MotoGP - 2007- Qatar - Race 1

  • Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Fasen..."standardhojar" och rena GP-maskiner närmar sig varann...
Det är ju astronomiska effektuttag idag i vanliga "köpecyklar" och även rena gathojar rakt över disk har god effekt samt även potential för en rejäl ökning.
Får utvecklingen fortsätta såhär kommer vi köpa MotoGP hojar klara för gata om 10 år! :tummenupp

Jiiiihaa!

Först vill jag lägga in en brasklapp, kollade dagens träning precis, toppfarterna är ganska lika Superbikarnas idag, vilket förmodligen beror på sämre förhållanden igår. Alltså är nog effekten tämligen lika.

Att gathojarna är speciellt nära kan du ju drömma om, fortfarande en viss skillnad på 150-160 till 250-275 hästar per liter......

Sen kan du ju kolla skillnaderna i varvtid mellan en standardhoj och en MotoGP så inser du att effekt är långt ifrån allt. En 125 Racer med 50 hästar stressar en Superstockhoj på vissa banor och då är Superstockhojen preppad med bättre fjädring och däck än den du köper i butik.

Man sa förmodligen samma sak 1986-87 när FZR1000 och GSXR1100 kom med 130-140 hästar och 500:orna hade 160-170 hästar.
 
Last edited:
Den teoretiska maximala verkningsgraden för en förbränningsmotor ligger på ca 30-35%. Resten blir förluster, mestadels värme. Om en tredjedel blir 220 bakjulshästar, så ska 440 kusar kylas bort, vilket motsvarar ca 310 kw.

Jo. Men låt mig formulera om min fråga.. Jag vet att mycket värme utvecklas på en hoj men man har ju trots allt (minimala) kylare och den mesta värmen försvinner ju via avgaskrökarna. Varför då ha en extra kåpa just på det stället? Har man en till likadan på andra sidan? Värmen från hojen bör väl endå stråla ut från spisen så vad gör en lite extrakåpa för skillnad? :va

Jag tycker bara det verkar lite märkligt att man skulle ha en sådan liten extra kåpa för att få till en luftström extra för avledning av värme.

/Fraug Weis
 
2808594 Jo. Men låt mig formulera om min fråga.. Jag vet att mycket värme utvecklas på en hoj men man har ju trots allt (minimala) kylare och den mesta värmen försvinner ju via avgaskrökarna. Varför då ha en extra kåpa just på det stället? Har man en till likadan på andra sidan? Värmen från hojen bör väl endå stråla ut från spisen så vad gör en lite extrakåpa för skillnad? :va

Jag tycker bara det verkar lite märkligt att man skulle ha en sådan liten extra kåpa för att få till en luftström extra för avledning av värme.

/Fraug Weis
Om du tittar på hur kåporna utvecklats på MotoGP hojarna så ser du att en stor förändring är att man har öppnat upp större och större ventilationshål i kåporna för att evakuera värmen ut från motorn. Det har ju även aerodynamiska hänsyn att luften ska strömma på rätt sätt genom de gigantiska kylarna och ut.
Eftersom du har ett flöde av luft runt motorn som drar med sig värmen ut så är det inte otroligt att den värmen i vissa fall kan störa föraren. Ducati hade ju gigantiska problem i början att föraren skållades av värmen från motorn just pga dåligt utflöde av värmen.
Kika på skillnaderna mellan de förstaoch sista versionerna av Desmosedicin, på de första bilderna har de helt släta sidokåpor medan GP6:an har gigantiska air ducts....
 
Om du tittar på hur kåporna utvecklats på MotoGP hojarna så ser du att en stor förändring är att man har öppnat upp större och större ventilationshål i kåporna för att evakuera värmen ut från motorn. Det har ju även aerodynamiska hänsyn att luften ska strömma på rätt sätt genom de gigantiska kylarna och ut.
Eftersom du har ett flöde av luft runt motorn som drar med sig värmen ut så är det inte otroligt att den värmen i vissa fall kan störa föraren. Ducati hade ju gigantiska problem i början att föraren skållades av värmen från motorn just pga dåligt utflöde av värmen.
Kika på skillnaderna mellan de förstaoch sista versionerna av Desmosedicin, på de första bilderna har de helt släta sidokåpor medan GP6:an har gigantiska air ducts....

Okili dokey. Låter som en rimlig förklaring. Visste inte att Duccarna hade sådana problem med hetta..

Tack för ett bra svar! :tummenupp

Nu får vi bara hoppas att det finns en TV som får in ojråspåat kl 1415 i em här på jobbet. :gnissla
 
Först vill jag lägga in en brasklapp, kollade dagens träning precis, toppfarterna är ganska lika Superbikarnas idag, vilket förmodligen beror på sämre förhållanden igår. Alltså är nog effekten tämligen lika.

Att gathojarna är speciellt nära kan du ju drömma om, fortfarande en viss skillnad på 150-160 till 250-275 hästar per liter......

Sen kan du ju kolla skillnaderna i varvtid mellan en standardhoj och en MotoGP så inser du att effekt är långt ifrån allt. En 125 Racer med 50 hästar stressar en Superstockhoj på vissa banor och då är Superstockhojen preppad med bättre fjädring och däck än den du köper i butik.

Man sa förmodligen samma sak 1986-87 när FZR1000 och GSXR1100 kom med 130-140 hästar och 500:orna hade 160-170 hästar.

Nu är du så där reell och detaljfixerad igen! ;)
Jag sa: SNART!
Inte: att de ÄR lika.
JAg konstaterar att standardhojar och tävlingsmaskiner närmar sig trots allt, och att t.ex superbike där klivet är minst visar just detta.
Sen struntade jag i litereffekt just för att då kommer 125 och 250 vara de som leder effektligan, eller om man ska dra det till ytterligheter: En lityen glödstiftsmotor till en radiostyrd modell! :) Och som du själv konstaterar, effekt är verkligen inte allt.
Utan min lilla reflektion bygger på hur gapet mellan köpe/gata och tävlingsklasserna minskat genom åren.
Sen att det (självfallet) är eoner av utveckling emellan dem är solklart. Allt annat hade varit en besvikelse.
 
www.motogp.com kolumnen till höger med "Schedule" där du kan välja Local elelr your time, local time visas alltid också på sidan.
De tiderna stämmer för nu kör 250 FP2 och 11:05 är det kval för 125.
Sedan kanske Eurosport visar det senare men det är ju en annan sak såklart.
Själv ska jag se MotoGP kval på lunchen. High Res. :)
 
Last edited:
www.motogp.com kolumnen till höger med "Schedule" där du kan välja Local elelr your time, local time visas alltid också på sidan.
De tiderna stämmer för nu kör 250 FP2 och 11:05 är det kval för 125.
Sedan kanske Eurosport visar det senare men det är ju en annan sak såklart.
Själv ska jag se MotoGP kval på lunchen. High Res. :)

Hehe. Ok. Men får oss som inte har premium package med high-res [ :( ]direkctanslutning till godislandet så gäller eurosport (ej direkct alltså) kl 1415-1500.

Börja inte finta nu. :)
 
www.motogp.com kolumnen till höger med "Schedule" där du kan välja Local elelr your time, local time visas alltid också på sidan.
De tiderna stämmer för nu kör 250 FP2 och 11:05 är det kval för 125.
Sedan kanske Eurosport visar det senare men det är ju en annan sak såklart.
Själv ska jag se MotoGP kval på lunchen. High Res. :)


Asså det här är viktiga saker!!!! Med high res osv vad jag förstår är det den för 99 euro? lite dyrt ändå.... jag spanar på den för 45 euro men jag undrar om jag kommer att hata mig själv hela året för att jag snikade på en 500 hundring????
vad tycker du klarar jag mig på snikvariante eller ska jag ladda på som faan???
 
Va fasen... Colin Edwards är ju vass på riktigt!!
 
Jag kan säga att High Res köpet var ett infall som jag börjar ångra, kreditkort är fan farligt emellanåt.
Den vanliga versionen duger bra.

2808665 Hehe. Ok. Men får oss som inte har premium package med high-res [ :( ]direkctanslutning till godislandet så gäller eurosport (ej direkct alltså) kl 1415-1500.

Börja inte finta nu. :)
Köp ett vanligt premium package så kan du njuta på lunchen med live timing och live video. :)
 
Last edited:
Tja, ta en 4-taktare vilkensomhelst i vilken tidsålder som helst av samma kubik, och jämför den med motsvarande tävlingsmaskin.
Förr var skillnaderna på litereffekt större.

Hur ska du ha det, är litereffekt relevant eller är det inte?

För det andra haltar jämförelsen betänkligt eftersom kungaklassen i många år var 500 cc 2-takt. Alltså, du har inte motsvarande 4-taktshojar att jämföra med för 10 eller 20 år sedan.

Annars kan du ju jämföra Honda RC45 som var den effektstarkaste Superbiken 1996 med GSXR750-96. Gathojen hade ca 145 hästar per liter och Superbiken 210. Ungefär samma skillnad som idag.

Går du tillbaka lite till hittar du hojar som RC30 och Ducati 888 med 130 på hjulet, en ZXR750 eller RC30 på den tiden låg på ungefär 90-95 hästar, säg 125 hästar/liter mot Superbikarnas 175.

Alltså har trimningsgraden gathoj/superbike ganska konstant legat på cirka 70% under hela seriens historia.

Själv jämför jag hellre varvtider, det är dock svårt att komma åt gamla varvtider men jag vet att Corser slog Mick Doohans varvrekord på Phillip Island 1996 eller 97 med en Ducati Superbike. 1.33.xx var tiden, och en Ducati 916 SPS var vid denna tid en synnerligen potent gathoj. Jag TROR, att de värsta gathojarna då var närmare 500:orna i varvtider än vad dagens 1000cc är MotoGP-hojarna, men du får gärna överbevisa mig, jag hittar som sagt inga varvtider från tex gamla superstock-race.
 
Pedrosa kör med ett annat avgassystem mot dom övriga Hondorna.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/57110
Noterade att Butter hade 3:e högsta toppfart på FP3 och var den ende som kom in mellan de fyra GP7:orna. Kanske inte har med avgassystemet att göra men man vet ju aldrig, HRC har säkert sett till att den lilla rackaren har ett par extra hästar :D

"...while the Suzuki is right on the noise limit of 130 decibels when running at 5,500rpm." :3freak

Så här går det i racet :fakta

1. Stoner
2. Rossi
3. Hopper
 
Last edited:
högre kurvhastighet ger bättre drag ut på rakan när man har begränsat med effekt, 250-stilen lönar sig bättre på 800, iaf så länge man kör fria varv utan
trafik framför.

mitt tips:
1. Rossi - kungen regerar än
2. Pedrosa - kronprinsen lurar i vassen
3. Checa - den gamle tjuren visar var skåpet ska stå
 
Last edited:
"...while the Suzuki is right on the noise limit of 130 decibels when running at 5,500rpm." :3freak

Varför mäter de så? Redan SBPs mätmetod för våra gathojar är tvivelaktig. Att mäta statiskt vid 5500 rpm på en MotoGP-hoj måste enbart vara dumt.
Den som satte den regeln kan inte ha vetat särskillt mycket om MotoGP.
 
2808761 Varför mäter de så? Redan SBPs mätmetod för våra gathojar är tvivelaktig. Att mäta statiskt vid 5500 rpm på en MotoGP-hoj måste enbart vara dumt.
Den som satte den regeln kan inte ha vetat särskillt mycket om MotoGP.
Artikeln är ju väldigt generellt skriven, antagligen har en snubbe stått med en dB-mätare och då fått upp 130 dB.
Samma som antagandet om Duccens toppvarv på 21 000 rpm.
 
Varför mäter de så? Redan SBPs mätmetod för våra gathojar är tvivelaktig. Att mäta statiskt vid 5500 rpm på en MotoGP-hoj måste enbart vara dumt.
Den som satte den regeln kan inte ha vetat särskillt mycket om MotoGP.

Är en viss hastighet som kolven ska ha när man mäter ljudet. 13m/s för 2-t och 11m/s för 4-t ska kolven röra sig vid mätningen. Så för MotoGP blir det 5500v/m och för 125/250 7000v/m.

Artikeln är ju väldigt generellt skriven, antagligen har en snubbe stått med en dB-mätare och då fått upp 130 dB.
Samma som antagandet om Duccens toppvarv på 21 000 rpm.

"Snubben" är förmodligen en besiktningsgubbe som gör mätningarna precis som man gör dom på ett SM. Dvs mätningen sker 50cm i en 45 graders vinkel bakom ett avgasrör. ;)
 
Last edited:
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top