MotoGP - 2007- Qatar - Race 1

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Jag vet inte, men skulle gissa på att den ska styra undan varmluft från förarens ben. Ducati hade väl problem tidigare med för mycket varmluft på Loris, därav min gissning.

Aha. :) Jävligt snygg hoj för övrigt. Gillar att de har så "lite" kåpor.

Edit: What a sec, vart kommer denna outhärdliga varmluft ifrån? :va

En annan dum fråga: varför envisas Rossi med ett långt avgas hela vägen upp till cutsen? Trenden verkar ju snarare vara instoppat avgas under oljetråget..

Last edited:
Det är inte otroligt att det är för att avleda varm luft från foten. Rossi har en liknande flärp på M1:an men inte Edwards. Någon vidare aerodynamisk effekt eller att den skulle fällas in eller ut beroende på lutning har jag svårt att tro.
Troligen kommer den inte sitta på hojarna om det är svalare omständigheter, Assen brukar tex vara svalare än Qatar.
Rossi vill ha ljuddämpare eftersom han tycker de raka rören stör hans koncentration för mycket.

1: Rossi.
2: Stoner. (Om han kan hålla gummit mot asfalten)
3: Melandri.
4: Pedrosa.
Äntligen dags igen!
Fick hyresvärden att gå upp till 8mb på mitt bredband så nu har jag gp channel!:yoparty

Rossi vill ha ljuddämpare eftersom han tycker de raka rören stör hans koncentration för mycket.

Sen kan det väl vara lite att Termignoni vill ha sitt namn på den produkt dom gör och inte en klibba på hojen bara. Men vad vet jag :)

Kör väl min topp 3 också när jag ändå skriver.

1. Stoner
2. Rossi
3. Melandri

Japp så blir det.:tummenupp

2808144 Sen kan det väl vara lite att Termignoni vill ha sitt namn på den produkt dom gör och inte en klibba på hojen bara. Men vad vet jag :)

Kör väl min topp 3 också när jag ändå skriver.

1. Stoner
2. Rossi
3. Melandri

Japp så blir det.:tummenupp
De tackar ju såklart inte nej men det är Rossi som uttalat att han inte gillar att köra med raka rör.

Var är valmers när man "behöver" honom? :)

Rossi has an opinion: 'Nicky? The number-one plate is heavy on the cowling... I always use number 46! Seriously, it is the change of bike. At the moment Hayden doesn't use very well the 800. Maybe it is his background in Superbike, not in 125 and 250 like Melandri and the others. He needs more time but he will arrive, he is a good rider.'

De tackar ju såklart inte nej men det är Rossi som uttalat att han inte gillar att köra med raka rör.
Du tror inte att de till och med får betala för att ha sin logga där?
Tech3 ser ut att köra med samma system men där finns ingen logga.

Rossi has an opinion: 'Nicky? The number-one plate is heavy on the cowling... I always use number 46! Seriously, it is the change of bike. At the moment Hayden doesn't use very well the 800. Maybe it is his background in Superbike, not in 125 and 250 like Melandri and the others. He needs more time but he will arrive, he is a good rider.'
Undra om det även gäller killen som hade 4:e bästa tiden idag :va

Är det några andra nya regler från 2006 i racet? Jag menar under racets gång! wetrace mm

Är det några andra nya regler från 2006 i racet? Jag menar under racets gång! wetrace mm
Nej, det ska det inte vara, inget stort iaf.
Den nya däckregeln (som säger att man max får använda totalt 14 fram- och 17 bakdäck om man kör med däck från en tillverkare som vunnit 2 race eller mer sen starten av säsongen 2005) är väl den stora nyheten och berör alla utom de som kör Dunlop.

Pedrosa kör med ett annat avgassystem mot dom övriga Hondorna.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/57110

Andrew Pitt åkte dit för fortkörning i bandepån. Körde 77km/h på tordagsmorgonen och där är det max 60km/h som gäller.

Last edited:
Är det i morgon de ska ha valt ut de 31 däck de får använda eller gäller den regeln direkt från första dagen?

En dag innan första träningen ska alla däcken vara utvalda och inlämnade för märkning. Så för denna helgen så var det i onsdags man gjorde det. Kommer inte ihåg vilken tid som var senast att göra det på. Men alla däck för hela helgen gäller det.

Har det kommit några uppgifter om vilken effekt 800:orna har?
Läste att de tappat runt 40 Hk vilket tex för Honda borde innebära att RC212V ligger på ca 210-220 Hk vilket är ungefär vad WSBK-hojarna har.

Yamaha uppger det här:

Yamaha YZR M1 800cc - Scheda Tecnica

Motore

Tipo: Quattro tempi
Disposizione: 4 cilindri in linea
Distribuzione: raffreddato a liquido DOHC, 4 valvole per cilindro
Cilindrata: 800cc
Iniezione: Electronic Fuel Injection
Potenza massima: attorno ai 220 cv
Velocità massima: superiore ai 320 km/h

Telaio

Tipo: doppia trave in alluminio
Sospensione anteriore: Ohlins
Sospensione posteriore: Ohlins
Ammortizzatore di sterzo: a registro idraulico
Carenatura: in fibra di carbonio
Ruota anteriore: 16.0"
Ruota posteriore: 16.5"

Fornitori

Lubrificanti: Motul
Gomme: Michelin
Freni: Brembo
Sospensioni: Ohlins
Candele: NGK
Elettronica: Magneti Marelli

Aha. :) Jävligt snygg hoj för övrigt. Gillar att de har så "lite" kåpor.

Edit: What a sec, vart kommer denna outhärdliga varmluft ifrån? :va

En annan dum fråga: varför envisas Rossi med ett långt avgas hela vägen upp till cutsen? Trenden verkar ju snarare vara instoppat avgas under oljetråget..

Den teoretiska maximala verkningsgraden för en förbränningsmotor ligger på ca 30-35%. Resten blir förluster, mestadels värme. Om en tredjedel blir 220 bakjulshästar, så ska 440 kusar kylas bort, vilket motsvarar ca 310 kw.

Man verkar ha genomgående lägre toppfarter än superbikarna så jag skulle tippa på att en MotoGP-hoj har 10-20 hästar mindre, förutom Ducatin som ligger i samma härad.

Så om topp superbikarna har ca 210 på hjulet så har de flesta Motogp-hojarna 190-200 vilket låter rimligt om man jämför toppfarter med Ducati 999 (som ska ligge på runt 200 på hjulet) och även kollar skillnaden mellan Superstock (170-180 på hjulet) och Superbike.

Det stämmer även bra med Yamahas uppgifter om 220 hästar, i intervjun med Mr Baba uppger han "at crank". Över 220 vevhästar blir nånstans 190-200 på hjulet.

Man verkar ha genomgående lägre toppfarter än superbikarna så jag skulle tippa på att en MotoGP-hoj har 10-20 hästar mindre, förutom Ducatin som ligger i samma härad.

Så om topp superbikarna har ca 210 på hjulet så har de flesta Motogp-hojarna 190-200 vilket låter rimligt om man jämför toppfarter med Ducati 999 (som ska ligge på runt 200 på hjulet) och även kollar skillnaden mellan Superstock (170-180 på hjulet) och Superbike.

Det stämmer även bra med Yamahas uppgifter om 220 hästar, i intervjun med Mr Baba uppger han "at crank". Över 220 vevhästar blir nånstans 190-200 på hjulet.

Fasen..."standardhojar" och rena GP-maskiner närmar sig varann...
Det är ju astronomiska effektuttag idag i vanliga "köpecyklar" och även rena gathojar rakt över disk har god effekt samt även potential för en rejäl ökning.
Får utvecklingen fortsätta såhär kommer vi köpa MotoGP hojar klara för gata om 10 år! :tummenupp

Jiiiihaa!

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!