Aprilia på väg till WSBK och kanske MotoGP

  • Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Att ta in Cosworth för att vara med och utveckla motorn till Cuebn var ett av misstagen de gjorde, lite samma som KR gjorde med sin egen V5:a. Formeln för att göra en bra motor för bilracing går inte att applicera direkt på en hojmotor så Cuben hade en jävla effekt men en karaktär som gjorde det omöjligt att få ner effekten i backen, se omvänt med big/long-bangmotorerna för hojar som inte letat sig över till bilvärlden.

I bilvärlden löser man problemet genom att se till att ha motorer med sju* eller fler cylindrar. På så sätt så har man alltid ett positivt vridmoment på veven (= alltid minst en cylinder i arbetstakten). Den tillverkare som klämmer in en V8 i ett MotoGP-chassie behöver nog fundera mindre på tändföljder.

Cuben skulle kanske mått bra av en 180-graders vevaxel, som en Jota på stereoider :D

* i teorin, i brist på raka 7:or så är det i praktiken 8 cylindrar.
 
En Jota på steroider skulle jag vilja se. :D
King Kenny konstaterade ju att deras motor var feldesignad från början och skyllde en del av det på konstruktörernas bilbakgrund, till skillnad från aprilian var den både svag och med dåligt register.
 
Är det RS3 som brukar kallas Cuben? Var inte det en tvåtakt?
Fan, att du vågar blotta sådana kunskapsluckor. Det stärker ju inte precis din trovärdighet.

Om Aprilas RS3 sade för övrigt Edwards:

"Just find the biggest, meanest bull you can find, chop his balls off and then wave them in front of him, and then hop on his back. You know, that should give you some indication. It's quite different from a Superbike that's for sure."

Det var väldigt synd att vi inte fick se Rossi på den. Han hade kanske kunnat ge den bättre rättvisa än Edwards och Haga. Det hade ju också hade varit en utmaning värdig Rossi.
 
En Jota på steroider skulle jag vilja se. :D
King Kenny konstaterade ju att deras motor var feldesignad från början och skyllde en del av det på konstruktörernas bilbakgrund, till skillnad från aprilian var den både svag och med dåligt register.
:va

Svag ? Dåligt register ? Bilkonstruktörer ? Det är ju Aprilian som är gjord av bilkonstruktörer.

Pratar vi om samma Jota ?

Laverda%20Jota%201000%2076%20%201.jpg


'...it quickly won a reputation as a "Hard Man's bike" due to its vicious power deliver, sheer size, and holding the title of the "World's Fastest Production Motorcycle".'
 
Jag pratade om KRs V5:a, som jag skrev om i ett inlägg ovan, som de gjorde med god hjälp av forna bilkonstruktörer, inte Jotan.
 
Tänkte mest på ditt yrke och vurm för form, färg och design. Då borde lackerna fastna illa kvickt tycker man. :)
 
Vid en slöbläddring i ett gammalt nummer av Bike från 1983 så noterade jag att Cosworth faktiskt gjort samma misstag en gång tidigare, nämligen med motorn till Norton Challenge runt 1975. En parallelltwin på 750cc där man nyttjade dåtidens F1-kunnande för att bygga en motor som var helt hopplös för tvåhjulingar. Den enda bild på motorn jag hittat ser tyvärr ut så här.

pop-24.jpg
 
Vid en slöbläddring i ett gammalt nummer av Bike från 1983 så noterade jag att Cosworth faktiskt gjort samma misstag en gång tidigare, nämligen med motorn till Norton Challenge runt 1975. En parallelltwin på 750cc där man nyttjade dåtidens F1-kunnande för att bygga en motor som var helt hopplös för tvåhjulingar. Den enda bild på motorn jag hittat ser tyvärr ut så här.

pop-24.jpg

Är det från när motormuseet i birmingham (tror jag det låg) brann ned för något år sedan?
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top