mat när man är singel??

Bara att bomba skiten med mikrovågor i 20 minuter så går allt att äta sen. Tillför rikligt med chilipulver och tabasco (det är så de gör med fardigmarinerat på konsum)

Är du säker på det där? Om jag kör köttfärskockan i micron kommer den ju att koka :va Eller??

Kan man inte bara steka upp skiten? :gnissla

För att slippa laga käk varenda dag får man ju smarta till det lite enkelt:
Gör storkok!

Ett kilo makaroner.
1 L passerade tomater.
1 dL rapsolja.
0,5 dL soja.
800 gram skivade champinjoner.
3 rågade matskedar kryddsalt.
Lika mycket chilipulver.
Lika mycket oregano.
1 matsked vitlökspulver.

För att slippa laga käk varenda dag får man ju smarta till det lite enkelt:
Gör storkok!

Du glömde själva maten i det där?
Var är köttet?
Snabbmakaroner är lägsta sortens bukfylla, det fyller ut men inte mer.

I dag åt jag snabbmakroner och köttbullar, ändock bra för att vara mig.

Min ultimata singelmat är nog mer tjejmat än killmat..för killarna skulle bröla: var är köttet (men det är för att jag oftast är för lat för att fixa till kött).
Detta gör jag då jag absolut inte vill laga mat och är uttråkad och vill ha något som jag kan slänga i mig snabbt utan bekymmer samt kan ta med i lunchlåda utan kladd o gegg.

Jag kokar en kastrull med ris (halva råris och halva basmati..det är ett måste att koka riset i buljong..faan så mycket godare) sedan har jag sallad till det och en god dressing.
Både riset o salladen håller sig i kylen o det är bara att ta önskad mängd av varje. Jag tycker att det är gott o blanda ihop det varma riset med grönsakerna. Men som sagt..jag tror inte det är många som håller med mig ;)
Slår jag på stort har jag kycklingfile eller annat kött till.

Jordgubbssfil och müsli är asagott och kräver inte så stora förberedelser. heller ;)

Jag brukade vara matmamma och laga alla möjliga saker men jag har tappat lusten då jag är själv. Lite mer avancerat än jordgubbsfil blir det om killen kommer eller om jag har gäster ;) kunskaperna finns ju men jag är liksom inte inspirerad längre..

Kapar tråden lite.
Kan man tillaga en kocka köttfärs som legat i en plastpåse i kylen i tre-fyra dagar? Den har fått en lite brunaktig nyans överst..

Allt går att tillaga sålänge det luktar okej. Luktar det surt så skippa det.

Kom på ett ultra-latmaja sätt att tillaga köttfärs. Nyp ut bitar och släng på en teflonform in i ugnen på 225 tills dom är genomstekta. Blir som små knytten. Orkar man ;) så kan man ju tillföra kryddor till dessa innan man nyper ut dom..men som sagt..då blir det ju ambitiöst helt plötsligt :P smak kan man ju få av ketchup :tungan

Maddafakka..jag glömde det bästa som finns..Heinz Sweet Chilisås :drool..funkar på allt!!!!

Last edited by a moderator:
Var är köttet?

Håller med...men köp fullkornspasta istället så får du mer långsamma kolhydrater och du har en mättnadskänsla som varar längre. Det är dessutom nyttigare! :tummenupp

Jag kör gärna halvfärdigt. Djupfryst Kycklingpanna just nu från Findus. Smakar asgott! :)
Kycklingfilé, tomat, broccoli, pasta och sweet chilisås. Allt-i-ett-paket 39:-/kilo eller vad det va. Perfekt!
Till det 3 morötter, 4 körsbärstomater och ett glas juice.

Har gett mig JÄVELEN på att BEACH 2010 ska jag kunna uppvisa ett snyggt 6pack på magen! (INTE ett 6 pack öl hängandes från halsen....) :hihi

På söndag kommer min älskling hit och då tänkte ja bjuda på vitlöksmarinerad fläskfile skuren i fina bitar, barbeque pommes, pepparsås, sallad och nygräddat vitlöksbröd.
Till det blir det iskall Staropramen Dark

Efterrätt: (om vi orkar) blåbärspaj med fluffig vaniljvisp = hälften grädde och hälften vaniljssås. Blandar man det så känns det inte lika fett som om man bara skulle ha vispgrädde, dessutom vispar ja mellangrädde för att få ner fetthalten lite :)

Jag brukar ta en dag lite då och då och lagar mat hela dagen, i stort sett.
Ett stort lass köttbullar, köttfärssås, färdiga lådor som bara är att värma etc.
Orkar du det så ta en dag lite då och då som du fixar ordning en massa gott käk på, du kommer uppskatta det sen när du sträcker in handen i frysen och det är bara o värma :)

Var är köttet?

Kött är dyrt och en sådan pastagryta smakar bra ändå.
Vill man absolut kötta till det lite kan man slänga i 400 gram tärnad falukorv av billigaste modell.

Hur fan kan dom säga i Knorrs pasta carbonara.
1.Vispa ner påsens innehåll i en kastrull med 3 dl mjölk.
2. Låt såsen koka upp under omröring och låt den sjuda 2-3 minuter. Servera!

Hur mycket carbonara blir inte 3 dl mjölk och en massa pulver, jag skall ju bara laga till mig själv. Kan dom inte sätta ut "halva påsen för 1 portion"
Som dom har i mackaronerna, 1 och 3/4 dl för en person.
Får dricka carbonara som förrätt, sen pastan och carbonara till huvudrätt.

Hur mycket carbonara blir inte 3 dl mjölk och en massa pulver, jag skall ju bara laga till mig själv. Kan dom inte sätta ut "halva påsen för 1 portion"

Står det inte typ att påsens innehåll serverar 4 pers eller nått?:va

Alternativt drar man en slutsats själv när man SER måttangivelsen 3 dl, och tänker: "Aha... det här verkar ju kunna bli 3dl eller mer... det verkar LITE mycket för mig!
Jag gör hälften, och smart som jag är tar jag bara halva påsen..."

Pasta
Pesto
Kycklingfiléer
Fetaost
Bacon
Paprika
Grillkrydda

Skär kycklingen i småbitar. Stek den och applicera grillkrydda.
Koka pastan, dra av vattnet, blanda i en burk pesto.
Stek bacon, släng i maten i form av småbitar. Hacka paprikan och fetaost, blanda ner. Lite tomat om man känner för det.

Förbered er för en gastronomisk orgasm.

Tricket med singelmaten är ju helt enkelt att det ska bli enkelt, gå supersnabbt att laga och ändå smaka gott.

Prova detta:
Finhacka en liten gul lök, och stek den tillsammans med 1 paket tärnad bacon. När du stekt så det fått lagom färg så häller du på ett paket Kelda ostsås, rör om och låter det puttra ett par minuter. Du behöver inte ens krydda, baconen och löken ger tillräcklig smak! Servera med lite fullkornspasta.

Får du matgäster eller vill göra så det räcker flera dagar? Addera med ett ytterligare paket Kelda, såsen blir ändå bra.

vilken bra tråd, här får man ju en massa förslag till rätter, och diverse recept också..! Har så dålig fantasi, lagar alltid likadan mat..

För övrigt: ja, singel, är också gärna med på de här singelmiddagarna..!

Jag brukar laga grytor som t.e.x. kycklinggryta, köttfärssås, korvstrogganoff och chilicorncarne. Riktigt bra då mycket mat blir över och man kan frysa in och ha för flera dagar. Det tar ungefär en timma att laga men det blir så jäkla skönt när man har mat i frysen när man inte har lust att laga mat. Ett tips är att hålla rent i köket och diska så ofta man kan så att det blir mycket roligare i köket då man ska laga mat(säger inte att det är lätt att följa, mitt kök ser ut som ett katastrofområde just nu :tungan ). Diska medans du lagar mat!

Här kommer mitt favvo-recept för chilicorncarnen, riktigt enkelt och snabbt att laga:

Ingredienser (4-5 portioner)
2 msk olja
400-500 g köttfärs
2-4 gula lökar
2 vitlöksklyftor (brukar ha ca 4 st, extra nyttigt)
1-2 buljongtärningar
2 dl tomatpuré
1-2 msk chilipulver
2 dl vatten
2 burkar (a' 400 g) vita bönor i tomatsås
1 tsk oregano
vitpeppar
kajennpeppar och salt

Tillagning
Hetta upp oljan i en tjockbottnad gryta (järngryta finns på Claes Ohlson, riktigt bra). Bryn köttfärsen, den grovt hackade gula löken och de krossade vitlöksklyftorna. Lägg ner buljongtärningarna i köttfärsen så att det får smälta. Häll i tomatpurén och chilipulvret och häll i vattnet. Låt alltsammans koka upp. Häll i de vita bönorna och smaka av med oregano, kajennpeppar, vitpeppar och salt.

Servera gärna med ris. Jag använder jasmineris som är väldigt lätt att tillaga. Så här brukar jag göra. Häll i 1 dl ris och 1 dl vatten i en kastrull. Sätt på ena kokplattan till 6:an och den andra till 4:an. Ställ kastrullen på kokplattan som är satt till 6:an och vänta tills det börjar småkoka. Då ställer du kastrullen på den andra plattan och sätter den på 2:an. Låta småkoka i 10 minuter. Sedan ställer du undan kastrullen och låter den stå i 10 minuter. Klart! Detta kan man göra medans man lagar chilicorncarnen. För två personer är det bara att dubbla måtten för ris och vatten (ibland när jag är riktigt hungrig använder jag 1.5 dl).

Men helvete vad ni är seriösa i matlagningen! Använd mixer till allt. Blir sjukt gott och tar en bråkdel av tiden det tar att laga med alla ingridienser ni nämner. Billigare också. Finns till allt från pannbiffar till potatisgratäng.

Ditt o datt ska strimlas, hackas och köpas in. Hanteras, ta plats i kylen, geggas med. Mer kärl får ni förmodligen att diska också osv.

Allt det där finns i en liten påse man köper för 10kr typ. Oftast blandar man bara med vatten. Ibland mjölk.

Givetvis måste man ju ha köttråvaran om man nu ska laga kött. Men det kan man ha i frysen smidigt förpackat i form av klossar på vardera 4-500 gram.

Hata laga, älska äta! :yoparty

Alternativt snärjer man en riktig matmamma som alltid lagar mat åt en, men de brukar ofta vara rätt skabbiga plus att man inte får dricka hur mycket öl man vill.

Alternativt snärjer man en riktig matmamma som alltid lagar mat åt en, men de brukar ofta vara rätt skabbiga plus att man inte får dricka hur mycket öl man vill.

App app.. det finns riktigt fina matmammor också. Jag är en av dom. Jag älskar att laga mat, skickar alltid med killen matlådor när han varit här och när jag är hos honom brukar jag göra ett lass matlådor åt honom och frysa in :)
Öl får han dricka precis hur mycket han vill, det brukar vara jag som hämtar en kall öl och ställer fram åt han plus en whiskey.
Finns alltid öl på kylning och jag försöker fylla på barskåpet i den takt som killen dricker upp innehållet :D

Äsch finns ju folk som lever på att laga mat åt en...bara att sponsra lokala turken med lite kebabpengar :D

Kanske är därför man ser ut som en tunna skit oxå :va

App app.. det finns riktigt fina matmammor också. Jag är en av dom. Jag älskar att laga mat, skickar alltid med killen matlådor när han varit här och när jag är hos honom brukar jag göra ett lass matlådor åt honom och frysa in :)
Öl får han dricka precis hur mycket han vill, det brukar vara jag som hämtar en kall öl och ställer fram åt han plus en whiskey.
Finns alltid öl på kylning och jag försöker fylla på barskåpet i den takt som killen dricker upp innehållet :D

Shit vilken brud du måste va! Är du vanskapt eller något för det måste finnas en hund begraven med den inställningen:confused:

Ris & tonfisk
Ris & korv
Pasta & korv
Ris & ris

De senaste veckornas mathållning (iaf lunch). Blandas med kesella eller krossade tomater, ibland både och (fredagar).

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025