Varför bor du i Sverige?

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Giftemål, studier eller greencardlotteriet är i princip de enda sättet. Är du en av världens bästa kirurger skulle ev det räcka.. Greencard kan även köpas för nån mille. Svårt dvs

Om du är stark som hulken och fnissar åt ett marathon-lopp kan du springa till ambassaden och fråga om USMC behöver folk. Anser de att du är exceptionellt duktig och verkligen skulle behöva dig så fixar de biten med greencard.

Efter bara 5år tjänstgöring får du t.o.m medborgarskap! :hihi
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Om du är stark som hulken och fnissar åt ett marathon-lopp kan du springa till ambassaden och fråga om USMC behöver folk. Anser de att du är exceptionellt duktig och verkligen skulle behöva dig så fixar de biten med greencard.

Efter bara 5år tjänstgöring får du t.o.m medborgarskap! :hihi


Så du menar att en svensk kan joina den amerikanska militären för att man är fit?
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Folk målar upp en skräckbild över hur svårt det är att få Green Card i USA. Tror inte det är så svårt för en välutbildad skötsam seriös svensk.

Kan man visa att man kan försörja sig själv och sin familj borde det gå att lösa.

Rent hypotetiskt tycker man att en mångmiljonär borde kunna flytta dit utan problem och säga att han håller på med värdepappershandel eller något annat som har med skötsel av förmögenhet att göra.

Au Pair flicka verkar vara en lönsam sysselsättning om man ska komma in i landet. Många har nog sökt sig in i landet den vägen där de sedan gift sig med en Amerikansk man.

Tycker USA gör rätt som ställer krav på blivande medborgare. Vi borde ta in fler invandrare i detta land som har lite ambitioner. För att få det måste vi skapa rätt förutsättningar.

Varför bor man kvar i Sverige? Familj, vänner, språk och kultur är goda anledningar. Har man dessutom tillgångar som måste tillses är det svårt att bara dra. Hur ofta hör man inte folk som säger att de skulle sälja av allt och flytta utomlands? När de sedan börjar titta närmare på saken upptäcker det att det finns massor med nackdelar. När staten har tagit sin del av vinsten blir det oftast inte tillräckligt stort kapital för att drömlivet ska bli en realitet i det nya landet. Det hindrar inte vissa. De drar helt enkelt och lämnar en enorm skatteskuld efter sig och håller sig borta från landet. Har man inget som håller en kvar i landet har man nog inga större moraliska betänkligheter. De anser sig nog ha rätt till 100% av kakan.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Det blir patetiskt när alla med dom lysande ideerna (i ensamhet hemma på kammaren) om allt, speciellt om hur lätt det är att ta sig upp ur diverse prekära lägen som tex arbetslöshet och sjukdom inte ens kan få sina feta tummar ur röven och lämna landet dom bevisligen inte vill vara delaktiga i:va

Sluta gnälla och köp en biljett...

Edit: jag bor i sverige för att det är klart bäst, ja och att jag är född här har ju en del med saken att göra.
 
Last edited:

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Kunde jag sköta mitt jobb som jag gör idag skulle jag inte tveka att flytta från det här landet, & blir Måna Sahlin Statsminister i höst har jag lovat min sambo att vi flyttar......
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Folk målar upp en skräckbild över hur svårt det är att få Green Card i USA. Tror inte det är så svårt för en välutbildad skötsam seriös svensk.

Kan man visa att man kan försörja sig själv och sin familj borde det gå att lösa.

Rent hypotetiskt tycker man att en mångmiljonär borde kunna flytta dit utan problem och säga att han håller på med värdepappershandel eller något annat som har med skötsel av förmögenhet att göra.

Mångmiljonärer kan enkelt köpa sig sitt greencard.

Min pappa som är en rätt meriterad läkare har länge försökt ta sig till usa utan att lyckas.. Det ÄR svårt! Ev går det om de rör sig om nåt bristyrke?
De flesta svenskar där har ju börjat studera där, hittat sin käraste och gift sig..
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Amerikanska marinkåren är väl inte så jäkla hårt egentligen? Jämförbart med svensk amfibieutbildning, har jag fått höra.

Näe, minstakrav är inte så hårt. Men för att komma med som svensk utan greencard är det toppresultat och nästan lite till som gäller för att de ens ska fundera på saken. Som jag förstått det är de kraven ungefär i linje med våra krav för röjdykare eller liknande.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Amerikanska marinkåren är väl inte så jäkla hårt egentligen? Jämförbart med svensk amfibieutbildning, har jag fått höra.

Hårt och hårt, det är förmodligen ganska likt de flesta andra grundutbildningar i världen, även om marinkårens blivit berömd för vissa egenheter, säkert mycket på grund av filmen "Full Metal Jacket" och dess berömda "Boot Camp"-skildring.

Annars är amerikanska marinkåren lillebrorsan i amerikanska krigsmakten, som får leva på smulorna som blir över sedan de tre huvudsakliga vapengrenarna slagits om de stora bitarna. Sämre och äldre utrustning än sina kollegor i US Army. Ungefär som Waffen SS och Heer i tyska armén under WW2, den ene har av någon outgrundlig anledning blivit oerhört mytologiserad på den andres bekostnad, trots att både US Army och Heer har stått för minst lika imponerande prestationer som sina lillebröder genom historien.

Man kan inte jämföra svenska amfibiebataljonen med USMC, skillnaderna är betydligt fler än likheterna.
 
Last edited:

dahlgren

#4982
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Enskede
Hoj
ZX7R
Om staten nu tycker det är viktigt att man får vara i skog och natur så får de väl för skattepengar köpa egen mark som man kan göra naturreservat av.

Det är bara nationalpark som kräver att marken ska ägas av staten
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
För att jag inte klarar av Amerikaner, Australienare, Portugiser, Norrmän etc...
Provat och bo på flertalet ställe :huvet

Men egentligen handlar det om att vara där sina vänner är. Vänner man skaffar när man är 25-30 känns inte detsamma på något sätt.

Home sweet home :)
 

Tobbe_N

Ökenråtta
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Bangkok
Hoj
KTM Superduke -07
Inte läst hela tråden, men jag bor inte i Sverige längre, flyttade ut förra året... Har flyttat till Thailand.
Var ett ganska lätt beslut. Har inte ångrat mig en sekund, även om det vart lite oroligt den senaste tiden.
 

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Jag bor kvar i Sverige för att jag gillar det, helt enkelt.
En svensk sommar (som inte regnar bort, vilket den faktiskt inte gör varannan sommar, som någon skrev) är oslagbar. Jag har alla mina vänner här, och mina rötter, såklart.

Jag har provat på att bo både i Australien och i Frankrike, men hemma är hemma, helt enkelt.

Nu när värmen har kommit, solen skiner och rapsen blommar känns livet så mycket enklare. :)
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Giftemål, studier eller greencardlotteriet är i princip de enda sättet. Är du en av världens bästa kirurger skulle ev det räcka.. Greencard kan även köpas för nån mille. Svårt dvs

Nu snackar du väldiga mängder skit.

Om ett företag är villiga att sponsra ditt visum så är det väldigt ovanligt att de säger nej.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Nu snackar du väldiga mängder skit.

Om ett företag är villiga att sponsra ditt visum så är det väldigt ovanligt att de säger nej.


Nu överdriver du lite gubben

Jag skrev i princip.. Sponsorship via företag kan säkert funka, men det verkar krävas en hel del som jag skrev förut
 

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Själv hade jag nog fan flytt till Danmark.
Ta er en titt på danskarna, dom är feta och glada, har prostitution och älskar öl. Glada i maten så det står härliga till.
Dansken lever inte längst men säkerligen bäst.
Synd bara att danskan är så fruktansvärd att lyssna på och jag är väl egentligen lite för hemmakär för att dra nånstans. Det rullar på bra nu ändå liksom.

Annars är ju franska/italienska/österikiska alperna nåt som tilltalar mig.
 

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Du får väl komma ut till oss på landet och festa lite, så ordnar det nog upp sig! :banana
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top