Fler som fått besked om lumpen idag?

Nix, förstår vad du är ute efter men om jag inte ansåg mig ha belägg för mina påståenden skulle jag inte yttra mig :tummenupp

Mvh

För många har trampat i liknande disskutioner och efter att ha testat, insett att annan utbildning inom FM kan vara MINST lika "hård" som en jägarutbildning...men på ett annat sätt.

Är fortfarande aktiv inom FM idag och vet att så sker allt för ofta.

Har inte ångrat en dag att jag gjorde lumpen!:tummenupp
Fick höra ofta att det är ju bättre att jobba istället ! dessa killar nu ca 8 år senare önskar att de skulle gjort lumpen för att fått göra nått annat än att jobba hela tiden..

Får inte göra lumpen, hade förmodligen gjort det om jag fick. Men men

För många har trampat i liknande disskutioner och efter att ha testat, insett att annan utbildning inom FM kan vara MINST lika "hård" som en jägarutbildning...men på ett annat sätt.

Jaså det var den punkten du hängde upp dig på. Trodde att det handlade om min allmänna smutskastning av dagens värnplikt. Självklart är många tjänster krävande på sitt sätt och det är hur individen själv uppfattar det som räknas, någon annan måttstock finns egentligen inte.

Oj! Jag med flera vill nog höra närmare vad du har för belägg för de påståendena!
Hur många permissioner går det på elva månader? Ta den siffran, multiplicera med tio så har du det antal tillfällen jag har pratat med människor som ligger inne just nu. För tidsjämförelsen skull har jag kollegor, äldre vänner och gamla stötar som gjorde lumpen innnan du ens var påtänkt och jag själv inte ens existerade i de våldsammaste mardrömmarna.

Att inte själv ha varit delaktig är inte alltid en nackdel. I det här fallet ger det mig fördelen i att vara opartisk, något som inte du kan stoltsera med :tummenupp

Mvh

Har inte ångrat en dag att jag gjorde lumpen!:tummenupp
Fick höra ofta att det är ju bättre att jobba istället ! dessa killar nu ca 8 år senare önskar att de skulle gjort lumpen för att fått göra nått annat än att jobba hela tiden..

jupp samma här! och eftersom min gymnasieutbildning inte är något att hänga i julgranen va detta min bästa erfarenhet när man sökte jobb.

träffade många vänner för livet i lumpen och hade allmänt sköj som helvete!:yoparty

Jag var lite småsugen på att göra lumpen men så kommer där ett jäkla brev att man inte får! Lite småsegt.

För nöja mig med paintball :tomten

Last edited:

Jag rycker in i januri 2009.

Någon mer som har fått besked idag? Vad fick ni för placeringar?
Ni som gjorde lumpen som bevakningssoldat, vad tyckte ni om det?

Var tvungen att skriva av mig, det här är ju en av de bästa dagarna det här året!

Jag gjorde min värnplikt som BevakningsGruppC vid I1 och Ing1.
Tycker att det var några av de bästa månaderna i mitt liv.
Det var inte, som många tror, lök och malajtjänst. De första två månaderna tillbringade vi paralellt med både stadsskytte och MP, och de var helt chockade över att vi hade längre dagar, mer fältveckor och allmänt hård utbildning.

Hursomhelst, så ta tillvara på den tiden du har där. Du kommer inte ha så kul igen på länge.

förr var många glada att dom slapp gör det:)

När det var aktuellt för mig att mönstra så var det en bragd att komma ifrån mönstringskontoret med frisedel, många försökte men få lyckades.

Jag tyckte av någon anledning att det var min plikt att utbilda mig militärt för att mitt land skulle ha en så god beredskap som möjligt i händelse av ofred (man får inte säga krig längre).

Jag togs ut till "tepåse" eller ytbärgare som den officella benämningen är.
Tepåse kallas man för att befälen tycker att det är jätteroligt att flyga omkring och doppa en i alla isvakar dom hittar när man hänger i en wire under helikoptern "i övningssyfte".

Jag lyckades byta bort den tjänsten mot en flygmekanikertjänst eftersom det var min andra uttagning (ytbärgare blev jag på min goda fysik, som dom inte mätte utan uppskattade vid mönstring, eftersom jag var sjuk vid mönstringstillfället och inte fick cykla ergometercykel).

Jag gjorde militär grundutbildning som alla andra (gräva gropar man kan stå i, stå i grop och vakta, fylla igen grop så att någon annan kunde gräva en ny), skjöt diverse vapen, kastade handgranat, gick långmarch och så vidare.

Sen var min värnplikt som vilket annat 7-4 jobb som helst, jag klargjorde och skruvade flygplan, förutom att jag fick följa med och flyga en massa, fick ofta sluta torsdag efter lunch för att hinna med bussen hem torsdag kväll, blev hemflugen från Luleå till Umeå ett par gånger när det passade.

Det var dom roligaste 11 månaderna av mitt yrkesverksamma liv, man var vuxen åldersmässigt men innerst inne ett barn, och försvaret har alla coola leksaker...

Sen att man tjänade dåligt i ett år, skit samma, dom som inte lumpade söp bort det dom tjänade det året ändå...

Så grattis till att du som vill får göra lumpen, grattis alla ni som inte vill göra lumpen, det har aldrig varit lättare att slippa...

Hur många permissioner går det på elva månader? Ta den siffran, multiplicera med tio så har du det antal tillfällen jag har pratat med människor som ligger inne just nu. För tidsjämförelsen skull har jag kollegor, äldre vänner och gamla stötar som gjorde lumpen innnan du ens var påtänkt och jag själv inte ens existerade i de våldsammaste mardrömmarna.

Mvh

Du som är så insatt kan ju meddela vilka tjänster du kallar för jägare då.

Luftburen bataljon, MP Säk, Bassäk, Flygbasjägare är det jägare? Eller är det bara soldater från K4/AJB som gills? Det är nämligen bara de som är just Jägare... Det finns såklart även fallskärmsjägare och kustjägare men dessa har ju sina prefix att dras med. Kan man kalla en attackdykare för jägare? Är det sen någon skillnad på de gamla gänget från t.ex. I22? Du kanske vet att det funnits Hemvärn som har ingått i GränsJÄGAR bataljon.

Det finns saker i livet man bör vara tyst om när man inte vet och en av dem är att prata om Försvaret när man inte har varit där själv. Ingen kan berätta för nån annan vad som händer och hur hårt eller bra det är på ett rättvist sätt. Lumpen kan bara upplevas själv.

Du kan ju förresten redogöra för skillnaden mellan t.ex. en stadsskytte spaningssoldat en amfibie eldledare och en valfri jägartjänst.

Självklart får du säga/skriva att du tycker att värnplikt är onödigt/dumt eller så men kom inte och säg att du vet hur olika utbildningar är när du inte har något att relatera till.

Ni som ska rycka in - Grattis, det blir säkert grymt bra.

Last edited:

Sen kan man ju undra vad utbildningens "hårdhet" har med "seriositet" att göra, vad man nu öht menar med uttrycken. Jägarsoldater har ett ganska smalt användningsområde, en jägarpluton kan inte bemanna ett ytstridsfartyg, en ubåt, klargöra ett Gripenplan eller en helikopter. De kan heller inte ta och hålla terräng mot en kvalificerad motståndare som de mekaniserade förbanden kan, de har mycket låg eldkraft (de saknar tex helt förmåga att verka mot kvalificerade luftmål), obefintligt skydd och låg rörlighet.

Dvs ett försvar med bara jägarsoldater hade varit värdelöst, ungefär som att bara utbilda kockar eller signalister.

2953116 Fick precis reda på att jag ska göra värnplikten på F17 i Ronneby som bevakningssoldat, och är upp över öronen glad just nu. Trodde knappt att jag skulle få göra det, så nu känns allt kanon. Fattas bara att jag ska klara uppkörningen imorgon med hojen också för att lyckan ska bli total.

Jag rycker in i januri 2009.

Någon mer som har fått besked idag? Vad fick ni för placeringar?
Ni som gjorde lumpen som bevakningssoldat, vad tyckte ni om det?

Var tvungen att skriva av mig, det här är ju en av de bästa dagarna det här året!
Har inte fått besked, men däremot BREVET!:)

så nu har jag svarat på nästan alla frågor..

dock va frågan om vilken utbildning man va intresserad av svår..som fan..

Har ingetligen ingen aning..vet bara att jag inte har någon lust att va på en ubåt..:gnissla

Men sen vetefan om jag får mönstra ens..
har lite små defekter..:(
små strulande knän
typ smått färgblind
gammalt benbrott

men man kan ju alltid hoppas!:yoparty

Du som är så insatt kan ju meddela vilka tjänster du kallar för jägare då.

Luftburen bataljon, MP Säk, Bassäk, Flygbasjägare är det jägare? Eller är det bara soldater från K4/AJB som gills? Det är nämligen bara de som är just Jägare... Det finns såklart även fallskärmsjägare och kustjägare men dessa har ju sina prefix att dras med. Kan man kalla en attackdykare för jägare? Är det sen någon skillnad på de gamla gänget från t.ex. I22? Du kanske vet att det funnits Hemvärn som har ingått i GränsJÄGAR bataljon.

Det finns saker i livet man bör vara tyst om när man inte vet och en av dem är att prata om Försvaret när man inte har varit där själv. Ingen kan berätta för nån annan vad som händer och hur hårt eller bra det är på ett rättvist sätt. Lumpen kan bara upplevas själv.

Du kan ju förresten redogöra för skillnaden mellan t.ex. en stadsskytte spaningssoldat en amfibie eldledare och en valfri jägartjänst.

Självklart får du säga/skriva att du tycker att värnplikt är onödigt/dumt eller så men kom inte och säg att du vet hur olika utbildningar är när du inte har något att relatera till.

Ni som ska rycka in - Grattis, det blir säkert grymt bra.
Satan vilken öm tå du hade, bäst att du hämtar en ispåse. Om du inte tog åt dig så förbannat mycket skulle du kanske förstå att jag pratar utifrån mina vänners berättelser och mina tolkningar av dessa. Gör om gör rätt och förstå att jag inte försöker vara allvetande utan endast ventilerar mina tankar lite.

De enda personerna som verkar ha en seriös utbildning där de faktiskt lär sig och utvecklas är de två som ligger inne som kustjägare = Den enda utbildningen som fortfarande verkar någorlunda seriös är jägarbefattningarna.

Plättlätt!

Stadsskytte som enskild befattning är väl ändå historia. De som övar stadsskytte nuförtiden, åtminstone på S1 och Livgardet, är vanliga skyttesluskar som pangar runt lite då och då. Någon vän som är amfibieeldledare har jag inte varför jag inte heller har yttrat mig om den befattningen. :tummenupp Mer fysiskt och psykiskt slutkörda människor än de som ligger inne som kustjägare har jag inte sett, men det lyser fortfarande i deras ögon och det tycker jag är det enda som räknas.

Det handlar inte, som du verkar tro, om vem som kan spotta ur sig flest befattningar, förkortningar, prefix eller regementen och huruvida vilka som ska räknas som dittan och dattan utan om att dela med sig av sina tankar och åsikter.

Mvh

Last edited:
2953744 När det var aktuellt för mig att mönstra så var det en bragd att komma ifrån mönstringskontoret med frisedel, många försökte men få lyckades.

Jag tyckte av någon anledning att det var min plikt att utbilda mig militärt för att mitt land skulle ha en så god beredskap som möjligt i händelse av ofred (man får inte säga krig längre).

Jag togs ut till "tepåse" eller ytbärgare som den officella benämningen är.
Tepåse kallas man för att befälen tycker att det är jätteroligt att flyga omkring och doppa en i alla isvakar dom hittar när man hänger i en wire under helikoptern "i övningssyfte".

Jag lyckades byta bort den tjänsten mot en flygmekanikertjänst eftersom det var min andra uttagning (ytbärgare blev jag på min goda fysik, som dom inte mätte utan uppskattade vid mönstring, eftersom jag var sjuk vid mönstringstillfället och inte fick cykla ergometercykel).

Jag gjorde militär grundutbildning som alla andra (gräva gropar man kan stå i, stå i grop och vakta, fylla igen grop så att någon annan kunde gräva en ny), skjöt diverse vapen, kastade handgranat, gick långmarch och så vidare.

Sen var min värnplikt som vilket annat 7-4 jobb som helst, jag klargjorde och skruvade flygplan, förutom att jag fick följa med och flyga en massa, fick ofta sluta torsdag efter lunch för att hinna med bussen hem torsdag kväll, blev hemflugen från Luleå till Umeå ett par gånger när det passade.

Det var dom roligaste 11 månaderna av mitt yrkesverksamma liv, man var vuxen åldersmässigt men innerst inne ett barn, och försvaret har alla coola leksaker...

Sen att man tjänade dåligt i ett år, skit samma, dom som inte lumpade söp bort det dom tjänade det året ändå...

Så grattis till att du som vill får göra lumpen, grattis alla ni som inte vill göra lumpen, det har aldrig varit lättare att slippa...
Jag lyckades få frisedel 1987..
Mest för att jag tyckte det var mesigt att "leka krig".. Min farfar var major i flygvapnet och inte helt nöjd med min inställning..
Nu 20 år senare kan jag känna att jag kanske "missade" något, men samtidigt stod jag för mina åsikter och det gav lite ryggrad..

Stadsskytte som enskild befattning är väl ändå historia. De som övar stadsskytte nuförtiden, åtminstone på S1 och Livgardet, är vanliga skyttesluskar som pangar runt lite då och då.

Mvh

Stadsskytte är precis som det låter, skyttesoldater som är utbildade för att verka i bebyggelse. Det finns kvar stadsskyttebataljoner i krigsorganisationen, sist jag kollade var de sex stycken och det utbildas fortfarande folk till dem på I1.

Ska själv mönstra immorn- dock är jag hyffsat förkyld! :arg

Har dock svårt att veta vilken tjänst som verkar intressant. Det som verkar intressant är Stadsskytt och skyttesoldat.

Har dock från min granne som är aktiv i detta så finns det bättre utbildningar än att vara en vanlig skytteslusk. Han rekomenderade bl.a. Militärpolis. Fick också se lite om Bassäk. Men jag vet inte riktigt vad Bassäk innebär riktigt, någon som vet? :)

Jag bytte bort en KB-tjänst på 15 månader i Boden mot 10 månader i Kungsängen på Idrottspluton. Ett brev från förbundet var allt som behövdes. Två dagar egen träning i veckan (oh, vad mycket man tränade då) och totalt tre nätter i fält. :D

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back