Fler som fått besked om lumpen idag?

2955054 Ska själv mönstra immorn- dock är jag hyffsat förkyld! :arg

Har dock svårt att veta vilken tjänst som verkar intressant. Det som verkar intressant är Stadsskytt och skyttesoldat.

Har dock från min granne som är aktiv i detta så finns det bättre utbildningar än att vara en vanlig skytteslusk. Han rekomenderade bl.a. Militärpolis. Fick också se lite om Bassäk. Men jag vet inte riktigt vad Bassäk innebär riktigt, någon som vet? :)
jag är också riktigt sugen på militärpolis..

men har för mig att varannat år är det RIDANDE poliser..och det har jag verkligen ingen lust med, och oturligt nog så är det de, "mitt år"

Fick precis reda på att jag ska göra värnplikten på F17 i Ronneby som bevakningssoldat, och är upp över öronen glad just nu. Trodde knappt att jag skulle få göra det, så nu känns allt kanon. Fattas bara att jag ska klara uppkörningen imorgon med hojen också för att lyckan ska bli total.

Jag rycker in i januri 2009.

Någon mer som har fått besked idag? Vad fick ni för placeringar?
Ni som gjorde lumpen som bevakningssoldat, vad tyckte ni om det?

Var tvungen att skriva av mig, det här är ju en av de bästa dagarna det här året!

När jag gjorde lumpen på F17 så skötte FlygBasSäk bevakningen. Hundförare skulle jag kunna tänka mig om jag hamnat i den gruppen, annars verkade det som de mest blev skrikna i ansiktet i ett par månader för att sedan tillbringa 2 av 3 resterande helger i vakten.

Klargöringsmek var däremot en guldtjänst!

Stadsskytte är precis som det låter, skyttesoldater som är utbildade för att verka i bebyggelse. Det finns kvar stadsskyttebataljoner i krigsorganisationen, sist jag kollade var de sex stycken och det utbildas fortfarande folk till dem på I1.
Vi är inte riktigt på samma linje tror jag. Stadsskyttesoldat fanns som enskild befattning tidigare men plockades bort samma år som jag mönstrade eller året innan, lite osäker. Idag bakas stadsskytte in i andra befattningar istället, vilket det kanske gjorde tidigare också, men skillnaden är att det inte finns något renodlat stadsskytteförband. Det var den förklaringen jag fick när jag mönstrade, om det var sanning eller skitsnack från inskrivningsförrättaren(?) för att få mig att söka en annan tjänst vet jag inte.

Edit: Det man inte har i huvudet får man ha i fingrarna. Läste inte vad du skrev tillräckligt noggrant. Uppenbarligen finns statsskytteförbanden kvar och jag blev ljugen rakt upp i ansiktet :yoparty

Mvh

Last edited:
Jag var lite småsugen på att göra lumpen men så kommer där ett jäkla brev att man inte får! Lite småsegt.
Ditt liv verkar vara en dämpad tillställning, du var lite småsugen på värnplikt, men när du inte fick göra det så kändes det lite småsegt. Inga yviga känslostormar där inte, låter som du går på valium eller liknande :D.

Frågan är nu, blir du lite småirriterad på mitt inlägg eller bara lite småuppgiven?

Tja, vissa var positiva, andra var negativa, ungefär som väntat alltså. Själv är jag jävligt glad och hoppas att det kommer att bli en trevlig upplevelse och en bra erfarenhet. Kommer att ansöka om att få göra den tredje frivilliga terminen med utlandsutbildningen också, och förhoppningsvis få göra utlandstjänstgöring.

Vad är era tankar kring detta och finns det någon som har varit iväg? :) Ja, det finns säkert någon annan tråd men det kanske kommer fram något nytt här.

men har för mig att varannat år är det RIDANDE poliser..och det har jag verkligen ingen lust med, och oturligt nog så är det de, "mitt år"

Vore inte det ballt att lära sig rida samtidigt då? Hela utbildningen innefattar väl inte hästar heller?

Förövrigt är ridande poliser jävligt respektingivande. :fakta

Last edited:
2955523 Ditt liv verkar vara en dämpad tillställning, du var lite småsugen på värnplikt, men när du inte fick göra det så kändes det lite småsegt. Inga yviga känslostormar där inte, låter som du går på valium eller liknande :D.

Frågan är nu, blir du lite småirriterad på mitt inlägg eller bara lite småuppgiven?
Du är lite smådryg ;)

Men det hade inte varit helt fel att brumma runt med motorcykel eller köra lastbil ett par månader ;)

Gör något nyttigt
Om man vill göra nåt "nyttigt" så finns Tolkskolan - klarar du dig igenom den kan du känna dig rätt nöjd... De flesta andra som har gjort det sitter i Näringslivets toppskikt idag.

Det finns två typer av Militärpoliser, MP och MP Säk.

MP har alltid ridutbildning oavsätt vilken befattning de har, det är en urgammal tradition på Dragonbataljonen som de tillhör. Anledningen till att de ibland spenderar tid i stallet är för att de ska rida på några av deras högvakter. MP sysslar t.ex. med eskortering av VIP, brottsplatsutredning, brottsutredning, skyddsvaktstjänst, trafikövervakning och de läser alltså en massa juridik.

MP Säk kommer ursprungligen från K3 och har inte ridtjänst alls. Deras område är att leta upp och fånga sabotageförband redan innan krig har brutit ut. Tidigare hette de Militärpolis Jägare.

Last edited:

MP har alltid ridutbildning oavsätt vilken befattning de har, det är en urgammal tradition på Dragonbataljonen som de tillhör.

Aha, intressant, det måste vara ett av få förband som har en tradition som återknyter till namnet. Dragoner var ju ursprungligen beridet infanteri.

Nu är ju förvisso de flesta gamla regementen utsorterade men tex P2 Hässleholm som på slutet satte upp Norra skånska brigaden var ju Skånska dragonregementet med månghundraåriga anor.

Om man vill göra nåt "nyttigt" så finns Tolkskolan - klarar du dig igenom den kan du känna dig rätt nöjd... De flesta andra som har gjort det sitter i Näringslivets toppskikt idag.

Jo, räddning, akutsjukvård etc kan ju inte vara användbart. :rolleyes:
Och som svar till Sporthojarn, jag gjorde det som räddningsman/sanerare. Hade skitskoj. Rökdykning, släcka bränder, åka ut vid trafikolyckor etc. Allt som en brandman gör helt enkelt. Sen tillkom lite radioaktivitet och senapsgas pga sanerar utbildningen.

2953378 Tyvärr är inte dagens militärtjänst densamma som för fem år sedan. Nu är det ett dagis där man placerar unga män som inte riktigt har vuxit färdigt och är i behov av lite extra fostrande för att fungera i samhället. Behöver man det så är lumpen jättebra. Om inte kan man lika gärna ligga hemma och runka istället för att ligga i en barrack med tjugo pågar och utföra nämnda synd :tummenupp

Den enda utbildningen som fortfarande verkar någorlunda seriös är jägarbefattningar, mest av den anledningen att de flesta sedan siktar på en karriär som yrkesofficer.

Mvh
Bullshit

Måste hålla med Richaard här. Det finns bara ett fåtal "riktiga" utbildningar kvar.

Muckade själv från K3 förra våren efter 15 månader som jägargruppchef och jag har haft otaliga drömmar där jag får rycka in igen och göra om allt. Det var helt klart bland det bästa som hänt mig, fick utveckla mig som person och samtidigt inse att man inte klarar allt, alltid.

Jag rekommenderar alla som tror att de klarar av en jägarutbildning psykiskt att söka en sådan, fysiskt klarar nästan alla det med rätt motivering. Som exempel kan jag ta en av mina kulspruteskyttar, 1.65 lång och vägde väl 65 kg men kunde ändå hänga på resten av plutonen trots 50-60kg utrustning! (vi bar givetvis samma) :tummenupp

Övriga utbildningar förutom de tuffaste (FJS, KJ, Luftburna jägarbataljonen, fd K4) skulle jag tro är väldigt varierande. Det beror helt på vilka personer man hamnar med och vilken inställning man själv har. Anledningen till detta beror nog främst på att de som är uttagna till jägartjänsterna ofta är betydligt mycket mer motiverade att göra sin värnplikt och har gjort ett aktivt val dit samt genomgått en "extra" mönstring.

Måste hålla med Richaard här. Det finns bara ett fåtal "riktiga" utbildningar kvar.

Muckade själv från K3 förra våren efter 15 månader som jägargruppchef och jag har haft otaliga drömmar där jag får rycka in igen och göra om allt. Det var helt klart bland det bästa som hänt mig, fick utveckla mig som person och samtidigt inse att man inte klarar allt, alltid.

Jag rekommenderar alla som tror att de klarar av en jägarutbildning psykiskt att söka en sådan, fysiskt klarar nästan alla det med rätt motivering. Som exempel kan jag ta en av mina kulspruteskyttar, 1.65 lång och vägde väl 65 kg men kunde ändå hänga på resten av plutonen trots 50-60kg utrustning! (vi bar givetvis samma) :tummenupp

Övriga utbildningar förutom de tuffaste (FJS, KJ, Luftburna jägarbataljonen, fd K4) skulle jag tro är väldigt varierande. Det beror helt på vilka personer man hamnar med och vilken inställning man själv har. Anledningen till detta beror nog främst på att de som är uttagna till jägartjänsterna ofta är betydligt mycket mer motiverade att göra sin värnplikt och har gjort ett aktivt val dit samt genomgått en "extra" mönstring.

Så du tror inte att de få som överhuvudtaget får göra lumpen idag inte är väl motiverade? Vill man inte göra lumpen idag så slipper man, så dom få som blir uttagna vill ju faktiskt göra värnplikten.

Vilka "riktiga" utbildningar fanns förr som inte finns idag?

Luftburna jägarbataljonen

Har den överlevt bilan vid försvarsslakten? Vilket kalkonprojekt det är och ett utmärkt exempel på skattepengar åt helvete ,en luftburen bataljon med otillräckligt antal helikoptrar som inte på något sätt är lämpade för uppgiften, obefintligt skydd, inte en enda attackhelikopter osv. Som jag ser det är en vanlig skyttebataljon minst lika bra på allt.

Så du tror inte att de få som överhuvudtaget får göra lumpen idag inte är väl motiverade? Vill man inte göra lumpen idag så slipper man, så dom få som blir uttagna vill ju faktiskt göra värnplikten.

Vill och vill. Visst, nu är det oerhört lätt att slippa och de som faktiskt blir uttagna vill göra lumpen men ofta är det inte mer än så de vet. De flesta som vill bli jägare gör det för att de har viss kunskap om vad den tjänsten innebär och i många fall har de även tränat för att vara förberedd inför inryck.

Förutom detta tror jag att många av "skitbefattningarna" inte besätts av de som är oerhört motiverade, det vill inte mönstringsförättarna utsätta dem för. Men detta är ju inget jag vet säkert, dock har jag ju snackat med en hel del personer utanför K3 och de verkar ha väldigt många omotiverade.

Vilka "riktiga" utbildningar fanns förr som inte finns idag?

Har den överlevt bilan vid försvarsslakten? Vilket kalkonprojekt det är och ett utmärkt exempel på skattepengar åt helvete ,en luftburen bataljon med otillräckligt antal helikoptrar som inte på något sätt är lämpade för uppgiften, obefintligt skydd, inte en enda attackhelikopter osv. Som jag ser det är en vanlig skyttebataljon minst lika bra på allt.

Tja, det är ju en definitionsfråga. För mig är en "riktig" utbildning fysiskt utmanande och kärv något som verkar saknas på många utbildningsställen. Visst, det är inget självändamål att plåga värnpliktiga men jag tycker att det till stor del är karaktärsbyggande, att anta en utmaning.

Jadå, den luftburna bataljonen satsas det "mycket" pengar på. Nej, helikoptrar och även fordon är under kritik men det beror ju på två saker; långsamma leveranser av det nya fordonet (Galten) och att helikopterupphandlingen gick åt helvete. Jag har ALDRIG övat med helikoptrar men de som kommer ingå i NBG lär ju få öva, annars är det ett stort skämt.

Skillnaden mellan skyttebataljonen och jägarbataljonen är ju uthålligheten i fält. Här har jägarbataljonen ett stort övertag. Sen ser jag inte på vilka positioner en skyttebataljon skulle vara minst lika bra. Kanske lika bra, men aldrig bättre.

Last edited:
Lumpen är ett sätt för försvarsmakten att få billig arbetskraft..

Låg inne 11 månader. Civil utbildning hade varit 11 veckor..

Men.. jag blev fet, lat och fick en bristande kvinnosyn..

Missade ett års lön som välbetald industriarbetare..

Visst var det roligt stundtals men de är snåla dryga och stelbenta..

Nä fy fan för resedetaljen och matsaalen på F21 .

Tja, det är ju en definitionsfråga. För mig är en "riktig" utbildning fysiskt utmanande och kärv något som verkar saknas på många utbildningsställen. Visst, det är inget självändamål att plåga värnpliktiga men jag tycker att det till stor del är karaktärsbyggande, att anta en utmaning.

Det är det säkert, jag tror dock inte skillnaden är spec stor jämfört med 1957 eller 1977 mot idag.

Jadå, den luftburna bataljonen satsas det "mycket" pengar på. Nej, helikoptrar och även fordon är under kritik men det beror ju på två saker; långsamma leveranser av det nya fordonet (Galten) och att helikopterupphandlingen gick åt helvete. Jag har ALDRIG övat med helikoptrar men de som kommer ingå i NBG lär ju få öva, annars är det ett stort skämt.

Man har inte resurserna helt enkelt, ej heller behovet. För mig framstår det som att de som är ansvariga är duktiga på att lobba och att "luftburet kavalleri" ala USA är "hippt och coolt".

Skillnaden mellan skyttebataljonen och jägarbataljonen är ju uthålligheten i fält. Här har jägarbataljonen ett stort övertag. Sen ser jag inte på vilka positioner en skyttebataljon skulle vara minst lika bra. Kanske lika bra, men aldrig bättre.

Fast nu liknar ju inte luftburna bataljonens uppgifter jägarbataljonens utan skyttebataljonens, dvs anfalls och försvarsstrid. Det är kort och gott en skyttebataljon som åker helikopter istället för stridsfordon, bandvagnar och tgb. Den vanliga skbat är således bättre på de tre områdena skydd, rörlighet (åtminstone under strid) och eldkraft. Eftersom skbat dessutom ofta strider i brigad eller fördelning (om man nu öht kan sätta upp sådana förband i nuvarande kriorg) så har de också tillgång till tex luftvärn, pansarvärn och artilleriresurser på både brigad och fördelningsnivå. Enda fördelen med LBB är att man kan förflytta soldater väldigt snabbt på taktisk nivå. Men med undermåligt hkp-material blir förmågan oerhört bristande.

Vanliga jägarförband är inte i närheten av varken LBB eller skbats förmåga att bedriva väpnad strid och uthållighetsjämförelsen blir haltande. En jägare svälter ihjäl lika fort som en skyttesoldat om han inte får mat, skyttebataljoner har vanligen betydligt mer underhållsresurser i ryggen än jägarförband.

Kul resonemang i denna tråd!

Personligen tror jag att det handlar mkt om attityd o iställning hur lumpen kommer att upplevas.

JAG! gjorde 10 månader på ett förband stationerat i Vaxholm... på den tiden hann jag:

-Fixa skeppare B+maskinB
-Ta körkort C
-Skolka o göra tentor så jag kunde ta mäklarexamen under lumptiden
-Byta ut mej själv i 3v så jag kunde jobba extra hemmavid o tjäna lite flis
-Göra en dagstur till Visby endast för att äta lunch! Kvittot tog adjutanten för gjorda utägg.
-Leka taxi-båt o köra rutter mellan stavsnäs o Sandhamn o klå privatister på cash
-Leka taxi-båt o köra midsommarfirande till Nåttarö från Nynäshamn.
-Tanka marindiesel i "fel" båt o ta betalt
-Skjuta lerduvor med KSP58
-Gå på grund och kvadda en båt så den stod i torrdocka i 5v.

Ja resten var kul men inte lika kul som ovan.. jo kanske att det var sommaren 94 så vi hade 30-34+ grader mellan juni-augusti såe jag var klädd i flip-flop o badbrallor stora delar av tiden... Jaa en av de mest solbrända i hela landet det året!

Tack svenska försvaret för den tiden! Det var det värt!

Ps. Referenser finnes Ds.

Nyheter
Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Back