MotoGP - 2007- Qatar - Race 1

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Jovisst. Det är bara det att jag är grymt skeptisk när det gäller folks handhavande av dB och ljudmätningar för det är inte alls så enkelt som de flesta tror, inklusive besiktningsmän på diverse tävlingar. De håller sig säkert till regelverket men ljudnivån kan nog vara en annan ur rent akustisk synvinkel.

Artikeln är ju väldigt generellt skriven, antagligen har en snubbe stått med en dB-mätare och då fått upp 130 dB.
Samma som antagandet om Duccens toppvarv på 21 000 rpm.
Ok, jag tolkade "MotoGP bikes are noise-tested in the pitlane, but only at a token level of 5,500rpm for the four cylinder engines" som att SBP varit där och skrivit bullerkraven för MotoGP också. Jag blev undrande varför de ens hade bullerkrav om det var den mätmetoden som skulle tillämpas.

Jovisst. Det är bara det att jag är grymt skeptisk när det gäller folks handhavande av dB och ljudmätningar för det är inte alls så enkelt som de flesta tror, inklusive besiktningsmän på diverse tävlingar. De håller sig säkert till regelverket men ljudnivån kan nog vara en annan ur rent akustisk synvinkel.

Dom har nog hyffsad koll i GP iaf. Finns regler för hur underlaget under hojen får se ut, bakgrundsljud mm vid dom mätningarna. Sen använder dom ett mått så att det blir exakt 50cm och dom har även en grej dom sätter på hojen som har en pendel som är inställd för det kolvhastigheten man ska mäta dB/A vid. Så att ingen kan fuska med att ha en varvräknare som visar för lite.

Så mätningarna är samma för alla och enligt dom reglerna som är satta. Sen kan det låta mer och annorlunda beroende på varvtal, belastning och om det är fler hojjar och annat väder osv ute på banan.

Det finns en filmsekvens på motogp.com där man får se när banbesiktningssnubbarna ljudtestar hojarna.

Last edited:
OK. Det verkar ju som om de tar det så seriöst som det bör göras, vilket inte kan sägas om SM. ;)

Är en viss hastighet som kolven ska ha när man mäter ljudet. 13m/s för 2-t och 11m/s för 4-t ska kolven röra sig vid mätningen. Så för MotoGP blir det 5500v/m och för 125/250 7000v/m.
Ok. då är det SBP-killen då :)
Otroligt korkat att mäta så, det har ju ingen eller möjligen väldigt lite koppling till varför man ens har bullergräns. Jag antar iaf. att anledningen till att införa en bullergräns relateras till hörselskador och att det stör omgivningen.

En sak är säker, idag sög motogp.com's livesändning mer balle än någonsin. Irriterande!

En sak är säker, idag sög motogp.com's livesändning mer balle än någonsin. Irriterande!
Ja, vad fan är detta?

Tråkigt när man betalat pengar för det och inte ens kan använda 200 kpbs-versionen utan att det stannar var 5:e sekund... är det någon här som tagit high-res-versionen och får det att flyta? Måste ju vara dedikerad bandbredd för det, antar jag.

Såg nu att det bara var själva racet som visas i hög upplösning, så glöm vad jag frågade, lite svårt att svara på än.

Last edited:
Det syntes i alla fall vem som tog pole...ler

Kul att pröjsa 99 ojrå och så laggar skiten. :död

Det var konstigt för Rossi fick fyra röda hjälmar hos mig men den tiden dök aldrig upp på listan....

"Former world champion Valentino Rossi has claimed the first pole position of the new season with a new lap record.

The Italian pipped Casey Stoner into second spot with Rossi’s teammate, Colin Edwards securing the final front row place.

Current world champion, Nicky Hayden is back on the fourth row in ninth place following the qualifying session earlier today.
"

Former world champion Valentino Rossi has claimed the first pole position of the new season with a new lap record.

The Italian pipped Casey Stoner into second spot with Rossi’s teammate, Colin Edwards securing the final front row place.

Current world champion, Nicky Hayden is back on the fourth row in ninth place following the qualifying session earlier today.

Festligt! Fast nionde plats är rad 3...

Min live-timing har funkat utan problem hela dan. :va

250cc är nere på 1.59-tider nu med 10 min kvar.

Rossi tog pole med 1.55:002 före Stoner med 1.55:007.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!