RedBaron
Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Att ta in Cosworth för att vara med och utveckla motorn till Cuebn var ett av misstagen de gjorde, lite samma som KR gjorde med sin egen V5:a. Formeln för att göra en bra motor för bilracing går inte att applicera direkt på en hojmotor så Cuben hade en jävla effekt men en karaktär som gjorde det omöjligt att få ner effekten i backen, se omvänt med big/long-bangmotorerna för hojar som inte letat sig över till bilvärlden.
I bilvärlden löser man problemet genom att se till att ha motorer med sju* eller fler cylindrar. På så sätt så har man alltid ett positivt vridmoment på veven (= alltid minst en cylinder i arbetstakten). Den tillverkare som klämmer in en V8 i ett MotoGP-chassie behöver nog fundera mindre på tändföljder.
Cuben skulle kanske mått bra av en 180-graders vevaxel, som en Jota på stereoider
* i teorin, i brist på raka 7