowner som hållit på och skruvat själv utan att ha koll på vad de pysslar med.

En modern H-D i standardskick (utan trim eller en massa eftermarknadsprodukter) är mycket driftsäker. Att sedan diverse delar kanske skakar loss av sig själva är väl bara en del av charmen? :tungan


Edit: Sportster http://www.youtube.com/watch?v=s6AjrVqyU5s

Ena är en 87 som självaste återförsäljaren har privat, så den borde vara väl skruvad kan man tycka, den har fler timmar isär plockad än på gatan. en är en 2000 talare iaf, exact årsmodell vet jag inte, har brutit ihop några gånger på några år.

Buellen ägs av en god vän till min far, den är en 05/06.några skruvar i motorn skruvade upp sig efter ca: 200mil, den fick åka pick-up flak.

listan kunde fortsätta.

Jag är fortfarande inte övertygad om att det skulle finnas någon kvalitet att finna hos HD.
 
När du gör så där kan jag inte låta bli att göra så här!
http://www.youtube.com/watch?v=1bjb39osGLU
Nu när inga moderatorer är vakna kan vi ju offtopic-sabba tråden årdentligt! :D

Ena är en 87 som självaste återförsäljaren har privat, så den borde vara väl skruvad kan man tycka, den har fler timmar isär plockad än på gatan. en är en 2000 talare iaf, exact årsmodell vet jag inte, har brutit ihop några gånger på några år.

Buellen ägs av en god vän till min far, den är en 05/06.några skruvar i motorn skruvade upp sig efter ca: 200mil, den fick åka pick-up flak.

listan kunde fortsätta.

Jag är fortfarande inte övertygad om att det skulle finnas någon kvalitet att finna hos HD.
:va
Vad är det för klåpare! ;) Min Harley har aldrig svikit mig så, aldrig stått på ett släp hem från en körning. Alltid stängt av motorn i garaget! :tungan

Min lillebror kan ej mecka alls, hans 100-hästars -99:a Superglide med 1550 cyllar, trimkammar, högkompkolvar etc har gått sedan -99 när han hämtade ut den.

I mitt garage finns två HD-ägare till utöver mig, de bara tvättar och kan just inget om motorer. De kör hojarna till jobbet under säsongen plus semesterresor.

Jag har dessutom två HD-polare i dina hemtrakter Mariehamn, jag ska fråga dem om haverier när jag susar över med träbåten om två veckor. Det kanske säljs fulolja på Åland! ;)
 
Last edited:
Eftersom det ändå barkar OT, så rätta mig om jag har fel nu.
Men skrev inte självaste Sonny Barger i sin självbiografi att han hellre åkte japs om han skulle åka långt?:D
Är ett braaa tag sen jag läste den så minnet kan lura mig...
 
Eftersom det ändå barkar OT, så rätta mig om jag har fel nu.
Men skrev inte självaste Sonny Barger i sin självbiografi att han hellre åkte japs om han skulle åka långt?:D
Är ett braaa tag sen jag läste den så minnet kan lura mig...

Samma här. Det känns synd att straffa en så välbyggd maskin som min med könlöst motorvägsdraggande ;)
 

Jag har dessutom två HD-polare i dina hemtrakter Mariehamn, jag ska fråga dem om haverier när jag susar över med träbåten om två veckor. Det kanske säljs fulolja på Åland! ;)

Gör det alldeles säkert, dom brukar ju sporta med att hälla i fel bensin i ffel pump osv. och visst HD ägarna lär vara klåpere, men faktum kvarstår att samtliga honda/kawasaki costum jag hört om lever vidare, tror inte farsan har gjort något underhåll alls på sin shadow, Han har tvättet den, 1 gång, där slutar det, men skräpet går lika bra som alltid, eller bra och bra, 38 häst på 600cc kan väl knappast betraktas som bra, men startar gör den, och går också.
 
Gör det alldeles säkert, dom brukar ju sporta med att hälla i fel bensin i ffel pump osv. och visst HD ägarna lär vara klåpere, men faktum kvarstår att samtliga honda/kawasaki costum jag hört om lever vidare, tror inte farsan har gjort något underhåll alls på sin shadow, Han har tvättet den, 1 gång, där slutar det, men skräpet går lika bra som alltid, eller bra och bra, 38 häst på 600cc kan väl knappast betraktas som bra, men startar gör den, och går också.

Jag säger inte att HD på ngt vis är ngt för alla. Jag håller med om att japanska hojar är driftsäkra, jag har dock bara haft gamla japanska tvåtaktare du förmodligen inte hört talas om: Suzuki T20, Kawa 500 H1, Kawa 750 H2. Jo jag har haft en fyrtaktare också Yamaha SR 500, den funkade bra. Tvåtaktarna fort med sporadiskt. Alla hojarna hade jag ju dock höjt effekten i så jag ska nog vara medskyldig. Japanerna hade nog aldrig kommit på tanken att bygga sina V-twin customs om det inte vore för fenomet HD.

HD är en charmigt galen hoj bara. Om HD gick i konken idag så skulle man om 10 år skaka på huvvet och fråga sig hur det var möjlogt att en sån juggernaut kunde överleva så länge.

Lite kul att hitta denna HD-rulle på Gixxerplanet av alla ställen! :hihi
Jag vet allt vad de drömmer om de där gixxerpiloterna :hihi
http://videos.gixxerplanet.com/video/39299b9d-234f-4988-b909-3d9093b2e9d0.htm
 
Last edited:
Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back
Top