Nån som kan Norska?

Tror inte du behöver översätta det där, tror dom förstår ändå.

Lokaltidning tror ja heter lokal-avisa

När man behöver översätta mellan danska, svenska och norska så har det fan gått för långt med degenereringen hos folks språkkunskaper.....

Skriv på svenska, klart de förstår.

Behöver absolut inte översätta. Dom förstår våran svenska bättre än vad vi förstår deras norska. Så det behöver du int eoroa dig för.

Tja, det vore asschysst om nån kunde översätta detta till Norska :)
Det måste vara rättstavat

"Boende i Sandefjord sökes"

"Vi är 2-4 svenskar i 20-årsåldern som söker boende i Sandefjord från mitten av juni 2007, i några månader framåt. Allt är av intresse! Kontakta mig via mail anton@ljunghusen-foto.com"

trevlig helg :)

p.s vet du vad lokaltidning heter på norska får du gärna skriva de också

Som alla skrivit så förstår dom svenska men vill du iaf ha en översättning så kommer den här :tungan

"Søker boende i Sandefjord

"Vi er 2-4 Svensker i 20-års alderen som søker boende i Sandefjord fra midten av juni 2007 og noen måneder forover. Alt er av interesse! Kontakte meg via mail anton@ljunghusen-foto.com

lokaltidning=lokalavis

Last edited:
Som alla skrivit så förstår dom svenska men vill du iaf ha en översättning så kommer den här :tungan

"Søker boende i Sandefjord

"Vi er 2-4 Svensker i 20-års alderen som søker boende i Sandefjord fra midten av juni 2007 og noen måneder forover. Alt er av interesse! Kontakte meg via mail anton@ljunghusen-foto.com

lokaltidning=lokalavis

Är du en norsk chey?
För norska cheyer = :brynad

Bara att sicka iväg som det står. Normännen har mkt lättare för att förstå svenska än vad vi förstår norska. De har för fan vuxit upp med svenska barnprogram och TV överhuvudtaget =).

Vad händer i Sandefjord då? Bara över vattnet från mig =)

När man behöver översätta mellan danska, svenska och norska så har det fan gått för långt med degenereringen hos folks språkkunskaper.....

Skriv på svenska, klart de förstår.

Norrmän förstår svenska alldeles utmärkt. Att vi svenskar är så självgoda att vi förutsätter detsamma om danska är ganska talande om vår inställning till våra grannländer. Danskarna tycker inte att svenska är speciellt lätt, vare sig i tal eller skrift.

Fuzz, din annons låter precis som en svensk som försöker skriva norska :).

Boende?? På norska? Inte bolig då?? Leilighet, hybel?? :tungan

Att vi svenskar är så självgoda att vi förutsätter detsamma om danska är ganska talande om vår inställning till våra grannländer. Danskarna tycker inte att svenska är speciellt lätt, vare sig i tal eller skrift.
Det handlar väl för fan inte om självgodhet utan snarare om att det känns löjligt att prata engelska med sina grannar, jag har med danskar att göra med jämna mellanrum i och med mitt jobb och har även jobbat i Köpenhamn och jag försöker jag alltid att prata "skandinaviska", jag koncentrerar mig på att förstå danskan och försöker byta ut "svensk-svenska" ord till danska eller mer multi-skandinaviska motsvarigheter.

Jag tycker inte att det är självgodhet utan snarare en artighet att kunna kommunicera med ett broderfolk på ett gemensamt skandinaviskt språk. Men självklart får man ju vara kvick på att gå över till engelska om någon av parterna inte förstår, men att börja på engelska är fan självgott om något.

Samma gäller med folk som börjar prata engelska med finlandssvenskar, det är den yttersta formen av pinsamhet, det har jag varit med om vid några tillfällen när jag jobbat i Finland, en del svenskar verkar inte ens känna till att en minoritet finskar pratar svenska som modersmål.

Att prata engelska med norrmän tänker jag inte ens gå in på, det är så pinsamt att det gör ont, förstår man inte norska (möjligtvis borttaget en del västkusts-dialekter) så är det väl tveksamt om man ens förstår olika svenska dialekter.

PS. Inom SAS-koncernen så talar man "skandinaviska" mellan de olika länderna , är det självgott? DS.

Tja, det vore asschysst om nån kunde översätta detta till Norska :)
Det måste vara rättstavat

"Boende i Sandefjord sökes"

"Vi är 2-4 svenskar i 20-årsåldern som söker boende i Sandefjord från mitten av juni 2007, i några månader framåt. Allt är av intresse! Kontakta mig via mail anton@ljunghusen-foto.com"

trevlig helg :)

p.s vet du vad lokaltidning heter på norska får du gärna skriva de också

Glöm inte att tala om att du gillar att dricka bärs och pula med din motorcykel! :crash

Och möter du någon snygg tjej på häst så måste du ju fråga om du får klappa kusen. :tummenupp

Last edited:
Det handlar väl för fan inte om självgodhet ..... är det självgott? DS.

Tydligen är jag otydlig, det jag menar är att det är en skabbig inställning att ta för givet att danska förstår svenska bara för att norskar gör det.

Men erfarenhet är att danskar med lite vana lätt förstår svenska på samma sätt som jag har god förståelse för danska efter flera år med danska kollergor. MEN det är ingen självklarhet att de förstår mig och det bör jag visa respekt för. Det var Chris utbrott om degenererade språk-kunskaper jag ifrågasatte.

Det hade varit nonchalant av mig om jag skrev ett brev på svenska till en danska kollega utan att i förväg ha koll på om det är ok eftersom jag stött på flera danska som har svårt att förstå svenska, både skriftligt och i tal.

Glöm inte att tala om att du gillar att dricka bärs och pula med din motorcykel! :crash

Och möter du någon snygg tjej på häst så måste du ju fråga om du får klappa kusen. :tummenupp

Hahaha!!

När jag hade bott i Norge i ca 1 månad:
Norsk kollega: Morrn Micke, gjordes i helgen då?
Jag: Jag var ute på krogen och drack bärs =)
Kollegan: ?? Eeeh, fint... Du menar väl pilsner?
Jag: Huh?

Hahaha!!

När jag hade bott i Norge i ca 1 månad:
Norsk kollega: Morrn Micke, gjordes i helgen då?
Jag: Jag var ute på krogen och drack bärs =)
Kollegan: ?? Eeeh, fint... Du menar väl pilsner?
Jag: Huh?

HAHA, bärs borde väl vara skit?:D blev du mobboffret på jobbet sen då:gnissla

Jepp HAHA.
Klarade mig dock undan med att skämta bort det lite smidigt :näsblod

:tummenupp Var med klassen till Järfälla och arbeta med några norrmän och då var det en från klassen som tog upp bärs pratet. Ja kan lova dig att han var mobbad resten av resan:D

Glad valborg iaf:fyllisar :fyllisar

Last edited:
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back